Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering vs Årsmodell

Startet av Kallagtunet, tirsdag 05. november 2013, klokken 22:40

« forrige - neste »

alda

Sitat fra: MyMuffin på fredag 02. juni 2017, klokken 09:50
Hadde bilen på service for en liten tid tilbake siden og har i etterkant følt meg litt lurt.

Bilen var originalt utstyrt med manuelle innklappbare speil (sen 2014 utgave AP1 bil uten tech pakke). Nå hadde det seg slik at begge speil hadde chrom rust lekkasje (stygt rustvann som lakk ut ved regnvær og la seg på lakken) og tesla sa at de bytter dem.

Ble oppringt samme dag og fikk beskjed at de manuelle speilene har gått ut av produksjon og at de måtte sette på automatiske speil istedet. MEN.. jeg må betale 5000kr for funksjonaliteten.

De 5000 kronene kunne dem selvfølgelig se langt etter.

Tanken min nå er at grunnet en garanti reparasjon så har jeg altså MISTET en funksjon/ mulighet jeg hadde før, nemlig å klappe inn speilene. Således har tesla fratatt meg muligheten for å klappe inn speilene og krever istedet 5000kr for at jeg skal funksjonen tilbake i oppgradert utgave.

Jeg føler dette kan sammenlignes litt med at man skal ombord ett overbooket fly og man bli oppgradert til buisness class gratis.

Hva tenker folket, burde jeg dra en hardere linje ovenfor tesla?

Ser på servicenotaen min at de kun hadde inne venstre speil på lager, dermed virker det som at jeg nå kjører rundt med ett speil av hver type (de sa at begge var byttet og nevnte ingenting om en eventuell ny time for installering av høyresiden).

Jag hade testat en hårdare linje, inte ditt fel att dom inte har gammal typ av backspegel inne längre. Dom borde i det minsta ge dig en kraftig rabatt på uppgradering, inte full pris.
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

turfsurf

Så vidt jeg vet er det krav om å ha reservedeler i 10 år for biler produsert eller levert i Europa. De skal selvfølgelig gi minimum samme funksjonalitet. Bare å be de fikse innklappbare speil, ikke noe å diskutere.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Øyvind.h

Er det ikke lovpålagt at speilene skal felle seg inn ved en viss kraft?
De kan ikke levere speil som ikke lar seg felle inn.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

HiperTypeR

Ikke ettergivende speil er 2er feil på periodisk kjøretøykontroll (EU kontroll), og levere de ut bil uten den funksjonen så er den ikke lenger typegodkjent, så dette må de fikse. Ellers er det vel bare å få en uttalelse fra Trafikkstasjonen.

MyMuffin

Sitat fra: HiperTypeR på fredag 02. juni 2017, klokken 19:41
Ikke ettergivende speil er 2er feil på periodisk kjøretøykontroll (EU kontroll), og levere de ut bil uten den funksjonen så er den ikke lenger typegodkjent, så dette må de fikse. Ellers er det vel bare å få en uttalelse fra Trafikkstasjonen.

Jeg tittet litt i vegvesenet sin EU kontroll instruksjon og så sannelig står det der at speil skal være ettergivende.
Så da burde nok tesla fikse lett opp i dette når jeg viser dem det.
Takk for tipset folkens :)
2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

MyMuffin

Sitat fra: BMW850 på lørdag 03. juni 2017, klokken 10:35
Automatiske speil er jo også ettergivende.
Ja men det forutsetter at tesla faktisk har aktivery funksjonen på bilen. I mitt tilfellet så jeg fått montert automatiske speil da manuelle har gått u av produksjon.
Utfordringen ligger i at de skulle ha 5000kr for å aktivere funksjonen.
2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

De automatiske speilene gir vel også etter om man presser på dem?

Kvark

S85D

nie

85D kjørt 35000km.
Byttet rattakselkryss da det var utslitt.
Ikke hørt om så mange andre med denne feilen man blir jo litt betenkt.
Mest praktisk at rattstammen henger ihop.

DePe

Hei..

Ang. Mine tidligere feil på bilen.. Så har 80 % enda ikke blitt fikset... I helgen døde instrument panelet mitt og knappene på rattet.  Jeg har i tillegg fått en Model X funksjon på bakdøren... Den åpnes av seg selv (popper opp) :) +++ Får se om de får fikset feilene denne gangen.

DePe

Sitat fra: DePe på onsdag 07. juni 2017, klokken 00:16
Hei..

Ang. Mine tidligere feil på bilen.. Så har 80 % enda ikke blitt fikset... I helgen døde instrument panelet mitt og knappene på rattet.  Jeg har i tillegg fått en Model X funksjon på bakdøren... Den åpnes av seg selv (popper opp) :) +++ Får se om de får fikset feilene denne gangen.

Bilen har nå vært inne i 8 dager...
Diagnose:

Elektronikkfeil pga Vannskade, lekkasje fra passasjerdør... Noen flere som har opplevd dette?

Daniel80

Vanvittig mye feil som er innrapportert i denne tråden, og som førstegangs teslakjøper blir man jo litt bekymret for hva som kan gå gale, men jeg kunne tenkt meg en ny tråd hvor bare facelift biler eller biler fra f.eks 2017 --> var med, for jeg innbiller meg (håper) at mange av disse feilene er på tidligere biler, og at mesteparten nå er luket ut? Men det er vannskelig å få oversikt over her synes jeg :)
X100D April 2019 m/285/35-22 square

ElectroCute

Hm. Hadde min P85D"+" på SC Drammen for omtrent 3 uker siden. Jeg ønsket at de skulle fikse følgende:

1 - Ladekabelen hadde dårlig kontakt (hvis jeg dyttet kabelen helt inn i ladekontakten på bilen, ladet den ikke, måtte dra den en halv cm ut for å få ladet, og ladingen ble avbrutt hvis jeg kom bort i kabelen).
Svar fra SC: "Kabelen har en funksjon som kobler av lading ved bevegelse." Mitt tilsvar: "Hvorfor var ikke min forrige ladekabel slik? Skal ikke ladekabelen fungere når den er dyttet helt inn?" SC: "Kabelen er sjekket, den er i orden." Jeg ble sur og kranglet på dette, og fikk til slutt vite at de ikke hadde flere kabler på lager i Norge. Jeg kunne få en ny kabel når de fikk inn på lager. Jeg aksepterte dette.

Artig fact: Når jeg åpnet bagasjelokket lå det en splitter ny ladekabel der, innpakket i bobleplast. En kabel som ikke fantes på lager. Magisk.

2 - En (eller flere) av parkeringssensorene foran går bananas (Forteller at jeg holder på å kjøre på noe) når de blir våte. Jeg ønsket dette fikset. SC: "Sensoren er sjekket, ledningsnettet er sjekket, alt er i orden". Meg: "Det skjer som sagt når det regner, ved fuktighet. Nå er det tørt." SC: "Ja, men vi fant som sagt ingen feil". Slik fortsatte vi en stund, til jeg ga opp. Det kunne jo hende de hadde fikset det. Men nei - feilen er der fortsatt.

3 - Bilen hadde "slagside" (luftfjæring), den var ca 2cm lavere på venstre enn høyre side, samt at fronten var mye høyere en bakenden. Det er en egen tråd om dette, slagsiden ble fikset (temporært) med en kalibrering. Høyden foran ble vurdert av SC som "normal". For å få fronten til riktig høyde måtte jeg selv montere senkestag foran og senke fronten med omtrent 4cm.

4 - Bluetooth telefonkobling er dårlig, og støyen som oppleves for de som ringer til meg er såpass forstyrrende at det er vanskelig å føre samtale. Ikke for meg, men for de som må høre på støyen fra min BT. Jeg har forsøkt med forskjellige telefoner, nye oppkoblinger, etc. BT er nærmest ubrukelig. Jeg ønsket det fikset.
SC: "Støyen kommer av normal bilstøy som fanges opp av mikrofonen." Jeg: "Nei, dette er noe helt annet. Vanlig bilstøy er jeg klar over kan eksistere, dette er mye høyere støy, og det er kun i denne bilen jeg har opplevd dette." SC: "Mikrofonen og ledningsnettet er sjekket, vi fant ingen feil, så det er nok normal støy." På dette tidspunktet kjente jeg at jeg begynte å bli lei av å bli behandlet som en idiot, og stemningen begynte å bli litt amper. Jeg forklarte igjen at siden bilen er levert med BT, bør BT også kunne brukes, at mente at det ikke var en urimelig påstand. Det endte med at jeg skulle får en ny time hos SC Drammen for å se nærmere på BT. Timen har jeg aldri fått (vel, ikke ennå i det minste).

5 - Ladeluken vil tidvis ikke åpne seg (selv ved bruk av nøkkelknapp, skjerm og ladekabelknappen). SC: Ladeluken er smørt opp, problemet er fikset." Jeg: "Bra." Ladeluken har fortsatt samme problem, er ikke i orden. Jeg har satt på teip-bit på magneten for å bedre funksjonen.   

For the record: Jeg er forøvrig veldig fornøyd med bilen, min andre TMS så langt. Mindre imponert over SC Drammen. Etter flere besøk fremstår SC Drammen som et fantastisk surr, hvor kaos er regelen, ikke unntaket. Er det bare meg som er pirkete?

Det hjelper heller ikke at jeg må ta fri fra jobben, bruke en hel arbeidsdag på å reise til Drammen, vente på at de gjør seg ferdig, for så å finne ut at ingenting er fikset (annet enn at jeg fikk en ladekabel som ikke eksisterte).

Nuvel. Livet er godt, har både mat, husly og vann tilgjengelig, så dette er luksusproblemer, men irriterende er det likevel...
TMS P85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA