Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Legge opp lading på jobb for flere biler..

Startet av fredag, fredag 08. november 2013, klokken 14:37

« forrige - neste »

nikola

Jkirkebo,
Hva med å koble N med L1 eller L2 ettersom du tydeligvis trenger L3?
Jeg har mangelfull forståelse av hvordan denne laderen er kablet, men et alternativ kan være laske N sammen med én av fasene på ladersiden. Hva tror du?
Bestilt P85 19" med alt uten barneseter

jkirkebo

Sitat fra: nikola på onsdag 04. desember 2013, klokken 20:06
Jkirkebo,
Hva med å koble N med L1 eller L2 ettersom du tydeligvis trenger L3?
Jeg har mangelfull forståelse av hvordan denne laderen er kablet, men et alternativ kan være laske N sammen med én av fasene på ladersiden. Hva tror du?

Nei, lasker du N og en av fasene på bilsiden kortslutter du bare inngangen på en av delladerne.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Moray

Kjenner dere til fixen for å få 32A på salto laderen? (Tenker da på IT nett)

Skulle gjerne hatt en forklaring på det.
S85

Muffinman

16a fra schuko kunne vært nyttig og avhjulpet situasjonen i det minste litt for min del. Om jeg visste motstanden mellom jord og styrepinne på blått adapter kunne det jo la seg gjøre å paralellkoble med eksisterende 100kohm i a schukoadapteret, forutsatt at det kreves lavere motstand. Kunne i så fall justert til 16a manuelt. Hvis det ikke skjer noe må jeg vel bare gå i gang med å lage kabel a la jkirkebo jeg også. Trenger jo uansett to mobile ladeløsninger.

Griffel

Sitat fra: nikola på onsdag 04. desember 2013, klokken 20:06
Jkirkebo,
Hva med å koble N med L1 eller L2 ettersom du tydeligvis trenger L3?
Jeg har mangelfull forståelse av hvordan denne laderen er kablet, men et alternativ kan være laske N sammen med én av fasene på ladersiden. Hva tror du?
Laske L1 og N vil garantert ikke virke.  Det må være en spenning mellom L1 og N for at noe i det heletatt skal fungere.
Laske L3 og N tja, trolig ikke de heller.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

nikola

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 04. desember 2013, klokken 20:12
Sitat fra: nikola på onsdag 04. desember 2013, klokken 20:06
Jkirkebo,
Hva med å koble N med L1 eller L2 ettersom du tydeligvis trenger L3?
Jeg har mangelfull forståelse av hvordan denne laderen er kablet, men et alternativ kan være laske N sammen med én av fasene på ladersiden. Hva tror du?

Nei, lasker du N og en av fasene på bilsiden kortslutter du bare inngangen på en av delladerne.
Laderene går vel på 230V og ikke 400V, noe som skulle tilsi at N-lederen er involvert i dem alle. Er laderne koblet i stjerne? Lasken jeg foreslo, er noe som benyttes hyppig (230V3) ved bruk av tre varmeelementer koblet i stjerne, men hvor også disse må kobles i D for å ikke få redusert effekt. Det virker som du har usedvanlig greie på dette, så du har sikkert også en forklaring på hvorfor dette ikke vil gå:) Men som Griffel sier, så er det én av fasene man under alle omstendigheter ikke kan laske sammen med N
Bestilt P85 19" med alt uten barneseter

jkirkebo

Sitat fra: Moray på onsdag 04. desember 2013, klokken 20:19
Kjenner dere til fixen for å få 32A på salto laderen? (Tenker da på IT nett)

Skulle gjerne hatt en forklaring på det.

Salto-boksen har vel Type 2 plugg, da må det laskes mellom L1 og L2 (og evt. L3 om man nå vil ha 32A istedenfor 26A) på baksiden av Type 2 pluggen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på onsdag 04. desember 2013, klokken 20:33
16a fra schuko kunne vært nyttig og avhjulpet situasjonen i det minste litt for min del. Om jeg visste motstanden mellom jord og styrepinne på blått adapter kunne det jo la seg gjøre å paralellkoble med eksisterende 100kohm i a schukoadapteret, forutsatt at det kreves lavere motstand. Kunne i så fall justert til 16a manuelt. Hvis det ikke skjer noe må jeg vel bare gå i gang med å lage kabel a la jkirkebo jeg også. Trenger jo uansett to mobile ladeløsninger.

Schuko-adapteret vil ikke hjelpe deg siden du må laske L1 og L2 inn på bilen for å få 16A nå som ladingen ellers er begrenset til 13A. Ved å laske på schuko-overgangen til min mobile ladekabel lader jeg i prinsippet med 2x8A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: nikola på onsdag 04. desember 2013, klokken 20:51
Laderene går vel på 230V og ikke 400V, noe som skulle tilsi at N-lederen er involvert i dem alle. Er laderne koblet i stjerne? Lasken jeg foreslo, er noe som benyttes hyppig (230V3) ved bruk av tre varmeelementer koblet i stjerne, men hvor også disse må kobles i D for å ikke få redusert effekt. Det virker som du har usedvanlig greie på dette, så du har sikkert også en forklaring på hvorfor dette ikke vil gå:) Men som Griffel sier, så er det én av fasene man under alle omstendigheter ikke kan laske sammen med N

Problemet er at softwaren legger visse restriksjoner. Forer du med samme fase kan du bruke 1,2 eller 3 delladere. Men skal vi utnytte 3-fase 230V må vi bruke forskjellige faser. Da ser bilen ut til å kreve forskjellige faser på alle 3 delladerne. Forskjellige faser på 2 og ikke noe på den tredje virker ikke. Jeg prøvde også å laske slik at dellader 1 fikk en fase og 2+3 fikk en annen. Da ladet den kun på første dellader og ignorerte de to andre.

Beklageligvis er trafo foreløpig løsningen for de som må ha høy effekt på IT.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elnino

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 04. desember 2013, klokken 22:30
Sitat fra: nikola på onsdag 04. desember 2013, klokken 20:51
Laderene går vel på 230V og ikke 400V, noe som skulle tilsi at N-lederen er involvert i dem alle. Er laderne koblet i stjerne? Lasken jeg foreslo, er noe som benyttes hyppig (230V3) ved bruk av tre varmeelementer koblet i stjerne, men hvor også disse må kobles i D for å ikke få redusert effekt. Det virker som du har usedvanlig greie på dette, så du har sikkert også en forklaring på hvorfor dette ikke vil gå:) Men som Griffel sier, så er det én av fasene man under alle omstendigheter ikke kan laske sammen med N

Problemet er at softwaren legger visse restriksjoner. Forer du med samme fase kan du bruke 1,2 eller 3 delladere. Men skal vi utnytte 3-fase 230V må vi bruke forskjellige faser. Da ser bilen ut til å kreve forskjellige faser på alle 3 delladerne. Forskjellige faser på 2 og ikke noe på den tredje virker ikke. Jeg prøvde også å laske slik at dellader 1 fikk en fase og 2+3 fikk en annen. Da ladet den kun på første dellader og ignorerte de to andre.

Beklageligvis er trafo foreløpig løsningen for de som må ha høy effekt på IT.

Eller høy effekt på 1 fase?
Jeg har forstått det som at jeg kan lade alle 3 delladere på 16A (når tesla oppjusterer) via 48amper 1-fase.
Jeg har 63A tilgjengelig i garasjen, så tenkte beygge type2 lader med 48A 1-fase splittet over de 3 fasene i type2 3-fase ladern. Noen som ser noen problemer med dette?

Griffel

Sitat fra: elnino på torsdag 05. desember 2013, klokken 12:18
Eller høy effekt på 1 fase?
Jeg har forstått det som at jeg kan lade alle 3 delladere på 16A (når tesla oppjusterer) via 48amper 1-fase.
Jeg har 63A tilgjengelig i garasjen, så tenkte beygge type2 lader med 48A 1-fase splittet over de 3 fasene i type2 3-fase ladern. Noen som ser noen problemer med dette?
Om det er riktig forstått og du kan lade med mer enn 32A er en ting. Om du får lov av nettselskapet ditt å ha en enfas 48A last er en annen ting. Forutsatt at du får lov av nettselskapet er det bare en ting til og det er at ladekablen også må være godkjent for 48A. Kan laderen i bilen ta 48A vil det ganske sikkert virke. Skulle den ha noen begrensninger slik at den kun kan trekke 32A så vil du måtte nøye deg med det.

Nettselskapet har krav på å få vite om slike unormale enkeltlaster. Noen steder er det greit andre steder vil de si nei.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elnino

Det er jo kun 16A pr. leder i 3-fase type2 kablen.
Dette burde ikke gi noe mer varme enn 32A 3-fase som er mer energi (12.5kW) i samme kabel.

Griffel

#177
Sitat fra: elnino på torsdag 05. desember 2013, klokken 13:35
Det er jo kun 16A pr. leder i 3-fase type2 kablen.
Dette burde ikke gi noe mer varme enn 32A 3-fase som er mer energi (12.5kW) i samme kabel.
Dersom dette opplegget virker vil N lederen i kablen føre 48A. Dessuten er kablene kodet slik at dersom du kobler en kabelplugg kodet 32A til bilen skal laderen uansett ikke trekke mer enn 32A. Over 32A må du dessuten ha ladeboks med en fastmontert kabel. Kablen har redundant koding dvs. at kabel med plugg i begge ender har koding i begge pluggene. Mens fastmotert kabel er bare kodet på bilsiden, sidn den andre enden da er kodet i ladestasjonen.
Lademodus 2 (kabel med kladd) er standardmessig begrenset til 32A. Denne begrensningen gjelder ikke Lademodus 3, men type 2 Outlet stopper på 32A deretter er det fastmontert kabel med plugg som gjelder.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 05. desember 2013, klokken 13:47
Dersom dette opplegget virker vil N lederen i kablen føre 48A. Dessuten er kablene kodet slik at dersom du kobler en kabelplugg kodet 32A til bilen skal laderen uansett ikke trekke mer enn 32A. Over 32A må du dessuten ha ladeboks med en fastmontert kabel. Kablen har redundant koding dvs. at kabel med plugg i begge ender har koding i begge pluggene. Mens fastmotert kabel er bare kodet på bilsiden, sidn den andre enden da er kodet i ladestasjonen.
Lademodus 2 (kabel med kladd) er standardmessig begrenset til 32A. Denne begrensningen gjelder ikke Lademodus 3, men type 2 Outlet stopper på 32A deretter er det fastmontert kabel med plugg som gjelder.

Dette er korrekt. Det går fint å lade med 48A enfase med enkeltlader, men det forutsetter at man får tak i 63A 3-fase Type 2 kabel med plugg bare på bilsiden. I tillegg må man ha 63A-utgaven av Mainpine-kontrolleren (kan reguleres ned til 48A med en motstand.

Jeg ville i så fall hørt med ZCW om de kan skaffe et "3x63A kit".
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

rklokk

Hvis jeg har funnet riktig link (noen som kan verifisere?) så beskriver dette dokumentet hvilken motstand som kan benyttes på IC-inngangen til Mainpine controlleren for å justere max ampere.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/44715735/EPC_Resistor_Values.rtf
S85 levert 23.9.13 #P1674. Yaay!
S90D 2016. Yaay!
TM3P levert 16.3.2019 Yaay!
Oslo.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA