Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering vs Årsmodell

Startet av Kallagtunet, tirsdag 05. november 2013, klokken 22:40

« forrige - neste »

Muffinman

#1995
Dessverre slipper ikke nybilen som ble levert i går unna heller. På levering og de neste par timene ble følgende avdekket:

  • Dårlige tilpasninger i front
  • Ved åpning av venstre bakdør tar vinduet i lista - går ikke raskt nok ned
  • Bare sus og støy i høyre kanal på lydanlegget ved bruk av nettradio og  parkassistent

I går kveld og i dag har jeg oppdaget følgende:

  • Problemer med å åpne ladeluka. Ofte går det ikke fra fob, fra tredjepartsåpner eller fra skjerm. Stopper ikke lading og løser ut kabel ved dobbeltklikk på fob-taket. Måtte tvinge luka opp manuelt for å få koblet til i dag tidlig, og etter at alt annet hadde feilet for å få løst ut kabelen senere virket det heldigvis å trykke på knappen på UMC
  • Håndtaket på førerdøra går for langt inn slik at det ikke kommer noe lys nedover døra eller på bakken
Det skremmer meg at man fremdeles ikke har mer kontroll på kvaliteten. Herremannen som hentet bil før meg slapp visst ikke unna han heller, uten at jeg skal gå i detalj.

mj

Det ene er jo at fabrikken ikke har kontroll, det andre er jo at det er helt utrolig at DS ikke avdekker mye av dette og fikser det de kan før gjennomgang og evt. utlevering.

Noe helt annet, har du egentlig noen gang vunnet i lotto, bingo e.l. ? Tror ikke det er mange som er med uheldig en deg.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

timingbeltkiller

Kunne være interessant å vite om Muffinmann har hatt samme feilkvote med sine fossilbiler.
Dersom JA  bør han tenke på Guinness rekordbok.
Dersom NEI, bør han tenke fossil neste gang.

Med mindre han er fanatisk selvpiner?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Cookie Monster

Mange av feilene han har gjelder jo nesten alle Teslaer jeg har sett. Er nok mer heller bare de som ikke oppdagerer det som er fjern eller rett å slett ikke bryr seg om at bilene er skrudd sammen dårlig.
2015 P85D

sven erik

jeg har en 2014 bil som er helt forferselig   jeg spør dere som har hatt  den og som har 2015  nå er 2015 bedre en  2015 bedre  tesla mener jeg burde prøve den

cirys1

Sitat fra: Muffinman på lørdag 28. november 2015, klokken 18:17
Stopper ikke lading og løser ut kabel ved dobbeltklikk på fob-taket.

Hvilken funksjon er dette da??
Har aldri løst ut ladekabel ved og dobbeltklikke på taket (låser opp bilen her), derimot holde inne trunk knapp fungerer hos meg til og avbryte lading og løse ut kabelen. Det er den løsningen jeg bruker når jeg lader med type 2 ihvertfall..  :)

Muffinman

Det er funksjonen man prøver når  annet feiler ;) Fungerer på 2013-modellen, men mulig det er endret på de nye? Uansett fungerte det ikke å åpne luka hverken fra skjermen eller fob``en tidlig i går, men den spratt opp etter et par forsøk i går kveld.

lunitiks


Sitat fra: Muffinman på lørdag 28. november 2015, klokken 18:17
Problemer med å åpne ladeluka. Ofte går det ikke fra fob, fra tredjepartsåpner eller fra skjerm. Stopper ikke lading og løser ut kabel ved dobbeltklikk på fob-taket. Måtte tvinge luka opp manuelt for å få koblet til i dag tidlig, og etter at alt annet hadde feilet for å få løst ut kabelen senere virket det heldigvis å trykke på knappen på UMC


Jeg må holde inne "bakluka" på fob'en i 2-3 sekunder før ladeluka åpner / kabelen løsner. Jeg plages av og til med at bilen ikke registrerer noe signal fra fob'en. Jeg tror dette skyldes at bilen må være ulåst (dørhåndtakene ute) for at den får signal. Er begynt med å konsekvent åpne ladeluka fra storskjermen, bruker da fob'en kun til å løsne kabelen
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

cirys1

Sitat fra: Muffinman på søndag 29. november 2015, klokken 09:51
Det er funksjonen man prøver når  annet feiler ;) Fungerer på 2013-modellen, men mulig det er endret på de nye? Uansett fungerte det ikke å åpne luka hverken fra skjermen eller fob``en tidlig i går, men den spratt opp etter et par forsøk i går kveld.

Så ladeluka spretter opp hver gang du skal låse opp bilen med fob?? Merkelig..
Hadde nettopp en 2 uker gammel loaner, problemer med ladeluken på den også, måtte holde inne trunk knapp og dytte litt i bakkant da kommer den.

Muffinman

Nei. Dobbeltklikk på fobtak åpner ikke luka, men løser ut kabel.

elnights

Har også samme feil med støy i høyre kanal på min nye 70D, var visstnok en software-feil iflg Tesla.

cirys1

Sitat fra: Sven-E på søndag 29. november 2015, klokken 12:48
Min er samme som Muffinman sin.
Holde "bakruta" på FOB inne, åpner ladeluken dersom den er lukket.
Dobbeltklikke på "taket" låser opp bilen, og stopper lading og frigjør låsen som holder fast kabelen i bilen dersom kabelen er koblet til.

Okay kanskje det er slik på eldre biler, men muffinman prøvde dette på sin nye og den er det ihvertfall ikke slik på. Veldig idiotisk at det ikke går an og fjernåpne bilen uten og avbryte lading da, håpløst..
På litt nyere så stanser man lading med trunk knappen (holde inne) den løser også ut ladekabelen visst bilen er åpen ifra før. Så da kan man fint åpne bilen for noen uten og avbryte lading.

Lynet

Hvis man bare går bort til bilen med FOB i lommen slik at bilen låser seg opp avbrytes ikke ladingen.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

dosmont

Når jeg skulle få bilen utlevert 30.03-15. så jeg med en gang at det var steinsprut på panseret og ripe i frontruta.
Når jeg påpekte det til DS, så bekreftet han det og fortalte at det var notert steinsprut over nesten hele bilen.
Men han forsikret meg om at bilen skulle bli som ny, med et besøk på lakkverksted.
Så ivrig som jeg var på å få utlevert bilen, så godtok jeg dessverre det.

Så i Mai begynte jeg å etterlyse om det ikke var på tide å få ordnet lakken.
Fikk da den enkle løsningen om at jeg fikk dra på Toyota på Lade (trondheim), å snakke med de så skulle de fikse det, og at de hadde avtale med, tror det var riis bilglass på Lade, så der var det bare å stikke innom.
Jeg ble irritert og ringte support til jeg fikk en amerikaner på tråden, når jeg fortalte om problemene mine med servisen på lade, ble det fart på sakene.
Ble oppringt 2 timer senere med en helt annen holdning, fikk da også muligheten til å slenge med div annet av småting som  problemer med UMC, knapp på rattet som ikke virket, skjev slitasje av dekk osv, i fobindelse med Lakkutbedringen.
Jeg leverte bilen på Toyota, i begynnelsen av juni som avtalt. Men fikk etter kort tid beskjed om at feilene som jeg hadde meldt inn ikke kunne taes før på oktober, ble da veldig frustrert, spesielt pga feilslittasjen på dekkene
og at vi skulle på langtur i europa. Stilte da ultimatium om at 4 hjulskontroll måtte utføres.
De ga seg på det, og utførte 4 hjulskontroll, når bilen var ferdig lakkert.
Når jeg skulle hente bilen, kom jeg inn på kontoret til Tesla, å så en rød P85D som ble kjørt inn akkurat da.
Jeg tenkte da heldigvis var det ikke min bil for jeg har jo 85D, for på lakken så det som klarlakken var påført med rull!
Men når de skulle overlevere bilen til meg, fikk jeg til min store forskrekkelse se at det var min bil alikevell, men at de hadde byttet om på merkene med en annen bil.
Jeg sa at jeg ikke var fornøyd med jobben, å dro hjem for å vise bilen til min bedre halvdel, for å få bekreftet at hun hadde samme syn, og det hadde hun.
Etter en nøyere gjennomgang på jobben, viste det seg at de hadde bommet på fargen, skadet lakken andre steder, hadde sig, dårlig nedsliping osv osv, lang liste!
klagde på mail, og sendte detaljert liste på dårlig utført arbeid.
Fikk da ikke svar, så ringte å purret på etter 2 mnd. da fikk jeg respons og de satte lakkeringa i forbindelse med servicen, det ble samme lakk verkstedet som sist, fikk forsikringer om at de hadde fått oppstramming, og at de viste hvilken standard som var forventet.
Men når jeg skulle hente bilen, ble jeg skuffet igjen! Det var fargeforskjell på høyre bakskjerm og de hadde lakkert cromlistene, samt glemt å lakkere speilen, slik at de da har en annen farge.
Tesla annsatt som overleverte bilen, kunne motvillig inrømme at han så fargeforskjell på bakskjermen, og ville ikke ta stilling til om det var reklamasjonsgrunn, han påsto også at det ikke var Tesla sitt problem og at det var en sak mellom lakkverkstedet og meg.
Jeg kontaktet igjen Tesla på mail, og skrev at de hadde ansvaret og at jeg fortsatt ikke var fornøyd, og ramset den nye listen med avvik på bilen, og skrev også at verdien på bilen synker for hver lakkering og at jeg bruker mye tid på dette.
Så jeg skrev at en kompensasjon hadde vært på sin plass og at de fikk foreslå noe.
Jeg har også funnet det utfordrende å måtte forholde meg til nye folk hele tiden, samt å måtte mase på telefon om at de må svare på mail.
Fikk tilslutt oppringing, og det gjaldt også noe de glemte å gjøre på servicen, så jeg fikk beskjed om at de skulle ta det og ny lakkering, ble ikke nevnt noe om kompensasjon.

Hva skal jeg gjøre?
hva har jeg krav på?
Hvilke erfaringer er det på lignende saker?
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Cookie Monster

#2009
Synd det skal være slik.

Har selv bare hatt 4 feil på bilen fra Tesla hvor 2 ting var skade fra produksjon.

Likevel har bilen vært 7 ganger på verksted siden jeg fikk den i april for å fikse ting som de har ødelagt på verksted.
Orker ikke gå så nøye inn på alt siden jeg er så irritert av hele greia. Men det er alt fra riper i interiør deler, grisekjøring av bilen, hakk i lakken, glemt verktøy og skruer under setet og fått lakkert bakluke siden den ble skadet når de har demontert lista, samt lekkasjer som har kommet etter de har byttet baklist og lykter.

Så hovedårsak til de sinnssyke ventetidene i Norge er nok at de har et stort problem med alt for mange ansatte som rett å slett aldri skulle ha jobbet der og de må gjøre ting 3-4 ganger før det blir bra.
Er helt utrolig hvor mye slurv og hvor uforsiktig de er med bilene!

Byggekvaliteten til Tesla har sine feil, men det er i hovedsak småting som enkelt kunne blitt fikset på et verkstedbesøk hvis de hadde hatt nok kompetente mekanikere. Eller lært de opp til at det er ikke noe Volvo 240 de skrur på med bengalakk.
2015 P85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA