Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Legge opp lading på jobb for flere biler..

Startet av fredag, fredag 08. november 2013, klokken 14:37

« forrige - neste »

NorwegianX

Sitat fra: NorwegianX på tirsdag 12. november 2013, klokken 22:29
Sitat fra: NorwegianX på søndag 10. november 2013, klokken 20:46
Sitat fra: D.O på søndag 10. november 2013, klokken 20:04
Noen som har link til nettbutikker/grosister som leverer type 2 stikk med aktuator?

http://evconnectors.com/Type-2-Electric-Vehicle-Charging-Cables-and-Sockets/Type-2-Connectors-32-amp/Type-2-32-amp-Charging-Sockets-Inlets?product_id=139

Type 2 stikket fra evconnectors.com ankom i dag. Dessverre ikke ce merket og mangler alle former for opprinnelsesmarkeringer eller sertifisering.
Dvs antagelig ikke lovlig å omsette eller montere innenfor EU/EØS området.

Mangler nå bare kontaktor før ladeboksen er klar.
I tillegg mangler bilen...

Da har kontaktor ankommet og ladeboksen er ferdig.

Satte utstyret inn i en 400V byggestrømsentral slik at den er mobil.

Totalt ble det tett oppunder 7000,- inkludert Type 2 kabel:

Byggestrømskasse: 1642,- (Malmberg 400V 32A 4F elektroimportoren.no)
Ladecontroller: 1350,- (shop.zerocarbonworld.org)
Type 2 kontakt: 1350,- (evconnectors.com)
Kontaktor 40A/400V: 300,- (ebay)
Type 2 kabel : 1990,- (Salto)
Tilbehør: kort skjøteledning med CEE kontakter, endehylser, intern kabling etc: 250,-

Dette kan gjøres rimeligere hvis man satser på et ladekontrollerkit med kabel.
Da kan man bruke en mindre byggestrømsentral, samt spare både type 2 kontakt og type 2 kabel.

Med dette oppsettet og noen overganger til forskjellige typer industrikontakter har jeg nå mulighet til å koble til alle kjente AC lademuligheter for Model S: 400V/32A 3p, 400V/16A 3p, 230V 1P fra 32A og nedover.

Bilen mangler fremdeles, så jeg får ikke testet dette før 6. desember etter kl 14:00.

Nordstrand, Oslo
Model S P85, November 2013

D.O

Da er Salto en bedre løsning. Komplett ladeenhet med jordfeilautomat som tar feil på likespenning og pulser, inkludert type 2 mode 3 kabel er ikke mye dyrere. Salto laderen har aktuator på stikkontakten og en ekstra duppeditt i ladeenheten som jeg ikke er sikker på hva er, har ikke forsket på dette annet enn å åpne deksel. Mulig det er temp overvåkning e.l.
Salto laderen er pen og kvaliteten synes å være god. Og ikke minst godkjent og ferdig montert.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

NorwegianX

Sitat fra: D.O på tirsdag 19. november 2013, klokken 09:48
Da er Salto en bedre løsning. Komplett ladeenhet med jordfeilautomat som tar feil på likespenning og pulser, inkludert type 2 mode 3 kabel er ikke mye dyrere. Salto laderen har aktuator på stikkontakten og en ekstra duppeditt i ladeenheten som jeg ikke er sikker på hva er, har ikke forsket på dette annet enn å åpne deksel. Mulig det er temp overvåkning e.l.
Salto laderen er pen og kvaliteten synes å være god. Og ikke minst godkjent og ferdig montert.

Saltoladeren er en mye bedre løsning for fastmontering.
Da blir det godkjent gitt at den installeres av en autorisert elektroinstallatør.

Min løsning er et alternativ til rød/blå adapter og ladekladd som ikke ser ut til å dukke opp innenfor rimelig tid.

Nordstrand, Oslo
Model S P85, November 2013

jkirkebo

Sitat fra: NorwegianX på tirsdag 19. november 2013, klokken 10:33
Saltoladeren er en mye bedre løsning for fastmontering.
Da blir det godkjent gitt at den installeres av en autorisert elektroinstallatør.

Min løsning er et alternativ til rød/blå adapter og ladekladd som ikke ser ut til å dukke opp innenfor rimelig tid.

Det går vel fint å bruke kit fra ZCW for fastmontering også. Alt skal være CE-merket, så ikke noe problem der. Jeg har et 1x32A kit på gang samt at jeg har fått tak i topolet kontaktor på 40A. Dette skal monteres inn i sikringsskapet i garasjen så det blir ingen synlig boks i det hele tatt. Kun en ~4m lang kabel som kommer ut av veggen. Montert av elektriker kan jeg ikke skjønne dette skal være en dårligere løsning godkjenningsmessig.

Prisen for delene havner på ca. 3000 kroner. Da finnes det alt jordfeilautomat i skapet, koblet til den blå 32A pluggen (som blir stående som reserve). Monteringsjobben tar vel en times tid tenker jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

krish

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 19. november 2013, klokken 11:32
Sitat fra: NorwegianX på tirsdag 19. november 2013, klokken 10:33
Saltoladeren er en mye bedre løsning for fastmontering.
Da blir det godkjent gitt at den installeres av en autorisert elektroinstallatør.

Min løsning er et alternativ til rød/blå adapter og ladekladd som ikke ser ut til å dukke opp innenfor rimelig tid.

Det går vel fint å bruke kit fra ZCW for fastmontering også. Alt skal være CE-merket, så ikke noe problem der. Jeg har et 1x32A kit på gang samt at jeg har fått tak i topolet kontaktor på 40A. Dette skal monteres inn i sikringsskapet i garasjen så det blir ingen synlig boks i det hele tatt. Kun en ~4m lang kabel som kommer ut av veggen. Montert av elektriker kan jeg ikke skjønne dette skal være en dårligere løsning godkjenningsmessig.

Prisen for delene havner på ca. 3000 kroner. Da finnes det alt jordfeilautomat i skapet, koblet til den blå 32A pluggen (som blir stående som reserve). Monteringsjobben tar vel en times tid tenker jeg.

Hva slags kit har du på gang, jkirkebo? Fortell, fortell! :)

NorwegianX

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 19. november 2013, klokken 11:32
Sitat fra: NorwegianX på tirsdag 19. november 2013, klokken 10:33
Saltoladeren er en mye bedre løsning for fastmontering.
Da blir det godkjent gitt at den installeres av en autorisert elektroinstallatør.

Min løsning er et alternativ til rød/blå adapter og ladekladd som ikke ser ut til å dukke opp innenfor rimelig tid.

Det går vel fint å bruke kit fra ZCW for fastmontering også. Alt skal være CE-merket, så ikke noe problem der. Jeg har et 1x32A kit på gang samt at jeg har fått tak i topolet kontaktor på 40A. Dette skal monteres inn i sikringsskapet i garasjen så det blir ingen synlig boks i det hele tatt. Kun en ~4m lang kabel som kommer ut av veggen. Montert av elektriker kan jeg ikke skjønne dette skal være en dårligere løsning godkjenningsmessig.

Prisen for delene havner på ca. 3000 kroner. Da finnes det alt jordfeilautomat i skapet, koblet til den blå 32A pluggen (som blir stående som reserve). Monteringsjobben tar vel en times tid tenker jeg.

Ser at uttalelsen min kan misforstås.

Saltoladeren er en bedre løsning enn min byggestrøm kasse hvis man skal fastmontere.

Innmontering av kit fra zerocarbonworld.org i skap er også en meget god løsning for fastmontering.

Selve installasjonen bør ikke ta mer tid enn montasje av Saltoboksen. samtidig som innkjøpsprisen for kit med tilbehør blir betydelig lavere enn innkjøpsprisen for Saltoboksen.

Jeg ønsker mobilitet, og har av den grunn gjort montasje i den nevnte byggestrøm kassen. Da har jeg mulighet til å lade med høyest mulig hastighet hjemme, på hytta og på kontoret. I tillegg til på tur.

Hvis løsningen fungerer som forventet så kommer jeg antagelig til å bestille opp et kit til med kabel for fastmontering i garasjen der jeg kommer til å lade mest.

Nordstrand, Oslo
Model S P85, November 2013

shb

Hva slags kit har du på gang, jkirkebo? Fortell, fortell! :)

Kommer du til å selge mobile ladere for 16/32A 3 fase 400V også nå? og til hvilken pris?

Har hatt rød 16A stående lenge å vente på adapter, bilen har rullet nesten 7000 nå på snart 3 mnd.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

jkirkebo

Sitat fra: shb på tirsdag 19. november 2013, klokken 13:03
Hva slags kit har du på gang, jkirkebo? Fortell, fortell! :)

Herfra: http://shop.zerocarbonworld.org/Charging-Station-Components/

Har bestilt 1 stk. 32A enfase og 1 stk. 32A trefase. Begge med fast Type 2 kabel.
Enfase 32A blir fast montert i skapet mitt i garasjen, trefase 22kW utgaven skal jeg lage mobil ladekabel av.

Sitat
Kommer du til å selge mobile ladere for 16/32A 3 fase 400V også nå? og til hvilken pris?

Niks. Men jeg kommer til å lage en komponentliste med linker til hva man trenger i tillegg til ZCW kittet for å få laget en selv. Det betyr ca. følgende komponenter:

Kapsling med god IP grad (10 moduler)
4-polet jordfeilbryter
4-polet 40A kontaktor
Jordklemme for DIN-montering
2 Pakknippler
3m 5x6mm2 gummikabel
Endehylser 6mm2
32A 400V støpsel
Nødvendig kabelmengde for kobling internt mellom komponentene

Tipper det lar seg gjøre for ca. 2000,-, dvs. man kan lage komplett 22kW kabel for 4500,-. Denne kan da brukes til både 16A trefase og 32A enfase via et par overganger.

Monteringsanvisning ligger på YouTube:




Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fredag

Sitat fra: NorwegianX på tirsdag 19. november 2013, klokken 09:20
Da har kontaktor ankommet og ladeboksen er ferdig.

Satte utstyret inn i en 400V byggestrømsentral slik at den er mobil.

Wow. Kult.

Bilde?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

NorwegianX

#84
Sitat fra: fredag på tirsdag 19. november 2013, klokken 17:14
Sitat fra: NorwegianX på tirsdag 19. november 2013, klokken 09:20
Da har kontaktor ankommet og ladeboksen er ferdig.

Satte utstyret inn i en 400V byggestrømsentral slik at den er mobil.

Wow. Kult.

Bilde?


Bilde før 4pol kontaktor er montert:

Boksen ble naturligvis valgt fordi den matcher min kommende Multicoat Red ;-)



Nordstrand, Oslo
Model S P85, November 2013

D.O

Skulle byttet alle stikk til hannplugg og koplet dem til ladekontrollen, da hadde du hatt en swissarmy lader  :)
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

BingoBonzo

Relativt ny til lading av Tesla, men forsøker meg på et spørsmål spisset mot min garasje.

Har i dag en "boks" med 16A/240V automatsikring i garasjen som forsyner lys og stikk. Hvis jeg skulle ønske å montere en permanent "ladestasjon" med god ytelse basert på dette:
1. Hvil jeg da kunne få en-fase 16A lading? 
2. Hva vil det innebære i KW/t?
3. Hva trenger jeg av materiell for å få dette montert (montering vil bli gjort at aut. El.)?
BMW G20 - 330e 2020
BMW F15 - X5 40e 2017 (Solgt)
BMW I01 - I3 2016 (Solgt)
BMW E70 - X5 4.8i 2007 (Solgt)
BMW F01 - 740D XDrive 2011 (Solgt)
BMW E91 - 316i MSport 2009 (Solgt)
BMW E61 - 525 DAT 2004 (Solgt)
BMW E39 - 528 iAT 2000 (Solgt)

NorwegianX

Sitat fra: BingoBonzo på onsdag 20. november 2013, klokken 00:02
Relativt ny til lading av Tesla, men forsøker meg på et spørsmål spisset mot min garasje.

Har i dag en "boks" med 16A/240V automatsikring i garasjen som forsyner lys og stikk. Hvis jeg skulle ønske å montere en permanent "ladestasjon" med god ytelse basert på dette:
1. Hvil jeg da kunne få en-fase 16A lading? 
2. Hva vil det innebære i KW/t?
3. Hva trenger jeg av materiell for å få dette montert (montering vil bli gjort at aut. El.)?

1. Jeg ville undersøkt hva slags sikringer som sitter "i andre enden" av kabelen som mater boksen din, samt tverrsnittet på kabelen. Mulig du kan oppgradere til 32A, og få 32A enfas.
2. 16A*230V=3680W Dvs  3,68kW/t Husk også at det er noe tap. De som har erfaring med bilen kan sikkert fylle inn. Men antar du 15% tap så får du 3,13kW/t inn på batteriet.
3. En ferdig Saltolader med type 2 kabel er vel det enkleste. Skal du gjøre det betydelig rimeligere avventer du komponentlisten som Kirkebø har lovet.
Nordstrand, Oslo
Model S P85, November 2013

Lanber

Høres ut som klassisk 13A Schuko er det enkleste.

Sitat fra: BingoBonzo på onsdag 20. november 2013, klokken 00:02
Relativt ny til lading av Tesla, men forsøker meg på et spørsmål spisset mot min garasje.

Har i dag en "boks" med 16A/240V automatsikring i garasjen som forsyner lys og stikk. Hvis jeg skulle ønske å montere en permanent "ladestasjon" med god ytelse basert på dette:
1. Hvil jeg da kunne få en-fase 16A lading? 
2. Hva vil det innebære i KW/t?
3. Hva trenger jeg av materiell for å få dette montert (montering vil bli gjort at aut. El.)?

BingoBonzo

Sitat fra: NorwegianX på onsdag 20. november 2013, klokken 08:34
1. Jeg ville undersøkt hva slags sikringer som sitter "i andre enden" av kabelen som mater boksen din, samt tverrsnittet på kabelen. Mulig du kan oppgradere til 32A, og få 32A enfas.
2. 16A*230V=3680W Dvs  3,68kW/t Husk også at det er noe tap. De som har erfaring med bilen kan sikkert fylle inn. Men antar du 15% tap så får du 3,13kW/t inn på batteriet.
3. En ferdig Saltolader med type 2 kabel er vel det enkleste. Skal du gjøre det betydelig rimeligere avventer du komponentlisten som Kirkebø har lovet.

Hei og takk for svar!

1. Det sitter en 2,5kvadrat kabel mellom garasjeboks og sikringsskap hvor denne kabelen også er koblet opp mot en 16A sikring. Antar at det da ikke går med 32A.
3. Okay, regner med at du mener denne: http://salto.no/produkter/emh1-type-2-vegg/ som da lander på 4900+mva som en ferdig pakke. 
BMW G20 - 330e 2020
BMW F15 - X5 40e 2017 (Solgt)
BMW I01 - I3 2016 (Solgt)
BMW E70 - X5 4.8i 2007 (Solgt)
BMW F01 - 740D XDrive 2011 (Solgt)
BMW E91 - 316i MSport 2009 (Solgt)
BMW E61 - 525 DAT 2004 (Solgt)
BMW E39 - 528 iAT 2000 (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA