Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering vs Årsmodell

Startet av Kallagtunet, tirsdag 05. november 2013, klokken 22:40

« forrige - neste »

NilsRo

Dekkhallen i Bærum. De har levert mengder av felger/dekk til Tesla, muligens flest utenom Tesla selv.
Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

pej

Jeg må si jeg ikke akkurat gleder meg til å hente den nye bilen den 12. Juni (nr 2 for min del) etter å ha lest gjennom denne tråden. Jeg trodde Tesla hadde lært noe av feilene på bilene fra 2013 og 2014. Virker jo som det er like mye feil på nye modeller? Tror jeg prøver å utsette henting av bil til høsten så vi har enda mer fakta på hvilke barnesykdommer de har valgt å "beholde" på bilene som produseres idag. Noen som vet hvor lenge man kan trenere henting av bil? 
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

tonl

Sitat fra: pej på søndag 10. mai 2015, klokken 22:39
Jeg må si jeg ikke akkurat gleder meg til å hente den nye bilen den 12. Juni (nr 2 for min del) etter å ha lest gjennom denne tråden. Jeg trodde Tesla hadde lært noe av feilene på bilene fra 2013 og 2014. Virker jo som det er like mye feil på nye modeller? Tror jeg prøver å utsette henting av bil til høsten så vi har enda mer fakta på hvilke barnesykdommer de har valgt å "beholde" på bilene som produseres idag. Noen som vet hvor lenge man kan trenere henting av bil?

Hei Pej

Jeg hentet min 85D 29.04 (nr 2 også). Jeg har ikke merket til noe feil som er nevnt i denne tråden (heller ikke på bil nr 1 som er fra juni 2014 bortsett fra litt knirking her og der, rullet 22.000km). Jeg var påpasselig med å sjekke bilen nøye på utleveringsdagen.

Jeg tror det blir vanskelig med å trenere utlevering så lang tid. Hvis bilen ikke er ferdig produsert kan du nok velger ny utleveringspunkt. Er ikke sikkert her. :-(

aguro

Jeg har også lekkasje i takluken når bilen står parkert i nedoverbakke. Mener nokså bestemt at problemet er at det trenger vann inn mellom takluken og pakningen bakerst på luka.
Det er ikke mye som kommer inn, men en får en liten skvett i det jeg starter å kjøre.

Er det noen som har fått fikset denne feilen ?

Det er forøvrig en P85D levert 28. mars 2015

orjan

Hadde eksakt samme feil på min, aguro. Bilen måtte til drammen for å få det fikset. Ble bra etter det.
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

Hyperstress

Hadde av panelet på dørene idag, og på førerdøra så oppdaget jeg at matta som dekker baksiden av dørhåndtaket var feilmontert. Den var for lavt slik at den ikke heftet i topp og bunn, og dermed hang på halv åtte. Vinduet har dermed voldtatt denne matta hver gang det har blitt senket.  :'(
Fikk det sånn høvelig på plass, men det var litt utilgjengelig, og det var festet med et strips i nedre kant slik at den ikke kunne beveges så mye  :-\

Bilde tatt fra undersiden, slik at en kan se nedre del av vinduet øverst i bildet.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Ebbe

Jeg meldte fra om feil på parkering-sensorer for tre uker siden, nå i går var jeg innom og de konstaterte en feil der en sensor måtte byttes! Men de har selvsagt dette ikke inne! (tar ca. 4 uker før de får denne inn) Tror mye av grunnen til misnøye med service skyldes det samme som jeg opplevde i går, altså en total mangel på system for en voksende organisasjon! Service innstillingen og kunnskap/vilje til å hjelpe skorter det ikke på, dyktige medarbeidere i Tesla! Ikke rart ting tar tid og at Tesla blør penger i Norge!
P39240

Muffinman

#1402
Jeg hadde det jeg vurderte som noe unormal slitasje på indre kant bak på vinterdekkene mine og meldte det på senvinteren til Tesla. Siden jeg var bekymret for hva som kom til å skje med 21" sommerhjulene når de ble montert tok de en hjulinnstilling tidlig i april og mente at skjevslitasjen ikke var unormal. De fant heller ingen store avvik, og dokumenterte at alt var på spec etter hjulinnstillingen. Skulle kjøre en stund til på vinterhjulene, men 400 mil etter hjulinnstillingen måtte jeg bare bytte da skjevslitasjen hadde blitt mye verre. Nå var de innerste 2 cm på dekkene nesten slitt bort slik at de var ulovlige, og jeg måtte bare legge på 21" hjulene. Bak ble helt jevnslitte PS2 med 12.000km bak seg montert. Nå har jeg kjørt 180 mil, og ser at også disse dekkene ødelegges veldig fort. Beskrivelse med bilder her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12415.900.html

Etter at bildet med sommerdekket ble tatt har det utviklet seg ytterligere, så dette fortjener et innlegg her i reklamasjonstråden også. Tesla har fått mail angående saken, men rakk nok ikke å besvare den på en kort hverdag i går. Og neste uke skal samboeren min på langtur alene  :( Tipper at det er maks 150 mil igjen før det ser slik ut: https://teslaowner.files.wordpress.com/2014/03/blowout2.jpg

Litt fortvilet over tingenes tilstand - i fjor måtte jeg bare se at sommerdekkene bilen ble levert på forsvant på grunn av en kombinasjon av skjevslitasje og dårlig slitestyrke på bare 10 uker. Underveis ble dette normalforklart av Tesla, og jeg tok hjulinnstilling for egen regning for å hindre at det skulle  skje med PS2-dekkene jeg kjøpte etterpå. De ble også utfordret på om dette var kvalitet de ville være bekjent av å levere pr mail, men valgte å ikke svare på det. Har for øvrig en mistanke om at noe ble skiplet i forbindelse med de to DU-byttene i høst eller at noe er løst der bak - hører nemlig en knekke/kneppelyd.

På 70.000km har jeg kjøpt dekk for 21.000 i tillegg til de 8 bilen ble levert med, og nå er jeg jammen dekkløs igjen. Litt lyst til å gi opp, for et slik dekkbudsjett er ikke bærekraftig. Samtidig kjører jeg rundt med bremselys som er delvis defekt, knirking i bakluka, ladeluke som løsner jevnlig og vindsus fra høyre trekantvindu som oppstod når trekk/lekkasje endelig skulle bli fikset for godt.

Vet ikke helt om jeg tør selge Corollaen.

thoru

Hvis du har 4hjulskontroll, så burde du vel få rapport om hvor skjeivt ting var før justering og hvor mye som måtte justeres. Hva sa rapporten? når du kjøpte bilen og hvilken modell er det?

Muffinman

#1404
Som det står i innlegget over:
SitatDe fant heller ingen store avvik, og dokumenterte at alt var på spec etter hjulinnstillingen.
Hvis du følger linken til innlegget i dekktråden finner du rapporten mellom bildene der.

2013 P85.

Hva kan årsaken være til at jeg får en slik slitasje øyblikkelig etter en dokumentert hjulinnstilling?


EDIT: Hjulinnstillingsskjema:

http://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=12415.0;attach=30404

Ser ut som de har justert spissingen slik at det ble litt mindre toe-in på høyresiden, men alt ser jo ut til å være temmelig bra på spec. Noe som har skiplet seg etter justeringen da kanskje?

D.O

Sitat fra: Muffinman på lørdag 16. mai 2015, klokken 12:03
vindsus fra høyre trekantvindu som oppstod når trekk/lekkasje endelig skulle bli fikset for godt.

Jeg opplevde det samme. Men fant ut at vindsus kommer av at ruten(den som kan åpnes) har forflyttet seg bak. Du kan selv flytte den frem slik at den treffer riktig mot pakningen på trekantvinduet. Den er bare klemt i nedre kant og kan flyttes frem mot pakning ved å åpne døren og skyv eller bank med neven i siden/kanten på ruta. Sammenlign på venstre side og se at ruta har like stor avstand fra trekantvindu :)
Dette hjelper ikke mot trekk, men vindsus blir borte.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Muffinman


rsomby

Sitat fra: Muffinman på lørdag 16. mai 2015, klokken 14:25
Som det står i innlegget over:
SitatDe fant heller ingen store avvik, og dokumenterte at alt var på spec etter hjulinnstillingen.
Hvis du følger linken til innlegget i dekktråden finner du rapporten mellom bildene der.

2013 P85.

Hva kan årsaken være til at jeg får en slik slitasje øyblikkelig etter en dokumentert hjulinnstilling?


EDIT: Hjulinnstillingsskjema:

http://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=12415.0;attach=30404

Ser ut som de har justert spissingen slik at det ble litt mindre toe-in på høyresiden, men alt ser jo ut til å være temmelig bra på spec. Noe som har skiplet seg etter justeringen da kanskje?


Jeg har også latterlig mye slitasje på dekk. Kjører 21" ps2 på sommer og er på mitt 3 sett med bakdekk nå på en sommersesong. Har også hatt fått måleresultater fra tesla, før og etter 4 hjulskontroll. De fikset endel på vinkler og toe. Men fremdeles slites det latterlig fort. Vurderer å gå over på 19" på sommer da det er bedre holdbarhet på dekk i denne størrelsen (ikke bare supersportsbildekk med supergrip uten km varighet).


Muffinman

#1408
Det var jo stabilt i fjor sommer etter at ting ble justert og at jeg kjøpte nye PS2. Som skrevet, bakdekkene var rullet 12.000km i fjor før de ble satt på i vår, og var temmelig jevnslitte. De hadde riktignok minket en del, men forventet faktisk å få ut 20.000 av bakdekkene selv om de fikk jobbe litt noen ganger i fjor. Når bilen sliter vekk indre kant nesten helt på et nesten jevnslitt 19" R2 på 4000km og deretter jafser i vei på sommerdekkene MÅ det være noe galt. Det var jo stabilt i fjor sommer. Å droppe 21"``ene er en tanke også jeg har vært inne på, men det vil jo ikke hjelpe all den tid bilen later til å ha apetitt på 19" også...og andre her inne melder jo om helt jevn slitasje, så noe er galt. Det kan ikke være slik at noen ikke har problemer, mens andre har biler som ikke kan fikses.

190 mil etter at sommerdekkene ble montert her nå, og i morgen drar samboeren min på langtur. Da skal hun kjøre anslagsvis 80  mil på noen dager. Jeg tror dekkene holder, men slitasjen bør bli temmelig tydelig etter den turen. Litt dumt at jeg ikke har fått svar på mailen jeg sendte 14.mai. Samboeren min drar forbi Trondheim i morgen, og skal være i byen mandag. Jeg vet sannelig ikke helt hva jeg skal gjøre om dette ikke tas tak i raskt, da må jeg vel sette på de to vinterdekkene som fremdeles er lovlige og håpe det holder litt før innerkanten gnages vekk der også.

Trallalala

Fikk min første feilmelding i dag. "Car needs service - Steering assistant reduced".

I praksis har "servoen" kuttet ut, og den er blytung på rattet. Heldigvis skjedde det i lav fart.

Prøvde først soft reset, deretter tok jeg strømmen via skjermen uten at det hjalp. Tok så strømmen igjen og ventet et kvarter, og da var feilmelding borte for å komme tilbake etter 2 minutters kjøring. I løpet av de to minuttene var det litt sporadisk lugging/nøkking i rattet.

Ringte Tesla, og etter å ha gjennomgått samme prosedyre igjen bekreftet de at bilen må inn. Skøyen skulle kontakte meg i morgen. Skulle visstnok gå greit å kjøre med den, bortsett fra at det ikke er komfortabelt.

Venter i spenning, og frykter diesel-loaner




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA