Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nedtur ved overlevering av TMS

Startet av daniel@doderlein.com, onsdag 06. november 2013, klokken 10:26

« forrige - neste »

stianrod

Sitat fra: taraquin på tirsdag 05. november 2013, klokken 18:42
Takk for at du sjekka stianrod. Sendte en mail og bestilte selv. Er påmontering med i prisen? Kalibrerer de tpmsene?

Bare hyggelig :) Prisen er montering på felg.  Kommer yttligere 250 for montering på bil.  Kalibrering vet jeg ikke.    Trodde det var Tesla som gjorde... ?!?
P3349 Model S, rød, tan, gloss, pano, alt minus barneseter til Trondheim
20. des kl. 10.00 = Julaften! ;) 
18. des EL 29597                                        10.juli "Sourcing Parts..."
16. des "henting og levering..."                    13.mai Paperwork Complete
18. nov telefonen fra DS                             09.mai Finalize
5. nov "In transit..."                                      09.april P3349/Faktura701
1.nov "In production..."                                 02.april RN927488
27.aug VIN 21249                                        01.april Verifiserer konto

Sofie S

Det var väldigt fina turbinfälgar, vilket et värde är det? Samt behöver man centreringsring?


stianrod

En annen ting ang Pirellidekkene.  Når jeg var innom dekk1 Lade, ante han ingenting om at Tesla leverer ut Pirelli Sottozero.  Han ble nærmest sjokkert over dette, og sa at slike dekk har ingenting på norske vinterveier å gjøre i det hele tatt. 

De får fra tid til annen forespørsel fra forsikringsselskap, i spørsmål ang om biler er riktig skodd.  Han sa at dekk1 aldri vil godkjenne Sottozero som godt dekk på norske vinterveier.  Det kan føre til at forsikringsutbetalingen uteblir i verste fall.

Så han anbefalte enten Nokian R2, eller Michelin XI3 på 19 tommere. 

For meg, som er grønn, virket han svært godt informert ang dekk til Tesla'n.  Og viste meg rundt i både verkstedshallen, der vi tok en titt på Goodyeardekkene, og på dekkhotellet, der han viste meg både R2 og XI3.  Han forklarte meg forskjellen på mykhet i sidene og i mønsteret.  Og gikk derfra med langt mer kunnskap enn når jeg kom :)

Jeg har ingen andre valg enn å stole på han, og anbefaler virkelig folk å kontakte sin dekkleverandør for tilbud.  Har ingenting annet å si om dekk1 enn veldig god service, og veiledning :)

ps! Car Point Trondheim hadde bestilt 90 dekksett av Nokian R2 til Teslakunder av dekk1 Lade.... til info :)
P3349 Model S, rød, tan, gloss, pano, alt minus barneseter til Trondheim
20. des kl. 10.00 = Julaften! ;) 
18. des EL 29597                                        10.juli "Sourcing Parts..."
16. des "henting og levering..."                    13.mai Paperwork Complete
18. nov telefonen fra DS                             09.mai Finalize
5. nov "In transit..."                                      09.april P3349/Faktura701
1.nov "In production..."                                 02.april RN927488
27.aug VIN 21249                                        01.april Verifiserer konto

D.O

Sitat fra: stianrod på tirsdag 05. november 2013, klokken 22:35
En annen ting ang Pirellidekkene.  Når jeg var innom dekk1 Lade, ante han ingenting om at Tesla leverer ut Pirelli Sottozero.  Han ble nærmest sjokkert over dette, og sa at slike dekk har ingenting på norske vinterveier å gjøre i det hele tatt. 

De får fra tid til annen forespørsel fra forsikringsselskap, i spørsmål ang om biler er riktig skodd.  Han sa at dekk1 aldri vil godkjenne Sottozero som godt dekk på norske vinterveier.  Det kan føre til at forsikringsutbetalingen uteblir i verste fall.

Så han anbefalte enten Nokian R2, eller Michelin XI3 på 19 tommere. 

For meg, som er grønn, virket han svært godt informert ang dekk til Tesla'n.  Og viste meg rundt i både verkstedshallen, der vi tok en titt på Goodyeardekkene, og på dekkhotellet, der han viste meg både R2 og XI3.  Han forklarte meg forskjellen på mykhet i sidene og i mønsteret.  Og gikk derfra med langt mer kunnskap enn når jeg kom :)

Jeg har ingen andre valg enn å stole på han, og anbefaler virkelig folk å kontakte sin dekkleverandør for tilbud.  Har ingenting annet å si om dekk1 enn veldig god service, og veiledning :)

ps! Car Point Trondheim hadde bestilt 90 dekksett av Nokian R2 til Teslakunder av dekk1 Lade.... til info :)
Samme butikk skrev i mail til meg at hakka8 som var i salg nå hos nettbutikker ikke var av nordisk type. Dekk 1 fikk ikke inn hakka 8 ennda, men kunne også skaffe denne "tyske hakka 8", men de ønsket det ikke fordi den var livsfarlig på Norske veier. (Jepp, han skrev livsfarlig, Siterte rett fra mail)
Jeg sendte mail til Nokian som blankt avkreftet dette. Alle hakkapelitta 8 dekk er lik uansett hvor du kjøper de.
Så jeg må si at Dekk 1 ikke imponerte i hele tatt, tvert i mot.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Paul

Sitat fra: stianrod på tirsdag 05. november 2013, klokken 22:35
...Han sa at dekk1 aldri vil godkjenne Sottozero som godt dekk på norske vinterveier.  Det kan føre til at forsikringsutbetalingen uteblir i verste fall.


hmm.. viste ikke at det er dekkbutikk/verksted som "godkjenner" om dekk som tilstrekkelig vinterdekk..

trodde at det reguleres av regelverk og standarter, som er kontrollert av www.etrma.org www.tireindustry.org eller lignende aktører.

Model S P85D - CPO (2015), kjøpt Juni.2019
Model X 75D - bestilt Aug2017, levert Des.2017
KIA Soul EV - (solgt)
Model S P85 bestilt: Jan.2013,  levert Nov.2013 (Solgt)

arv

Hei
Sist vinter testet jeg TMSen med Pirelli. Det var mye snø og noen minusgrader. Kjørte rundt i en ubrøytet skolegård. Ingen problemer. Fant en bratt bakke, bilen gikk opp uten problemer. Så jeg tror ikke Pirelli er så dårlig som mange vil ha det til. På våt is duger bare piggdekk.
ARV
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

Sisyfos

Det er litt rart at noen mener Sottozeroene er livsfarlige når de tross alt innehar verdensrekorden på is:
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20110215/bentley-och-kankkunen-slar-isrekord-igen
(tidligere publisert av EvenSteven her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7039.msg108808.html#msg108808)

Jeg går for Sottozeroene. Selv om vegene i Trondheim og rundt hytta tidvis er svært isete.
Trondheim, stolt eier av en blå S85 siden november 2013

Cowboystrekk

Få kan vell være uenige i at Xi3 og R2 er vesentlig bedre på is enn pirelli, men i mitt hode er en annen viktig grunn til å velge de framfor pirelli rullemotstanden. Sammenligna med de dårligste vinterdekkene i siste test så kan du miste nærmere 2 mil rekkevidde på vinterføre om du velger de med høyest rullemotstand istedet for R2. Xi3 er nesten like bra som R2. Jeg tror pirellidekkene holder i massevis for folk flest, men når man beveger seg på is bør man ha i bakhodet at de er endel dårligere enn nordiske dekk og ta oppbremsinger før man tenkte å ta de, ta det litt roligere i isete svinger. En god sjåfør greier seg nok svært bra med pirelli :) De som velger Xi3 og R2 bør også ha i bakhodet at disse ikke er særlig gode ift vannplaning og bremsing på våt veg.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

daniel@doderlein.com

Sitat fra: Stiania79 på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 13:49
Hei Daniel (fra Tjøme??!)

Jeg går for Nokian Hakka R2. Som mange andre skriver så får du ikke i "pose og sekk" mtp vinterdekk. Tenker at det er best å ha noen som også funker optimalt når føret er som verst og når man skal på fjellet... Pirelli funker utmerket i rundt 0 og på E18, men VELDIG dårlig på vei til Hemsedal i 10 minus og vinterstorm...

Så min vurdering er heller å ha et dekk som nok er noe mykt (men hvilket vinterdekk er ikke det i + 15 grader) og heller kjøre litt pent for så å ha "the confidence" når været blir dårlig og ikke angre da eller havne i grøfta :-)

Mvh Stian (fra Nøtterøy)


Ja Daniel som har bodd i Tønsberg, så tjøme, så Tønsberg nå Nøtterøy :)
Blir nok Hakkapelita R2 - får bilen i morgen i følge Tesla!

Harlex

R2 montert i går...  Godt fornøyd... Har ikke slått meg den enorme forskjellen som noen hevder. Men jeg har heller ikke utfordret bilen det siste døgnet....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Stiania79

Sitat fra: daniel@doderlein.com på torsdag 07. november 2013, klokken 22:57
Sitat fra: Stiania79 på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 13:49
Hei Daniel (fra Tjøme??!)

Jeg går for Nokian Hakka R2. Som mange andre skriver så får du ikke i "pose og sekk" mtp vinterdekk. Tenker at det er best å ha noen som også funker optimalt når føret er som verst og når man skal på fjellet... Pirelli funker utmerket i rundt 0 og på E18, men VELDIG dårlig på vei til Hemsedal i 10 minus og vinterstorm...

Så min vurdering er heller å ha et dekk som nok er noe mykt (men hvilket vinterdekk er ikke det i + 15 grader) og heller kjøre litt pent for så å ha "the confidence" når været blir dårlig og ikke angre da eller havne i grøfta :-)

Mvh Stian (fra Nøtterøy)


Ja Daniel som har bodd i Tønsberg, så tjøme, så Tønsberg nå Nøtterøy :)
Blir nok Hakkapelita R2 - får bilen i morgen i følge Tesla!

Tenkte meg det. Du får hilse Even når du ser han... nyt bilen enn så lenge Daniel - min kommer om 11 uker.
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Øyvind.h

Da har jeg fått bortimot to ukers erfaring med Nokian R2. Som de fleste vet må dekkene kjøres inn, og første par dagene var de glatte! Slapp i 110km/t på tørr asfalt..... Dekktrykket har jeg satt til ca 48psi. Etter et par uker og noen hundre km synes jeg de har blitt veldig gode, og det er ikke selvbedrag :) Jeg har ikke fått testet dem der det virkelig gjelder, dvs snø og is, men der vet jeg de vil briljere og er blant de aller beste i klassen uansett. Det var jo egenskapene på snø og is som var de viktigste for meg (bor i en bydel med mange bakker), og om disse ikke duger er piggdekk neste. De første dagene hadde jeg en «summing/veldig svak høyfrekvent dirring i rattet.» Denne har nå gitt seg, så det var sikkert også en del av innkjøringen, for jeg ser andre har rapportert om samme greia med R2. Dekkene er for øvrig stillegående når de er blitt innkjørt! Tror de er enda stillere enn de originale 19» sommerdekkene.

Påstandene om vinglete/deigete/livsfarlige er i mine øyne bare vås og tull, men påstandene gjentas like fullt gang på gang her uten at de korrigeres for innkjøring/dekktrykk.
Men den gjentas i hovedsak av de som skal argumentere for andre dekk, og da er det nok beleilig å se bort ifra at klager på R2 har kommet fra folk som ikke har kjørt inn dekke og i tillegg hatt for lavt dekktrykk.

Forskjellen i stivhet er nok mindre for de som går fra 19-19 enn de som går fra 21-19, både fordi 21 er stivere og fordi dekkene på 21 felgene sitter enda bedre på tørt føre. Men selv om jeg kjenner at bilen har blitt litt mykere er den fortsatt god å kjøre, og definitivt ikke deigete eller farlig.
Min opplevelse er at dette er et godt kompromiss, hvor sommer-egenskapene lider noe mens vinter-egenskapene vil være svært gode. Du kan fint kjøre aktivt, men må påregne å se antispinn-lampen i opptil 70-80km/t på vått føre. På tørt føre beholder de grepet fra 40-50km/t og oppover (dette er ca-anslag).  I svinger har jeg til gode å oppleve at dekkene slipper etter innkjøring, såfremt jeg ikke drar på :) Men antispinn/skrens sørger for at bilen går på skinner uansett, så jeg gleder meg til vinteren når jeg kan leke meg litt!

Kommer tilbake med ny vurdering etter at dekkene er testet på snø og is (merk at jeg har lite erfaring med rwd fra tidligere, så det kan være jeg klassifiserer bilen som dårlig på vinterføre selv om den kanskje er bedre enn konkurrerende rwd biler :) )
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. november 2013, klokken 08:19
Da har jeg fått bortimot to ukers erfaring med Nokian R2. Som de fleste vet må dekkene kjøres inn, og første par dagene var de glatte! Slapp i 110km/t på tørr asfalt..... Dekktrykket har jeg satt til ca 48psi. Etter et par uker og noen hundre km synes jeg de har blitt veldig gode, og det er ikke selvbedrag :) Jeg har ikke fått testet dem der det virkelig gjelder, dvs snø og is, men der vet jeg de vil briljere og er blant de aller beste i klassen uansett. Det var jo egenskapene på snø og is som var de viktigste for meg (bor i en bydel med mange bakker), og om disse ikke duger er piggdekk neste. De første dagene hadde jeg en «summing/veldig svak høyfrekvent dirring i rattet.» Denne har nå gitt seg, så det var sikkert også en del av innkjøringen, for jeg ser andre har rapportert om samme greia med R2. Dekkene er for øvrig stillegående når de er blitt innkjørt! Tror de er enda stillere enn de originale 19» sommerdekkene.

Påstandene om vinglete/deigete/livsfarlige er i mine øyne bare vås og tull, men påstandene gjentas like fullt gang på gang her uten at de korrigeres for innkjøring/dekktrykk.
Min opplevelse er at dette er et godt kompromiss, hvor sommer-egenskapene lider noe mens vinter-egenskapene vil være svært gode. Du kan fint kjøre aktivt, men må påregne å se antispinn-lampen i opptil 70-80km/t på vått føre. På tørt føre beholder de grepet fra 40-50km/t og oppover (dette er ca-anslag). 

Jeg er i all hovedsak enig i dine betraktninger, min erfaring er akkurat den samme med ett unntak. I min P85+ vil antispinn-lampa alltid blinke dersom man prøver seg på maks akselerasjon. Selv i 100+ vil lampa begynne å blinke, uavhengig av føre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cowboystrekk

jkirkebo: Sånn er det når du kjøper for sprek bil vettu, hehe.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Sisyfos

Vi har fått Sottozeroene på vår. På tørr og våt asfalt er de glimrende. I går fant jeg en islagt veg ved Granåsen og fikk testa litt. Riktignok ikke i høy hastighet, men jeg testa akselerasjon og bremsing. Jeg synes de oppfører seg veldig bra. På den korte testen ble jeg betrygget, og er ikke redd for at jeg kommer til å savne vinteregenskapene til min gamle Subaru Forrester :)
Trondheim, stolt eier av en blå S85 siden november 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA