Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering vs Årsmodell

Startet av Kallagtunet, tirsdag 05. november 2013, klokken 22:40

« forrige - neste »

Martinius

Sømmene i mine standard seter har gått opp. Jeg kan se inn til polstringen med det blotte øye. 85D utlevert mars. Andre med samme problem? Tesla sier de skal se på det.

Havebigfun

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 15. september 2015, klokken 22:47
Første langtur i mørket siden forrige vinter i kveld, og ser ser at jeg ikke har blending på sidespeilene når det ligger bil bak. Fungerer ikke særlig bra på speilet i frontruta heller, men her ser jeg såvidt kanten på det dimbare feltet. Normalt skal speilet inni bilen være lunkent i området hvor sensoren som peker bak er, men nå er det helt kaldt. I tillegg har jeg oppdaget at det ikke er antydning til varme i sidespeilene slik det skal være sammen med bakruta. Mon tro om de glemte noe i april når speilene ble skiftet pga. korrosjon? Kanskje en sikring som går på begge funksjonene?
(Auto-tilt ved rygging og justering av speil på førerprofil fungerer heller ikke...)
Etterhvert har man ikke ord lenger mtp bilen din. Man kan bare kondolere :(

SurSnasen

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 15. september 2015, klokken 22:47
Første langtur i mørket siden forrige vinter i kveld, og ser ser at jeg ikke har blending på sidespeilene når det ligger bil bak. Fungerer ikke særlig bra på speilet i frontruta heller, men her ser jeg såvidt kanten på det dimbare feltet.

"The Tesla never runs out of things that can go wrong"

Muffinman

#1728
Lurer faktisk på å sammenfatte historikken bare for moro skyld å se hvor omfattende det egentlig har vært. Dessverre er mange av arbeidstimene som er lagt ned i reklamasjonsarbeid på denne bilen 100% unødig siden utbedringer ikke har vært vellykket, eller at nye feil er tilført i samme vending. Har forespurt pr. mail om de ikke kan se på varmen i sidenspeilene over helga når de skal fikse førerdøra som spretter opp av seg selv. Håper inderlig jeg slipper å kjøre med speil jeg må skrape is av helt til medio januar.

Testet nedblendingen på dagtid i dag ved å holde fingeren over fremovervendt sensor. Da blender sladrespeilet ned, men ingen respons i sidespeilene.

Jeg er glad bilen ikke skal selges, det ville nok blitt utfordrende. Håper de blir ferdige med bilen i januar 2016, da er det satt av fire dager for å bli ferdig. Frykter at det trengs da da lista allerede har vokst siden avtalen ble booket for et par uker siden.

martins

Jeg har fått en "Key Battery needs replacing" melding nå som ikke vil gå vekk. Jeg har byttet batteri i begge nøklene 2 ganger uten at det har hjulpet. Jeg har også startet begge skjermene på nytt flere ganger, samt slått av strømmen på bilen uten at det hjalp heller. Noen som har hatt et lignende problem? Irriterende å ha en feilmelding liggende på skjermen hele tiden. Tesla må ha bilen inn for å se på det men det er et stykke for meg å kjøre bare for en ufarlig feilmelding. Noen tips på hva jeg ellers kan prøve? :)

fonberg

Min bil har fått en svak klikkelyd (bare hørbar i lave hastigheter) når jeg går på eller av wattpedalen, også ved svakt pådrag. Samme klikkelyd også når jeg tar av gårde fra stillestående, både i D og i R. Klikkelyden forekommer ofte men ikke alltid, og jeg hører den ikke om radioen står på.

Mekaniker prøvekjørte i går og identifiserte lyden; han mente klikket kommer av slakke i drivaksling. Hans tiltak for utbedring er å stramme en hovedmutter eller sentermutter(?), og fette opp. Siden det ikke er farlig å kjøre med, ble det time 9. februar.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Muffinman

@fonberg: Har også hatt dette, og kjørt med det et god stund. . De visste ikke hva dette var for noe når jeg demonstrerte lyden i april, men akslingene ble strammet samtidig som de gjorde hjulinnstilling på nytt i juli pga dårlig resultat sist. Da forsvant klikkelydene. Det virket ikke som de var klar over sammenhengen når jeg gav tilbakemelding på resultatet i en telefonsamtale for noen uker siden.

Voll1

Samme problem fikset Tesla Trondheim for meg i juli ved å smøre akslingen der den går inn i "hjulet". Se også video av lyd på: https://www.facebook.com/groups/TOCNMedlemmer/permalink/1592127234409924/
Model S  2013-2018
Model X  2017-

wasted1980

Sitat fra: Muffinman på onsdag 16. september 2015, klokken 22:02
Lurer faktisk på å sammenfatte historikken bare for moro skyld å se hvor omfattende det egentlig har vært. Dessverre er mange av arbeidstimene som er lagt ned i reklamasjonsarbeid på denne bilen 100% unødig siden utbedringer ikke har vært vellykket, eller at nye feil er tilført i samme vending. Har forespurt pr. mail om de ikke kan se på varmen i sidenspeilene over helga når de skal fikse førerdøra som spretter opp av seg selv. Håper inderlig jeg slipper å kjøre med speil jeg må skrape is av helt til medio januar.

Testet nedblendingen på dagtid i dag ved å holde fingeren over fremovervendt sensor. Da blender sladrespeilet ned, men ingen respons i sidespeilene.

Jeg er glad bilen ikke skal selges, det ville nok blitt utfordrende. Håper de blir ferdige med bilen i januar 2016, da er det satt av fire dager for å bli ferdig. Frykter at det trengs da da lista allerede har vokst siden avtalen ble booket for et par uker siden.

Hadde vært gøy å lese din historikk  :)
TMS "P"75D Full pakke

TM≡ Reservert 01.04.16

P85 | Perlehvit | Panorama | Luft | Tech | Hi-Fi | Dobbeltlader | Vinterpakke | Skinn + Alacantara | Carbon | Spoiler | 7 seter | 20" Tomason TN9 | SOLGT


timingbeltkiller

Sitat fra: wasted1980 på fredag 18. september 2015, klokken 18:58
Hadde vært gøy å lese din historikk  :)
Tror jeg ville  byttet ut gøy med sørgelig.

Hva Guinness Rekordbok?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Fastlane83

Cruise-controll har sluttet å fungere. Får bare feilmelding "cruise controll not available". Har vært sånn noen dager nå. Har prøvd å resette hovedskjerm. Noen andre tips om hva som kan prøves, eller er det bare å ringe Tesla å få en verkstedtime? Bilen er en 85D fra april i år, med autopilotpakke
Tesla Model S 85D, FP72XXX
Tesla Model 3, RN107805460

TRM

Sitat fra: Fastlane83 på lørdag 19. september 2015, klokken 10:40
Cruise-controll har sluttet å fungere. Får bare feilmelding "cruise controll not available". Har vært sånn noen dager nå. Har prøvd å resette hovedskjerm. Noen andre tips om hva som kan prøves, eller er det bare å ringe Tesla å få en verkstedtime? Bilen er en 85D fra april i år, med autopilotpakke
Sjekka at det ikke ligger et blad, eller lignende, på sensoren/radaren under skiltet foran?
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Muffinman

#1738
For de nysgjerrige, her er det jeg kommer på i farta. Mulig jeg oppdaterer posten om jeg kommer på mer. Sørgelig lang lesing til tross for hyggelige folk på servicesenteret som virkelig har stått på, men som neppe har hatt rammebetingelser på plass for å gjøre en god nok jobb.

Sitat•   Parksensorer var ømfintlige for smuss, is og snø. Fikk til stadighet at de er slått av og at jeg måtte  kontakte Tesla service. Når de var helt rene fungerte de i tillegg dårlig, og reagerte på små ujevnheter på bakken. Videre lot  de til å ha en dødsone som gjorde det mulig å treffe objekter uten at de varslet. Jeg har rygget på en annen bil uten at parkeringssensorene varslet før _etter_ at sammenstøtet var et faktum i 2013. Det resulterte i skader for over 16.000 på den andre bilen, i tillegg til skade på min egen bil. Sensorene var  dessuten trege å reagere av og til. Fungerte dog alltid ved langsom kjøring mot f.eks. en plan vegg. Funksjonen er bedret over tid, og nå får jeg falske varsler kun når bilen er kjørt i ekstrem kulde og inn i varmen. Det retter seg etter at bilen har akklimatisert seg.

•   Automatisk nedblending av innvendig og utvendige speil gjorde speilene ubrukelige når jeg skulle rygge ned oppkjørselen hjemme. De var maks nedblendet, og det var ikke mulig å se noe som helst. Dette var sannsynligvis også en medvirkende årsak til at jeg rygget på den andre bilen. Det medførte at jeg måtte rygge med døra åpen og se bakover for å kunne sikte langs veikanten. Problemet er bare at bilen smeller på parkbremsen etter noen sekunder selv om baken sitter godt plantet i setet. Autodimmingen skal slås av i revers, men det kunne ta noe tid spesielt når det var kaldt, i følge Tesla. Har inntrykk av at dette har bedret seg med softwareoppdateringer, og opplever det ikke som et problem lenger.

•   Har hatt en del problemer med at innerskjermene pakkes med is og snø. Dette har medført låsing av forhjul ved sving, og at fjæring ble satt ut av spill over ujevnheter når dekkene tok oppi isen. Innerskjermer av filt er nok medvirkende årsak – disse er veldig ru, blir gjennomtrukket av vann og det meste får nok godt feste i forhold til glatt plast. Dette skjer hver gang ved kjøring i snø/sørpe litt over null hvor temperaturen går over i minusgrader.

•   Har hatt lekkasje i bakluken og baklys fulle av vann.

•   Dugg/møkk i rygge/tåkebaklys. 3 eller 4 utbedringsforsøk. Dugg tilbake allerede ved avhenting av bilen i de fleste tilfellene.

•   Hanskeromsluken lar seg til tider ikke lukke. Låsebolten blir presset for langt tilbake inn i hullet sitt, og kommer ut av stilling slik at den ikke returnerer. Kan pirkes tilbake i stilling med en nøkkel eller skrujern, men dette er en dårlig konstruksjon. Har vært inne for justering og det ble noe bedre, men det har skjedd etterpå. Ny reklamasjon avstedkom tibakemelding om at alt fungerer som det skal. Nuvel, vi lukker luken forsiktig og da går det greit.

•   Dørpakninger som skal ligge over alcantara taktrekk går tilbake når bilen brukes, slik at kanten på trekket kommer til syne. Dette kan rettes ved å dra fingeren bak pakningsleppa slik at den legger seg på plass, men den kryper tilbake over litt tid slik at kanten på taktrekket igjen kommer til syne. Merket meg at til og med nybiler hadde dette sent i 2014, så det er kanskje ikke utbedret enda. Reklamasjon ble avslått med at "det er ikke bedre pakninger på denne bilen". Nå er alle vinduene justert såpass mye utover at de ikke flukter med bilen, sikkert for å skåne pakningene.

•   Riper etter dørhåndtaksmekanisme på førervinduet. Dette er byttet to ganger, men ripene er tilbake, riktignok veldig svake. Ved skifte av dørhåndtaksmekanisme i førerdøra i høst oppdaget man et løst deksel som laget ripene, og byttet like godt vinduet for tredje gang. Dessverre fikk jeg en ny feil på kjøpet; vinduet er vinklet så langt utover at det ikke tetter mot pakningen i bakkant-->sus og piping like ved øret. Høyresiden er også byttet. Ved en anledning rev vinduet på passasjersiden hull i dørpakningen slik at vinduet ikke lot seg lukke. Døra måtte åpnes, vinduet kjøres opp og deretter kunne døra lukkes.

•   Masse tull med frys/bugs i skjermer, utfall av 3G osv. Dette er nå stabilt.

•   Masse tull med lading den første vinteren. 12v feil, car needs service etc, charge cable problem. Passet alltid på å ta ut ladekabelen etter fullført lading før disse feilene ble rettet i software og ble dermed ikke stående.

•   UMC døde, erstattet på garanti.

•   Kraftig trekk fra sidevinduer. Forsøkt utbedret en rekke ganger. Sist ble det bra på førersiden, mens jeg fikk en bonus i form av markant vindstøy på høyresiden etter utbedringen. Skal rettes i 2016...

•   Vindusspylerdysene var feiljusterte ved utlevering, og spylte bare helt nederst på ruta. Hold på å gå galt på hjemtur etter utlevering da jeg fikk en skikkelig "møkkasplæsj" over ruta av et vogntog, og ikke hadde fungerende spyling.

•   Cabin boom, bakluka justert flere ganger.

•   Radiostøy fra mobiltelefonen slår inn på anlegget enten den ligger i midkonsollen, i passasjersetet eller i veska til samboeren min på gulvet på passasjersiden. Det var ingen fiks på dette for en stund siden, men kanskje er det en mulighet nå?

•   FOB``ene byttet pga at knappene falt av

•   Knekk fremst på panseret. Fremvist for servicesenter, men i motsetning til kundemottageren som så feilen klarte de ikke å se noe inne på verkstedet. Skimtet samme knekk i videoen hvor Bjørn tester P85D, så det er kanskje en serieprodusert feil.

•   Har hatt knirking i dørhåndtaket på førerdøra første vinteren, men det forsvant av seg selv. Nå spretter døra opp av seg selv når håndtaket går ut. Fikset høst 2015, byttet mekanismen til dørhåndtaket.


•   Byttet ratt pga produksjonsfeil. Har sett samme feil på flere biler, bl.a i salgsannonse på Finn.

•   Byttet bremseskiver pga kast. Produksjonsfeil visstnok. Fikk problemer med at klossene lå innpå etter skiftet. Bremsene ble demontert og smurt opp en gang til, og problemet forsvant. Siden er det byttet klosser og montert skjold pga dårlig bremseeffekt, og vibrasjon kom gradvis tilbake utover våren. Den er nå i ferd med å forsvinne igjen.


•   Hjulstillingstull/elendige 21" dekk levert med bilen. Continental-dekkene var sprø, bråkte vanvittig og ble utslitt svært raskt. Medførte at jeg måtte koste hulinnstilling for egen regning på et MB-verksted, og kjøpe nye dekk etter 10 uker i fjor sommer (bilen ble levert på vinterdekkhøsten 2013). Bilen sporet så ille at den grenset til farlig å kjøre, og samboeren min nektet å kjøre den. Jeg så hva som var i ferd med å skje tidlig, men slitasjen ble normalforklart av Tesla. Skulle jeg ventet til Tesla hadde tid til å ta hjulinnstillingen ville enda et sett dekk gått til dundas.  I ettertid har jeg utfordret dem pr. mail om de vil være bekjent av dette. Den delen av mailen står ubesvart  i dag. Man utførte vel hjulinnstilling av alle biler før utlevering,  men fram til i fjor sommer ble det feil på alle justerte biler på grunn av et problem med å omsette amerikanske spesifikasjoner til desimalgrader.  Tok en ny hjulinnstilling i vår etter at jeg opplevde noe skjevslitasje på vinterhjulene, men det gikk ikke bra. Etter 4000km var indre kant på bakhjulene ødelagt, og jeg var tvunget til å montere sommerdekkene. 3500km til, og disse var også historie. Nå var ikke disse dekkene nye lenger, men skulle nok hatt adskillige 1000km ut av dem enda. Dette ble korrigert i sommer, og det viste seg at de hadde justert spissingen bak helt feil på ene siden. Jeg har nå kvittet meg med 21"-felgene etter alle problemene, for jeg føler meg ikke trygg på at det ikke oppstår flere problemer. Det går mot et nytt DU-bytte og hjulvinklene må da justeres på nytt og jeg gidder ikke kjøpe flere dyre dekk om noe skulle gå galt. Det ene 21" hjulet subbet forresten i innerskjermene foran, så det slipper jeg mer nå. Subbingen opphørte når jeg fikk utført hjulinnstilling på MB-verksted, men kom tilbake på BEGGE hjul når Tesla fikk gjort sitt....Jeg hadde faktisk forventet at Tesla gav meg et tilbud om erstatningsgummi etter alt dette, enten gratis eller til redusert pris, men det har de ikke nevnt med et ord. Mulig det var en tabbe å følge med slik at jeg ikke havnet på corden før jeg gjorde tiltak?  Når den anstendigheten ikke er på plass orker jeg ikke ta runden på eget initiativ. Livet er bare så alt for kort.

•   Etter all faenskapen med dekk og hjulinnstilling måtte jeg i fjor høst betale arbeidstid og nye hjumutre hos Tesla siden de var deformerte, og at de måtte bruke ekstra tid på å få dem av. Litt pussig siden de på den andre siden har erstattet disse skjøre mutrene på garanti, blant annet på bilen til Edmunds.com


•   Driveunit byttet to ganger. Den tredje er nå gått ca. 37000km, og har en markant sirkelsaglyd i tillegg til andre lyder.

•   Diverse knirk i interiør. Tesla har fikset en del ulyder jeg ikke visste jeg hadde, og annet har jeg ordnet selv med tyggegummipapir. Ser at det også er montert tape i åpningene for sikkerhetsselene, sikkert for å begrense ulyd, men denne tapen løsner etter hvert og er blitt skjemmende. Kjørte i flere måneder med infernalsk skrangling fra baksetet. Viste seg at man hadde glemt å trekke til noe når man var under der og mekket på laderene.


•   Byttet bærearm i forstillingen etter at den begynte å knirke. Indre kant på dette dekket var overdrevent slitt.

•   Smell i forstilling i "very high" med rattutslag til tross for at det skal være gjennomført en fiks mot dette (kortere bolter).


•   Lekkasjer i frunk. Justert en rekke ganger.  Når det ikke lekker blir panseret så tungt å lukke at jeg er redd for å skade det, og når det lukkes greit lekker det. Jeg har meldt tilbake at jeg lever greit med en liten lekkasje så lenge jeg slipper å lage bulk. Tydeligvis en konstruksjon som ikke er helt optimal.

•   Deksel på sminkespeil  knekt av.


•   Korroderende speilbraketter. Byttet sidespeilene,  og nå virker ikke varme eller nedblending. Eller justering med førerprofiler og nedtilting i revers.

•   Rustende bremseskiver (ikke i sliteflaten). Fikset selv med stålbørste og hammerslagslakk, og ser ut til å holde greit.


•   Nedre feste på ladeluka løsnet noen ganger. Fikset selv ved å trykke stiften på plass med et skrujern.

•   Døde lysdioder i øvre bremselys


•   Klipsene som holdt interiørmatta på plass under/bak bakseteryggen løsnet (alle sammen) og la seg mellom slik at de ble riper i skinnet når setene ble lagt ned. Dette er det flere som har opplevd, bl.a. bb.

•   Vindussviskerene bilen ble levert med fungerte ikke når det ble kaldt. Løst ved å kjøpe nye på Biltema.


•   Rust på 12v terminaler foran

•   Redusert effekt av AC i sommer, i forhold til i fjor sommer. Har bedt om at de tar etterfyller gass på klimaanlegget for min regning neste år, men det er muligens andre årsaker til dette som går på reklamasjon/garanti.


•   Periodisk vedvarende klapring i et eller flere spjeld i klimaanlegget, type maskingeværlyd.  Tydeligvis noe som ikke fungerer som det skal, og video m/lyd er levert til Tesla

•   Klikking i drivaksler. Fikset ved stramming.


•   Et av hjørnespjeldene står halvåpent.

•   Manglende ladeadaptere ved levering. Medførte mange 10.000 kroner i ekstrautgifter da jeg ikke kunne selge den gamle bilen siden den måtte brukes til jobbkjøring mens Tesla``en stod ubrukt hjemme i oppkjørselen og ruget på det stusselige scukoadapteret sitt. Etter hvert fikk jeg mast meg til et blått adapter, men mangel på det røde gjorde at jeg likevel måtte velge fly og leiebil på et par turer.


•   Kastrert lading til 13A ved levering. Dette ble endelig rettet når bilen var 10 måneder gammel.

•   Masse bulletins utført på bilen. Merker meg at de ikke automatisk utfører alle; en del må kunden klage på for å få utført. Eksempel: knirk i dørtrekkene. Jeg har ikke klaget akkurat den, men oppdaget at det fantes en fiks først når jeg så gjennom den tekniske dokumentasjonene som ligger tilgjengelig på nett. De prioriterer nok ting som går på sikkerhet, eller som kan medføre kostnad/ekstraarbeid om ikke rettet. Et eksempel er vanninntrenging i styresnekka. Under lyddempingsprosjektet oppdaget jeg at det lå rester av alufolie i bunnen av en dør, og at wire for mekanisk åpning av dør fra innsiden ikke var tilkoblet.


•   Styrefølelsen er ikke helt god, og har vært slik siden bilen var helt ny uavhengig av hjulinnstillinger. Kjennes ut som rattet dras over en treghet ved sving til venstre, men bare på jevn vei i minst 60-70 og ved en viss hastighet på rattet. Dette har de ikke klart å gjenskape, men mener Sondell her på forumet har bemerket noe lignende.

•   Stor slitasje på lakken langs sidene. Har ikke reklamert på dette, men her burde bilen vært levert med beskyttende klar folie på utsatte områder slik som til og med billigbiler har, i tillegg til skvettlapper. Det er nå montert for egen regning.


•   Knirking i bakluka ved kjøring over ujevnheter. Dette ble registrert og man skulle komme tilbake til det. Det skjedde aldri, men ser ut som det er redusert eller forsvunnet etter at jeg gjennomførte lyddemping i trunken.

• Hyppige feilmeldinger på TPMS over et halvårs tid. Tesla fant intet feil. Feilmeldinger på vei hjem etter feilsøking, den første 500 meter fra servicesenteret. Forsvant av seg selv senere.

Heldigvis har jeg ikke panotak  :P

Så, hvor henter jeg premien for tålmodighet?

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA