Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering vs Årsmodell

Startet av Kallagtunet, tirsdag 05. november 2013, klokken 22:40

« forrige - neste »

Muffinman

#2355
Så litt på de bildene nå. Det ser ut som delen i hånda er en aluminiumsdel, men bærearma er jo av av stål? Uten at jeg skal forskuttere noe kan man jo mistenke at såpass mye av kula er tært opp at den har hoppet ut av skåla.


Cookie Monster

Ja ser slik ut. Hvis det er tilfelle på alle har vi nok en stor tilbakekalling på gang. Hvis den blir spist opp siden lurignene har valgt å ha den i alu og armen i stål. Det er en så alvorlig feil at det bør bli kjøreforbud på bilen, siden hvis den hopper av har man ikke kontroll på bilen og kan komme over på andre siden av veien eller ut i grøfta.

Igjen håper dette er en feil som bre gjelder noen. Men skal sjekke over mine i kveld. Stoler ikke på Tesla i det hele tatt når man ser hvor lite gjennomtenkt mye er.
2015 P85D

Muffinman

#2357
Bør vel sjekke P85``en jeg da. Den er over 2,5 år gammel og har rullet 103k, og kjøres av samboeren min. Hun har som regel en baby med seg....

Jekke opp slik at hjulet henger fritt og bruke en jekk til for å løfte på hjulopphenget for å avdekke eventuell slark da?

EDIT: Skal kjøpe meg en times tilgang til service i løpet av neste uke, og det er vel 1-2 måneder siden sist jeg var inne. Hvis vi begynner å se flere tilfeller av dette nå er det grunn til å tro at frekvensen vil akselerere, og at det dukker opp et eller annet dokument ganske raskt.

Brede

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 03. mai 2016, klokken 11:27
Bør vel sjekke P85``en jeg da. Den er over 2,5 år gammel og har rullet 103k, og kjøres av samboeren min. Hun har som regel en baby med seg....

Jekke opp slik at hjulet henger fritt og bruke en jekk til for å løfte på hjulopphenget for å avdekke eventuell slark da?

EDIT: Skal kjøpe meg en times tilgang til service i løpet av neste uke, og det er vel 1-2 måneder siden sist jeg var inne. Hvis vi begynner å se flere tilfeller av dette nå er det grunn til å tro at frekvensen vil akselerere, og at det dukker opp et eller annet dokument ganske raskt.

#Konspirsjonsteorimodus:

Kanskje derfor servicen på bilen min har stoppet helt opp og bilen har stått tre dager med panseret oppe, de bytter bærearmer via frunken!?  ;D

Muffinman


Brede


Cato76

Trodde ikke at aluminium skulle korridere ved kontakt med karbonstål. Men dersom aluminium har kontakt med rustfritt, så vil det oppstå korrisjon. Dette er grunnen til at man bruker karbonbolter på aul-felger i stedet for rustfrie bolter.
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Lynet

Dere må ikke være fullt så rask til å hyle! Var i utgangspunktet skeptisk til at opphengskulen var laget av aluminium, men sikker ble jeg når jeg testet med magnet.
Så dette er samme type opphengskule som det er på alle andre biler. Men den skal ikke ruste så mye at den faller ut. Høres også veldig rart ut at dette kan skje på tre år. For det første er det vanntett gummimansjett rundt opphengskulen, og den er også fylt med smørefett.
Men løfter man bilen på topp ser man gummimasjetten tydelig, klem lett på den og man kjenner om det er smørefett i den. Tyter det vann ut må den skiftes umiddelbart.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Sitat fra: Lynet på tirsdag 03. mai 2016, klokken 16:39
men sikker ble jeg når jeg testet med magnet.
Hva ble du sikker på, og hvordan testet du med magnet?

Lynet

Hvis man holder en magnet mot aluminium skjer det ikke noe, men når man tar magneten mot stål blir den hengende fast og man må bruke kraft for å trekke den løs. På bolten som kulen er en del av festet magneten seg.

På bildet er overflaten på kulen mørkebrun av rust, det er nok saltvann som har trengt inn forbi gummimansjetten som har forårsaket.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

#2365
Ok, så magneten festet seg der hvor det er markert med pil? Det er i så fall betryggende i betydning av at det ikke er gjort en "idiotfeil" i forhold til å bruke uheldige kombinasjoner av metaller/legeringer. Enig i at det kan se ut som forseglingen ikke har holdt, smøremiddel forsvunnet og fukt kommet inn. Forhåpentligvis er ikke dårlig tetning her en vanlig feil, men det var i ferd med å skje på andre siden også på bilen bildet er fra.

Men jeg blir litt bekymret over at det går såpass fort, og at det går frahverandre. Uansett skal slikt være enkelt å oppdage, det bør være synlige render med rustvann fra leddet når ting er i ferd med å skje. Det er lett å se dette leddet når man hever til maks, og således en grei sak å kontrollere jevnlig.

Cookie Monster

En slik bærearm skal uansett holde fint i 10-15 år og nærmere 200 000km Og man skal lenge høre klakkelyder og div ulylder før det bare gir seg.

Er betryggende hvis det er brukt riktig materialer i det minste. Men har hørt om såpass med tilfeller om at de har blitt dårlig fort at det kan tyde på enten design feil eller at en stor antall har produksjonsfeil.

Er også en mulighet designet er endret på de en gang. Forstillingen er ikke lik på dual motor.
2015 P85D

Muffinman

Med det blotte øye ser det likedan ut på toppen, rustbehandlet bærearmene på begge bilene nylig. Men det er veldig stor forskjell lenger nede.

Cookie Monster

Ja selve toppen er nok samme. Men mulig de har gjort design endringer på valg av materialer og bedre kvalitet på leddet.
Lengre ned er det stor forskjell med blant annet c form for å få plass til stikkakslingene for 4wd
2015 P85D

Lynet

Ja det er der pilen peker ja Muffinman.
Er det en lokal bil som du har tilgang til den defekte opphengskulen kommer fra?
Hvordan er gummimansjetten på andre siden? Og hvor gammel er bilen, km? Hvor er den kjørt?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA