Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

Chris.and

Har hatt en skikkelig Mandagsbil, så her er det mange feil:

Ved utlevering:
- Høyre bakdør ville ikke åpnes
- Begge nøkler levert med nesten flatt batteri (varsel om dårlig batteri i nøkkel).
- Svarte oljemerker i taket (lyst alcantara tak).
- Mobilapp kunne ikke kommunisere med bil.
- Dårlig justerte vinduer på framre dører, slår inn i taket ved lukking
- Plastslange i "frunken" skraper mot plasten
- Panseret skjevt montert, skraper nedi plasten
- Gummilist ved soltak i front dårlig passform.
- Løs list rundt førerdør

Dag nr 2:
- Navigasjon slutter å fungere helt, sperrer for autopilot og andre funksjoner også. Tar kontakt med Tesla, resetter bilen, ingen fiks. Neste dag tilbake til normal funksjon.
- Stedsbestemt luftfjæring kommer vilkårlig til og fra.
- Klakkelyd i understellet (ikke fikset, tilsynelatende "normalt" i følge Tesla).
- Løs klips i dashboard
- Skranglelyd i dashboard
- Skranglelyd i midtkonsoll / bakre koppholder
- Feil ved tilkobling av media fra telefon. Må gå via radio så på nytt til telefon for å kunne spille av media. Ble fikset, men feilen er tilbake.
- Feil på kart ved navigasjon, sorte flekker på kartet.
- Airbag feil på passasjersete foran. Varsel om airbag ikke aktiv lyser i noen minutter før normal funksjon.
- Bilen helt død ved flere anledninger. Fungerer med et par forsøk på reset.
- Bilen registrerer ikke nøkkel i bil. Tesla påstår at dette kan skyldes "dvalefunksjon", men oppstår umiddelbart etter stopp (bilen har ikke gått i dvale).
- App kan ikke kommunisere med bil.
- Rekkevidde på kun ca 180 km ved 80% lading om vinteren til tross for halvparten av bruk skjer med start fra oppvarmet garasje og temperatur på -12 til -15 grader (S 100D)

Mest alvorlig:
- Antikollisjonsystem har forårsaket to nestenulykker, hvor bilen har grepet inn i rattet (uten autopilot aktivert) og enten sendt bilen mot parallelt kjørende trafikk, eller mot tunnelvegg. 

Alfa Bergen

Sitat fra: Alfa Bergen på mandag 23. juli 2018, klokken 12:40
Sitat fra: trykkertor på mandag 23. juli 2018, klokken 00:05
Meget mulig. Har du prøvd å tørke av linsen med en microfiberklut og noe varmt såpevann?
(At det ikke bare er latmannsvoks (spray på voks), eller annet som ligger igjen på linsen?)
Har kun forsøkt å tørke av med fingrene. Linsa SER helt fin og blank ut, men jeg skal teste med mikrofiberklut og melde resultatet..
Testet med mikrofiberklut. Ingen bedring. Fortsatt like blurry
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019 (solgt)
Model YP levert 1.3.2023
Nissan Leaf 2018

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

OlaM

Sitat fra: Chris.and på tirsdag 24. juli 2018, klokken 12:35
Har hatt en skikkelig Mandagsbil, så her er det mange feil:
....

Jøss. Jeg tror jeg hadde sagt stopp allerede på første punktet. Men det der er jo nesten Elon-varsel-materiale, mandag andre januar-bil. Hvorfor gidder de å sette sånt på båten? Det virker som en gigantisk fabrikk hvis fremste produkt er ris til egen ræv.
'21 3LR

r3xr0th

Hei,
Jeg har service time i september etter gjentatte meldinger om at bilen kanskje ikke vil restarte. Kommer som regel etter litt aktiv kjøring. Feilen stammer ifra 400w systemet, DU ble byttet for ca 60k km siden.

Har en følelse av at det er en eller annen skade på batteriet da jeg kun får utnyttet 60ish/85kwh (p85)

Hva tror dere, er det noe jeg burde dokumentere før timen?

Takk for all respons.

Klykken

Sitat fra: o.b.lix på mandag 23. juli 2018, klokken 15:58
Sitat fra: Klykken på søndag 22. juli 2018, klokken 17:03
Forøvrig en S85D fra 2015.

Har hatt både jordingsfeil og dødt batteri på min S85D fra 2015, så begge deler er ikke ukjent.
Aldri møtt såpass god sørvis og oppfølging, som med Tesla. Dette er jo i ypperste klasse!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

MrSegment

Hei!

Første gang jeg skriver noe her og det er jo synd at det blir i denne tråden, men er det noen som har noen gode råd for hvordan jeg får tørket ut gulvmatta i bilen? Kjøpte en 2017 Model S for en måned siden og oppdaget nylig (når det regnet ordentlig for første gang!) at det lekker inn vann på gulvet på passasjersiden foran, søkk vått. Mens jeg venter på at kundeservice skal ringe meg opp igjen blir jeg litt stresset av å komme hver morgen til en bil med dugg inni, i tillegg til det svært fuktige gulvet. Kan umulig være bra over lengre tid.

Muffinman

Du kan sette AC til å gå (keep climate on) over noen timer. Det vil bidra til å tørke opp raskere da kjølingen tar fuktighet ut fra lufta.

Ellemelle

Sitat fra: MrSegment på tirsdag 31. juli 2018, klokken 10:19
Første gang jeg skriver noe her og det er jo synd at det blir i denne tråden, men er det noen som har noen gode råd for hvordan jeg får tørket ut gulvmatta i bilen?
Biltema har fuktsluker, det bør hjelpe litt:
https://www.biltema.no/hjem/rengjoring/fuktslukere/fuktsluker-2000019534

Klykken

Sitat fra: MrSegment på tirsdag 31. juli 2018, klokken 10:19
Hei!

Første gang jeg skriver noe her og det er jo synd at det blir i denne tråden, men er det noen som har noen gode råd for hvordan jeg får tørket ut gulvmatta i bilen? Kjøpte en 2017 Model S for en måned siden og oppdaget nylig (når det regnet ordentlig for første gang!) at det lekker inn vann på gulvet på passasjersiden foran, søkk vått. Mens jeg venter på at kundeservice skal ringe meg opp igjen blir jeg litt stresset av å komme hver morgen til en bil med dugg inni, i tillegg til det svært fuktige gulvet. Kan umulig være bra over lengre tid.
Det er langt ifra bra å ha det fuktig over lengre tid. Det blir muggdannelse etter hvert, og i verste fall vil du og passasjerer bli syk av å kjøre bilen over tid.
Få bilen skikkelig tørket og ozonbehandlet etter at lekkasjen har blitt ordnet opp. Ozon dreper alt av bakterier - en profesjonell bilvasker/detailer har slikt utstyr.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Klykken

Sitat fra: Klykken på tirsdag 24. juli 2018, klokken 12:30
Sitat fra: Klykken på søndag 22. juli 2018, klokken 17:03
Vasket bilen idag etter detailing-metoden. Brukte ca tre timer, med mye vann.
Startet opp bilen for å rygge den inn i garsjen, og fikk melding om at
-abs disabled
-regen disabled
-emergency brake assistance disabled
-park assist disabled
-traction control disabled
-stability control disabled

Gikk fint å kjøre likevel, men dette så jo ikke bra ut overhodet... Ringte Tesla og de tok en kjapp diagnose og kunne ikke se hva som var feil konkret. Ba meg ta en "power down" og en kjøretur bl.a.. Det hjalp ingenting. De sa bilen var fullt kjørbar likevel, og de ba meg ringe SC i morgen, og ta turen innom.

Lot den stå å tørke litt, og prøvde å starte bilen på nytt.
- car needs service, unable to drive.
-system shutting down.

Ringer Tesla på nytt, de tar en ny sjekk og nå tror de batteriet er skadet eller dødt. Bergingsbil på vei, og en passat til låns står på den, all expences paid.

Hadde Teslaen i to dager altså, så var den død. Skulle egentlig på bilferie mot infernoet i Sverige, men må utsette dette en dag.

Ellers, super service over telefon i alle fall. De ordner opp, tilsynelatende. Dog, nå blir jeg vel uten bil en god stund... Tesla er underbemannet, har delemangel etc. :(

Forøvrig en S85D fra 2015.
Brudd i ledningsnett bak i bilen pga vanninntrengning. Må bestilles opp deler. ;(
Det gikk jo vanvittig fort. Deler har kommet og bilen blir fikset ila. neste uke. I mellomtiden måtte vi bare komme innom å hente en lånetesla.

Kjempebra dette! Aldri opplevd å bli såpass godt tatt vare på ved problemer, og at ting har ordnet seg såpass lettvint. Dette er virkelig i en klasse for seg selv! :+1: Noe virkelig kjipt blir oppfattet som positivt. Helt rått!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

MrSegment

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 31. juli 2018, klokken 10:23
Du kan sette AC til å gå (keep climate on) over noen timer. Det vil bidra til å tørke opp raskere da kjølingen tar fuktighet ut fra lufta.

Takk for tipset + dere andre som svarte. Blir ihvertfall kvitt kondens  om morgenen med AC en halv time på. Purret opp service igjen, men når de insisterer på å ringe meg opp igjen så går jo dagene. Har gått fra BMW (X3+i3) til TMS. På BMW var det rett inn på dagen, så er litt uvant å føle du nesten belemrer kundeservice hos Tesla når du prøver å poengtere at det haster.

trykkertor

Fikk ikke du opplyst av selger om denne lekasjen?
Er en kjent feil, og selger har nesten garantert hatt tilsvarende tilfeller.
Burde stått oppført i salgskontrakten, og egentlig burde selger ha bestilt verkstedstime for lenge siden.

Ved fremtidige kraftige byger, er det noen som legger en presenning over taket og døren der hvor problemet er.
Hvis du er plaget med litt fukt inni bilen, (fuktig luft), så er den Biltema "tørrbollen" helt genial.
Noen fyller en sokk med kattesand og legger under setene.
Men disse tiltakene bør du sette inn straks bilen er blitt tett igjen.

MrSegment

Sitat fra: trykkertor på onsdag 01. august 2018, klokken 10:39
Fikk ikke du opplyst av selger om denne lekasjen?
Er en kjent feil, og selger har nesten garantert hatt tilsvarende tilfeller.
Burde stått oppført i salgskontrakten, og egentlig burde selger ha bestilt verkstedstime for lenge siden.

Nei, han påsto dette var helt ukjent for ham. Men det tror jeg ikke er tilfelle. Kun en liten justering av et annet vindu. Hva er den kjente feilen? Er det tetningslistene rundt vinduene?

o.b.lix

Takluke drenerer regnvann i slange gjennom torpedovegg, om den ikke er helt gjennom går regnvannet inn på dørken.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Olee

Sitat fra: Olee på tirsdag 01. mai 2018, klokken 11:30
Opplever en høy "klinkelyd" når jeg setter bilen i revers mens bilen fortsatt triller sakte fremover. Tror lyden kommer akkurat i det bilen går fra ingen bevegelse til å bevege seg bakover. Merker det omtrent hver gang jeg rygger inn på parkeringsplassen i garasjen. Noen som vet om dette er normalt, eller er det bare jeg som bør legge om vanene mine?
Det var mest sannsynlig drivaksel (halfshaft) som måtte byttes mente Tesla. Med en pris på over 10k! Dekkes ikke dette av 8års garantien? Kan jeg eventuelt reklamere? Oppdaget lyden som sagt før 100k, men gav ikke beskjed før neste time, og da hadde bilen passert den magiske grensen  :(

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA