Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering vs Årsmodell

Startet av Kallagtunet, tirsdag 05. november 2013, klokken 22:40

« forrige - neste »

Muffinman

Har i løpet av vinteren irritert meg grønn over at bilen mister fungerende cruisecontrol bare det kommer noen snøfiller slik at radaren clogges. Og da er det gjerne kun på den det ligger snø. Når våren kom var heldigvis det problemet borte en stakket stund, men et nytt oppstod. Hver gang det kjøres tidlig på morgen eller ettermiddag og kameraet får sola i øyet slås cruisecontroll brått av. Skjer daglig i finværet. Ikke det verste siden man kan reakivere når lysforholdene blir bedre.

I dag har jeg gjort unna første dag av en roadtrip med tenåringene, og etter ca fem mil kommer "cruise control disabled" opp og blir stående. Flere reset under kjøring hjalp ikke, og jeg fortsatte de resterende 15  mil av etappen på manuell pedal. Uvant siden jeg har brukt cruisecontroll det meste av tiden siden høsten 2013. Etter et ladestopp fungerte det igjen heldigvis, hadde planer om å prøve en power off hvis ikke.

Noen som har tanker om den siste der? Det var ikke noe utenfor bilen som skulle tilsi at cc skulle koble ut ift lysforhold eller andre ting.

Venter spent på om Tesla tar til seg at de må gjøre det mulig å redusere tacc til cc for å i det minste bruke en enkel fartsholder når resten av systemet hverken takler snø eller sol. Og at de gjør det mulig å slå av automatisk hastighetsregulering  :)

Brede

Ferietur til Sverige i dag og to hittil ukjente problemer dukket opp.

En forholdsvis kraftig lyd av luft som blir sluppet ut foran i bilen et eller annet sted foran fører. Cirka ett minutt mellom hver gang og da som ett kjapt "puff" som om en avluftingsventil løste ut. Eneste jeg så for meg var luftfjærer, kjørte disse opp til normal (kjørte på low) og alt fungerte da som normalt resten av turen.

Ved overfart på ferge drev dørhåndtakene å kjørte seg ut flere ganger. Ikke før hadde de trekt seg inn igjen så spratt de ut, gang på gang. Slo av autopresent og så på igjen, så var alt tilbake til normalen.  ???

Noen andre som har hatt disse?

Muffinman

Dørhåndtak som går ut og inn har begge bilene våre. Alltid vært slik når vi sitter i bilen ved superlading eller ferge. Det andre har jeg ikke opplevd.

Hodetelefoner

Dørhåndtak går inn og ut fordi nøkkelen mister kontakt. Tar jeg ut batteri banken av lommen så går de opp også. De holder seg lukket hvis man har nøkkelen et annet sted eller tar ut batteriet. Ligger den på dashbordet så tror jeg de holder seg lukket da også

Muffinman

#2494
Har alltid nøkler liggende i 'midkonsoll' eller koppholder. Batteri skiftes et par ganger i året for sikkerhets skyld. Likevel går håndtakene inn og ut når vi stopper, setter i park og blir sittende i bilen. Vinteren 2013/2014 skjedde det på superlader når bilen var forlatt og låst under superlading. Stod et godt stykke unna og observerte. Akkurat den varianten har ikke skjedd flere ganger, regner med det er fikset i software.

o.b.lix

Sitat fra: Muffinman på mandag 25. juli 2016, klokken 21:11

Noen som har tanker om den siste der? Det var ikke noe utenfor bilen som skulle tilsi at cc skulle koble ut ift lysforhold eller andre ting.

Venter spent på om Tesla tar til seg at de må gjøre det mulig å redusere tacc til cc for å i det minste bruke en enkel fartsholder når resten av systemet hverken takler snø eller sol. Og at de gjør det mulig å slå av automatisk hastighetsregulering  :)

Har en slik lei en jeg ja.

Min TACC kommer og går, men stort sett om jeg øker farten til 80 km kommer den igjen.
Men noen ganger kommer den ikke igjen. Første gang før jul - fikk time i romjulen - og typisk nok begynte den å virke på vei til servicesenter - og de fant ingen feil.

En måned etter falt den ut igjen, da skulle de se på det under service. Men selvfølgelig begynte den å virke før Tesla fikk den inn. Etter service sa de at feilen måtte skyldes dårlig jording og at dette nå var utbedret (bilen måtte til drammen for sveise mutter).

Men nå 3 uker før ferien falt den ut igjen. Fikk time 22. sep til utbedring. Hadde bilferie i Danmark - kom hjem igjen i dag. Men cruisekontrol kom tilbake midt i bilferie.

Felles for alle feil er at det regnet mye når den falt ut.
Det var tørrfrost med masse minusgrader når den kom tilbake - untatt den siste som var en dag med hetebølge og over 30 i skyggen.
Kamera har alltid virket - veistripene vises i dasjbord, så det er radar som svikter.

På facelift har de flyttet radar opp bak støtfanger.
Elon har twitret at han skal ombygge software så ikke kamera og radar er avhengig av hverandre, og dette skal komme som en OTA til eksisterende biler. Dette etter han har hatt samtaler med Bosch som leverer radar.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Tuxedo

I går dukket det opp meldingen "Battery Charge Level Will Be Restricted", og ladingen hadde stoppet for tidlig.  Denne feilmeldingen forsvant etter en kjøretur, men nå lader bilen kun til 330 km Typical med lading satt til 100%.  Dette skal bli interessant når jeg skal kjøre fra Bergen tilbake til Oslo på søndag.

Edit:  Etter at bilen avsluttet lading i formiddag, og jeg koblet den fra kontakten, har typical svingt opp til 355, og er nå nede på 314.  Jevn utetemperatur på rundt 17 grader. Har kjørt et par km i dag.  Her er det noe snodig på gang.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

overlay

Nå har bilen med stadighyppigere frekvens sluttet å lukke igjen vinduet etter at man lukker døren. Så hver gang man åpner døren så går vinduet ned, men ikke opp. Lukker man opp døren igjen, så går vinduet lenger ned osv.

Muffinman

Kjør vindu ned mens du holder knappen inne. Fortsett å holde i 10 sekunder før du kjører opp. Hold knappen inne underveis og 10 sekunder nå også før du slipper. Dette skal kalibrere endestillingene.

TeslaC


Har noen en bil som har gått ut på garanti, og kan fortelle litt om kostnader ved reparasjoner osv?
Er Tesla dyrere på timepris enn f. eks BMW og Mercedes osv.?

Muffinman


duffus

Noen andre med facelift som har lagt merke til at øverste ledstripe på DRL faller ut nå og da? Har sett dette ved flere anledninger når jeg har møtt andre med facelift..

Har sett på andre forum (USA) at dette har løst seg etter en software oppdatering, men jeg merket det på min i dag. (Utlevert igår)


Sent from my iPhone using Tapatalk

EL-BIL

Ja da kom neste feil! Førerdør lar seg ikke åpne, hendel kommer ut! Har prøvd resette skjermer og power off. Tatt kontakt med Tesla og de lovet rask tilbakemelding. Håper det stemmer denne gangen, aldri opplevd tidligere før etter gjentatte purringer. Men når man endelig får hjelp er Tesla Drammen fantastiske!
P39240

duffus

Hadde fra utlevering (05.08.16) en knekkelyd ved rattutslag fra venstre forhjul. Tenkte dette kanskje skulle gi seg iom at det var en helt ny bil og at det kanskje var noe som måtte "tøyes og bøyes", men den gang ei. Har bare blitt mye verre og høres helt sinnsykt ut fra utsiden. Må vel ta en telefon i morgen.

Øyvind.h

Kjent feil. Legges visstnok på en skive, så blir det tyst. Ikke farlig feil. Kun pinlig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA