Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Så var det også min tur

Startet av pottle, torsdag 07. november 2013, klokken 22:03

« forrige - neste »

pottle

Bilens hjemland fornekter seg ikke: I Japan skal bilen, i følge standarden: JC08, klare å tilbakelegge hele 228 km før skilpadda kommer på besøk.

http://ev.nissan.co.jp/LEAF/RANGE/

Makan til løgn, bedrag og dårlig målestandard. Takke meg til å ha bena på jorda og deretter være glad for mine ca. utmålte 120 km.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Daeedor

Høres litt voldsomt ut med 228km ja ,men jeg kjørte Hamar - Kongsvinger for ca 2 uker siden , og hadde 37 km igjen da jeg kom fram, og hadde kjørt superjevnt hele veien. Dermed viste nok "guessometeret" ganske korrekt vil jeg tro - dvs rekkevidde er nok ca 150 km på min bil med vanlig kjøring. ("alt" var på oxo.. varmesete , stereo på full guffe og klima - lå på ca 80 Km/t hastighet der det var lov... )  Ny 2013 Leaf (england prod.) fra Nissan Norge i september i år. Din bil , er den også ny og med varmepumpe teknologi mm ?  :)  Interessant å sammenligne -  ;)

Popper

Jeg kjenner meg igjen her Daedor.
Hva fikk du som KW pr 100km?
Leaf Tekna 2013
Har en X i ermet #888

pottle

#3
Kjører EuroLeaf 2013, Acenta.

Kjørestilen: Konsekvent 10 km/t over fartsgrensen. Cruicecontroll, 19 C på varmeapperat, omluft.
Vegen: Motorveg - mye 90 og 80 km/t fartsgrense. 35 min fra start til mål / 38 km distanse.

Måler energiforbruk i %.

100 % ved start - 70 % ved mål. = 38 km
Dvs. 30 % energibruk på 38 km. (Energiforbruket er ca det samme på veg tilbake...)
(38 km / 30 %) * 100 % = 126 km

126 km dekker 95 % av kjørebehovet jeg har til daglig. Hadde vært fint å ta seg en langtur en gang i blant, men jeg overlever.

Bilen viser et forbruk på 14.5, 14.3 og 15.9 i henholdsvis, aug, sep og okt.

Er klar over at jeg kunne ha økt distansen ved å snittkjøre i 50 km/t. Er derimot ikke sikker på om jeg kunne ha kjørt 228 km. Kanskje i et vakumrør, med slick-dekk og ingen trafikklys (slik JC08 tydeligvis er...).
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Popper

men om du har et forbruk på 14,5 så får du jo mer enn 120km ut av bilen.
Leaf Tekna 2013
Har en X i ermet #888

Daeedor

#5
Sitat fra: Popper på torsdag 31. oktober 2013, klokken 14:39
Jeg kjenner meg igjen her Daedor.
Hva fikk du som KW pr 100km?

Husker ikke helt gitt - men  har også prøvd en tur fra Hamar til Oslo- og der var det helt klart at rekkevidden ble dramatisk redusert med hastighet på ca 100km/t  kontra Kongsvinger turen hvor jeg lå i ca 80km/t. (tok en hurtigladerstopp på Minnesund på 15 minutter så jeg skulle ha mer enn nok igjen når jeg kom til Oslo - det var nok lurt.....)  Jeg vil anta at man mister opptil 30 km rekkevidde ved 20km/t høyere hastighet , sannsynligvis enda mere hvis det blir kaldt. Luftmotstand er tydeligvis en strømsluker av dimensjoner.... skal sjekke snittforbrukmåleren neste gang  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA