Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: TMS - interiørmessig en skuffelse!?

Startet av tomrh, torsdag 07. november 2013, klokken 14:55

« forrige - neste »

tomrh

Noen som har prøvd piggdekk på trillingen sin? Tester oppgir jo rullemotstand og teoretisk energisparing i prosent på fossil, men hvordan slår dette ut på trillingers rekkevidde i praksis?

La også merke til en tråd på Tesla-forumet der en Tesla-eier opplevde reduksjon av energiforbruk med piggdekk relativt til sommerdekk. Det kan vel delvis forklares med dekkdimensjoner for piggdekkene var smalere. Jeg fikk dermed en idé om å bytte ut vinter-felgene bak med smale forhjulsfelger, skulle ikke det gi lavere rullemotstand og bedre veigrep?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

erik e

Har hatt samme ide. ;)  Bør (Må) ha "spacere" for og få bakhjul langt nok ut.  Rullemotstand har vært tema mange ganger,jeg mener det er veldig liten forskjell.(men den er der).Sykler en del og kjenner jo forskjell på racer med smale hjul 7 kg og 29 tommer med terreng dekk 14 kg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Mr.Zero

Sitat fra: tomrh på torsdag 31. oktober 2013, klokken 08:08
Sitat fra: erik e på torsdag 31. oktober 2013, klokken 06:16
Glem "ide,n" din .
Hvorfor det?

....fordi det vil se utrolig teit ut med sååååååååå smale hjul bak... :-[ I tillegg er det ikke ihht de tekniske data i vognkortet (akkurat som vi bryr oss så mye om akkurat det..)  ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Stjerneglis

Det er vel en god grunn til at iMiev har bredere dekk bak en foran. Kan sikkert bli en fin driftebil hvis du setter på 145 dekk bak...
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

magnugr

Jeg har piggdekk (Yokohama) på min i-miev. Merket stor forskjell på rekkevidden både når jeg la om til sommerdekk(Dunlop) i vår og når jeg la om til vinterdekk igjen nå,  ved mer eller mindre sammenlignbare forhold ellers. Jeg vil anslå 15 til 20 prosent dårligere rekkevidde, men det blir ganske omtrentlig. Du hadde omtrent  samme  erfaring med dine piggfrie dekk så vidt jeg skjønner og jeg har ikke prøvd piggfrie så det er vanskelig å si noe definitivt om rekkevidden.

Selv kunne jeg tenkt meg å prøve piggfrie av flere årsaker:
- Støy
- Mulig lengre rekkevidde
- sidelengs stabilitet.
I svinger hender det  at antiskrenssystemet slår inn selv når det ikke er glatt på en måte som jeg ikke har merket på sommerdekk. Ganske irriterende når det skjer. Mulig dette blir det samme på piggfrie da.

tomrh

Sitat fra: Mr.Zero på torsdag 31. oktober 2013, klokken 20:52
Sitat fra: tomrh på torsdag 31. oktober 2013, klokken 08:08
Sitat fra: erik e på torsdag 31. oktober 2013, klokken 06:16
Glem "ide,n" din .
Hvorfor det?

....fordi det vil se utrolig teit ut med sååååååååå smale hjul bak... :-[ I tillegg er det ikke ihht de tekniske data i vognkortet (akkurat som vi bryr oss så mye om akkurat det..)  ;D
Er jo en på forumet som kjører med 175 foran. Stikker vel litt ut da. ;D
Hvis det bare er snakk om det kosmetiske...hallo vi har jo allerede kjøpt trilling... ;)
Tenker mer på om det blir noen bakdeler for kjøreegenskapene, f.eks. hvorfor "må" man egentlig ha spacere, erik e? Får nesten litt lyst å gå ut og sette på de smale sommerdekka bak bare for å ha prøvd. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: magnugr på torsdag 31. oktober 2013, klokken 21:03
Jeg vil anslå 15 til 20 prosent dårligere rekkevidde, men det blir ganske omtrentlig.
15-20% hørtes jo ille ut! Men ja, jeg opplever vel kanskje det samme, ned 20 km på guessometeret. Så da blir det ikke så mye verre med pigg ihvertfall.

Sitat fra: magnugr på torsdag 31. oktober 2013, klokken 21:03
Selv kunne jeg tenkt meg å prøve piggfrie av flere årsaker:
- sidelengs stabilitet.
Iflg denne artikkelen på DinSide skal piggdekk være mer stabile, ja egentlig best i alt utenom energisparing og støy. Derfor frister det litt motsatt vei for min del, måtte velge piggfritt i fjor da vi kjøpte fordi det ikke fantes pigg i dimensjonen foran. Fungerer greit nok, men har måttet ty til hurtigkjettinger et par ganger, vil gjerne unngå å fikle med slikt i snøføyk og minusgrader og fryse fingrene av seg.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Sitat fra: tomrh på torsdag 31. oktober 2013, klokken 21:16
Sitat fra: Mr.Zero på torsdag 31. oktober 2013, klokken 20:52
Sitat fra: tomrh på torsdag 31. oktober 2013, klokken 08:08
Sitat fra: erik e på torsdag 31. oktober 2013, klokken 06:16
Glem "ide,n" din .
Hvorfor det?

....fordi det vil se utrolig teit ut med sååååååååå smale hjul bak... :-[ I tillegg er det ikke ihht de tekniske data i vognkortet (akkurat som vi bryr oss så mye om akkurat det..)  ;D
Er jo en på forumet som kjører med 175 foran. Stikker vel litt ut da. ;D
Hvis det bare er snakk om det kosmetiske...hallo vi har jo allerede kjøpt trilling... ;)
Tenker mer på om det blir noen bakdeler for kjøreegenskapene, f.eks. hvorfor "må" man egentlig ha spacere, erik e? Får nesten litt lyst å gå ut og sette på de smale sommerdekka bak bare for å ha prøvd. :)

Det er et eller annet som sier meg at forhjulene ikke passer bak, men det kan tenkes at jeg blander med bilen Smart. Gå ut og test! Forresten kan du jo ha forhjulene på høyre side og bakhjulene på venstre. Da får du nok go'følelsen, tenker jeg...hehe..  ;D. Handlet forresten inn et sett med disse norske "sokkene" i sommer da en Bilxtra-butikk la inn årene og priset alt til 50%. Blir spennende å se om jeg får bruk for dem på Mosseveien... 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Sitat fra: Mr.Zero på torsdag 31. oktober 2013, klokken 22:26
Gå ut og test!
Testinga blir helgeprosjekt om tida strekker til, glemte jo i farta at min bedre halvdel hadde mjauen i går.

Sitat fra: Mr.Zero på torsdag 31. oktober 2013, klokken 22:26
Forresten kan du jo ha forhjulene på høyre side og bakhjulene på venstre. Da får du nok go'følelsen, tenker jeg...hehe..  ;D.
Bare mobb du, hehe! Tenker jeg da må sette forhjulene på venstre side i Stjørdal, er nok Høyre-dreining her fra før. :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Sitat fra: tomrh på fredag 01. november 2013, klokken 08:19
Sitat fra: Mr.Zero på torsdag 31. oktober 2013, klokken 22:26
Gå ut og test!
Testinga blir helgeprosjekt om tida strekker til, glemte jo i farta at min bedre halvdel hadde mjauen i går.

Sitat fra: Mr.Zero på torsdag 31. oktober 2013, klokken 22:26
Forresten kan du jo ha forhjulene på høyre side og bakhjulene på venstre. Da får du nok go'følelsen, tenker jeg...hehe..  ;D.
Bare mobb du, hehe! Tenker jeg da må sette forhjulene på venstre side i Stjørdal, er nok Høyre-dreining her fra før. :D

Nei nå må vi ikke blande politikk inn i slike avanserte tekniske diskusjoner... ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Sitat fra: Mr.Zero på lørdag 02. november 2013, klokken 23:16
Sitat fra: tomrh på lørdag 02. november 2013, klokken 13:47
Måtte jo prøve.  ;D

Haha, jævlig bra..!  ;D 8)
Det kosmetiske ble bedre enn fryktet faktisk. Men kjøreegenskapene var mildt sagt rævva, esp'en slo inn i omtrent hver minste lille kurve, og jeg fikk en følelse at nå spretter hjulboltene ut mens felgene bøyer seg og klapper sammen.  :o Var heldigvis bare en følelse, men testrunden ble ikke særlig lang for å si det slik. Med såpass mye vekt på bakakselen er det nok en grunn til at bakhjulsdimmen er såpass solid, kunne faktisk vært enda bredere. Å kjøre med 175 foran virker jo forresten også fornuftig nå, dekka vil jo ikke stikke ut, de vil stikke 3 cm lengre inn. Og det vil faktisk se penere ut. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA