Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

Muffinman

Du kan jo vise til den relative reklamasjonsfristen som aldri kan være kortere enn 2 måneder etter forbrukerkjøpsloven. Uansett kan du vel alltids kjøpe en brukt del om du ikke kommer noen vei, Grønvold tar 2500. Men da må du få den byttet et annet sted, Tesla vil ikke montere brukte deler.

Vi hadde også en slik klikkelyd på vår P85. Det ble påklaget når bilen var gått 50-60 k første gang og noe ble strammet der bak. Da holdt det stille i 10-12.000km, men det kom tilbake. Et annet verksted byttet navene, og da ble det permanent fikset.

MrSegment

Sitat fra: MrSegment på onsdag 01. august 2018, klokken 09:28
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 31. juli 2018, klokken 10:23
Du kan sette AC til å gå (keep climate on) over noen timer. Det vil bidra til å tørke opp raskere da kjølingen tar fuktighet ut fra lufta.

Takk for tipset + dere andre som svarte. Blir ihvertfall kvitt kondens  om morgenen med AC en halv time på. Purret opp service igjen, men når de insisterer på å ringe meg opp igjen så går jo dagene. Har gått fra BMW (X3+i3) til TMS. På BMW var det rett inn på dagen, så er litt uvant å føle du nesten belemrer kundeservice hos Tesla når du prøver å poengtere at det haster.

Hadde drop-in time Oslo Nord idag. Ryddige forhold, rask progresjon på køen. De som tar deg imot har vel begrenset teknisk innsikt skjønte jeg, ville først gi meg en time månedsvis frem. Men etter at jeg protesterte hentet han verksteds-sjef og bilen føyk inn på service med en gang på det grunnlag at den ville kunne bli mye verre å fikse senere. Topp stemning og Model S lånebil på flekken.

JorgenM

Etter oppdatering i går (2018.28) restarter skjermen foran rattet ganske ofte. kjørte 40 mil idag, tipper den restartet ca 10 ganger. Hatt bilen i 2 år og aldri opplevd at den skjermen har restartet tidligere.

Flere med samme erfaring?
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Muffinman

Tuxedo

Er det ikke 2018.32.2 som rulles ut i disse dager? Var i hvert fall den jeg fikk i ettermiddag.

Muffinman

Ikke så sikker på at disse er feil eller mangler, men det passer kanskje best å ta det her.

P85`en har ved et par anledninger de to siste dagene vært vanskelig å kontakte via app, og i dag våknet den ikke uten videre når samboer satte seg inn. Ei eller annen pumpe surret og gikk kontinuerlig (lignet på vakumpumpen, men det var ikke den, ei heller kompressor til luftfjæring). Stor skjerm var svart, og liten skjerm hadde ekstremt lyssvake symboler - og det var vanskelig å tyde i sola. Betjening på rattet virket ikke, men holdt scrollehjulene ei stund i håp om reset. Vet ikke om det gjorde susen, men etter en stund våknet den store skjermen og bilen later til å fungere som normalt. Får seg om det skjer flere ganger - andre som har sett lignende?

85D`en har fått endret lyd fra fremre driveunit i løpet av de siste dagene.  Her er lyden endret fra den sedvanlige pipingen rundt 80 som begge har, til en "sprøere" versjon. Høres nesten tostemt ut. Jeg vet at det er den fremre siden jeg kan se hvilken DU som trekker via canbus. Endringen skjedde brått, men det later til å ha stabilisert seg. Bilen er gått 123k, og fikk oljeskift på begge DU`er ved 55k.

Spinner

Sitat fra: Muffinman på søndag 26. august 2018, klokken 12:53P85`en har ved et par anledninger de to siste dagene vært vanskelig å kontakte via app, og i dag våknet den ikke uten videre når samboer satte seg inn. Ei eller annen pumpe surret og gikk kontinuerlig (lignet på vakumpumpen, men det var ikke den, ei heller kompressor til luftfjæring). Stor skjerm var svart, og liten skjerm hadde ekstremt lyssvake symboler - og det var vanskelig å tyde i sola. Betjening på rattet virket ikke, men holdt scrollehjulene ei stund i håp om reset. Vet ikke om det gjorde susen, men etter en stund våknet den store skjermen og bilen later til å fungere som normalt. Får seg om det skjer flere ganger - andre som har sett lignende?
Opplevde faktisk akkurat det samme for et par dager siden, minus pumpelyden.

Eivind_Bergen

Sitat fra: JorgenM på lørdag 25. august 2018, klokken 22:50
Etter oppdatering i går (2018.28) restarter skjermen foran rattet ganske ofte. kjørte 40 mil idag, tipper den restartet ca 10 ganger. Hatt bilen i 2 år og aldri opplevd at den skjermen har restartet tidligere.

Opplever det samme etter min siste oppdatering, husker ikke versjon, virker som om det kun skjer hvis man har benyttet navigasjonen. Interessant nok oppstår restart også hvis navigasjonen har vært brukt, men så skrudd av i løpet av kjøreturen.

Jejl

Sitat fra: JorgenM på lørdag 25. august 2018, klokken 22:50

Ja.

JorgenM

KM-telleren på min tuller litt også. Kjørte sammen med kona når den skulle passere 100.000km, men på 99.996 hoppet den over ca 15km og viste plutselig 100.012. Aldri opplevd noe liknende, men så har vi da aldri før sittet og fulgt med på telleren heller da :)

Husker en skrev om samme hendelse på FB-gruppa for et par uker siden.
Håper den ikke gjør dette ofte for da skulle jeg egentlig fortsatt vært innenfor garantien hehe :D

Ble ikke noe 100k-bilde i alle fall, men angret på at vi ikke filma da :)

Så får jeg stadig melding om at parkbrems ikke er utløst, men jeg hører at den låser seg ut før jeg kjører.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Olee

Sitat fra: JorgenM på onsdag 29. august 2018, klokken 19:32
Så får jeg stadig melding om at parkbrems ikke er utløst, men jeg hører at den låser seg ut før jeg kjører.
Og en dag gjør den ikke det, og da står du der  :D

Powerflux

Sitat fra: Olee på lørdag 01. september 2018, klokken 19:38
Sitat fra: JorgenM på onsdag 29. august 2018, klokken 19:32
Og en dag gjør den ikke det, og da står du der  :D
Og da kan du jo bare løsne den selv og trille til verkstedet  :+1:

https://www.youtube.com/watch?v=YgqZhdROYX4
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

MyMuffin

Jeg opplever på to av dørene mine at vinduene går så høyt opp at det skaper diverse ulyder som typisk slår ut ved musikkspilling med en del bass.

Kan virke som at chromelista ikke liker å bli presset av vinduet eller lignende. Løsningen hittil har bare vært å kjøre de aktuelle vinduene ett bittelite hakk ned.

Noen som vet om det er mulig å kalibrere om vinduet så det ikke går så høyt opp?
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Muffinman

Noen som har hatt trøbbel med luftfjæringen? For en tid tilbake leste jeg om en ventil eller ventilblokk med feil som gav feil. Nå driver P85`en og trøbler ved at kompressoren høres ut til å jobbe veldig tungt i tillegg til at den går veldig mye. Når den kobler ut er det sedvanlige "puff"`et erstattet med en kraftigere lyd. Hvis noen har hørt en trimmet turbobil slippe trykket ved girskift så ligner det på den lyden. Heving tar lengre tid og man hører tydelig at kompressoren jobber tungt da turtallet varierer og er lavere enn normalt.

Kjører ikke bilen til daglig, men hørte dette fra utsiden så jeg tok en prøvetur. Og på vei hjem dukket det sedvanlige symbolet for feil med luftfjæringen opp. Merkelig nok virket alt normalt når jeg kom hjem, og ved heving/senking nå var arbeidslyden til kompressoren normal igjen. Feilsymbolet ble riktignok stående. Bakkeklaringen er normal.

Kan nesten mistenke at det er en ventil som ikke åpner til tider og lager mottrykk. Noen som har sett lignende?

Muffinman

Vår er gått 145k, så kan vel skyte ei hvit pil etter noe garanti om det er demper. Men kompressor og evt ventilblokk mener jeg bør gå på reklamasjon. Den som lever får se, som vanlig. Merkelig at ting normaliserte seg etter noe kjøring. Det kan være tilfeldig, eller at noe går seg til når det blir "varmt".

Merkelig hvor feilene kommer som perler på ei snor; bare i år sviktet tredje dørhåndtak og det fjerde periodisk, slitedeler understell for 40k er skiftet og på vei hjem fra verkstedet merket jeg symptomer på lite gass i AC (suste i rørene, kjøleeffekten forsvant et par-tre uker senere). Og nå dette.

Kunne vært interessant å satt opp ei oversikt over alt som har vært skiftet på bilen, det er ikke så rent lite. Om det fortsetter i samme tempo etter at reklamasjonsfristen utgår neste måned må vi selge huset...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA