Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering vs Årsmodell

Startet av Kallagtunet, tirsdag 05. november 2013, klokken 22:40

« forrige - neste »

jazzwheel

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 03. februar 2016, klokken 20:52
UMC er mye mer fleksibel men skal ikke brukes ved regn

Det har jeg aldri fått med meg. Har hatt bilen i snart 2 år og utelukkende ladet under åpen himmel på offentlige/fellesplasser og 1/3 av gangene har vel UMC ligget i snø eller regn. Hva er jeg ment å skulle gjøre?

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 03. februar 2016, klokken 20:55
Sitat fra: Jejl på onsdag 03. februar 2016, klokken 19:31
Jeg kommer ihvertfall ikke til å kjøpe en ekstra UMC hvis den koster mer enn noen få hundrelapper. Hvis den en gang blir defekt forventer jeg at Tesla straks kjører til meg med ny kabel, selv om jeg skulle være på ferie sør i Spania.

Haha, god spøk :) Drsr du til Spania med en enkelt kabel ville jeg ikke turt å klage høylytt om den streiket.

Eller blir stjålet, ødelagt ved hærverk osv....
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lacaixxa

Sitat fra: Jejl på onsdag 03. februar 2016, klokken 23:51
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 03. februar 2016, klokken 20:55
Sitat fra: Jejl på onsdag 03. februar 2016, klokken 19:31
Jeg kommer ihvertfall ikke til å kjøpe en ekstra UMC hvis den koster mer enn noen få hundrelapper. Hvis den en gang blir defekt forventer jeg at Tesla straks kjører til meg med ny kabel, selv om jeg skulle være på ferie sør i Spania.

Haha, god spøk :) Drsr du til Spania med en enkelt kabel ville jeg ikke turt å klage høylytt om den streiket.
Ingen spøk.
Jeg har vært i Spania men en kabel i bilen, og jeg kjører nedover til sommeren igjen med bare en kabel. Hvis Tesla mener det er så dårlig kvalitet på kabelen at vi alle trenger en i reserve, forventer jeg at de gir alle Teslaeiere en ekstra gratis. Hvis ikke forventer jeg at de skaffer en ny umiddelbart hvis den blir defekt, hvor enn vi måtte befinne oss i Europa med bilen.

+1
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

Muffinman

Man kan forvente til man blir blå i trynet, men det er ikke Tesla som sitter med skjegget i postkassa og ikke kommer videre. Dette illustrerer vel forskjellen på prinsippfasthet og pragmatisme temmelig godt.

Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på torsdag 04. februar 2016, klokken 08:16
Man kan forvente til man blir blå i trynet, men det er ikke Tesla som sitter med skjegget i postkassa og ikke kommer videre. Dette illustrerer vel forskjellen på prinsippfasthet og pragmatisme temmelig godt.

Om noen virkelig forventer ny kabel prompte til hver krik og krok i Europa får de bare ta konsekvensene når de sitter der. Det vitner om dårlig dømmekraft.
Det er godt kjent at umc'en ikke holder god nok kvalitet. Så får man bare bli så sint man klarer når man sitter stuck. Det er ene og alene ens egen feil.

Som Jens påpeker - tyveri og hærverk kan skje. Og umc kan ryke grunnet feil i elektrisk anlegg, dvs feil Tesla ikke kan klandres for.
Forsikringen koster noen tusenlapper og varer i mange mange år. Og man kan sågar fordele slitasje mellom to enheter.

Men hver sin lyst. Jeg vil heller reise bekymringsfritt enn å gnukke på noen kroner i trygghet :) Jeg føler meg fortsatt ikke sikker på at ikke kravet om umc hvor som helst i Europa var en spøk.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Salvesen

Ser ikke helt hvorfor man skal ha så mage umc'er egentlig. De er svindyre og tåler ingenting(tydeligvis). Mye bedre å betale mindre for både chademo, type 2. I tillegg kan en slenge på en mennekes om en vill gå all in. Da skal det mye til for å ikke få ladet. Hjelper lite med en ekstra umc når den ryker i første regnvær uansett..

I tillegg har jeg hørt at Tesla har utstyrt diverse bilbergere med UMC. Jeg kjøper iallefall både type 2, chademo og hjemmelader før jeg i det heletatt vurderer en ny UMC.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Øyvind.h

#2226
Trenger ikke ha mange UMC. Det jeg oppfordrer til er å ha to ladekabler slik at du har backup til å lade hjemme og på destinasjon dersom en kabel skulle gå i stykker/bli stjålet. Backupen kan jo gjerne være Mennekes om man ikke vil ha to UMC. Eller en boks fra Jens med div overganger.

Type2 og CHAdeMO adapter har ingen betydning ift. den sikkerheten. Står du i en liten spansk by med en defekt ladekabel hjelper det ikke at du har CHAdeMO noen mil/titalls mil unna (virker den? Når du bort? må du ha spesielt ladekort?), eller ditto type 2 uttak noen mil/titalls mil unna (virker den? Når du bort? Må du ha spesielt ladekort) Ei heller at en bilberger i Norge kanskje har en ladekabel.

Men hver sin lyst. Med et par år på baken i Model S vet jeg godt hva jeg mener man bør ha med seg på tur. At andre mener det er overkill får så være. Vi kjører jo alle rundt uten reservedekk :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 04. februar 2016, klokken 09:04
Som Jens påpeker - tyveri og hærverk kan skje. Og umc kan ryke grunnet feil i elektrisk anlegg, dvs feil Tesla ikke kan klandres for.
Forsikringen koster noen tusenlapper og varer i mange mange år. Og man kan sågar fordele slitasje mellom to enheter.

Men hver sin lyst. Jeg vil heller reise bekymringsfritt enn å gnukke på noen kroner i trygghet :) Jeg føler meg fortsatt ikke sikker på at ikke kravet om umc hvor som helst i Europa var en spøk.

Jepp. Min tok kvelden i Narvik sommeren 2014. Ganske langt hjemmefra. Var glad jeg hadde med et alternativ da gitt. Dessuten er det kjekt å ha en til om man vil utelukke problemer med ladekabelen om man ikke får ladet ett eller annet sted. Det kan jo være problemer med strømmen også, men det er vanskelig å vite uten ekstra kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Skjøteledning

Ang. UMC i regnvær så har jeg observert at Tesla sine egne biler har blitt ladet i øsende regnvær utenfor Tesla Drammen med UMC uten noen form for beskyttelse. Spurte selger om det og han sa at det var de laget for å tåle.

Bruker selv UMC i all slags vær og foreløpig har den tålt både -20 og slaps og sølevær.

Siggen

Sitat fra: Salvesen på onsdag 03. februar 2016, klokken 10:14
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 03. februar 2016, klokken 09:37
Sitat fra: Salvesen på onsdag 03. februar 2016, klokken 09:16
Før vi drar på langtur i sommer tenker jeg å få fatt på ett chademo adapter i tillegg, og muligens enn mennekes kabel fra schuko til type 2 om det ikke koster for mye. UMC har jo helt latterlig pris så det er ikke aktuelt.
Latterlig pris? Jeg betalte ikke mer enn rundt 4000,- for den når jeg kjøpte. Er mennekes kabelen så mye rimeligere? Type2-type2 kabel og CHAdeMO adapter er jo ikke sammenlignbart. Her snakker vi om muligheten for å fortsette å lade hjemme dersom kabelen går i stykker. Det samme på langtur - fortsatt mulighet for å lade på destinasjonen dersom en kabel ryker.

At man kan ta ekstra stopp på hurtigladere, finne en type 2 stolpe for bruk av type2-type2 kabel er ikke gode alternativ i mine øyne. Det viktigste er å slippe plunder og heft. Sist jeg sjekket kostet det 4000,-, og da får man en ekstra kabel med UMCens uovertrufne fleksibilitet ift uttak den kan benytte.

Ja mener den har gått en del opp i pris, var det 7000 jeg så sist på facebook forumet? Mennekes ligger vell rundt halvparten? Ikke sikker, men 7000 for en UMC er absolutt i overkant mener jeg! Men ikke sikker på prisen, men mener det var dette jeg så i en diskusjon.

Kosta vel rett under 4 frognertiere rett for jul, samt 750 eller no for pigtailen.

Salvesen

Sitat fra: Siggen på torsdag 04. februar 2016, klokken 10:44
Sitat fra: Salvesen på onsdag 03. februar 2016, klokken 10:14
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 03. februar 2016, klokken 09:37
Sitat fra: Salvesen på onsdag 03. februar 2016, klokken 09:16
Før vi drar på langtur i sommer tenker jeg å få fatt på ett chademo adapter i tillegg, og muligens enn mennekes kabel fra schuko til type 2 om det ikke koster for mye. UMC har jo helt latterlig pris så det er ikke aktuelt.
Latterlig pris? Jeg betalte ikke mer enn rundt 4000,- for den når jeg kjøpte. Er mennekes kabelen så mye rimeligere? Type2-type2 kabel og CHAdeMO adapter er jo ikke sammenlignbart. Her snakker vi om muligheten for å fortsette å lade hjemme dersom kabelen går i stykker. Det samme på langtur - fortsatt mulighet for å lade på destinasjonen dersom en kabel ryker.

At man kan ta ekstra stopp på hurtigladere, finne en type 2 stolpe for bruk av type2-type2 kabel er ikke gode alternativ i mine øyne. Det viktigste er å slippe plunder og heft. Sist jeg sjekket kostet det 4000,-, og da får man en ekstra kabel med UMCens uovertrufne fleksibilitet ift uttak den kan benytte.

Ja mener den har gått en del opp i pris, var det 7000 jeg så sist på facebook forumet? Mennekes ligger vell rundt halvparten? Ikke sikker, men 7000 for en UMC er absolutt i overkant mener jeg! Men ikke sikker på prisen, men mener det var dette jeg så i en diskusjon.

Kosta vel rett under 4 frognertiere rett for jul, samt 750 eller no for pigtailen.

Mulig jeg som blander og at det er 5 ja, fortsatt svindyrt om den ikke tåler vann :)
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Jejl

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 04. februar 2016, klokken 09:04
Sitat fra: Muffinman på torsdag 04. februar 2016, klokken 08:16
Man kan forvente til man blir blå i trynet, men det er ikke Tesla som sitter med skjegget i postkassa og ikke kommer videre. Dette illustrerer vel forskjellen på prinsippfasthet og pragmatisme temmelig godt.

Om noen virkelig forventer ny kabel prompte til hver krik og krok i Europa får de bare ta konsekvensene når de sitter der. Det vitner om dårlig dømmekraft.
Det er godt kjent at umc'en ikke holder god nok kvalitet. Så får man bare bli så sint man klarer når man sitter stuck. Det er ene og alene ens egen feil.

Som Jens påpeker - tyveri og hærverk kan skje. Og umc kan ryke grunnet feil i elektrisk anlegg, dvs feil Tesla ikke kan klandres for.
Forsikringen koster noen tusenlapper og varer i mange mange år. Og man kan sågar fordele slitasje mellom to enheter.

Men hver sin lyst. Jeg vil heller reise bekymringsfritt enn å gnukke på noen kroner i trygghet :) Jeg føler meg fortsatt ikke sikker på at ikke kravet om umc hvor som helst i Europa var en spøk.
Backupen er type 2 kabelen (og Chademo-adapteret). Skulle umc ta kvelden, trenger jeg ikke bekymre meg for ikke å komme videre, så lenge jeg har type2 kabelen. Men jeg både forventer og tror at Tesla vil skaffe en ny umc rimelig raskt hvis jeg skulle trenge en.

Øyvind.h

Sitat fra: Jejl på torsdag 04. februar 2016, klokken 11:30
Backupen er type 2 kabelen (og Chademo-adapteret). Skulle umc ta kvelden, trenger jeg ikke bekymre meg for ikke å komme videre, så lenge jeg har type2 kabelen.
Om du leier et hus i Spania hvor du lader og UMC ryker. Hvor har du tenkt til å plugge i type2 kabelen?
Har du kartlagt type 2 stolper, sjekket betalingsstruktur/betalingsløsninger og oppetid? Type2 kabelen hjelper jo ingenting hjemme eller på destinasjon.

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 04. februar 2016, klokken 10:08
Det kan jo være problemer med strømmen også, men det er vanskelig å vite uten ekstra kabel.
Det oppdaget jeg hos onkelen min utenfor Trondheim. Mennekes kabelen nektet å lade (det gjorde den forsåvidt i Danmark også). Men mennekes kabelen gir tydelig beskjed om hva som er galt, i hvert fall når jording mangler. Rødt blinkende hus :) UMC``en er derimot ikke så kresen på hva den mates med, så om man vet hva man driver med kan man lade steder mennekes kabelen ville nektet lading.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sjøhyene

Teslas UMC tåler da regn. Det det handler om sånn jeg har forstått det er at den ikke nødvendigvis tåler å ligge under over tid, f.eks i en dyp vanndam. Men er jo bare å passe på at den ikke ligger et sted der det kan samle seg opp store mengder vann.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

No_pilot

Sitat fra: Muffinman på søndag 31. januar 2016, klokken 10:30
Sliter med å få i gang lading på P85'en. Har fusket litt noen dager, men nå ser det ut til å være stopp. Kobler til og hører det slår inn i kladden, men så kobler det inn og ut en rekke ganger før bilen melder "charging stopped" og blått lys ved ladeporten. Skjer både med UMC og mennekes kabel. Begge kabler lader den andre bilen fint. Tips?

EDIT: Tror dette har noe med styringen av batterivarmeren. Observasjoner:


  • Bilen hadde stått over natta i rundt 0 grader og batteriet var garantert for kaldt til å ta lading
  • Ved første forsøk gikk det i et øyeblikk strøm inn på batteriet, før det koblet ut (klikk fra kladden)
  • Deretter gjentatte forsøk på å starte lading, uten hell. Fortsatt blått lys v/ladeport
  • Etter en halvtime gjorde jeg et nytt forsøk.
  • Bilen begynte å trekke strøm, lys ved ladeport ble grønt og VT viste 0 strøm inn på batteri, slik det skal når batteriet forvarmes før lading.
  • Etter noen minutter rapporterte VT at det begynte å gå strøm inn på batteriet, og lading går nå som normalt.

Påminner om min bil efter service besøk och ny software 7.1 (2.9.154) hos Tesla före Jul.
Efter det, när det temperaturen sjönk ner till -15, ville inte laddning starta när bilen var kall.
Jag har haft P85 sedan sep 2013. Tredje vintern jag kör Tesla och den första var stundtals också riktigt kall utan att jag upplevde den här typen laddproblem.
Grön, växelvis blå ljus på laddport med slående relä tydligt hörbart. Vid temp -16 även efter en timmes körning.

Tesla kontrollerade UMC, laddarna och laddport utan hitta fel. Kundmottagaren var trevlig han, men fick intryck av att de inte tog mig seriöst eftersom bilen laddade där i varm verkstad. De vurderade också ta betalt för en timme eftersom bilen inte hade något fel...

En vecka senare med utsikter för stabila temperaturer under -10 resten av veckan, blev bilen parkerad hos Tesla. Bilen skulle stå ute så de kunde prova / felsöka. Var bekymrad för att fel på batterivärmare eller cirkulationspump skulle skada batteri. Bilen hade stått upp till 19 timmar med blinkande laddport utan påbörjad laddning  eller tecken på batterivärmning. Fick en kundmottagare som jag upplevde tog mig på mer allvar. Dag fyra ringde han och berättade at bilen faktiskt laddade ståendes ute i 8 minusgrader. Dessförinnan hade appen flera gånger visat charge port open utan laddning...
Bilen var kvar några dagar till. 12v batteri blev bytt oombett och bremseskjold installerad som tidigare saknats vid två servicer. Trevligt.

Som det är nu hävdar Tesla att bilen är felfri men sista software har olyckligt ändrat några parametrar som påverkar batterivärmning i kallt klima. Enligt Tesla är det fler kunder som sliter med detta och förhoppningsvis kommer snart en fix. Till dess måste kupevärmning användas för att laddning efter en stund ska starta.

"Your car will never be as bad as it is when new". Det var det Tesla uttryckte när jag beställde bilen. Många softwareuppdateringar gör faktiskt det motsatta.
S P85 sep-13, solgt mar-17
S 85D nov-15
Model 3 reservert
Jaguar I-Pace reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA