Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nedtur ved overlevering av TMS / Saken ser ut til og løse seg (se innl. side 11)

Startet av MinTesla, fredag 08. november 2013, klokken 09:11

« forrige - neste »

satheesh.net

smaug01

Hvilken problemstilling er det Musk ser for seg at falkondørene løser egentlig? For de som kan litt bilhistorie var det en helt spesiell grunn til at feks Mercedes 300SL hadde måkevingdører.
Er jo litt kjedelig hvis bilen havner på taket så er det fysisk umulig å få opp bakdørene.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Øyvind.h

Blir absolutt flott de årene vi fortsatt har barn i barnesete. Å kunne stå oppreist med tak over hodet når barna spennes fast blir sikkert en god opplevelse.

Om jeg vil foretrekk å stå oppreist for å spenne fast barna fremfor å kunne frakte ting på taket? No way.
Håper virkelig de har en smart løsning for takstativ. Det er svært få Model S uten panorama glasstak i Norge. Takstativ-mulighet er en svært viktig årsak til akkurat det.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sigurdi

@smaug01:
Problem stillingen er:
Standard dør blir svært lang dersom en lett skal kunne gå inn i 3. seterad, som nå er blitt ekstra utstyr.
Skyvedør går ikke an på grunn av formen på bilen.
Bilen skal være en praktisk SUV/Minivan som også ser pen ut. :-)

@Øyvind.h
Ryktene om setene innbefatter også at de to ytterste setene på rad 2 kan automatisk snur seg mot åpningen, slik at du kan stå rett opp og ned, sette barn fast i setet uten å stå bøyd inn i bilen.
Når døra går ned snur setet seg riktig vei.
(Om den da også kan snu seg og bli bakovervendt, er ikke nevnt. :-)

Men ser ikke dette som et pluss med de beste setene som er i bruk her i landet, som har metall stang ned i gulvet.

Sliding skiboks løsning:
Hentet fra Trev Page @ TMC
Denne skiboks løsningen synes jeg er mer elegant en den hydraulske.

Men tanken slår meg med begge løsningene, skiboks, snø, kalt, frost, ising, ting som skal bevege seg. :-)
Med 2 meter brei bil, kan en få skiboks på 1 meter bredde ved å bruke halve taket. ;-)

Trykk på bildet for at gif animasjoen skal fungere.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

turfsurf

Sitat fra: sigurdi på fredag 20. juni 2014, klokken 22:44
Med 2 meter brei bil, kan en få skiboks på 1 meter bredde ved å bruke halve taket. ;-)
Uhm, taket er nok vesentlig smalere enn 2 meter, er ikke så vanskelig å se....
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

sigurdi

Så nøye en skal være. He he
Skibokser fås i de fleste bredder og om det blir mulig å ha skiboks på ene halvdele, tar det ikke lang tid før det står hos Thule passer Tesla model X. ;-)
sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

P85D+

P85D og 85D

Epleskreller

Sitat fra: TeslaSignature på onsdag 02. juli 2014, klokken 22:26
Det blir tunell under setene.

Det håper jeg også på, ønsker ikke kiste som bremser og støyer på taket :)

"Dele taket i to-løsninger" tror jeg rett og slett ikke blir prioritert når de ikke engang bryr seg om takstativfester på standardtaket til MS. De som har behov for 12 skipar med på fjellet (noen trenger det) får enten bruke egnet tilhenger eller en annen bil (tror jeg). Men for all del, ønsker alle innovative løsninger velkomne!
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Øyvind.h

Bra med muligheten der også, for ting som får plass i denne tunnelen. Men det er jo ingen erstatning for mulighetene og fleksibiliteten som ligger i et takstativ. Jeg liker ikke å ha ting på taket, og tar av stativet så raskt jeg kan. Det endrer ikke det faktum at det er stort behov for takstativ for meg, og blant kundene generelt. Siste året med Model S har jeg fraktet ting på taket minst 10-15 ganger som ikke kunne vært plassert under gulvet i en tunnel. Alt fra byggematerialer til vanlig feriebagasje. En god illustrasjon på behovet er å titte på møtende trafikk nå i fellesferien - sjekk hvor mange som har takboks til bagasje montert....

Panotakets salgstall, egne salgstall for takstativ og takstativ-salget hos bl.a. Autoload burde oppsummert fortelle Tesla at de kommer til å miste salg på dette. At skiboks ikke er pent er jeg ikke uenig i, men det er totalt irrelevant for hvorvidt Tesla bør gjøre denne bilen fleksibel og tilpasset kundens ønsker/behov, eller om de skal avskjære kundene fra å i det hele tatt ha muligheten til å frakte ting på taket.

På US Tesla-forum trekkes kajakk ofte frem som noe kundene vil ta med seg. Lurer på om den får plass i tunnelen :) Blir mye tilhenger-kjøring skjønner jeg :(
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Lokführer

Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

TimeBandit

Denne så jo litt kul ut bak X'en da  8)

Norske er de også - se http://www.lobster-trailers.com
Og bare så det er sagt: Nei, jeg aner ikke hvem de hummer-folka er.
Vi er nå foreløpig 3 på jobben som har bestilt X og venter fælt på neste sommer, når den engang kommer  :P
Hvitt løv med bursdag 04/11/2011 Solgt
ModelX P#141 i bestilling Kansellert pga 2. seterad
Model S 60D - nå 75D med bursdag 26/9 2016

Hyperstress

Hvor er denne info fra?

I en presentasjon fra head of design nylig sier han i Q&A: "regarding roof rack we have a work around - for sure."
(Ligger på youtube. 41min uti videoen.)

Så de har tydligvis en løsning som de er fornøyd med i alle fall. Og når han bruker ordene work around istedet for solution, så kan det jo tyde på tunell, eller annet enn noe på taket.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 15. juli 2014, klokken 09:20

Hvor er denne info fra?

Denne infoen kom under besøket fra Elon Musk i Norge da han fikk et direkte spørsmål om hvordan man kan få med seg ski på en Model X. Ligger sikkert ute flere opptak fra dette besøket.

Her er en oppsummering:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12078.msg177211.html#msg177211

Hyperstress

Sitat fra: Finnøy på tirsdag 15. juli 2014, klokken 10:01
Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 15. juli 2014, klokken 09:20

Hvor er denne info fra?

Denne infoen kom under besøket fra Elon Musk i Norge da han fikk et direkte spørsmål om hvordan man kan få med seg ski på en Model X. Ligger sikkert ute flere opptak fra dette besøket.

Her er en oppsummering:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12078.msg177211.html#msg177211

Ok. Jeg er ikke overbevist om at de hadde bestemt seg for tunell på det tidspunktet. Jeg var på møtet, og de hadde åpenbart ikke en god løsning å komme med, da de pratet om mulig skiboks på taket mellom dørene. Mulig de nevnte noe om under setene også.

Spent på hva de komme opp med. Skulle tro at skiboks på halve taket er det beste forslaget så langt. Er i ikke krise om en bare får brukt ene døra når en har boksen på taket.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Vind

Ellers vil jo samme løsning som jeg har på min i3 fungere flott på model X (og for S modeller uten takluke), Om man i tilegg fester begge stativene på falkevingedøren kan den også åpnes med ski på taket.  Alternativt fester man dem på bagasjerommet.

Dette er imidlertid skistativ og ikke skiboks - ville nok ikke basert skiboks på dette prinsippet.

https://www.seasucker.com/shop/ski-rack/

Seasucker har også stativ for surfebrett, sykkel og kajakk.  Har selv brukt skistativet til å frakte noen lange planker.  Dette sitter svært godt fast, så jeg er ikke bekymret for at det løsner.  Det eneste problemet er at det er lett å demontere - så jeg ville ikke stått parkert utenfor Dr.Holms hele helgen...

For de som er bekymret for at det løsner i fart kan jo se denne videoen.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA