Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering vs Årsmodell

Startet av Kallagtunet, tirsdag 05. november 2013, klokken 22:40

« forrige - neste »

Salvesen

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 04. februar 2016, klokken 12:17
Teslas UMC tåler da regn. Det det handler om sånn jeg har forstått det er at den ikke nødvendigvis tåler å ligge under over tid, f.eks i en dyp vanndam. Men er jo bare å passe på at den ikke ligger et sted der det kan samle seg opp store mengder vann.

Tydligvis ikke alle, min 1 måned gammel kabel han i normalt vestlandsvær en natt før den tok kvelden. resten av tiden var det snø og mindre regnmengder.

Men skal sies at Tesla har ordnet opp og jeg fikk ny kabel i dag! all kudos til dem for det :)
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Hodetelefoner

Folk juger.... "Ikke vært utsatt for vann" men det skvulper inni..  Jeg vurderer en slik ifra volvo som reserve. 3300kr for meneskes må være en god pris :)

Salvesen

Sitat fra: KristofferH på torsdag 04. februar 2016, klokken 14:11
Folk juger.... "Ikke vært utsatt for vann" men det skvulper inni..  Jeg vurderer en slik ifra volvo som reserve. 3300kr for meneskes må være en god pris :)

Dette blir det nærmeste jeg kommer til ny UMC ja! Disse fungerer helt fint med Tesla? Opp til 13A?

Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

fonberg

Sitat fra: Salvesen på torsdag 04. februar 2016, klokken 14:19
Sitat fra: KristofferH på torsdag 04. februar 2016, klokken 14:11
Folk juger.... "Ikke vært utsatt for vann" men det skvulper inni..  Jeg vurderer en slik ifra volvo som reserve. 3300kr for meneskes må være en god pris :)

Dette blir det nærmeste jeg kommer til ny UMC ja! Disse fungerer helt fint med Tesla? Opp til 13A?

Jepp, denne Mennekes-ladekabelen vil jeg anbefale. Har brukt den fast til lading av TMS på jobben i to år nå (lader med 13A), og den ligger alltid baki bilen. Mer solid bygd og mye bedre værtetting enn original UMC (men mangler de geniale koblingsmulighetene som UMC-en har mot røde og blå industriplugger).
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Cookie Monster

Sitat fra: Salvesen på torsdag 04. februar 2016, klokken 10:48
Sitat fra: Siggen på torsdag 04. februar 2016, klokken 10:44
Sitat fra: Salvesen på onsdag 03. februar 2016, klokken 10:14
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 03. februar 2016, klokken 09:37
Sitat fra: Salvesen på onsdag 03. februar 2016, klokken 09:16
Før vi drar på langtur i sommer tenker jeg å få fatt på ett chademo adapter i tillegg, og muligens enn mennekes kabel fra schuko til type 2 om det ikke koster for mye. UMC har jo helt latterlig pris så det er ikke aktuelt.
Latterlig pris? Jeg betalte ikke mer enn rundt 4000,- for den når jeg kjøpte. Er mennekes kabelen så mye rimeligere? Type2-type2 kabel og CHAdeMO adapter er jo ikke sammenlignbart. Her snakker vi om muligheten for å fortsette å lade hjemme dersom kabelen går i stykker. Det samme på langtur - fortsatt mulighet for å lade på destinasjonen dersom en kabel ryker.

At man kan ta ekstra stopp på hurtigladere, finne en type 2 stolpe for bruk av type2-type2 kabel er ikke gode alternativ i mine øyne. Det viktigste er å slippe plunder og heft. Sist jeg sjekket kostet det 4000,-, og da får man en ekstra kabel med UMCens uovertrufne fleksibilitet ift uttak den kan benytte.

Ja mener den har gått en del opp i pris, var det 7000 jeg så sist på facebook forumet? Mennekes ligger vell rundt halvparten? Ikke sikker, men 7000 for en UMC er absolutt i overkant mener jeg! Men ikke sikker på prisen, men mener det var dette jeg så i en diskusjon.

Kosta vel rett under 4 frognertiere rett for jul, samt 750 eller no for pigtailen.

Mulig jeg som blander og at det er 5 ja, fortsatt svindyrt om den ikke tåler vann :)

3940,- koster UMC til Tesla uten noen adapter/pigtail.
2015 P85D

Salvesen

Sitat fra: Salvesen på torsdag 04. februar 2016, klokken 14:03
Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 04. februar 2016, klokken 12:17
Teslas UMC tåler da regn. Det det handler om sånn jeg har forstått det er at den ikke nødvendigvis tåler å ligge under over tid, f.eks i en dyp vanndam. Men er jo bare å passe på at den ikke ligger et sted der det kan samle seg opp store mengder vann.

Tydligvis ikke alle, min 1 måned gammel kabel han i normalt vestlandsvær en natt før den tok kvelden. resten av tiden var det snø og mindre regnmengder.

Men skal sies at Tesla har ordnet opp og jeg fikk ny kabel i dag! all kudos til dem for det :)

Rettelse ny UMC har også problemer... Blir rød ved litt bevegelse.... Misstenker at det er missmatch mellom pigtail og UMC eller noe slik. så da var en uten lademuligheter igjen. tragisk.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

TeslaSvein63

#2241
Jeg er en av de "tullingene" som er litt "hysterisk" på å bruke lade-ting, som ikke er godkjent av Tesla. Bør man ikke ha en skriftlig tillatelse fra Tesla på at man kan bruke menekes kabelen på bilen? Type 2 kabelen er jo grei og gjev å bruke der man kan, egentlig alt for sjelden på tur. Har selv original umc fra 2013 som virker bedre nå en noen gang, ang åpning av luken, på tross av bulk på åpneknappen, som ble påført den på service. Har sjelden brydd meg om været, men har alltid sørget for å ha den hengende under bruk og ikke bøy på kabelen nært klumpens inngang. Været skifter fort, så det er uaktuelt og umulig å passe på det. Derimot synes jeg det har gått alt for lang tid å få en reiseladeboks klar, som kan brukes på 32 amp 400V industrikontakt og med type2 kabelen. Dette ble jeg forsåvidt lovet skulle komme og er en av grunnene til kjøp av dobbelt lader. 16 og 32 amp 400V har jeg ofte tilgang til via betjentskaper osv. Hva er vel vitsen med denne funksjonen, når Tesla er så trege og kjipe ang anbefaling og beskaffenhet av en slik boks. Er det noen som vet om en slik godkjent liten reiseboks?

SunSeeker

Sitat fra: No_pilot på torsdag 04. februar 2016, klokken 13:39
Sitat fra: Muffinman på søndag 31. januar 2016, klokken 10:30
Sliter med å få i gang lading på P85'en. Har fusket litt noen dager, men nå ser det ut til å være stopp. Kobler til og hører det slår inn i kladden, men så kobler det inn og ut en rekke ganger før bilen melder "charging stopped" og blått lys ved ladeporten. Skjer både med UMC og mennekes kabel. Begge kabler lader den andre bilen fint. Tips?

EDIT: Tror dette har noe med styringen av batterivarmeren. Observasjoner:


  • Bilen hadde stått over natta i rundt 0 grader og batteriet var garantert for kaldt til å ta lading
  • Ved første forsøk gikk det i et øyeblikk strøm inn på batteriet, før det koblet ut (klikk fra kladden)
  • Deretter gjentatte forsøk på å starte lading, uten hell. Fortsatt blått lys v/ladeport
  • Etter en halvtime gjorde jeg et nytt forsøk.
  • Bilen begynte å trekke strøm, lys ved ladeport ble grønt og VT viste 0 strøm inn på batteri, slik det skal når batteriet forvarmes før lading.
  • Etter noen minutter rapporterte VT at det begynte å gå strøm inn på batteriet, og lading går nå som normalt.

Påminner om min bil efter service besøk och ny software 7.1 (2.9.154) hos Tesla före Jul.
Efter det, när det temperaturen sjönk ner till -15, ville inte laddning starta när bilen var kall.
Jag har haft P85 sedan sep 2013. Tredje vintern jag kör Tesla och den första var stundtals också riktigt kall utan att jag upplevde den här typen laddproblem.
Grön, växelvis blå ljus på laddport med slående relä tydligt hörbart. Vid temp -16 även efter en timmes körning.

Tesla kontrollerade UMC, laddarna och laddport utan hitta fel. Kundmottagaren var trevlig han, men fick intryck av att de inte tog mig seriöst eftersom bilen laddade där i varm verkstad. De vurderade också ta betalt för en timme eftersom bilen inte hade något fel...

En vecka senare med utsikter för stabila temperaturer under -10 resten av veckan, blev bilen parkerad hos Tesla. Bilen skulle stå ute så de kunde prova / felsöka. Var bekymrad för att fel på batterivärmare eller cirkulationspump skulle skada batteri. Bilen hade stått upp till 19 timmar med blinkande laddport utan påbörjad laddning  eller tecken på batterivärmning. Fick en kundmottagare som jag upplevde tog mig på mer allvar. Dag fyra ringde han och berättade at bilen faktiskt laddade ståendes ute i 8 minusgrader. Dessförinnan hade appen flera gånger visat charge port open utan laddning...
Bilen var kvar några dagar till. 12v batteri blev bytt oombett och bremseskjold installerad som tidigare saknats vid två servicer. Trevligt.

Som det är nu hävdar Tesla att bilen är felfri men sista software har olyckligt ändrat några parametrar som påverkar batterivärmning i kallt klima. Enligt Tesla är det fler kunder som sliter med detta och förhoppningsvis kommer snart en fix. Till dess måste kupevärmning användas för att laddning efter en stund ska starta.

"Your car will never be as bad as it is when new". Det var det Tesla uttryckte när jag beställde bilen. Många softwareuppdateringar gör faktiskt det motsatta.

Har akkurat det samme på min 85D. Den lades med ladeboks, og er det for kaldt, starter ikke lading. Kontaktor står og slår på/av. Har begynnt å stå opp om natta når lading skal starte, for om jeg skrur på kupevarmer, starter den å ta strøm. Irriterende.

Muffinman

Svein: Model S støtter type 2 standarden. Da kan man bruke alt som følger denne standarden til lading. Noe annet ville vært meningsløst. Om de skulle ta et slik forbehold ville de ikke solgt bil til meg

Tesla selv leverte jo ut Mennekeskabler til kunder som ikke fikk ladet med UMC den første vinteren, inkludert undertegnede.

Jejl

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 04. februar 2016, klokken 11:40
Sitat fra: Jejl på torsdag 04. februar 2016, klokken 11:30
Backupen er type 2 kabelen (og Chademo-adapteret). Skulle umc ta kvelden, trenger jeg ikke bekymre meg for ikke å komme videre, så lenge jeg har type2 kabelen.
Om du leier et hus i Spania hvor du lader og UMC ryker. Hvor har du tenkt til å plugge i type2 kabelen?
Har du kartlagt type 2 stolper, sjekket betalingsstruktur/betalingsløsninger og oppetid? Type2 kabelen hjelper jo ingenting hjemme eller på destinasjon.



Sitat fra: jkirkebo på torsdag 04. februar 2016, klokken 10:08
Det kan jo være problemer med strømmen også, men det er vanskelig å vite uten ekstra kabel.
Det oppdaget jeg hos onkelen min utenfor Trondheim. Mennekes kabelen nektet å lade (det gjorde den forsåvidt i Danmark også). Men mennekes kabelen gir tydelig beskjed om hva som er galt, i hvert fall når jording mangler. Rødt blinkende hus :) UMC``en er derimot ikke så kresen på hva den mates med, så om man vet hva man driver med kan man lade steder mennekes kabelen ville nektet lading.
Nå er jeg så heldig at vi har hus i nærheten (ca 15km) av en gratis type2 22kw lader i Spania. Denne plassen har vi ladet på 6 ganger og alle gangene fikk vi ladet. Fra denne rekker vi til første sc som er litt i overkant av 40 mil.

Powerflux

Sitat fra: Jejl på torsdag 04. februar 2016, klokken 21:48
Nå er jeg så heldig at vi har hus i nærheten (ca 15km) av en gratis type2 22kw lader i Spania. Denne plassen har vi ladet på 6 ganger og alle gangene fikk vi ladet. Fra denne rekker vi til første sc som er litt i overkant av 40 mil.

Helt OT but but!! Hvor i Spania er dette? Har leilighet på Gran Alacant og forsøker å kartlegge hva som finnes av lademuligheter  ;D
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Jejl

På Carrefour Benidorm Finestrat kan du lade i åpningstiden som jeg tror er fra kl7-23.

Sjøhyene

Sitat fra: Salvesen på torsdag 04. februar 2016, klokken 14:03
Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 04. februar 2016, klokken 12:17
Teslas UMC tåler da regn. Det det handler om sånn jeg har forstått det er at den ikke nødvendigvis tåler å ligge under over tid, f.eks i en dyp vanndam. Men er jo bare å passe på at den ikke ligger et sted der det kan samle seg opp store mengder vann.

Tydligvis ikke alle, min 1 måned gammel kabel han i normalt vestlandsvær en natt før den tok kvelden. resten av tiden var det snø og mindre regnmengder.

Men skal sies at Tesla har ordnet opp og jeg fikk ny kabel i dag! all kudos til dem for det :)

Men da er det noe galt med den du har fått, og det er en garantisak.
Har hatt min ute mye i regn og snø og aldri hatt problemer. Mange som lader under åpen himmel hver dag/natt. Hadde den ikke tålt det hadde det jo vært et kjempe stort handikap for bilen.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Muffinman

#2248
Ny bil, nye muligheter ser det ut som. Det dukker opp ny feil nesten hver uke her nå. Det siste er at vinduet på passasjersiden går ned når døra åpnes, men ikke opp igjen. Hører motoren går inni døra, men vinduet rører seg ikke. Hvis døren åpnes på nytt går vinduet enda lenger ned, og ikke opp igjen ved lukking. Vinduet kan kjøres helt opp manuelt. Noen som har tips, bortsett fra ctrl-alt-delete?

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på lørdag 06. februar 2016, klokken 13:17
Ny bil, nye muligheter ser det ut som. Det dukker opp ny feil nesten hver uke her nå. Det siste er at vinduet på passasjersiden går ned når døra åpnes, men ikke opp igjen. Hører motoren går inni døra, men vinduet rører seg ikke. Hvis døren åpnes på nytt går vinduet enda lenger ned, og ikke opp igjen ved lukking. Vinduet kan kjøres helt opp manuelt. Noen som har tips, bortsett fra ctrl-alt-delete?

Mener jeg har lest at dette kan fikses ved å manuelt kjøre vinduet helt opp og helt ned en 2-3 ganger. Er visstnok noe kalibreringsgreier...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA