Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: MASSIV PRISØKNING - SIDENE ER NÅ OPPE

Startet av BadaBing, fredag 08. november 2013, klokken 14:18

« forrige - neste »

BadaBing

Noen som vet om man kan ha takstativ på i3, eller eventuelt hengerfeste? Tenker ift å frakte sykler, ikke for å trekke en 2000 kg stor henger...

PerBear

750 kg henger hadde vært fint. Det er grensen på henger uten bremser  :)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

chal

Jeg er keen på I3, men må løse ett problem: Transport av sykkel.
Er det noen som har en løsning, helst med et stativ bak som man løfter sykkelen oppå?? Takstativ blir for tungvint.
Forslag??

BadaBing

Thule har en del produkter som kanskje kan fungere. De har sykkelfrakter du kan feste på bakdøra og så har de lastestativ (Thule Rapid System 754) for biler uten festepunkter. På taklastestativet kan du feste en sykkelfrakter. Om det fungerer på i3 vet jeg ikke, men jeg antar at det gjør det nå eller at det kommer noen moduler som gjør det mulig. Helt enig - det er helt klart en potensiell deal breaker om det blir vanskelig å frakte ski på taket eller sykler på tak eller bak.

Her kan du lese mer om hva Thule har:
http://www.thule.com/nb-no/no/products/carriers-and-racks/bike-carriers
http://www.thule.com/nb-no/no/products/carriers-and-racks/roof-racks/load-carrier-feet/thule-rapid-system-754-_-754000

chal


BadaBing

Fikk svar fra Thule om de kom til å lage takstativ til i3. De svarte at det kom de IKKE til å gjøre fordi taket er laget av plast, og at det derfor ikke er trygt å feste et takstativ. Hmm... Det var definitivt ikke positive nyheter.

Sølve

Denne løsningen her http://www.electricbike.com/bmw/ kunne løst dine problemer. Nettsiden omtaler en prototyp, men jeg er usikker på om den er eller kommer i produksjon.  Mailer du BMW kan du kanskje kjøpe prototypen?
Bergen

BadaBing

Sitat fra: Sølve på mandag 25. november 2013, klokken 15:02
Denne løsningen her http://www.electricbike.com/bmw/ kunne løst dine problemer. Nettsiden omtaler en prototyp, men jeg er usikker på om den er eller kommer i produksjon.  Mailer du BMW kan du kanskje kjøpe prototypen?

He he :-). Den egner seg nok dessverre ikke for mitt bruk.

Hva med ski? De må kanskje knekkes i 3 og legges i bagasjerommet...

Helt seriøst er det er stort minus at man ikke kan feste et enkelt lite takstativ til bilen for å frakte ting man ikke får plass til inne i bilen. Noe så enkelt som å kjøpe lange lister på Maxbo eller ta med skia til marka blir jo vanskelig da...

bromm

Det kommer helt sikkert en løsning for takstativ - taket er i termoplast, ja - men i kantene (under de panelene som er i bilens lakkfarve), så finnes the CFRP og der kan man helt sikkert få montert fester for takholdere. Det er mulig disse er forberedt allerede, men at man f.eks må fjerne de nevnte panelene for å få festene montert.

Vind

Snakket med Thule, og de vurderer å lage en løsning til i3, og de er i dialog med BMW om dette.  Om det ikke går med fester i taket, så vil det bli en "klammeløsning" rundt dør  a'la Thule 754 antagelig fungere med en modifikasjon.  De må få bekreftet at karbonkonstruksjonen tåler det, og vil komme tilbake tidlig i 2014. 

På Tesla S går det kun med takstativ på bilene med soltak.  Kansje det blir slik på i3 også ?
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

BadaBing

Sitat fra: viut på tirsdag 26. november 2013, klokken 14:02
Snakket med Thule, og de vurderer å lage en løsning til i3, og de er i dialog med BMW om dette.  Om det ikke går med fester i taket, så vil det bli en "klammeløsning" rundt dør  a'la Thule 754 antagelig fungere med en modifikasjon.  De må få bekreftet at karbonkonstruksjonen tåler det, og vil komme tilbake tidlig i 2014. 

På Tesla S går det kun med takstativ på bilene med soltak.  Kansje det blir slik på i3 også ?

Interessant :-). Jeg fikk som sagt en helt annen versjon da jeg mailet med Thule. Vi får bare krysse fingrene for at det kommer en løsning.

For å sjekke om BMW hadde en plan om takstativ sendte jeg en mail til BMW hq i Tyskland. Her er svaret jeg fikk:

"The LifeDrive concept of the BMW i3 with its existing CFRP passenger cell and the aluminum module for propulsion, energy storage and chassis does not allow the installation of an roof carrier. Against this background, no roof rack is factory designed for the BMW i3."

Kokt ned skriver de at konstruksjonen av bilen ikke tillater installasjon/bruk av takstativ, og at BMW ikke kommer til å lage en slik løsning. Vi får derfor vente til eventuelt noen andre gjør det.

PerBear

Maks taklast mener jeg står oppgitt i vognkortet til 50kg?
Hvordan kan BMW oppgi det dersom de ikke tilbyr takstativ? 
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Vind

Sitat fra: BadaBing på tirsdag 26. november 2013, klokken 14:21
Sitat fra: viut på tirsdag 26. november 2013, klokken 14:02
Snakket med Thule, og de vurderer å lage en løsning til i3, og de er i dialog med BMW om dette.  Om det ikke går med fester i taket, så vil det bli en "klammeløsning" rundt dør  a'la Thule 754 antagelig fungere med en modifikasjon.  De må få bekreftet at karbonkonstruksjonen tåler det, og vil komme tilbake tidlig i 2014. 

På Tesla S går det kun med takstativ på bilene med soltak.  Kansje det blir slik på i3 også ?

Interessant :-). Jeg fikk som sagt en helt annen versjon da jeg mailet med Thule. Vi får bare krysse fingrene for at det kommer en løsning.

For å sjekke om BMW hadde en plan om takstativ sendte jeg en mail til BMW hq i Tyskland. Her er svaret jeg fikk:

"The LifeDrive concept of the BMW i3 with its existing CFRP passenger cell and the aluminum module for propulsion, energy storage and chassis does not allow the installation of an roof carrier. Against this background, no roof rack is factory designed for the BMW i3."

Kokt ned skriver de at konstruksjonen av bilen ikke tillater installasjon/bruk av takstativ, og at BMW ikke kommer til å lage en slik løsning. Vi får derfor vente til eventuelt noen andre gjør det.
Dårlig nytt.  Min kontakt i Thule kom tilbake med ny informasjon i dag, og bekreftet at foreløbig kommer det ikke en løsning på kort sikt, men at de ønsker å få noe til på lengre sikt, men at denne typen konstruksjon har de ingen erfaring med.  Det stemmer jo da med tilbakemeldingen du fikk fra BMW.  Magnetholdere fungerer også dårlig på plast/ Karbon.  Alternativet i øyeblikket blir da utenpåmontert stativ på bakluken, og det er ingen veldig god løsning.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

BadaBing

Det ordner seg nok på sikt enten ved at noen ingeniører får et kreativt innfall med bilen slik den er i dag eller at det kommer en facelift om et par år. Det tok kun to år for Leaf å komme i versjon 2 med korreksjon av hundre ting. Med en så ny type konstruksjon som dette er vil jeg anta at BMW også har et par ting å endre når den tid kommer. For min del er dette så viktig at jeg drøyer kjøpet til det er på plass.

power59

Har noen av dere som allerede har bilen tilgjengelig vurdert "bakdørmontert sykkelstativ" som f.eks. Thule?

http://www.thule.com/nb-no/no/products/carriers-and-racks/bike-carriers/rear-door-mounted-bike-carriers

Er det mulig? - eller er det bare plast og dårlig hold i kantene på bakdøra?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA