Slimbox og TMS med singellader

Startet av Zneip, tirsdag 29. oktober 2013, klokken 18:12

« forrige - neste »

petersv

Sitat fra: larsleik på onsdag 30. oktober 2013, klokken 07:45
Legger inn 400V 12.5 KVA trafo (32Amp) i garasjen nå. Er det noen forskjell på slimbox og salto ladestasjon med dobbeltlader i bilen?
Hilsen Lars Erik

P85, 19", Grå metallic, Sort Napa, Karbon, Tech, Lyd, Lys, Luft, Pano ++ VIN 18666

Pris og utseende.

tk74

Sitat fra: Milzit på onsdag 30. oktober 2013, klokken 00:46
Sitat fra: tk74 på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 23:18
Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 22:00
Det er jo noen med slimbox installert allerede. Er vel en som har to stk like ved Kirkerudbakken (der NTG var tidligere). Kanskje noen kunne fått testet der med enkeltlader?

Det er jeg som har 2 stk SlimBox ferdig koblet opp. Den ene er 12kVA og den andre 25kVA 400V
Hvis det er noen med enkelt-lader som ønsker og teste disse er dere hjertelige velkommen  :)
Adressen er Skuiveien 40, 1339 Vøyenga. Laderne står på baksiden av bygget.

Hilsen
Terje K
Jeg har ikke fått montert dobbeltlader enda, og har en Type 2 kabel jeg aldri har fått testet heller. Tar gjerne en tur innom for å teste en kveld hvis det er greit :)

Kopiert fra et annet forum:

VA og W er identiske størrelser hvis belastningen er resitiv (ikke har noen faseforskyvning). Mens en panelovn og en lyspære kan regnes som resitive belastninger, er motorer og transformatorer det ikke. De innfører en fasforskyvning mellom strøm og spenning, slik at ohms lov ikke lenger gjelder.

For en gitt faseforskyvning kan vi si at når strømmen (A) er på sitt maksimale i kretsen, burde også spenningen (V) være på topp iht ohms lov. Men det er den ikke, den ligger under toppnivå. Når spenningen er på topp gjelder det samme for strømmen at den ikke er på topp.

Ut fra dette vet vi:

- at VA er et uttrykk for maksimal strøm og maksimal spenning, men ikke nødvendigvis samtidig

- at W er et uttrykk for momentanverdien av V * A (dvs. den aktuelle strømmen og den aktuelle spenningen på samme tidspunkt).

Faseforskyvningen kan, som innlegget over er inne på, kompenseres ved bruk av reaktive tilleggskomponenter som kondensatorer og induktorer, slik at belastningen "ligner" mest mulig på en resitiv last ved en gitt frekvens (50Hz som regel).

Fra radioteknikken kjenner jeg de samme problemstillinger; her kalles det ofte for "stående bølger" - altså energi som reflekterer tilbake mot kilden på grunn av impedansmessig mistilpasning mellom feks en radiosender og en antenne. Det er de samme VA og W problemstillinger her også.
Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

tommborge

Sitat fra: petersv på onsdag 30. oktober 2013, klokken 07:22
Sitat fra: tommborge på onsdag 30. oktober 2013, klokken 07:13
Min bil har dobbeltlader. Og jeg har IT 230V 3x50A i garasjen. Hva vil en slik enhet da kunne gi av km/h?

Trodde jeg hadde kontroll på det tekniske, men den gang ei :-)

1x32A er det beste du får. Det er bra fart.

Hvis du kjøper trafo kan du få 3x16A, ikke mye å hente i forhold til investeringen.

Kjøper du en ladekontroller i tillegg f.eks slimbox som denne tråden omhandler, kan du få 3x32A og vil da makse ut dobbeltladeren. Denne komboen koster litt, men det selges til ok pris av en på forumet her. Vil tvile på du trenger så høy fart hjemme ;) men fint for omreisende som kommer på kaffe og strøm.

Vakkert, trafo og Slimbox da. Eller er det Salto du tenker på når du snakker om "en på forumet her"? Dette skal stå i garasjen på jobben, med hyppige besøk der slipper jeg å lade hjemme håper jeg.

Sent from my GT-P5220 using Tapatalk now Free

P85 og P85D

tk74

Sitat fra: Milzit på onsdag 30. oktober 2013, klokken 00:46
Det er jo noen med slimbox installert allerede. Er vel en som har to stk like ved Kirkerudbakken (der NTG var tidligere). Kanskje noen kunne fått testet der med enkeltlader?

Det er jeg som har 2 stk SlimBox ferdig koblet opp. Den ene er 12kVA og den andre 25kVA 400V
Hvis det er noen med enkelt-lader som ønsker og teste disse er dere hjertelige velkommen  :)

Hilsen
Terje K
Jeg har ikke fått montert dobbeltlader enda, og har en Type 2 kabel jeg aldri har fått testet heller. Tar gjerne en tur innom for å teste en kveld hvis det er greit :)

Det er helt i orden. Send meg en SMS i forkant slik at strømmen er slått på :-)
Tlf: 90 04 03 02
Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

Lille Lance

Nå går jeg litt i surr her .... hvorfor trenger vi en lader på veggen når vi har lader innebygd i bilen? Trenger vi ikke bare en stikk med nødvedig nok Ampere? ...
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Epleskreller

Sitat fra: Lille Lance på onsdag 30. oktober 2013, klokken 08:32
Nå går jeg litt i surr her .... hvorfor trenger vi en lader på veggen når vi har lader innebygd i bilen? Trenger vi ikke bare en stikk med nødvedig nok Ampere? ...
1-Fordi noen vil ha mere enn 11kW/7kW på sikt
2-Tesla klarer ikke å lage blå adapter og noen vil ha mere enn ca 3kW nå
3-Tesla klarer ikke å lage nok røde adaptere og noen vil ha mere enn ca 3kW nå
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Lille Lance

Sitat fra: Epleskreller på onsdag 30. oktober 2013, klokken 08:34
1-Fordi noen vil ha mere enn 11kW/7kW
2-Tesla klarer ikke å lage blå adapter
3-Tesla klarer ikke å lage nok røde adaptere

+1 Thanks!  :)
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Griffel

Dessuten er den boksen på veggen ingen lader, men en stikkontakt med litt ekstra sikkerhets funksjoner. Laderen sitter i bilen. Boksen på veggen som mange feilaktig kaller lader, er et koblingspunkt hvor laderen som sitter i bilen kan tilkobles. Kabelkladden som brukes mot vanlige stikkontakter har en tilsvarende funksjon som et veggmontert type 2 ladepunkt.
Altså dingsen på veggen er ingen lader, men en veggmontert kladd, da gjerne med en type 2 stikkontakt istedet for en kabel, slik at en må koble til bilen med en Type 2 til Type 2 kabel (uten kladd). Slik kabel trenger en også på nye offentlige ladeplasser.

Men det er jo ikke rart at noen blir forvirret når selv profesjonelle som nofuelno, salto, slimboks og andre feilaktig kaller veggboksen eller kabelkladden for lader. (Forkortelser brukt i standarder ICCB = UMC = kabelkladd, EVSE = HPWC = Ladepunkt =Ladestikkontakt =Ladestasjon = Type 2 stikkontakt)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sindrej

Venter fremdeles i spenning (pun intended) på om noen kan rapportere om > 16A lading med type 2 boks og 220V IT 1-fase.

Griffel

Sitat fra: Zneip på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 18:39
Sitat fra: Lanber på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 18:22
Se den ja...den var snasen

Ikke sant? Har forhåpninger om at den der kan klare det Salto sliter med for tiden - nemlig å lade bilen med 7.4kW

Ikke dumt at type2-kabelen kan tas av og medbringes på tur heller :)

Sitat fra: sindrej på onsdag 30. oktober 2013, klokken 10:06
Venter fremdeles i spenning (pun intended) på om noen kan rapportere om > 16A lading med type 2 boks og 220V IT 1-fase.

Dere kan trygt gå ut fra at Slimbox ikke gjør noe mer enn Saltobox. Derimot; siden Salto har et formelt sammarbeid med  Tesla kunne en jo håpe at Salto modifiserte sin "Tesla 1 fas boks" slik at den tilfredstilte Teslas spesifikasjon.

På den annen side denne kombinasjonen vil virke og gi deg 11 kW lading med singellader:

Det er jeg som har 2 stk SlimBox ferdig koblet opp. Den ene er 12kVA ....

Hilsen
Terje K
Men den vil ikke kunne fortelle om du kan lade med 32A enfas. på singellader.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eclipse

Sitat fra: tommborge på onsdag 30. oktober 2013, klokken 07:13
Min bil har dobbeltlader. Og jeg har IT 230V 3x50A i garasjen. Hva vil en slik enhet da kunne gi av km/h?

Trodde jeg hadde kontroll på det tekniske, men den gang ei :-)

En tommelfingerregel for lading med 230 1fas er at Amp = antall km/t lading. Så når du får blått adapter og kan lade med 32A så vil du få 32 km/t lading.

Det vil selvsagt svinge litt opp/ned men jeg ser at når jeg lader med 230V 13A så har jeg 12-14 km/t litt avhengig av spenningen som varierer fra 230-240V
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Zneip

Sitat fra: sindrej på onsdag 30. oktober 2013, klokken 10:06

+1

-------------------------------------
Nord Trøndelag - P3273 - VIN: *13877
Nord Trøndelag | X90D

Zneip

Hilsen
Terje K

400V eller 230V? Jeg er ute etter å få testet kombinasjonen 230V 32A med singellader :)
Nord Trøndelag | X90D

D.O

Sitat fra: Griffel på onsdag 30. oktober 2013, klokken 09:40
Dessuten er den boksen på veggen ingen lader, men en stikkontakt med litt ekstra sikkerhets funksjoner. Laderen sitter i bilen. Boksen på veggen som mange feilaktig kaller lader, er et koblingspunkt hvor laderen som sitter i bilen kan tilkobles. Kabelkladden som brukes mot vanlige stikkontakter har en tilsvarende funksjon som et veggmontert type 2 ladepunkt.
Altså dingsen på veggen er ingen lader, men en veggmontert kladd, da gjerne med en type 2 stikkontakt istedet for en kabel, slik at en må koble til bilen med en Type 2 til Type 2 kabel (uten kladd). Slik kabel trenger en også på nye offentlige ladeplasser.

Men det er jo ikke rart at noen blir forvirret når selv profesjonelle som nofuelno, salto, slimboks og andre feilaktig kaller veggboksen eller kabelkladden for lader. (Forkortelser brukt i standarder ICCB = UMC = kabelkladd, EVSE = HPWC = Ladepunkt =Ladestikkontakt =Ladestasjon = Type 2 stikkontakt)
Kan noe forklare meg hva veggboksen gjør, og hva slags komponenter sitter i denne? Er det kun ett rele`som kopler til å fra etter beskjed fra laderene i bilen? Hvordan foregår denne kommunikasjonen, datakoder eller rene singnal i form av spenning eller motstand.
Kunne tenkt meg at denne boksen stod i sikringskapet, og at jeg kun hadde en kabel med type 2 plugg i garasjen. Og at denne kabelen var på en fjærbelastet trommel.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)

Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Zneip

Sitat fra: D.O på onsdag 30. oktober 2013, klokken 13:25
Sitat fra: Griffel på onsdag 30. oktober 2013, klokken 09:40

Kan noe forklare meg hva veggboksen gjør, og hva slags komponenter sitter i denne? Er det kun ett rele`som kopler til å fra etter beskjed fra laderene i bilen? Hvordan foregår denne kommunikasjonen, datakoder eller rene singnal i form av spenning eller motstand.
Kunne tenkt meg at denne boksen stod i sikringskapet, og at jeg kun hadde en kabel med type 2 plugg i garasjen. Og at denne kabelen var på en fjærbelastet trommel.

Det eneste jeg har mottatt fra leverandør er vedlagte datablad, men denne tråden handler om å få testet fysisk hvordan boksen virker.
Nord Trøndelag | X90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA