Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Legge opp lading på jobb for flere biler..

Startet av fredag, fredag 08. november 2013, klokken 14:37

« forrige - neste »

Griffel

Støpselet koder jo egentlig kablen, men dersom dette var fra en kabel som hang fast i en veggboks stemmer jo dette. Bilen "leser" både pilotsignalet (puls bredde) og denne motstanden som to uahvhngeieg verdier og forholdre seg til den laveste. Så denne kodingen er i et slik tilfelle redundant.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Caspar

Men hvilke signal er det da som forteller bilen hvor mye strøm som er tilgjengelig ? Hvis du du bruker en 32A kabel på en 16A veggboks. Da vil jo kabelen fortelle bilen 32A. Kommer da maks strømsignalet fra boks til bil via CP ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Sense

Jeg fikk min elektriker til å montere 32A blå 3 pins enfaset 230v i garasjen. Først gikk det ikke så bra, fordi de tre hovedsikringene kom i ubalanse og automatsikringen falt ned.
Etter bedre belastnings-fordeling av elektrikeren, har det funket bra.

Men når jeg tilfeldigvis forteller en Tesla-ansatt at jeg i før problemet ble fikset, måtte justere ned til 16A i bilen, sier han at det også sparer batteriet for belastning å unngå å lade hurtig.

Nå er jeg nokså grønn på lade-kunnskap, men har forstått at maks lading helst bør unngås. Men at hurtiglading sliter på batteriet, selv uten "range charge", er nytt for meg.
Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

Inntil jeg vet mer, lader jeg kun 16A i garasjen, bortsett fra når jeg må lade hurtigere.

Porsgrunn

#273
Sitat fra: Sense på søndag 23. februar 2014, klokken 22:58
Jeg fikk min elektriker til å montere 32A blå 3 pins enfaset 230v i garasjen.

Men når jeg tilfeldigvis forteller en Tesla-ansatt at jeg i før problemet ble fikset, måtte justere ned til 16A i bilen, sier han at det også sparer batteriet for belastning å unngå å lade hurtig.

Inntil jeg vet mer, lader jeg kun 16A i garasjen, bortsett fra når jeg må lade hurtigere.

Spørsmålet blir hva er hurtig.

Opplading og utlading av batterier benevnes i C. Dette er ganske enkelt forholdet mellom batteriets totale kapasitet og mengde energi du putter inn/tar ut.

Eksempler:
Lader du tesla sitt batteri på 85kWh med 85kw blir det 85/85 lik 1c
Lader du på en supercharger med 120 kw blir det 120/85 lik ca 1,4c

Forskjellen på 230*16 lik 3,7kW og 230*32 ca 7,4 kW blir følgende

3,7/85 ca 0,04C
7,4/85 ca 0,087C

Som du kanskje ser så henger hva som er hurtig sammen med hvor stort batteri du lader. Dersom vi snakket om et batteri på f.eks 15 kWh ville lading med de samme 7,4 kWh blitt 7,4/15 ca 0,5 C.

Tror de skal slite med å påvise forskjell på lading ved 16 og 32 amp. Den vil i tilfelde oppstå når du presser inn den siste %, men tesla og de andre har nok kontroll på å trappe ned for å mimimere dette.

hma

Sitat fra: Caspar på søndag 23. februar 2014, klokken 22:15
Men hvilke signal er det da som forteller bilen hvor mye strøm som er tilgjengelig ? Hvis du du bruker en 32A kabel på en 16A veggboks. Da vil jo kabelen fortelle bilen 32A. Kommer da maks strømsignalet fra boks til bil via CP ?
Min hjemmeladeboks med Mainpine kontroller (EPC), terminert direkte med kabel og type2-kontakt, har ingen deteksjon av proximity (PP).
I selve type2-kontakten sitter det en motstand mellom PP og jord (Power Earth PE?) som bilen eventuelt kan lese.
Vet ikke om lesing av PP er implementert på alle biler, men Control Pilot (CP) fra Mainpine EPC vil bestemme maksimal strøm bilens lader vil dra.

Om jeg i stedet hadde bygget hjemmeladeboksen med et uttak for type2 (hun-kontakt, ikke terminert kabel), ville jeg ha behøvd en annen type Mainpine EPC som støtter lesing av PP samt lås av kontakt.
Ved tilførselskurs på maks 16A må EPC eksempelvis være maks 16A.
Settes inn en kabel kodet med PP = 32A (220 ohm) vil EPC godta det, men sender et pilotsignal til bilen (CP) for 16A.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Griffel

#275
Sitat fra: hma på mandag 24. februar 2014, klokken 00:01
Sitat fra: Caspar på søndag 23. februar 2014, klokken 22:15
Men hvilke signal er det da som forteller bilen hvor mye strøm som er tilgjengelig ? Hvis du du bruker en 32A kabel på en 16A veggboks. Da vil jo kabelen fortelle bilen 32A. Kommer da maks strømsignalet fra boks til bil via CP ?
Min hjemmeladeboks med Mainpine kontroller (EPC), terminert direkte med kabel og type2-kontakt, har ingen deteksjon av proximity (PP).
I selve type2-kontakten sitter det en motstand mellom PP og jord (Power Earth PE?) som bilen eventuelt kan lese.
Vet ikke om lesing av PP er implementert på alle biler, men Control Pilot (CP) fra Mainpine EPC vil bestemme maksimal strøm bilens lader vil dra.

Om jeg i stedet hadde bygget hjemmeladeboksen med et uttak for type2 (hun-kontakt, ikke terminert kabel), ville jeg ha behøvd en annen type Mainpine EPC som støtter lesing av PP samt lås av kontakt.
Ved tilførselskurs på maks 16A må EPC eksempelvis være maks 16A.
Settes inn en kabel kodet med PP = 32A (220 ohm) vil EPC godta det, men sender et pilotsignal til bilen (CP) for 16A.
Både PP og CP forteller bilen max ladestrøm. Bilen leser motstanden i PP direkte, og tolker max strøm signalet fra CP (pulsbredde) og skal ta hensyn til den som er lavest. For kabel med plugg i begge ender skjer deteksjonen av proximity også i begge ender. I bilen med måling av motstand PP pinne til jord og det er en tilsvarende proximity pinne med, motstand i pluggen til kontrollstasjonen. Det er ingen forbindlse mellom disse to pluggenes proximity pinner, deteksjonen er dermed uavhengig i de to endene av kablen og til forskjell fra en kabel med kladd spiller det derfor ingen rolle hvilken kabelende som trekkes ut først.

Denne funksjonen er en del av standarden, så alle biler bygget som benytter mode2 eller mode3 skal ha denne typen proximity deteksjon. Det er riktignok litt forskjell på funksjonen og motstandsverdier for type1 og type 2 kontakter, men funksjonen er omtrent den samme.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hma

Sitat fra: Griffel på mandag 24. februar 2014, klokken 00:24
Det er ingen forbindlse mellom disse to pluggenes proximity pinner
For å pirke litt så er det elektrisk forbindelse mellom PP i begge ender av kabelen; via jord.
Måler man f.eks på en Mennekes 32A type2-type2-kabel, er det 440ohm mellom PP-PP (220+220) ;)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Bjørn

Sitat fra: Sense på søndag 23. februar 2014, klokken 22:58
Jeg fikk min elektriker til å montere 32A blå 3 pins enfaset 230v i garasjen. Først gikk det ikke så bra, fordi de tre hovedsikringene kom i ubalanse og automatsikringen falt ned.
Etter bedre belastnings-fordeling av elektrikeren, har det funket bra.

Men når jeg tilfeldigvis forteller en Tesla-ansatt at jeg i før problemet ble fikset, måtte justere ned til 16A i bilen, sier han at det også sparer batteriet for belastning å unngå å lade hurtig.

Nå er jeg nokså grønn på lade-kunnskap, men har forstått at maks lading helst bør unngås. Men at hurtiglading sliter på batteriet, selv uten "range charge", er nytt for meg.
Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

Inntil jeg vet mer, lader jeg kun 16A i garasjen, bortsett fra når jeg må lade hurtigere.

Dette er et eksempel på Teslas vokse smerter.. Og at for mange av selgerne deres ikke har peiling på hva dem prater om.. denne selgeren har hørt en ting i en sammenheng, og drar sine egne konklusjoner som han forteller vidre til kundene.
Som Porsgrunn skriver her, 7.5kw er ikke i nærheten av å være hurtig i det hele tatt på et 85kwt batteri.. 10t ladetid er veeldig forsiktig lading, så det er bare å kjør på m 32A om du ønsker :)

Griffel

#278
Sitat fra: hma på mandag 24. februar 2014, klokken 09:47
Sitat fra: Griffel på mandag 24. februar 2014, klokken 00:24
Det er ingen forbindlse mellom disse to pluggenes proximity pinner
For å pirke litt så er det elektrisk forbindelse mellom PP i begge ender av kabelen; via jord.
Måler man f.eks på en Mennekes 32A type2-type2-kabel, er det 440ohm mellom PP-PP (220+220) ;)
Tja. Siden hverken bilens ladesystem eller ladestasjonen måler denne stien PP-PP, er det fra et systemstanpunkt ingen forbindelse.
Ellers kan en jo selvfølgelig si at alt som har en jordforbinnelse i hele verden er koblet sammen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.


Lanber

Det er med Siemens som det er med Leica, du vet det kommer til koste smådjeveler men det vil fungere hver gang herfra til evigheten

Rasmus.B

Zero Carbon World har sluttet å selge Mainepine controlleren, men de produserer dem fremdeles. Nå er det mulig å kjøpe de fra Nederland hos newelectric.nl €89 + vat.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Teslanewbie

Det seneste nå er at det må søkes om godkjenning fra el leverandøren hvis du vil montere 32A 230v enfas..  Hørte at LYSE krever at elektrikere må søke om godkjenning nå da det har blitt stor belastning på elnettet etter at mange har kjøpt elbil... 
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

sigurdi

Sitat fra: Teslanewbie på mandag 10. mars 2014, klokken 14:32
Det seneste nå er at det må søkes om godkjenning fra el leverandøren hvis du vil montere 32A 230v enfas..  Hørte at LYSE krever at elektrikere må søke om godkjenning nå da det har blitt stor belastning på elnettet etter at mange har kjøpt elbil...

Dette er avhengig av nettopperatøren du er tilknyttet til.
At en må spørre om tillattelse for enfase kurser over 25A, har de fleste hatt krav til i mange år og skal søkes om.

Det normale er at elektrikker må søke om dette, så blir det sett på hva trafo stasjon du er knyttet til og hva invirkning dette kan få.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

elektrolux

Sitat fra: Rasmus.B på fredag 07. mars 2014, klokken 09:00
Zero Carbon World har sluttet å selge Mainepine controlleren, men de produserer dem fremdeles. Nå er det mulig å kjøpe de fra Nederland hos newelectric.nl €89 + vat.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Husk at Elbilhjelpen.no selger styrekort og or øvrig alle andre deler for selvbyggere. Vi tar 1200 kr for et trinnløst justerbart 32A.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA