Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nedtur ved overlevering av TMS

Startet av daniel@doderlein.com, onsdag 06. november 2013, klokken 10:26

« forrige - neste »

snurrehue

Sitat fra: fonberg på tirsdag 28. januar 2014, klokken 11:29
Hadde vært moro å vite:
-hva slags Skoda kjørte du (og med hva slags dekk)?
-hvordan var snøen, våt/kram eller tørr/lett?
-hvordan var underlaget under snøen?
-vet du om TMS-en kjørte i high (hvis den har luftunderstell)?

Skoda Octavia, med piggfrie ContiViking Contact på sin andre sesong. Snøen tørr og fin og meget lett. Underlaget under snøen litt flakete, men ikke verre enn at Skoda'n klarte å komme seg opp uten at antispinn-lampa måtte gå bananas. Under flakene var det rett ned på piggfripolert is.
Så ut til at Tesla'n var høyere enn normalt, uten at jeg spurte sjåføren. Så jeg antar den stod i high.

Øyvind.h

Høres ut som en klønete sjåfør? Kjører selv opp en skikkelig bratt bakke hos mine foreldre mange ganger hver vinter. Helt uproblematisk med Model S. Bedre enn 2012 mod vw Passat, men kanskje Skoda er helt overlegen på vinterføre? Dvs mye bedre enn både Passat og Model s.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

I går slet han som parkerer ved siden av meg på snuplassen med å komme seg avgårde. Samme helling og underlag som jeg står på. Nest nyeste octavia stasjonsvogn, dvs uten de diodestrekene i frontlysene.
Han måtte ut og strø etter gjentatte forsøk i forskjellige spor.

Teslaen føk ut av startblokka og dro rett opp bakken :)

Skolane hadde cconti viking 5 (sjekket nå i kveld). At Skoda er rå vinterbil var ikke akkurat det jeg så, og Model s var totalt overlegen under identiske forhold (dog har jeg R2) Skarp kontrast til det du opplevde med omtrent samme bil nettopp snurrehue.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Johnny

Sitat fra: snurrehue på tirsdag 28. januar 2014, klokken 11:12
Da har jeg akkurat kommet meg inn i varmen, halvveis svett. Kjørte min Skoda helt til døra, opp en relativt bratt bakke. Pløyde meg gjennom nesten 25 cm ubrøyta snø på Skoda'ns piggfrie vinterdekk. Kan vel trygt si at bunnpanna og øvrig understell fikk seg en aldri så liten "vask" på denne turen. Jeg hadde akkurat låst bilen da jeg tittet ned i bunnen av bakken på en bil som kom. Så på lysene umiddelbart at det var en Model S. Den kom seg halvveis opp i bakken før det var full stans. Da kom den seg ikke videre.

Den rygget litt tilbake, og forsøkte igjen. Kom seg noen få centimeter lengre. Nytt forsøk. Fremdeles ikke mulig å komme seg opp. Rygget lengre tilbake, forsøkte å få mer fart. Kom seg noen få meter lengre. Spaserte ned til Tesla'n, og sammen med hans passasjer forsøkte vi å dytte. Og jeg kan bekrefte: det er IKKE enkelt å dytte 2,2 tonn med Tesla... Antispinn/Traction control lugga og jobba, og vi dytta og dytta. Det hjalp ikke.

Endte med at vi tørket snøen fra ryggekameraet og parkeringssensorene, så rygget han tilbake til en avkjørsel han kunne parkere. Fyren hadde R2-dekkene på sin Tesla.

Så der røyk drømmen min om piggfrie vinterdekk på Tesla'n jeg skal ha meg :(

Hvilken effekt forventer du å få i 25 cm ubrøyta snø med piggdekk? Selv ville jeg forventet et fullstendig fravær av støy, men utenom det fint lite!
TMS og eGolf.

Øggen

Hentet mine Hakka8 hos dekk 1 lade igår.
Kjørte da en del etter utlevering fredag på sommerhjulene. Altså mye dekkstøy fra piggene er det ikke. MYE verre på V60 med piggdekk iallefall.

Brede

Sitat fra: Øggen på søndag 16. februar 2014, klokken 18:11
Hentet mine Hakka8 hos dekk 1 lade igår.
Kjørte da en del etter utlevering fredag på sommerhjulene. Altså mye dekkstøy fra piggene er det ikke. MYE verre på V60 med piggdekk iallefall.

Her er det iallefall store forskjeller på hva folk mener er mye støy.  :D
Jeg synes rett og slett at det er særdeles mye støy av piggene. På is og snø er det selvsagt ikke mye, men på asfalt er det så plagsomt at jeg har lagt om til sommerhjulene ved enhver anledning nå i vinter..

Hadde jeg visst at vinteren i år her på nordvestlandet stort sett har bestått av tørre veier og 10 plussgrader hadde jeg selvsagt kjøpt piggfritt...

Kilroy

+1 på mye støy, har selv Hakka 8 og kjørte 1 døgn på helårsdekkene i desember før jeg skiftet og jeg opplever MYE støy på piggdekkene, det er også en "romle" lyd i stor hastighet som er irriterende. Hadde heller valgt piggfritt hvis jeg visste dette, når i tillegg det ikke har vært ett snøfnugg i Trøndelag i år, så er jeg lei av støyete piggdekk  >:( ;)
Hadde X5 tidligere i vinter, og den merket man knapt at det var piggdekk på.

Sitat fra: Brede på søndag 16. februar 2014, klokken 19:08
Sitat fra: Øggen på søndag 16. februar 2014, klokken 18:11
Hentet mine Hakka8 hos dekk 1 lade igår.
Kjørte da en del etter utlevering fredag på sommerhjulene. Altså mye dekkstøy fra piggene er det ikke. MYE verre på V60 med piggdekk iallefall.

Her er det iallefall store forskjeller på hva folk mener er mye støy.  :D
Jeg synes rett og slett at det er særdeles mye støy av piggene. På is og snø er det selvsagt ikke mye, men på asfalt er det så plagsomt at jeg har lagt om til sommerhjulene ved enhver anledning nå i vinter..

Hadde jeg visst at vinteren i år her på nordvestlandet stort sett har bestått av tørre veier og 10 plussgrader hadde jeg selvsagt kjøpt piggfritt...
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Muffinman

Etter 12000 km på R2 med base på Nordvestlandet og 4-500 km med loaner med Hakka 7 pigg kan jeg ikke si annet enn at jeg er vanvittig glad jeg ikke valgte piggdekk. Støyen på loaneren var rett og slett infernalsk i forhold til min egen bil, spesielt i hastigheter over 60-70. Bonus med R2 er lavt forbruk.

eirikS

Sitat fra: Muffinman på søndag 16. februar 2014, klokken 20:13
Etter 12000 km på R2 med base på Nordvestlandet og 4-500 km med loaner med Hakka 7 pigg kan jeg ikke si annet enn at jeg er vanvittig glad jeg ikke valgte piggdekk. Støyen på loaneren var rett og slett infernalsk i forhold til min egen bil, spesielt i hastigheter over 60-70. Bonus med R2 er lavt forbruk.

Var innom Dekk1 i Trondheim nettopp og her sa selger at R2 slites fort. Hvordan er det med din slitasje. Selger sa at Michelin var et godt alternativ. Noen som har erfaring med disse?
P85, grå, pano, 21" grå, grått skinn, carbon, tech, park, luft, lyd, lys, hylle. Bestilt 01.10, bekreftet 06.10. In transit 24.01


cairnz

Sitat fra: eirikS på onsdag 26. februar 2014, klokken 21:50
Sitat fra: Muffinman på søndag 16. februar 2014, klokken 20:13
Etter 12000 km på R2 med base på Nordvestlandet og 4-500 km med loaner med Hakka 7 pigg kan jeg ikke si annet enn at jeg er vanvittig glad jeg ikke valgte piggdekk. Støyen på loaneren var rett og slett infernalsk i forhold til min egen bil, spesielt i hastigheter over 60-70. Bonus med R2 er lavt forbruk.

Var innom Dekk1 i Trondheim nettopp og her sa selger at R2 slites fort. Hvordan er det med din slitasje. Selger sa at Michelin var et godt alternativ. Noen som har erfaring med disse?
Det avhenger veldig av underlag. Hvis du kjører kun på snødekte veier og aldri er borti asfalt så varer de lenge. Kjører du på østlandet i et par plussgrader og stort sett på bar asfalt, så kan de vare opp til 25-30.000km hvis du er snill på pedalene.
Elbilist

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA