Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tata elbiler sendes til Norge for testing/utprøving??

Startet av Betacar, mandag 28. juli 2008, klokken 23:47

« forrige - neste »

Betacar

Noen konkrete spørsmål:
Hva heter batteriene i Thinken?
Hvor mange batterier er det i den?
Hvor mange volt er hvert batteri?
Ofte omtales det "defekte celler"... Kan hvert batteri åpnes, og enkeltceller byttes? eller er det batteriet det snakkes om?
Noen som kan legge ut en link med bilde av batteripakken, ett batteri og evt en celle?
Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

hens

Batteriet i Think består av 19 blokker som hver har 5 celler.
Disse blokkene er sveiset sammen av 5 celler, og kan ikke åpnes.
En defekt celle, er altså en defekt blokk.
Cellespenningen er nominelt på 1,2 volt, fulladet er spenningen 1,36 volt,og utladet ca 1,1 volt. Hver blokk har et fylle og luftingssystem, som sammenkobles i 3 rekker.
Den fremre har 5 blokker, og de to bakre har 7 blokker.
Det er altså 3 nipler som skal fylles, og dette må gjøres med en helt spesiell prosedyre for å sikre at alle cellene blir fylt, og at det ikke fylles for mye.
Dessuten må det fylles dobbelt så ofte som fabrikken anbefalte for at ikke batteriet skal ødelegges. Vannforbruket øker når batteriet eldes, og dette er det ikke tatt høyde for i fabrikkens spesifikasjoner.

Batteriet er konstruert for en konstant utladestrøm på 100 A.
I begrenset  tidsrom kan dette økes til 200 ampere, og i noen sekunder opp til 300 A
På thinken trekker motoren 235A ved fullt pådrag, DC-DC'en ca 10 A og varmeapparatet ca 30 Ampere. Dette blir ca 270 A, og ved kjøring i lange bakker med varmeapparatet på, vil batteriet få en kraftig overbelastning som fører til innvendige skader.

Thinken, og andre biler med Nicadbatterier bør derfor ikke kjøres på steder med lange bakker og høy hastighet, da dette vil resultere i kort batterilevetid.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

PLUTO

#2
Batteriene er av fabrikatet Saft og har betegnelsen STM5-100 MRE.
5 står for fem celler i en blokk og 100 står for 100Ah. her er et bilde av en blokk. for å se bilder av innmaten i en blokk kan du gå inn på denne tråd: http://elbil.no/forum/index.php?topic=985.0
(men den åpnes desverre kun for dem med mininum 5 inlegg)
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

El rayo

#3
E står for vannkjøling.

Vær obs på at det finnes 4 forkjellige utgaver av disse blokkene. To typer med normal poling og to med omvendt poling (pluss og minus har byttet plass). Stussene for vannfylling kan sitte enten på samme side som polene eller på motsatt side.

Stussene for kjølevann sitter likt på alle typene.

Th!nk brukte originalt bare en type blokker, noe som medfører litt lange ledninger mellom dem.

Strømkablene er de orange. Kjølevannslangene er de sorte, tykke, vannrette på bildet. Fylleslangene til vann er de sorte, tynne, S-formede som går langs strømkablene.

Batteripakka på bildet har fått fem blokker med omvendt poling, de midterste i nærmeste rekka. For å få riktig kobling brukes bare korte, uisolerte metallskinner i stedet for de orange strømkablene mellom de uoriginale og originale blokkene.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Her er bilde av en blokk som har eksplodert. Som regel er det bare toppen som blåser av, elektrolytten (lut, kjemisk betegnelse KOH) holdes på plass i den nederste delen av kassa.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PLUTO

Ut fra min erfraring er det ikke vanlig at de blir så ødelagte. Det ser ut som om den blokken du har bilde av her er en luftkjølt blokk? Vanligvis er det kun en sprekk eller en mindre bit i "lokket" som er borte på en sprengt MRE blokk.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

El rayo

#6
Du er skarp, Pluto. Helt riktig! Den luftkjølte blokken har betegnelse STM5-100 MR. De ble brukt på den forrige Th!nk-modellen, PIV3 og av enkelte andre elbilprodusenter.

Th!nk, Peugeot, Citroën og Renault brukte den vannkjølte utgaven, i hvertfall på P106, Partner, Saxo, Berlingo og Clio fra 1995 (tror jeg var første årgang) til litt ut på 2000-tallet. Th!nk City "classic" ble laget fra 1999 - 2002.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Betacar

Takker så mye for gode og utfyllende svar  :)
    Virkelig lærerikt.

Som dere ser under, så har jeg ikke kjøpt noen bil enda...
  Hele verdien på elbilene er jo lik nyprisen på komplett batteripakke, så jeg må få meg litt kunskap om batterier først  ;)

Det du skriver helt nederst El rayo, om P106, Partner, Saxo, berlingo og Clio...
  Har de også SAFT STM5-100 MRE, eller er det kun at de er vannkjølte?
  Detaljespørsmål om andre modeller bør jeg vel evt. stille på rette fora...?
Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

Boogie

#8
Sitat fra: Betacar på tirsdag 08. juli 2008, klokken 23:24
Det du skriver helt nederst El rayo, om P106, Partner, Saxo, berlingo og Clio...
  Har de også SAFT STM5-100 MRE, eller er det kun at de er vannkjølte?

Alle disse bilene har STM5-100 MRE, men PSA bilene (Citroen og Peugeot) bruker høyre og venstre versjonen av en versjon hvor polene og vannfyllingstappene er på hver sin side av batteriet. Renault Clio etter 1995 bruker høyre og venstre versjon av den som har vannfylling og poler på samme side.
Think bruker også denne typen, men kun den ene versjonen. Husker ikke om det er høyre eller venstre.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Betacar

Ser en Think på nettet som har stått uten lading i 2 år.
Tåler batteriene dette?
Eller er det helt usansynlig at de overlever?

Tenker ikke på 12V batteriet nei ;-)
Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

PLUTO

#10
Tja. Jeg kjøpte just en Think som hadde stått i nesten to år. Jeg har ikke fått testet batteriene skikkelig enda, men det ser ut som om de fleste har klart seg. Et problem kan du ha dersom de har vært uten slanger på blokkene i de to årene. er det en bil på finn.no? legg inn en link så kan jeg kanskje lese ut noe mer tydelig
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Boogie

Sitat fra: Betacar på mandag 14. juli 2008, klokken 08:35
Ser en Think på nettet som har stått uten lading i 2 år.
Tåler batteriene dette?
Eller er det helt usansynlig at de overlever?

I utgangspunktet burde det gå bra, men erfaring tilsier at grunnen til at bilen har stått stille i to er at den stoppet.
Da har antagelig noen blokker vært dårlige, og de har ikke blitt bedre av å stå i ro i to år.
Hva var spenningen etter to år?

Jeg har hatt to biler her som var nede i 40-60 V etter to år. Under halvparten av blokkene var OK.

Men en annen ting er at blokkene er håpløst i "dårlig form". De må trenes opp igjen for å yte normalt. Dette kan ta mange måneder.
Typisk 6-9 måneder før de er oppe på normalen igjen.
De fungerer, men har ikke noe ekstra futt, og klarer bakker dårlig.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

elektrolux

Sitat fra: Boogie på mandag 14. juli 2008, klokken 10:04

Da har antagelig noen blokker vært dårlige, og de har ikke blitt bedre av å stå i ro i to år.


Jeg har faktisk både hørt om, og personlig erfart at lang lagring har gjennopprettet en dårlig blokk. Antakelig har membranet vært punktert av lange krystalloppbyggninger, og disse har så løst seg opp. Det er grunn til å anta at der er en skade i membranet, og at en slik blokk derfor er svekket, selv om den viser topp testresultater,

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Betacar

Høres jo ganske lovende ut da... Men er det noen store varsko om bilen har stått ute... Er jo minusgrader om vinteren (om dette lett tar knekken på batterier som er tom?)

Hva er erfaringspris på ett nytt 6V batteri?
Evt. prisen på ett brukt ett?
(Så jeg kan gange opp og se for meg senariet  :'(    ;)
Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

PLUTO

nypris for saft batteriene er ca 6000kr/st. brukte kan du nok få for 3000kr
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA