Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: MASSIV PRISØKNING - SIDENE ER NÅ OPPE

Startet av BadaBing, fredag 08. november 2013, klokken 14:18

« forrige - neste »

snippet

Sitat fra: power59 på onsdag 12. februar 2014, klokken 11:33
Har noen av dere som allerede har bilen tilgjengelig vurdert "bakdørmontert sykkelstativ" som f.eks. Thule?

http://www.thule.com/nb-no/no/products/carriers-and-racks/bike-carriers/rear-door-mounted-bike-carriers

Er det mulig? - eller er det bare plast og dårlig hold i kantene på bakdøra?

Jeg prøvde dette på min gamle 1-serie. Det funket, men etter kort tid ble lakket stygg pga. sand og skit der stroppene lå an mot taket.
BMW i3 - Bergen

Rabiat22

Har sett den på en i-MiEV.
Vurdere en sånn selv.....

Vind

Sitat fra: power59 på onsdag 12. februar 2014, klokken 11:33
Har noen av dere som allerede har bilen tilgjengelig vurdert "bakdørmontert sykkelstativ" som f.eks. Thule?

http://www.thule.com/nb-no/no/products/carriers-and-racks/bike-carriers/rear-door-mounted-bike-carriers

Er det mulig? - eller er det bare plast og dårlig hold i kantene på bakdøra?
Jeg har ett slikt stativ som jeg har brukt på A2.  Har prøvd på i3, bare for å se at de passer, og det går fint. Luken er mindre, men stativet støttes greit mot spoiler på topp.  Konstruksjonen er solid, så det går nok bra.  Ville nok ikke lastet mer enn 2 sykler.

Det er glass i kanten, så helt greit å feste stativet.

Jeg prøvde litt for å se om jeg kunne bygge om sykkelstativet til skistativ, litt som på gamle bobler.

Skal legge ut bilder om jeg får det til.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

power59

"Jeg prøvde litt for å se om jeg kunne bygge om sykkelstativet til skistativ, litt som på gamle bobler. "

Ski ville vært topp - da har vi en løsning også på det problemet.

Og med det samme du er i gang - hva med plass for en ekstra koffert?

Vind

Sitat fra: power59 på onsdag 12. februar 2014, klokken 17:52
"Jeg prøvde litt for å se om jeg kunne bygge om sykkelstativet til skistativ, litt som på gamle bobler. "

Ski ville vært topp - da har vi en løsning også på det problemet.

Og med det samme du er i gang - hva med plass for en ekstra koffert?
Tror jeg skal bruke bagasjerommet til det  8) , men jeg tenkte noe slikt:
(Trenger carbon ski da...)

snippet

En elbil-kollega observerte en i3 med sykkel på taket her i Bergen i går, nærmere bestemt Kokstad. Er det noen som kjenner til om det har dukket opp noe alternativ for i3
BMW i3 - Bergen

02jan

Jeg er veldig interessert i en stativ løsning for feste av bl.a sykkel, ski etc.

* slik jeg forstår norske veimyndighetsregler og evt. Restriksjoner produsenten setter (bmw) , så betyr 0 kg på taket at stativløsning på tak er utelukket for min del.

I følge denne tråden innlegg #7 - interessant å melde at også i3 eiere er interessert i en produkt utvikling/ test ?
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13539.0.html

Har trålet diverse utenlandske forum - uten å ha funnet noen stativløsning.

Når det gjelder ski frakt, så tenker jeg å løse dette slik jeg gjorde det for 25 år siden med min E21 (bmw 320) , stikke skiene ut gjennom soltaket.

Har foresten sett noen buddy eller kewet, med et hengerfeste med sykkelstativ.

Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Vind

Sitat fra: 02jan på torsdag 03. april 2014, klokken 21:05
Jeg er veldig interessert i en stativ løsning for feste av bl.a sykkel, ski etc.

* slik jeg forstår norske veimyndighetsregler og evt. Restriksjoner produsenten setter (bmw) , så betyr 0 kg på taket at stativløsning på tak er utelukket for min del.

I følge denne tråden innlegg #7 - interessant å melde at også i3 eiere er interessert i en produkt utvikling/ test ?
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13539.0.html

Har trålet diverse utenlandske forum - uten å ha funnet noen stativløsning.

Når det gjelder ski frakt, så tenker jeg å løse dette slik jeg gjorde det for 25 år siden med min E21 (bmw 320) , stikke skiene ut gjennom soltaket.

Har foresten sett noen buddy eller kewet, med et hengerfeste med sykkelstativ.
Jeg har prøvd ett Thule stativ jeg har for sykler - og fått festet det på bakluken, men dette er en første generasjons stativ, så jeg var ikke helt fornøyd med stabiliteten.  Skal prøve ett nyere stativ om litt. De nye stativene har litt bedre kroker for å feste i bakruten, og har flere justeringsmuligheter.  Om det passer er det enkelt å feste ski på det også.

Har foresten fraktet langrennski i bilen, det er helt uproblematisk med to par i en tynn skipose og ett nedfelt baksete.

Klykken

Invitasjon til riper i lakken dette. Ser ut som de festes og hviler direkte på lakk.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Vind

Sitat fra: Klykken på fredag 04. april 2014, klokken 14:35
Invitasjon til riper i lakken dette. Ser ut som de festes og hviler direkte på lakk.
Her er en skistativ løsning som bør fungere glimrende på i3:  http://www.seasucker.com/shop/ski-rack/

De har også sykkelstativ for taket. 

Prinsippet er med veldig kraftige sugekopper.  Sykkelstativet kan plasseres hvor som helst, også med en sugekopp øverst på frontruten.  Mye gode tilbakemeldinger, Tror jeg skal bestille ett sett.

svingen

Har en liten ION selv og var veldig glad jeg leste om BMW nå,blir nok et slikt til meg selv men skeptisk til der hvor sykkel henger bakpå,blir nok på taket og kanskje barnesykkele bakpå "ruta" :)
Takk får tips
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TAS

Her er et alternativ fra Biltema:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Lastholder/Sykkelholder-34293/

Har ikke prøvd det selv, men så det anbefalt på Leaf sidene.

Muligens verdt et forsøk - ikke veldig kostbart.
BMW i3 Capparis/suite
Range Rover 4.4 V8 Vogue Arden
Porsche 944
mfl.

Øybil

Vind

Sitat fra: TAS på torsdag 10. april 2014, klokken 20:17
Her er et alternativ fra Biltema:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Lastholder/Sykkelholder-34293/

Har ikke prøvd det selv, men så det anbefalt på Leaf sidene.

Muligens verdt et forsøk - ikke veldig kostbart.
Det ligner veldig på den gamle Thule versjonen jeg har.  Ulempen er at det kommer en del belastning på takspoileren, og remmene ligger over denne.  Da ville jeg heller valgt det nye Thule stativet - det er langt mere gjennomtenkt og har flere instillingsmuligheter for å unngå skjev belastning.

Vind

Da har jeg endelig fått prøvd mitt nye takstativ fra SeaSucker (navner skjemmer ingen)

Litt merkelig å kjøre rundt på årets varmeste dag med ski på taket.  Litt vindsus i starten, men flyttet stativet 20 cm bakover, og da fungerte det helt flott.  Prøvde også montering på bakluken.  Det fungerer fint for langrennski - men er nok ikke så optimalt luftmotstandsmessig.  Det går fint med 4 par ski. 

Stativet festes på under ett minutt og demonteres enda raskere.  Det er ikke mulig å løsne det uten å gjøre det på riktig måte.  Det er imidlertid svært raskt å løsne det om man vet hvordan, så direkte tyverisikkert er det ikke.

Det er en liten pumpe på hvert feste som man fester stativet med.  Denne er også hvit om sugekoppen har løsnet.  Så det er anbefalt å ta en rask titt før man begynner å kjøre.  Det følger også med ett ekstra feste - så om en skulle bli ødelagt så kan man raskt bytte.  Hele konstruksjonen virker svært stabil. 

Sykkelstativet deres ser også veldig bra ut, langt bedre enn Thule's bagasjeroms løsning.

Det ble ikke direkte billig - med ett stativ bestillt fra USA + frakt, MVA og tollgebyr.  Jeg er derfor i dialog med SeaSucker om vi kan bestille ett større antall stativer.  Er du interessert - send meg en melding.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA