Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: La bilen stå lenge av gangen?

Startet av Zneip, onsdag 06. november 2013, klokken 19:54

« forrige - neste »

sindrej

Sitat fra: D.O på onsdag 30. oktober 2013, klokken 13:25
Kan noe forklare meg hva veggboksen gjør, og hva slags komponenter sitter i denne? Er det kun ett rele``som kopler til å fra etter beskjed fra laderene i bilen? Hvordan foregår denne kommunikasjonen, datakoder eller rene singnal i form av spenning eller motstand.
Kunne tenkt meg at denne boksen stod i sikringskapet, og at jeg kun hadde en kabel med type 2 plugg i garasjen. Og at denne kabelen var på en fjærbelastet trommel.
Veggboksen inneholder noe elektronikk og releér.  Releéne gjør jo at det ikke kommer strøm i kabelen før det skal det.  Det er da altså et PWM signal som går fra veggboksen til bilen og forteller hvor mange ampére som er tilgjengelig, pulslengden/duty cycle forteller antall amp.  Så er det litt selvtest etc.  Så altså; datakoder, ikke så enkelt som strøm og motstand.

nofuelno

Hei, vi i nofuel.no tilbyr oss å bestille inn Slimbox til de som ønsker det uten å ta noe påslag i forhold til veiledende pris, så her er det penger å spare for de som ønsker det.
Frakten sparer dere også da vi skal ta inn hele partier i slengen.
Vi har også gode priser på trafo og Type 2 kabler.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Mons

Går det an å låse ladekabelen fast i slimbox, eller må man ta den med hver gang man reiser for å hindre tyveri?
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

tk74

Sitat fra: Mons på onsdag 30. oktober 2013, klokken 18:19
Går det an å låse ladekabelen fast i slimbox, eller må man ta den med hver gang man reiser for å hindre tyveri?

Det går ikke og låse lade-kabelen fast i SlimBox.
Jeg har 2 SlimBox stående utenfor kontoret mitt og jeg kommer til og låse lade-kabelen fast i veggen.
Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

Boogie

Sitat fra: Zneip på onsdag 30. oktober 2013, klokken 13:24
Jeg er ute etter å få testet kombinasjonen 230V 32A med singellader :)

Jeg har en Type2 kontakt/boks koblet til 230V 32A i Tønsberg.
Det har vært endel TMS på besøk og testet boksen.
De med enkellader får 16A (3,7 kW), og de med dobbellader får 32A (7.4 kW) siden kun en fase brukes.
Har man 400V trefas kan man grovt gange opp effekten med tre.

Boksen inneholder en komputer som føler på tilkoblete kabler.
Det er to signaler inn. En som kommuniserer med bilen direkte (PWM) signal.
Denne forteller bilen hvor mye boksen kan levere.

Men det kommer også ann på om kabelen er dimensjonert for lasten.
Det sitter en koding i kabelen også (på den andre signalpinnen). Er kabelen dimensjonert for 16A, så vil boksen plukke opp det, og fortelle bilen at den maks kan trekke 16A.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Zneip

Sitat fra: Boogie på torsdag 31. oktober 2013, klokken 10:20
Sitat fra: Zneip på onsdag 30. oktober 2013, klokken 13:24
Jeg er ute etter å få testet kombinasjonen 230V 32A med singellader :)

Jeg har en Type2 kontakt/boks koblet til 230V 32A i Tønsberg.
Det har vært endel TMS på besøk og testet boksen.
De med enkellader får 16A (3,7 kW), og de med dobbellader får 32A (7.4 kW) siden kun en fase brukes.
Har man 400V trefas kan man grovt gange opp effekten med tre.

Boksen inneholder en komputer som føler på tilkoblete kabler.
Det er to signaler inn. En som kommuniserer med bilen direkte (PWM) signal.
Denne forteller bilen hvor mye boksen kan levere.

Men det kommer også ann på om kabelen er dimensjonert for lasten.
Det sitter en koding i kabelen også (på den andre signalpinnen). Er kabelen dimensjonert for 16A, så vil boksen plukke opp det, og fortelle bilen at den maks kan trekke 16A.

Tusen takk - det var svaret jeg trengte :) Ingen vits for meg å kjøpe Slimbox da. Det er tydeligvis kun UMC som kan gi mer enn 16A via 230V 32A enfas.
Nord Trøndelag | X90D

jkirkebo

Sitat fra: Zneip på torsdag 31. oktober 2013, klokken 10:50
Tusen takk - det var svaret jeg trengte :) Ingen vits for meg å kjøpe Slimbox da. Det er tydeligvis kun UMC som kan gi mer enn 16A via 230V 32A enfas.

Det kommer nok andre løsninger på sikt som fikser det meste. Sannsynligvis er det kun en liten lask som må legges i Salto-boksen men det finner de vel evt. ut av etterhvert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Zneip

#37
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 31. oktober 2013, klokken 10:53
Sitat fra: Zneip på torsdag 31. oktober 2013, klokken 10:50
Tusen takk - det var svaret jeg trengte :) Ingen vits for meg å kjøpe Slimbox da. Det er tydeligvis kun UMC som kan gi mer enn 16A via 230V 32A enfas.

Det kommer nok andre løsninger på sikt som fikser det meste. Sannsynligvis er det kun en liten lask som må legges i Salto-boksen men det finner de vel evt. ut av etterhvert.

Det er jo lov å håpe, men skulle helst hatt en slik løsning på plass innen jeg får bilen. Men er nok i ferd med å gi opp nå....


-------------------------------------
Nord Trøndelag - P3273 - VIN: *13877
Nord Trøndelag | X90D

luffe

Sitat fra: eclipse på onsdag 30. oktober 2013, klokken 13:11
Sitat fra: tommborge på onsdag 30. oktober 2013, klokken 07:13
Min bil har dobbeltlader. Og jeg har IT 230V 3x50A i garasjen. Hva vil en slik enhet da kunne gi av km/h?

Trodde jeg hadde kontroll på det tekniske, men den gang ei :-)

En tommelfingerregel for lading med 230 1fas er at Amp = antall km/t lading. Så når du får blått adapter og kan lade med 32A så vil du få 32 km/t lading.

Det vil selvsagt svinge litt opp/ned men jeg ser at når jeg lader med 230V 13A så har jeg 12-14 km/t litt avhengig av spenningen som varierer fra 230-240V

Da er litt pessimistisk. Min ligger stort sett på 16-17 km/t ved 230V 13A.
Stolt eier av S85 Dolphin Grey :)

petersv

Sitat fra: tommborge på onsdag 30. oktober 2013, klokken 08:14
Sitat fra: petersv på onsdag 30. oktober 2013, klokken 07:22
Sitat fra: tommborge på onsdag 30. oktober 2013, klokken 07:13
Min bil har dobbeltlader. Og jeg har IT 230V 3x50A i garasjen. Hva vil en slik enhet da kunne gi av km/h?

Trodde jeg hadde kontroll på det tekniske, men den gang ei :-)

1x32A er det beste du får. Det er bra fart.

Hvis du kjøper trafo kan du få 3x16A, ikke mye å hente i forhold til investeringen.

Kjøper du en ladekontroller i tillegg f.eks slimbox som denne tråden omhandler, kan du få 3x32A og vil da makse ut dobbeltladeren. Denne komboen koster litt, men det selges til ok pris av en på forumet her. Vil tvile på du trenger så høy fart hjemme ;) men fint for omreisende som kommer på kaffe og strøm.

Vakkert, trafo og Slimbox da. Eller er det Salto du tenker på når du snakker om "en på forumet her"? Dette skal stå i garasjen på jobben, med hyppige besøk der slipper jeg å lade hjemme håper jeg.

Sent from my GT-P5220 using Tapatalk now Free

Litt sent svar: Her er han (tk74) som selger trafo med Slimbox til en fair pris http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8301.msg98173.html#msg98173

Griffel

#40
Sitat fra: petersv på fredag 01. november 2013, klokken 15:28
Litt sent svar: Her er han (tk74) som selger trafo med Slimbox til en fair pris http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8301.msg98173.html#msg98173
og:
Sitat fra: nofuelno på onsdag 30. oktober 2013, klokken 18:01
Hei, vi i nofuel.no tilbyr oss å bestille inn Slimbox til de som ønsker det uten å ta noe påslag i forhold til veiledende pris, så her er det penger å spare for de som ønsker det. Frakten sparer dere også da vi skal ta inn hele partier i slengen.
Vi har også gode priser på trafo og Type 2 kabler.
og Sønnico/Salto
Så på dette området er det faktisk blitt en konkuranse.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: luffe på fredag 01. november 2013, klokken 15:21
Sitat fra: eclipse på onsdag 30. oktober 2013, klokken 13:11
En tommelfingerregel for lading med 230 1fas er at Amp = antall km/t lading. Så når du får blått adapter og kan lade med 32A så vil du få 32 km/t lading.

Det vil selvsagt svinge litt opp/ned men jeg ser at når jeg lader med 230V 13A så har jeg 12-14 km/t litt avhengig av spenningen som varierer fra 230-240V

Da er litt pessimistisk. Min ligger stort sett på 16-17 km/t ved 230V 13A.

Da har du nok bilen stilt inn på "rated". Vi som har den på "typical" ser som regel ca. 13km/t på 13A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA