Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tata elbiler sendes til Norge for testing/utprøving??

Startet av Betacar, mandag 28. juli 2008, klokken 23:47

« forrige - neste »

elektrolux

#15
Jeg har tatt 1000 kr for pre 2000 blokker, og 3000 kr for testede post 2000 blokker.

Har nå fått inn en ladning 2004 og 2005 blokker som nok kommer på 4000 kr stk grunnet høy innkjøpspris.

Dette er vel og merke PSA blokker med vannstussen på motsatt side av strømpolen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Betacar

Om det viser seg at samtlige batterier skulle være gåen i en bil.  Er det da lovlig å bytte til Lithium-batterier (selvfølgelig mere som må byttes også da men...)?
Eller må bilen da godkjennes på nytt med følgende vansker hos biltilsynet?

Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

PLUTO

Det skal være fullt mulig å bytte batteritype. Den skal ikke innom biltilsynet (dersom jeg ikke er helt feilinformert). I vognkortet står det elektrisk drift. Jeg vil tro det blir regnet på samme måte som om du skulle begynne å kjøre med blyfri bensin i en bil som før brukte blybensin. Bilen blir jo lettere med Lithium batterier og det vil gjøre det mulig å få en fireseters PSA bil godkjennt for fem.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

El rayo

Sitat fra: Betacar på mandag 14. juli 2008, klokken 22:49
Er det da lovlig å bytte til Lithium-batterier (selvfølgelig mere som må byttes også da men...)?
Eller må bilen da godkjennes på nytt med følgende vansker hos biltilsynet?
Det er det vel ingen som har forsøkt så det vet vi ikke sikkert. Men Th!nk Nordic opplyste for noen år siden at bilen måtte ha ny typegodkjenning hvis fabrikken gjorde slike forandringer.

Enig med Pluto; så lenge man holder seg under tillatt totalvekt skal ikke biltilsynet henge seg opp i slike ting.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Boogie

Sitat fra: El rayo på tirsdag 15. juli 2008, klokken 16:12
Enig med Pluto; så lenge man holder seg under tillatt totalvekt skal ikke biltilsynet henge seg opp i slike ting.

Men vær klar over at en bil som blir vesentlig lettere vil endre kjøreegenskapene sine ganske mye.
Det beste er om vekten er omtrent den samme, og at fordelingen foran/bak også behioldes.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

hens

En bil er i utgangspunktet bygget for å fungere innenfor tomvekt og maxvekt.
Når bilen overbelastes eller blir lettere, kan det oppstå endringer i styringsutslagene som kan være farlige.

Ettersom batterikassen i Thinken sitter forholdsvis midt mellom for og bakaksel,vil det ikke bli store endringer i bremsekarakteristikken foran/bak.

Dersom det settes inn lettere batterier, vil det i allefall være gunstig å justere høyden, slik at denne blir tilnærmet normal.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Griffel

Sitat fra: El rayo på tirsdag 15. juli 2008, klokken 16:12
Enig med Pluto; så lenge man holder seg under tillatt totalvekt skal ikke biltilsynet henge seg opp i slike ting.

Hva de skal henge seg opp i er vel egentlig bestemt i kjøretøyforskriften:

Den som bygger om må nok spørre seg selv: er batteriene på en elbil  «vitale deler på kjøretøyet» ?

Kjøretøy forskriften:
"§ 6-8. Endring av godkjent kjøretøy
Godkjent kjøretøy skal fremstilles til ny godkjenning dersom det foretas endring av kjøretøyet som gjør at det ikke lenger er i samsvar med opplysninger i vognkortet. Det samme gjelder andre endringer av kjøretøyet som har betydning for trafikksikkerheten, eksempelvis i bærende konstruksjoner, styring, forstilling, bremser o.l., eller dersom kjøretøyet blir utstyrt med trekkdel for tilhenger (gjelder ikke for biler med tillatt totalvekt ikke over 3.500 kg), tipp, kran e.l. Godkjent kjøretøy skal også fremstilles for ny godkjenning dersom det er påført omfattende skader ved kollisjon, utforkjøring e.l. Det vises for øvrig til kap. 7.!

Kapittel 7 heter;  Reparasjon - ombygging – oppbygging
i avsnitt 7 står det: "Krav om dokumentasjon
For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.

Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret. "

Her er det vell en gråsone, dersom en bruker batteritype beregnet for bil, disse har tilnærmet samme vekt, kan festes og vektfordeles forsvarlig som de originale batteriene, vil vel de fleste mene at dette faller utenfor reglene om Reparasjon - ombygging – oppbygging.

Framdriftsbatteriet har imidlertid spenning og strømstyrke som krever sikkerhets foranstaltninger så derfor er jeg i tvil om det kan komme under : «andre endringer av kjøretøyet som har betydning for trafikksikkerheten».

Om svaret på spørsmålet "er batteriene på en elbil  «vitale deler på kjøretøyet» ?" er ja syns jeg iallefall at "de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret".
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PLUTO

en liten utdyping til mitt tidligere innlegg.
Sitat fra: PLUTO på mandag 14. juli 2008, klokken 23:58
Bilen blir jo lettere med Lithium batterier

Det forutsetter at man kun setter inn en pakke på 100Ah (slik den som er standard har), det er fullt ut mulig å sette inn mer og da kan man få samme vekt. resultatet da er at bilen vil gå lenger.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Betacar

Når bilen står ute i minusgrader, med tomme batterier.  Vil da batteriene sprekke/fryse?

Tenker da spesielt på kjølekretsen i batteriene...
Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

Boogie

Sitat fra: Betacar på onsdag 16. juli 2008, klokken 13:48
Når bilen står ute i minusgrader, med tomme batterier.  Vil da batteriene sprekke/fryse?

Tenker da spesielt på kjølekretsen i batteriene...

Nei, de inneholder frostveske på samme måte som en vanlig bil.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Svein-O

Hei, jeg er ny på dette forum, og min inntreden ligner kanskje på de fleste; dvs. jeg kunne trengt hjelp. Ser at "Electrolux" tester batteriblokker (NiCd for Think). Skulle gjerne kommet i kontakt med deg. Har 2 blokker jeg svært gjerne skulle hatt testet/ diagnostisert. Jeg kjører batteriene til deg dersom du har mulighet til å teste de. Bor på Karmøy

mvh
Svein-O
Kjørt samme Think siden 2002. 116000km. Nå også med i-MiEV.

elektrolux

Hallo Svein O

Kom med blokkene dine, så ser vi hva du har. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

eljet

Sitat fra: Svein-O på onsdag 13. august 2008, klokken 22:59
Hei, jeg er ny på dette forum, og min inntreden ligner kanskje på de fleste; dvs. jeg kunne trengt hjelp. Ser at "Electrolux" tester batteriblokker (NiCd for Think). Skulle gjerne kommet i kontakt med deg. Har 2 blokker jeg svært gjerne skulle hatt testet/ diagnostisert. Jeg kjører batteriene til deg dersom du har mulighet til å teste de. Bor på Karmøy

mvh
Svein-O

Godt å se andre Haugalendinger på forumet
Det e jo begynt å bli endel elbiler på Haugalandet (Haugesund)
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

Betacar

Sitat fra: El rayo på tirsdag 08. juli 2008, klokken 20:46
E står for vannkjøling.

Vær obs på at det finnes 4 forkjellige utgaver av disse blokkene. To typer med normal poling og to med omvendt poling (pluss og minus har byttet plass). Stussene for vannfylling kan sitte enten på samme side som polene eller på motsatt side.

Stussene for kjølevann sitter likt på alle typene.

Th!nk brukte originalt bare en type blokker, noe som medfører litt lange ledninger mellom dem.

Strømkablene er de orange. Kjølevannslangene er de sorte, tykke, vannrette på bildet. Fylleslangene til vann er de sorte, tynne, S-formede som går langs strømkablene.

Batteripakka på bildet har fått to blokker med omvendt poling, helt til høyre og helt til venstre i nærmeste rekka på bildet. Da brukes bare korte, uisolerte metallskinner i stedet for de orange strømkablene.


Jeg skal bestille meg batterier fra Tyskland, og har fått vite at jeg da må bestille type "D" batterier, for å få de batteriene som passer rett inn (originaltypen - med batteripol og vannstuss på rett side).

Du har jo brukt 2 "uoriginale" batterier her (ref. bildet av Think batteripakken).  Hva for en bokstav har disse?
   Har du samtidig bilde ovenifra av disse 2 typen batterier?
       (ble litt lite detaliert på bildet  ;)   )

Har fått vite at den speilvendte utgaven av "type-D" heter "G".
    Hvor brukes type G?

Fint om noen har bilder ovenifra av alle de 4 typene (med eventuell tilleggsbokstav), og hva en eventuelt må gjøre av forandringer, for at batteriene skal påsse inn i Think'en.
    (med bilde av de 4 batteriene (og bokstavbenevnelse) klarer jeg altids å finne ut den nødvendige sammensetting selv.  Men per dags dato, vet jeg ikke hvor "+" , "-" og vannstussene er på de 4 forskjellige batteriene...)
     
Electrolux kan jo skaffe slangestusser (batterivannslanger) som gjør at PSA batterier passer inn en Think, og det er derfor fint å vite "bokstavene (alla "D") på batteriene som skal og kan benyttes.
    Leste også at PSA batteriene ofte var billigere, da De var lettere tilgjengelige...  :)

PSA:  Dette står vel for Peugot 106 og Citroen SAxo ?



Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

Ken

PSA står for Peugeot Société Anonyme etter Wikipedia.

Lykke til med innkjøpet og la oss vite hvordan det gikk, totalpris inkl. frakt osv.
Stussene bør være forseglet men det ta vi for gitt hvis man skal frakte sterk lut.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA