Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Utstyr jeg synes TMS burde hatt, eller hatt option for.

Startet av D.O, fredag 08. november 2013, klokken 00:11

« forrige - neste »

Lacaixxa

Sitat fra: Tempe Dekkservice på torsdag 13. mars 2014, klokken 18:36
Mange biler, feks bmw, bruker ikke dekkovervåkningssensorer for å lese dekktrykket, men bruker abs føleren til å oppdage om et dekk har punktert eller forlite luft. Så da slipper man å kalibrere sensorer og kjøpe ekstra sett med sensorer ved kjøp av nye dekk og felger

Og siden jeg bare kjørte BMW før Tesla så er saken oppklart:)

Takk!
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

erot

Sitat fra: Tempe Dekkservice på torsdag 13. mars 2014, klokken 18:36
Mange biler, feks bmw, bruker ikke dekkovervåkningssensorer for å lese dekktrykket, men bruker abs føleren til å oppdage om et dekk har punktert eller forlite luft. Så da slipper man å kalibrere sensorer og kjøpe ekstra sett med sensorer ved kjøp av nye dekk og felger

Slik har det vært ja, men flere og flere BMWer har nå omtrent samme sensorene som Tesla bruker, og jeg tipper at det ikke er lenge før alle har det.

janosat

Har et spørsmål:
Når jeg skal legge om hjul fra 19" cyclone til orginale 21" vil grafikken på skjermen i bilen  da endre seg automatisk slik at grafikken viser at 21" er kommet på.
Samme 21" har vært påmontert bilen tidligere (med de samme sensorene)

Noen som vet?

Brede

Sitat fra: janosat på fredag 14. mars 2014, klokken 13:56
Har et spørsmål:
Når jeg skal legge om hjul fra 19" cyclone til orginale 21" vil grafikken på skjermen i bilen  da endre seg automatisk slik at grafikken viser at 21" er kommet på.
Samme 21" har vært påmontert bilen tidligere (med de samme sensorene)

Noen som vet?

Svaret er vel nei.
Hjulene som ligger inne på skjermen er programmert inn ved produksjon. Min ligger inne med 21" uansett hvilke hjul jeg har på.

Vet at folk (i USA) har fått programert inn andre felger hos Tesla.

janosat

Sitat fra: Brede på fredag 14. mars 2014, klokken 14:09
Sitat fra: janosat på fredag 14. mars 2014, klokken 13:56
Har et spørsmål:
Når jeg skal legge om hjul fra 19" cyclone til orginale 21" vil grafikken på skjermen i bilen  da endre seg automatisk slik at grafikken viser at 21" er kommet på.
Samme 21" har vært påmontert bilen tidligere (med de samme sensorene)

Noen som vet?

Svaret er vel nei.
Hjulene som ligger inne på skjermen er programmert inn ved produksjon. Min ligger inne med 21" uansett hvilke hjul jeg har på.

Vet at folk (i USA) har fått programert inn andre felger hos Tesla.

Er du sikker på at det er slik det foregår ?. Ved levering av bilen min sto det 21" på bilen også i displayet.
Jeg leverte bilen til Tesla Bergen, dro så på ferie, når jeg kom tilbake for å hente bilen hadde de lagt om til vinterhjul med Cyclone felger,nå var også grafikken endret til cyclone.Er vel også mulig at bilen husker IDen i dekksensorene slik at grafikken blir riktig ved bytte tilbake til 21"
Er vel bare å legge om så får jeg vite svaret :)

Cowboystrekk

Skulle ønske Tesla brukte ABS-"sensorer" og ikke de forbanna dyre TPMSene som ryker etter 5-6 år...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Brede

Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 17. mars 2014, klokken 08:32
Skulle ønske Tesla brukte ABS-"sensorer" og ikke de forbanna dyre TPMSene som ryker etter 5-6 år...

Etter å ha lest litt om direkte og indirekte TPMS så tror jeg vi skal være glad for løsningen Tesla har valgt.
Ser også ut til at de fleste bilmerker etter hvert går over til direkte TPMS (med sensorer) da indirekte er lite effektivt, brukeruvennlig, lite tolerant for små forskjeller i lufttrykk, sen med å varsle punkteringer og setter begrensninger på valg av ettermarkedsfelger og dekk.
En kan jo alltids la være å kjøpe sensorer, bilen fungerer jo like godt uten. Må bare leve med et lite varselsignal.

Cato76

Prisene på TPMS vil vel synke drastisk når dette blir et krav på alle biler. Og vi får et større utvalg av 3. parts leverandører.  8)
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Brede

Sitat fra: janosat på søndag 16. mars 2014, klokken 22:37
Sitat fra: Brede på fredag 14. mars 2014, klokken 14:09
Sitat fra: janosat på fredag 14. mars 2014, klokken 13:56
Har et spørsmål:
Når jeg skal legge om hjul fra 19" cyclone til orginale 21" vil grafikken på skjermen i bilen  da endre seg automatisk slik at grafikken viser at 21" er kommet på.
Samme 21" har vært påmontert bilen tidligere (med de samme sensorene)

Noen som vet?

Svaret er vel nei.
Hjulene som ligger inne på skjermen er programmert inn ved produksjon. Min ligger inne med 21" uansett hvilke hjul jeg har på.

Vet at folk (i USA) har fått programert inn andre felger hos Tesla.

Er du sikker på at det er slik det foregår ?. Ved levering av bilen min sto det 21" på bilen også i displayet.
Jeg leverte bilen til Tesla Bergen, dro så på ferie, når jeg kom tilbake for å hente bilen hadde de lagt om til vinterhjul med Cyclone felger,nå var også grafikken endret til cyclone.Er vel også mulig at bilen husker IDen i dekksensorene slik at grafikken blir riktig ved bytte tilbake til 21"
Er vel bare å legge om så får jeg vite svaret :)

Jeg er langt i fra sikker!  :D
Jeg har derimot lest dette på TMC-forumet, var en i USA som hadde fått lagt om til Cyclone og da hadde Service Centeret som la om for han vært inne og programert inn disse felgene.
Hadde jo selvsagt vært ideelt om de hadde vært linket opp mot TPMS-sensorene, spørs om du må ut å skifte hjul i dag!  :P

erot

Det jeg lurer på er hvorfor vi ikke kan se dekktrykket på skjermen? Er ikke hele poenget med disse sensorene at de faktisk kan måle trykket nøyaktig og ikke bare varsle store avvik?

janmb

Sitat fra: Cato76 på mandag 17. mars 2014, klokken 10:24
Prisene på TPMS vil vel synke drastisk når dette blir et krav på alle biler. Og vi får et større utvalg av 3. parts leverandører.  8)

Hvorfor skulle det bli et krav på alle biler?

Nå må snart denne snusfornuftige trenden stoppes før det går helt ut av kontroll.


Tore: Veldig godt poeng. Definitivt et bra forbedringspunkt i softwaren.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

jkirkebo

Sitat fra: janmb på onsdag 19. mars 2014, klokken 00:12
Sitat fra: Cato76 på mandag 17. mars 2014, klokken 10:24
Prisene på TPMS vil vel synke drastisk når dette blir et krav på alle biler. Og vi får et større utvalg av 3. parts leverandører.  8)

Hvorfor skulle det bli et krav på alle biler?

Ett ord: EU. Krav på alle nysolgte biler innen EU (og EØS) fra 01.11.2014.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cato76

Vekker en gammel tråd, men jeg ønsker å kjøpe TPMS til vinterdekkene etter å ha kjørt to sesonger med varsellampen i displayet... Har også hatt to punkteringer på sommerdekkene, så nå er det vel bare å få dem på.

Spørsmålet mitt er: Kan jeg kjøpe hvilke som helst TPMS så lenge de er på 433MHz? Vil bilen kalibrere dem selv?

For eksempel disse: http://www.ebay.com/itm/Autel-MX-Sensor-433MHz-Universal-Programmable-TPMS-Sensor-fr-Tire-Pressure-Senso-/391110404212?hash=item5b0fff2874:g:FXgAAOSwpDdVVqy~&item=391110404212&vxp=mtr

Bilen min - See details below  8)

Er takknemlig for tilbakemeldinger!
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Muffinman

Model S bruker ihvertfall to forskjellige typer sensorer, så pass på at du får riktig. Skillet gikk vel omkring september 2014. Koster gjerne 2000-2500 for fire i diverse dekksjapper. Tesla er billigst så vidt jeg vet, kjøpte 4 stk til min 2013-modell for under 1700kr.

cirys1

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 15:25
Model S bruker ihvertfall to forskjellige typer sensorer, så pass på at du får riktig. Skillet gikk vel omkring september 2014. Koster gjerne 2000-2500 for fire i diverse dekksjapper. Tesla er billigst så vidt jeg vet, kjøpte 4 stk til min 2013-modell for under 1700kr.

Skillet gikk ved AP, 4stk koster 1742kr, kjøpte 4 nye forrige uke.. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA