Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde angst?

Startet av Kallagtunet, tirsdag 05. november 2013, klokken 22:51

« forrige - neste »

Kallagtunet

Har du konstruktive og KONKRETE innspill til hvordan listen som jeg vedlikeholder i feil og mangler tråden (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10160.0.html) kan bli bedre (og som samtidig ikke krever mye vedlikeholdsarbeid) så gjøres det helst i denne tråden.

Har du innspill til enkeltpunkter som ikke er relevante lenger, andre kategorier (kom da gjerne med en sortering av det som allerede er på listen i ditt forslag) så skal jeg forsøke å gjøre listen så god som mulig innenfor den begrensede tiden som er tilgjengelig.

Og nei det blir ikke jeg som prøver å etablere eller vedlikeholder undersøkelser som forsøker å lage noe.statistisk representativ fremstilling frekvenser eller feilrater (dette fordi at det er mye arbeid og uansett ikke blir representativt).  Hvis vil ha en indikasjon på utfordringene se på denne tråden: (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9421.0.html). Men hvis det er noen har en glup løsning på det etabler og vedlikehold den, jeg vil ikke ha tid til det.

Kallagtunet

Reservert.

Tai

Flott å se listen tilbake som sticky, synes du tilbyr en god service og gjør en glimrende jobb.

Jeg har et forslag: Hva med å lage to kategorier under produksjonsfeil for å skille mekaniske/tekniske og kosmetiske feil? Innser at det medfører litt arbeid for deg Kallagtunet men det ville gjort listen litt enklere å lese.

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Kallagtunet

Tai

Tok meg litt frihet og prøvde, kunne dette brukes?:

Mekaniske/Tekniske feil

- Hanskeromslokket ville ikke låse, fisket frem en låsepinne som hadde gått for langt inn i dekselet
- Dørhåndtaket på førerdøra er helt stuck i 'inn' posisjon
- Feilmeldingen Wehicle Coolant is Low (Ikke tegn på lekkasje)
- Luftfjæring på venstre bak hadde en tendens til å sige ned ved parkering.
- Kraftig lyd ved rattutslag når jeg rygger
- Forferdelig knakelyd ved fullt ratt-utslag
-Div problemer med Pano tak: Dårlig/skade på tetningslist panoramatak, løs, dårlig montert tetningslist panoramatak, støy fra panorama tak i høy hastighet (dette er det service-bulletin på så dette blir fikset på tidlige biler og helt sikkert ikke ett problem på de sist leverte bilene)
- Bakvinduer senker seg ikke raskt nok så vinduet slår oppi listen over vinduet.
- Termostat i aircondition fungerer ikke (får ikke varme i bil)
- "Auto-presenting dor handles" fungerer ikke (Resette skjerm kan hjelpe) (Mulig brukerfeil, bilen går i dvale og håndtak kommer ikke automatisk ut hvis det har stått ubrukt over ett døgn).
- Manglende innfelling av dørhåndtak
- Bilen er skjev pga dårlig/feiljustert luftfjæring
- Parkeringssensor foran (høyre) varsler Stopp, selv om det ikke er noen hindringer der. (Vakkel feil, kommer ved regnvær eller vask av bil)
- Slaglyd /dunk i drivverk når en går fra lett pådrag til regenerering
- Dugg i diverse lys (kurvelys, ryggelys, Blinklys, frontlykter)
- Dørhåndtak på høyre fremdør går for langt ut, slik at døren åpner seg når håndtaket går ut (trolig løst på nye biler da det er oppdatert mekanisme på dørhandtak).
- Bil vil ikke lade ved hurtiglader
- Får ikke åpnet venstre bakdør fra innsiden
- During ved igangsetting
- Vinduene subber borti takrellingslist før de går ned
- Diode i hovedbatteripakke feilet, bil ikke kjørbar, nytt hovedbatteri monteres,
- Ladeluke åpner ikke når en trykker på knapp ladekabel
- Problem med å løse ut ladekabel fra bil
- Forhjulene skraper mot innerskjermen ved full sving
- Vibrasjon over 6 km/t
- Bil levert uten den ekstra defrost ventil frontrute (dette er vel helt klart ett enkeltilfelle)
- Bil lar seg ikke starte eller åpne pga tomt 12V batteri
- Dørhåndtak trekker seg ikke inn
- Ulyd vibrasjoner i bremser
- Vanninntrengning bakluke
- Vanninntrenging i tak
- Dårlig mottaksforhold FM
- Lader som slutter å virke
- Defekt ladekabel
- Ladekabel som er følsom for hvilken vei Shuko støbsel plugges
- Problemer med å få garasjeport funksjon homelink til å fungere, virker bare en stund..
- Bil åpner alle vinduer av seg selv mens den er parkert
- Navigasjon på ville veier (dvs anviser at bilen kjører ett annet sted enn den er)
- Risting fra drivverk når en gir full gass (i over 100kmh)
- Ulyder i høyttalere
- Hanskerom lar seg ikke åpne
- Problemer med å åpne ladeport
- Dører som åpner seg når bil blir satt i P
- Problemer med å få bilen til å lade på Supercharger.
- (Mindre) Vibrasjoner i torpedovegg passasjerside foran ved akselerasjon.

Kosmetiske feil

- Grå skumgummilist som er limt rundt innertaket løsner, det er den som går rundt åpningen til glasset
- Løse tetningslister rundt bakdørene (dvs løse nede ved terskelen - har sett denne feilen som gjenganger fra USA)
- Løs interiørdel i frunken, rett over det lille rommet.
- Løs krom rundt bakerste siderute
- Lakken sprukket opp nede rundt begge bakre monteringshullene for takboks
- Plastskjørt som er skjevt/feilmontert ved venstre bakhjul slik at vann renner inn i skjørtet
- Dekslene til festene av takrails er av slett kvalitet, plast... knekker veldig lett ved åpning i minusgrader
- Førerdøra subbet nedi kromlista på undersiden.-
-Panser litt skjevt justert
- Dørpakning på førerdør "dekker" ikke over taktrekk 100%, forskyver seg litt.
- Stoffveggen over bassen i bagasjerommet (ved siden av der det er åpning) er løs.
- Kan se innsiden av karosseriet i et hull på hver side i veggen i bagasjerommet (Ikke en feil men skal visst være sånn.)
- Gnisseskade lakk skjerm i hjulbue
- Bakluke skjevt montert ligger helt ned mot støtfangeren - Medført slitespor i lakken på støtfangeren
- Løst skinn rundt nakkestøtte-
- Diverse stygge skjøter/tilpasninger i karosseri
- Dårlig monterte/tilpasninger av crome lister
- Limrester fra montering av interørpaneler
- Dårlig feste skinn A stolpe

Du må endelig copu/paste hvis du vil bruke det eller lage ditt eget oppsett.
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Utlevert 10/11-17

"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

petersv

Engangsfeil som bulker, riper etc. er etter min mening ikke egnet om listen skal ha verdi. Det er uendelig mange riper man kan ha på en bil, uavhengigav... alt du kan tenke deg.

Feil som ikke er bekreftet (typisk brukerfeil etc.) går i samme kategori.

Tre kolonner er nok også lurt, symptom, beskrivelse og løsning f.eks.

Disse tiltakene vil gjøre din jobb med vedlikehold adskillig enklere.

cairnz

Enig med petersv i formatering. Tabell / kolonnebasert vil gjøre det endel mer oversiktlig. (Dog jeg sjekket opp formatering og BBCode, og det virket ikke heeelt smooth å få det til å se bra ut, lite formatering du kan gjøre med table-taggen).
Elbilist

Kallagtunet

Sitat fra: cairnz på mandag 28. oktober 2013, klokken 21:21
Enig med petersv i formatering. Tabell / kolonnebasert vil gjøre det endel mer oversiktlig. (Dog jeg sjekket opp formatering og BBCode, og det virket ikke heeelt smooth å få det til å se bra ut, lite formatering du kan gjøre med table-taggen).

Jeg har ikke sett en eneste tabell her inne så til noen viser meg noe som fungerer så en så blir det en flat liste.

Tai

Bulker og riper gjenspeiler jo finishen på produktet når man får det utlevert. Slik jeg leser opplever mange at bilen ikke er helt striglet ved utlevering og det synes jeg er verd å nevne.

Tai

Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Solgt - 25/08-17

Bestilt 11/08-17
Utlevert 10/11-17

Kallagtunet

Sitat fra: petersv på mandag 28. oktober 2013, klokken 21:18
Engangsfeil som bulker, riper etc. er etter min mening ikke egnet om listen skal ha verdi. Det er uendelig mange riper man kan ha på en bil, uavhengigav... alt du kan tenke deg.

Feil som ikke er bekreftet (typisk brukerfeil etc.) går i samme kategori.

Tre kolonner er nok også lurt, symptom, beskrivelse og løsning f.eks.

Disse tiltakene vil gjøre din jobb med vedlikehold adskillig enklere.

Siden vi er i en fase der mange biler skal leveres ut de neste mnd og det kan tyde på at transport og klargøring i alle fall på de tidlige bilene har vært ganske hardhent tenker jeg at det er greit at det er med. Men når det er under kontroll så tar vi de vekk.

Jeg tror vi har forskjellig oppfatning på hva som skal til for å bekrefte en feil, men feil som ikke viser seg å være en feil som for eksempel at folk ikke har fått ryggestilling på sidespeil fordi de ikke har lest instruksjonsboken bør ikke være på listen og er vel heller ikke det selv om den har vært meldt inn mange ganger i den gamle tråden. De jeg er usikker på merker jeg med potensiell brukerfeil både nå og fremover.

Når det gjelder tabell og kollonne så hvis noen klarer å lage noe som funker på denne forum motoren så fint for meg. Jeg har som sagt ikke sett noe som ikke er veldig mye knot og det blir det ikke meg som vedlikeholder...

Kallagtunet

Sitat fra: Tai på mandag 28. oktober 2013, klokken 21:12
Tok meg litt frihet og prøvde, kunne dette brukes?:

Mekaniske/Tekniske feil

- Hanskeromslokket ville ikke låse, fisket frem en låsepinne som hadde gått for langt inn i dekselet
- Dørhåndtaket på førerdøra er helt stuck i 'inn' posisjon
- Feilmeldingen Wehicle Coolant is Low (Ikke tegn på lekkasje)
- Luftfjæring på venstre bak hadde en tendens til å sige ned ved parkering.
- Kraftig lyd ved rattutslag når jeg rygger
- Forferdelig knakelyd ved fullt ratt-utslag
-Div problemer med Pano tak: Dårlig/skade på tetningslist panoramatak, løs, dårlig montert tetningslist panoramatak, støy fra panorama tak i høy hastighet (dette er det service-bulletin på så dette blir fikset på tidlige biler og helt sikkert ikke ett problem på de sist leverte bilene)
- Bakvinduer senker seg ikke raskt nok så vinduet slår oppi listen over vinduet.
- Termostat i aircondition fungerer ikke (får ikke varme i bil)
- "Auto-presenting dor handles" fungerer ikke (Resette skjerm kan hjelpe) (Mulig brukerfeil, bilen går i dvale og håndtak kommer ikke automatisk ut hvis det har stått ubrukt over ett døgn).
- Manglende innfelling av dørhåndtak
- Bilen er skjev pga dårlig/feiljustert luftfjæring
- Parkeringssensor foran (høyre) varsler Stopp, selv om det ikke er noen hindringer der. (Vakkel feil, kommer ved regnvær eller vask av bil)
- Slaglyd /dunk i drivverk når en går fra lett pådrag til regenerering
- Dugg i diverse lys (kurvelys, ryggelys, Blinklys, frontlykter)
- Dørhåndtak på høyre fremdør går for langt ut, slik at døren åpner seg når håndtaket går ut (trolig løst på nye biler da det er oppdatert mekanisme på dørhandtak).
- Bil vil ikke lade ved hurtiglader
- Får ikke åpnet venstre bakdør fra innsiden
- During ved igangsetting
- Vinduene subber borti takrellingslist før de går ned
- Diode i hovedbatteripakke feilet, bil ikke kjørbar, nytt hovedbatteri monteres,
- Ladeluke åpner ikke når en trykker på knapp ladekabel
- Problem med å løse ut ladekabel fra bil
- Forhjulene skraper mot innerskjermen ved full sving
- Vibrasjon over 6 km/t
- Bil levert uten den ekstra defrost ventil frontrute (dette er vel helt klart ett enkeltilfelle)
- Bil lar seg ikke starte eller åpne pga tomt 12V batteri
- Dørhåndtak trekker seg ikke inn
- Ulyd vibrasjoner i bremser
- Vanninntrengning bakluke
- Vanninntrenging i tak
- Dårlig mottaksforhold FM
- Lader som slutter å virke
- Defekt ladekabel
- Ladekabel som er følsom for hvilken vei Shuko støbsel plugges
- Problemer med å få garasjeport funksjon homelink til å fungere, virker bare en stund..
- Bil åpner alle vinduer av seg selv mens den er parkert
- Navigasjon på ville veier (dvs anviser at bilen kjører ett annet sted enn den er)
- Risting fra drivverk når en gir full gass (i over 100kmh)
- Ulyder i høyttalere
- Hanskerom lar seg ikke åpne
- Problemer med å åpne ladeport
- Dører som åpner seg når bil blir satt i P
- Problemer med å få bilen til å lade på Supercharger.
- (Mindre) Vibrasjoner i torpedovegg passasjerside foran ved akselerasjon.

Kosmetiske feil

- Grå skumgummilist som er limt rundt innertaket løsner, det er den som går rundt åpningen til glasset
- Løse tetningslister rundt bakdørene (dvs løse nede ved terskelen - har sett denne feilen som gjenganger fra USA)
- Løs interiørdel i frunken, rett over det lille rommet.
- Løs krom rundt bakerste siderute
- Lakken sprukket opp nede rundt begge bakre monteringshullene for takboks
- Plastskjørt som er skjevt/feilmontert ved venstre bakhjul slik at vann renner inn i skjørtet
- Dekslene til festene av takrails er av slett kvalitet, plast... knekker veldig lett ved åpning i minusgrader
- Førerdøra subbet nedi kromlista på undersiden.-
-Panser litt skjevt justert
- Dørpakning på førerdør "dekker" ikke over taktrekk 100%, forskyver seg litt.
- Stoffveggen over bassen i bagasjerommet (ved siden av der det er åpning) er løs.
- Kan se innsiden av karosseriet i et hull på hver side i veggen i bagasjerommet (Ikke en feil men skal visst være sånn.)
- Gnisseskade lakk skjerm i hjulbue
- Bakluke skjevt montert ligger helt ned mot støtfangeren - Medført slitespor i lakken på støtfangeren
- Løst skinn rundt nakkestøtte-
- Diverse stygge skjøter/tilpasninger i karosseri
- Dårlig monterte/tilpasninger av crome lister
- Limrester fra montering av interørpaneler
- Dårlig feste skinn A stolpe

Du må endelig copu/paste hvis du vil bruke det eller lage ditt eget oppsett.

Now we are talking! Dette var gutten som kom med konstruktivt innspill :D

The List er under oppdatering.

cairnz

En kode a'la dette her ...

[table]
[tr][td]Kategori[/td][td]Dato[/td][td]Beskrivelse[/td][td]link[/td][td]Fikset?[/td][/tr]

[tr]
[td]Batteri[/td]
[td]2012-09-29[/td]
[td]12volts-batteri dør ut (SUDDEN DEATH)[/td]
[td][url=http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9622.0.html]Link[/url][/td]
[td]Softwareupdate 5.6 ser ut til å ha fikset utladning på 12volt[/td]
[/tr]

[tr]
[td]Konstruksjon[/td]
[td]2013-08-99[/td]
[td]Dører som åpner seg når bil blir satt i P [/td]
[td][url=http://www.vg.no]Link til trådstarter[/url] [/td]
[td]Fikset av TS[/td]
[/tr]

[/table]

... vil da se slik ut:

KategoriDatoBeskrivelselinkFikset?
Batteri2012-09-2912volts-batteri dør ut (SUDDEN DEATH)LinkSoftwareupdate 5.6 ser ut til å ha fikset utladning på 12volt
Konstruksjon2013-08-99Dører som åpner seg når bil blir satt i P Link til trådstarter Fikset av TS
Elbilist

Kallagtunet

Ikke helt overbevist om det er saken for meg, men ser poenget. Hadde en bare kunne definere en tabell ala excel eller word her så hadde saken vært grei nok.

petersv

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 28. oktober 2013, klokken 21:32
Jeg tror vi har forskjellig oppfatning på hva som skal til for å bekrefte en feil...

Jeg tror vi har litt forskjellig oppfatning av ordet konstruktiv jeg...

Men men, nok om det. Din liste, din oppfatning.

RaBalder

Synes listen er en god sjekkliste.

Kanskje også sortere listen i forhold til hvor på bilen sjekkpunktet er.
* begynne ved førerdøra og de feil som måtte være der
* så bakover og rundt bilen til man har vært helt rundt

Da vil det gå fort å se over alt i forhold til listen.

Nå er det litt ute og inne, på taket og under bilen, foran og bak. Lett å glemme noe og det tar tid.

,

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA