Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Legge opp lading på jobb for flere biler..

Startet av fredag, fredag 08. november 2013, klokken 14:37

« forrige - neste »

petersv

Denne må jo være midt i blinken for de som ikke har så stor hovedsikring, eller andre strømgrådige apparater:

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/22721-Smart-EVSE-(Open-Source)

Synd det ikke er hyllevare.

jkirkebo

Sitat fra: Real EoN på søndag 12. januar 2014, klokken 22:46
Vil gjerne også ha et ferdigmontert kit jkirkebo  :)

Så håper du får agentur å setter igang.

Ferdigmontert blir nok vanskelig pga. krav om CE-merking og samsvarserklæring. Men et skreddersydd kit inkl. ferdig kappede ledningsbiter, kapsling med pakknippler montert osv. og en god beskrivelse bør nok la seg gjøre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jalias

#242
Sitat fra: jkirkebo på søndag 12. januar 2014, klokken 23:37
Sitat fra: Real EoN på søndag 12. januar 2014, klokken 22:46
Vil gjerne også ha et ferdigmontert kit jkirkebo  :)

Så håper du får agentur å setter igang.

Ferdigmontert blir nok vanskelig pga. krav om CE-merking og samsvarserklæring. Men et skreddersydd kit inkl. ferdig kappede ledningsbiter, kapsling med pakknippler montert osv. og en god beskrivelse bør nok la seg gjøre.

jkirkebo: I dag hadde de noen få controllere igjen hos ZCW, og jeg fikk betillt en 32A.
Så er spørsmåler, har du noe forslag til kabel?
Kunne montert stikk fra EV Connectors og benyttet type2 kabelen fra Zalto, men vil helst ha fastmontert kabel slik du utførte dette med kapsling.

jalias

Er det vilkårlig hvilke av lederne fra en 3-fase Type2 kabel som tilkobles kontaktoren? Tilførsel er 1-fase 32A.

hma

#244
Sitat fra: jalias på søndag 19. januar 2014, klokken 23:53
Er det vilkårlig hvilke av lederne fra en 3-fase Type2 kabel som tilkobles kontaktoren? Tilførsel er 1-fase 32A.
Har planer om å få bygget en slik løsning selv og tar sjansen på å svare:
Merk! Alle disse koblingene skal utføres av autorisert elektriker!

- Ved bruk av IEC 62196-2 type2 3-fase kontakt, for tilkobling til bilens ladeport, skal alle faseledere (L1, L2 og L3) og nøytral (N) kobles til hvert sitt koblingspunkt på utgangen av kontaktoren. 4 ledere totalt. Hvordan man tilordner disse er strengt tatt vilkårlig, men det er smart å plassere dem i rekkefølge, f.eks N-L1-L2-L3 eller L1-L2-L3-N.

Alt1 ("jkirkebo-portable-way"):
- Om man benytter en rød 3-fase industrikontakt som tilkobling til strømnettet, må du terminere 3 faseledere (L1, L2, L3) og nøytral (N) på kontaktorens inngang (via jordfeilbryter). Bruk samme rekkefølge for tilordning som på utgangen.
- For å lade via 32A 1-fase må man lage en adapter/overgang mellom blått 32A 1-fase industristikk (3 pinner) og rødt 32A 3-fase industristikk (5 pinner).
- I adapteret kobles blå leder fra den blå kontakte til N på den røde kontakten. Brun (L1) på den blå kontakten kobles til L1 på den røde.
- Skal man oppnå høyere ladeeffekt, "lasker man" ved å koble brun (L1) fra den blå kontakten mot L2 (evt også L3) på den røde 3-fase kontakten.

Alt2 ("simple-way"):
- Man kan bruke blått 32A 1-fase industristikk for tilkobling til strømnettet. Dette termineres via kabel med 3 ledere til kontaktoren (via jordfeilbryter), uten bruk av adapter eller overganger.
- Blå leder kan kobles til nøytral-inngangen (N) på kontaktoren, brun leder (L1) kan kobles til L1-inngangen på kontaktoren.
- Ønsker man høyere ladefart "lasker" man, ved å koble en forbindelse fra L1 til L2 (evt også til L3) på kontaktor inngangen.

Tverrsnittet på alle ledningene beskrevet over skal være 6mm2 (for 32A).

For å forstå bilens lader bedre, kan man se for seg en stjerne med tre armer (L1, L2 og L3). I midten av stjerna er nøytralpunktet (N).
Minimumskrav for at laderen skal virke er at 1 leder er koblet til N-punktet, samt 1 leder er tilkoblet én av armene i stjernen (L1).
Om man kobler samme faseleder til 2 eller 3 av armene i stjernen vil bilen lade med høyere hastighet (avhengig av om man har dobbeltlader eller ikke).
Har man f.eks 3-fase 400V TN (fire ledere + jord) tilgjengelig, vil hver av faselederne tilkobles hver sin arm i stjerna (ingen "lasking") og nøytralpunktet i senter av stjerna.

Edit: Endret bruk av farger på ledere ihht post fra 'Gressvikingen'.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

jkirkebo

Sitat fra: jalias på søndag 19. januar 2014, klokken 23:53
Er det vilkårlig hvilke av lederne fra en 3-fase Type2 kabel som tilkobles kontaktoren? Tilførsel er 1-fase 32A.

Om du har en 3-fase Type 2 kabel og skal koble til kun 1 fase fast er det nok N og L1 du bør vurdere å koble til. Typisk er det blå og brun. Det kan godt hende biler med 3-fase lader takler 1-fase inn på kun L2 eller L3, men biler med 1-fase lader vil garantert ikke gjøre det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gressvikingen

Og en ting til: Ikke bruk blå leder til annet enn N der det eksisterer. Ikke bruk brun/rød til N og blå til L1, men omvendt! Her må dere være like konsekvente som dere må være med jordleder (gul/grønn).
P85D"+"

jkirkebo

Sitat fra: Gressvikingen på mandag 20. januar 2014, klokken 07:15
Og en ting til: Ikke bruk blå leder til annet enn N der det eksisterer. Ikke bruk brun/rød til N og blå til L1, men omvendt! Her må dere være like konsekvente som dere må være med jordleder (gul/grønn).

Viktig poeng det der ja, alltid blå til N på TN-nett. Deretter helst L1 brun, L2 sort og L3 grå. Er det IT-nett og man bare har blå og brun spiller det liten rolle.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jalias

Takk for gode innspill og råd her. Er ikke sikker på om jeg klarte å gjøre meg helt forstått i spørsmålet (som igjen selfølgelig er min feil  :D) Men: jeg har fått tak i en protocol controller fra ZCW. De hadde ikke kabel, slik at denne ble bestillt fra Elbilhjelpen. denne kabelen er en 3-fase kabel ( de hadde ikke 1-fase)
Dette utstyret skal benyttes som hjemmelading slik noen av dere har lager her. Jeg har 32A 1-fase inn på kontaktoren (2-pol).
Da var spørsmålet, når kabelen fra Elbilhjelpen er 3-faset  og kontaktoren er 2-polig, hvilken av lederne i kabelen skal tilkobles kontaktoren?

Takk igjen, det blir nok greit til slutt  ;)

hma

Skjønner, du skal altså kjøre 1-fase hele veien. Da kobler du kun lederene for N og L1 til utgangen på kontaktoren (fra den nye type2-kabelen din).
Se forklaring på hvilke pinner som er hva:
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

jalias

#250
Takk for den, veldig forklarende  :)
Kobler da til L1, neutral, ground og control pilot , altså 4 ledere i kabelen.

Hvilken ladefart får jeg ved denne løsningen?

cairnz

Sitat fra: jalias på mandag 20. januar 2014, klokken 11:57
Foresten hvilken ladefart får jeg ved denne løsningen?

Avhengig av strømtilførsel så kan du nok stille inn dette selv:
230V 1-fas: 5A-32A (opp til 7.36kW)
400v 3-fas: 5A-32A (opp til 22.08kW)

Foreløpig stopper vel bilen på 13A pr dellader slik at du får maks 26A på 400V 3-fas foreløpig, altså 17.94kW
Elbilist

jalias

Sitat fra: hma på mandag 20. januar 2014, klokken 00:28
Sitat fra: jalias på søndag 19. januar 2014, klokken 23:53
Er det vilkårlig hvilke av lederne fra en 3-fase Type2 kabel som tilkobles kontaktoren? Tilførsel er 1-fase 32A.
Har planer om å få bygget en slik løsning selv og tar sjansen på å svare:
Merk! Alle disse koblingene skal utføres av autorisert elektriker!

- Ved bruk av IEC 62196-2 type2 3-fase kontakt, for tilkobling til bilens ladeport, skal alle faseledere (L1, L2 og L3) og nøytral (N) kobles til hvert sitt koblingspunkt på utgangen av kontaktoren. 4 ledere totalt. Hvordan man tilordner disse er strengt tatt vilkårlig, men det er smart å plassere dem i rekkefølge, f.eks N-L1-L2-L3 eller L1-L2-L3-N.

Alt1 ("jkirkebo-portable-way"):
- Om man benytter en rød 3-fase industrikontakt som tilkobling til strømnettet, må du terminere 3 faseledere (L1, L2, L3) og nøytral (N) på kontaktorens inngang (via jordfeilbryter). Bruk samme rekkefølge for tilordning som på utgangen.
- For å lade via 32A 1-fase må man lage en adapter/overgang mellom blått 32A 1-fase industristikk (3 pinner) og rødt 32A 3-fase industristikk (5 pinner).
- I adapteret kobles blå leder fra den blå kontakte til N på den røde kontakten. Brun (L1) på den blå kontakten kobles til L1 på den røde.
- Skal man oppnå høyere ladeeffekt, "lasker man" ved å koble brun (L1) fra den blå kontakten mot L2 (evt også L3) på den røde 3-fase kontakten.

Alt2 ("simple-way"):
- Man kan bruke blått 32A 1-fase industristikk for tilkobling til strømnettet. Dette termineres via kabel med 3 ledere til kontaktoren (via jordfeilbryter), uten bruk av adapter eller overganger.
- Blå leder kan kobles til nøytral-inngangen (N) på kontaktoren, brun leder (L1) kan kobles til L1-inngangen på kontaktoren.
- Ønsker man høyere ladefart "lasker" man, ved å koble en forbindelse fra L1 til L2 (evt også til L3) på kontaktor inngangen.

Tverrsnittet på alle ledningene beskrevet over skal være 6mm2 (for 32A).

For å forstå bilens lader bedre, kan man se for seg en stjerne med tre armer (L1, L2 og L3). I midten av stjerna er nøytralpunktet (N).
Minimumskrav for at laderen skal virke er at 1 leder er koblet til N-punktet, samt 1 leder er tilkoblet én av armene i stjernen (L1).
Om man kobler samme faseleder til 2 eller 3 av armene i stjernen vil bilen lade med høyere hastighet (avhengig av om man har dobbeltlader eller ikke).
Har man f.eks 3-fase 400V TN (fire ledere + jord) tilgjengelig, vil hver av faselederne tilkobles hver sin arm i stjerna (ingen "lasking") og nøytralpunktet i senter av stjerna.

Edit: Endret bruk av farger på ledere ihht post fra 'Gressvikingen'.

-------------------------------------------------------------------------------------------------
Alt2 ("simple-way"):
- Man kan bruke blått 32A 1-fase industristikk for tilkobling til strømnettet. Dette termineres via kabel med 3 ledere til kontaktoren (via jordfeilbryter), uten bruk av adapter eller overganger.
- Blå leder kan kobles til nøytral-inngangen (N) på kontaktoren, brun leder (L1) kan kobles til L1-inngangen på kontaktoren.
- Ønsker man høyere ladefart "lasker" man, ved å koble en forbindelse fra L1 til L2 (evt også til L3) på kontaktor inngangen.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg har enkeltlader, og 230V IT nett. Går derfor for Alt2 (simple-way)
Må jeg da laske L1/L2/L3 lederne i kabelen for å oppnå høyeste ladefart (7,4)kW?


Øggen

OT:
Har 230V 3fas hjemme. Kan jeg da kjøpe denne til teslaen: http://shop.zerocarbonworld.org/charging-stations/22kW-t2-charging-station.html

50A sikring. Har lite peil og vil bare spørre.

Griffel

Sitat fra: Øggen på torsdag 30. januar 2014, klokken 18:58
OT:
Har 230V 3fas hjemme. Kan jeg da kjøpe denne til teslaen: http://shop.zerocarbonworld.org/charging-stations/22kW-t2-charging-station.html

50A sikring. Har lite peil og vil bare spørre.
Klart du kan kjøpe den.
Så kan du få en elektrikker til å koble den for 230V enfas opp til 32A, og dersom du får lov til å ha en enfas 32A av nettselskapet kan bilen din lade med 7,5 kW. Skal du ha større effekt må det en transf. 230V til 400V til.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA