Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Legge opp lading på jobb for flere biler..

Startet av fredag, fredag 08. november 2013, klokken 14:37

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på fredag 01. november 2013, klokken 19:31
Dersom jkirkebo skulle begynne å produsere slike ladestasjoner med denne, sikringer relerer i en boks blir dette et nytt "produkt" som han må CE merke, skrive samsvars erklæring, arkivere dokumentasjon, merke med produsentnavn, produktnummer, serienummer, etc. Det kan han jo, men med betaling for jobben med montasje og nødvendig kontorarbeid MVA og ansvarsforsikring etc. er det ikke sikkert han finner det interesant, men det er absolutt mulig.

Å produsere noe slik er helt uaktuelt, det er det hverken kapasitet eller vilje til.

Men jeg kommer til å lage til eget bruk og legge ut info her.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

D.O

Av ren nyskjerrighet... Hvorfor er det forskjellige evse for hver strøm kategori? Er pwm signalet som opplyser tilgjengelig A "låst" på disse?

Er det noen seriøse aktører/grosister i Norge som selger evse moduler?
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

petersv

Finnes mye spennende hvis man har interessen og kunnskapen, lovligheten er det nok værre med. Info her: http://www.plugincars.com/inexpensive-charging-stations-comparing-juicebox-openevse-and-evseupgrade-127891.html

Kan nok kommet på godt under 2 lapper hvis man finner kontakter til ok pris, men med mindre man liker å holde på med sånt her, så er det nok mye enklere å kjøpe kittet som er nevnt her.

Griffel

Sitat fra: petersv på fredag 01. november 2013, klokken 21:33
Finnes mye spennende hvis man har interessen og kunnskapen, lovligheten er det nok værre med. Info her: http://www.plugincars.com/inexpensive-charging-stations-comparing-juicebox-openevse-and-evseupgrade-127891.html

Kan nok kommet på godt under 2 lapper hvis man finner kontakter til ok pris, men med mindre man liker å holde på med sånt her, så er det nok mye enklere å kjøpe kittet som er nevnt her.

Beskrevt her:
Sitat fra: kjbu på fredag 27. september 2013, klokken 21:50
Da ble ladestasjonen ferdig i kveld  :D
Fungerer perfekt. Kan velge mellom 6A, 10A, 12A, 14A og 16A i L1. Har du kraftigere utstyr/kabler, kan den bygges opp til 30A. Mange innstillinger i menyene.

Har satt inn en egen 16A kombiautomat med jordfeilvern, siden kursen jeg skal sette den på ikke har jordfeilvern.

Totalkostnad : 2400 kr
Ganske rimelig for en programmerbar ladestasjon.

Litt mer info om deler etc. her : http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9522.0.html
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Teslafrank

SERIØST FOLKENS:  Er du IKKE elektriker eller har annen relevant kompetanse, LA VÆR!   Det er store strømmer / spenning vi snakker om her - og tenk om batteriet har/får en feil av en eller annen grumm, og dytter 85 KW likestrøm tilbake...,.=  NATTA::::((

Har dere (vi) råd til å kjøpe en bil til 5-700.000,- ja så kjøp rett ladeutsyr til 5-6.000,-!

Bytte felger, style, senke etc kan vi gjøre, men å eksperimentere med strøm på en slik bil?  svært dumdristig spør du meg.  Skal garantere at den dagen noe skjer, får dere ikke en dritt på garantien i alle fall, om de oppdager "hjemmemekk".

Skulle brann eller annen ulykke oppstå, ja da kan dere se langt etter forsikringpenger, i verste fall ilagt straffeansvar.

Er det virkelig nødvendig å leke med dette? 

Jeg vet jeg kan lage slikt selv, men dette holder jeg meg langt unna:)

janlar

Sitat fra: Teslafrank på lørdag 02. november 2013, klokken 23:12
SERIØST FOLKENS:  Er du IKKE elektriker eller har annen relevant kompetanse, LA VÆR!   Det er store strømmer / spenning vi snakker om her - og tenk om batteriet har/får en feil av en eller annen grumm, og dytter 85 KW likestrøm tilbake...,.=  NATTA::::((

Har dere (vi) råd til å kjøpe en bil til 5-700.000,- ja så kjøp rett ladeutsyr til 5-6.000,-!

Bytte felger, style, senke etc kan vi gjøre, men å eksperimentere med strøm på en slik bil?  svært dumdristig spør du meg.  Skal garantere at den dagen noe skjer, får dere ikke en dritt på garantien i alle fall, om de oppdager "hjemmemekk".

Skulle brann eller annen ulykke oppstå, ja da kan dere se langt etter forsikringpenger, i verste fall ilagt straffeansvar.

Er det virkelig nødvendig å leke med dette? 

Jeg vet jeg kan lage slikt selv, men dette holder jeg meg langt unna:)
+1
Kjørt S85kW Rød, 21" siden Sept. 2013.

Griffel

#36
Sitat fra: Teslafrank på lørdag 02. november 2013, klokken 23:12
SERIØST FOLKENS:  Er du IKKE elektriker eller har annen relevant kompetanse, LA VÆR!
Enig i dette.

Den ene på forumet som har gjennomført et slik prosjek, endte i utgangspunktet på 2400,- kr. men da med visse mangler, slik at etter mest nødvendig retting ble det nok ca. 3000,- Kablen som er benyttet er heller ikke optimal. Så med kvalitets automat og kvalitetskabel ender nok hjemmebygget over 3000,-. Noe av den lave prisen komme også av at en del deler fra utlandet ikke ble belastet med MVA. Rekalmasjonsrett og garantier er det også dårlig med.
En hjemmebygd ladestasjon er kun for elektrikkere og det er ikke mye å spare sammenlignet med f.eks en godkjent Slimbox.

En annen ting er kittet som er innledning til denne tråden.
Dersom en har plass i sikringsskapet kan en elektrikker montere kommunikasjonsmodulen (den er EC merket og produsert i et EU land m.a.o. lovlig å montere), en kombiautomat av god kvalitet, og et flerpolig effektrele i sikringsskapet. I garasjen montere elektrikkeren en koblingsboks med strekkavlastning hvor kablen kobles til. Dette kan nok bli rimligere enn en Saltoboks/Slimbox som også krever elektrikker for montasje.
Problemene Salto/Tesla har med singellader og 32A blir nok derimot ikke løst med denne.
For de med dobbeltlader, plass i sikringsskapet og rimlig installatør kan det være et alternativ.
Ulempen er ingen support fra selger av kommunikasjonsmodulen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

janmb

Sitat fra: Teslafrank på lørdag 02. november 2013, klokken 23:12
SERIØST FOLKENS:  Er du IKKE elektriker eller har annen relevant kompetanse, LA VÆR!

Stiller meg bak denne.

Jeg har selv et rimelig avslappet forhold til regler og lover der jeg mener jeg har kontroll og ikke tar risiko på vegne av andre enn meg selv, men å mekke egen ladestasjon uten kompetanse og autorisering er en altfor stor risiko etter min smak, og kan i verste fall skade eller drepe andre.

Som ingeniør hadde jeg helt sikkert kunne lese meg opp til å bygge en slik lader på en korrekt og trygg måte, men det er det helt enkelt ikke verdt.

Kommer nok uansett til å lande på en 400V 3x16A rød industrikontakt og bruke bilens ladere. Holder lenge for min del.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Griffel

#38
Sitat fra: janmb på søndag 03. november 2013, klokken 13:23
Som ingeniør hadde jeg helt sikkert kunne lese meg opp til å bygge en slik lader på en korrekt og trygg måte, men det er det helt enkelt ikke verdt.

Kommer nok uansett til å lande på en 400V 3x16A rød industrikontakt og bruke bilens ladere. Holder lenge for min del.
Dette er ingen lader, men en litt mer avansert stikkontakt til erstattning for bilens UMC. Laderen sitter i bilen også når en bruker en slik ladestasjon.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Muffinman

Teslafrank har et viktig poeng, selv om jeg mistenker at han spissformulerer litt :-). Jeg har egentlig ikke behov for noe mer enn en ekstra UMC som kan være stasjonær hjemme - på den måten kan jeg jo fremdeles dra på tur om en av de to tar kvelden også.  Men nå ser det ikke ut til at Tesla har tenkt å selge oss en ekstra siden "de har så få tilgjengelig". Tipper det har mer med at det er noe galt med den vi har fått, og at vi kun får schuko for at ladestrømmen skal begrenses i den.

Men hva er rimeligste alternativ for oss som _ikke_ har tenkt å bygge selv, men likevel ønsker oss et type 2 uttak på veggen hjemme (og tenker å bruke 20A enfase) ?

janmb

Sitat fra: Griffel på søndag 03. november 2013, klokken 13:49Dette er ingen lader, men en litt mer avansert stikkontakt til erstattning for bilen UMC. Laderen sitter i bilen også når en bruker en slik ladestasjon.

Enda simplere med andre ord.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

petersv

Det burde være selvsagt at man ikke skal begi seg ut på et slikt prosjekt uten kompetansen. Har man den derimot er denne tråden fin for sammenligninger, diskusjon og tips. Det at man kan få påpekt ev. feil er også bra.

Hvis jeg får tid blir den en openevse her, mest siden jeg synes elektronikk er gøy, ikke fordi jeg trenger det.


jkirkebo

Sitat fra: Griffel på fredag 01. november 2013, klokken 19:14
Sitat fra: Voll1 på fredag 01. november 2013, klokken 18:18
Det er ikke slik at denne kontrollboksen også innehodler et rele? Et KIT bør jo vær komplett. 2000 kr inkludert kabel er ikke dumt. Et enkelt skap ved siden av et eksisterende 32A stikk burde være tilstrekkelig. Stikket er jo allerede sikret.
Ut fra bildet tviler jeg også på at denne har innebygget en flerpolig kontaktor for 32A.

Her er en kontaktor som er for montering på DIN-skinne og sannsynligvis gjør jobben bra:

https://www.elhandel.no/products/modulaerkontaktor-40a-2pol-230v
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

petersv

Det vil vel lønne seg å gå for 4 pol 400V med en gang for fleksibiliteten

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA