Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering vs Årsmodell

Startet av Kallagtunet, tirsdag 05. november 2013, klokken 22:40

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 16. juni 2015, klokken 19:06
4 sommerdekk koster rundt 4k.
19 tommers feite dekk er altså vesentlig billigere enn 15 og 16 tommers dekk til de mest vanlige bilene?
Vilke(n) dekkfabrikant(er) er det som har slik omvendt prisstruktur?

Min erfaring er betydelig stigende dekkpriser for hvert tommetrinn fra 13 og oppover.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

#1531
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 16. juni 2015, klokken 19:59
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 16. juni 2015, klokken 19:06
4 sommerdekk koster rundt 4k.
19 tommers feite dekk er altså vesentlig billigere enn 15 og 16 tommers dekk til de mest vanlige bilene?
Vilke(n) dekkfabrikant(er) er det som har slik omvendt prisstruktur?

Min erfaring er betydelig stigende dekkpriser for hvert tommetrinn fra 13 og oppover.
Goodyear Eagle RS-A2 i dim 245/45/19 fra Tirerack. Ferdig fortollet og levert i Oslo sist jeg sjekket. 116 usd per dekk. De har sikkert blitt litt dyrere ferdig levert i Oslo nå etter at dollaren gikk opp en del. Kanskje en tusenlapp dyrere? Men om pris er viktig plukker man heller opp et sett nye dekk via finn eller forumet til 2500-3500,- for fire ubrukte.

Alternativt plukker man opp et komplett sett med originale 19" felger, dekk og sensorer ubrukt for 13-14.000,-. Mange muligheter for de som er opptatt av pris (som meg).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

timingbeltkiller

Du kjøper altså dekk over internet?
Der jeg bor, er det umulig  fordi ikke noe dekkverksted vil avbalansere og montere andre dekk enn de de selger selv.
Blir som å få en rørlegger til å montere noe du kjøper på Ikea.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Muffinman

Jaja. 245/45-19 er en blitt en såpass vanlig dimensjon at man får dekk i alle prisklasser, fra 7-800 til 3-4000 pr stk. Det er ihvertfall langt fra "fete" dekk slik jeg ser det. Går man opp til 21" er bildet ganske annerledes, da finnes få alternativer under 2000 pr stk. Og de slites raskt, man må regne med minst 4x på dekkbudsjett med 21" mot 19". Man finner verksteder som legger om medbragte dekk hvis man bare tar seg bryet med å undersøke litt. Man betaler gjerne stykkpris, eller timespris for arbeidet. Hvis noen vil synes det er flaut så gjerne for meg.

Øyvind.h

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 16. juni 2015, klokken 20:51
Du kjøper altså dekk over internet?
Der jeg bor, er det umulig  fordi ikke noe dekkverksted vil avbalansere og montere andre dekk enn de de selger selv.
Blir som å få en rørlegger til å montere noe du kjøper på Ikea.
Nei, det blir som å få rørlegger til å montere et Oras blandebatteri du har liggende. Det gjør de rørleggerne jeg kjenner i hvert fall?

Uansett bor jeg i Oslo og har dekkverksted noen kilometer unna som legger om for meg :) Dekkene trenger absolutt ikke være kjøpt der. Men om man gjerne vil betale mer enn nødvendig er det jo bare å dra på Dekkmann og betale fullpris?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

staleand

Godt ikke alle tenker som deg Øyvind.h. Da hadde nok mange arbeidsplasser røket ganske fort i dette ganske land.
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

Muffinman

Nei, det ville det ikke. Men bedriftene må tilpasse seg endringer i omgivelsene, slik de alltid har gjort (ihvertfall de som overlever). Å forholde seg til økende globalisering er en del av det.

Det blir bare for dumt å lete med lys og lykte for å finne argumenter for at Model S nødvendigvis må ha et høyt dekkbudsjett, og når det legges fram et godt eksempel på at så ikke nødvendigvis trenger å være tilfelle moraliseres det over at man setter arbeidsplasser i fare ved å ikke betale overpris. Greit nok, det var ikke samme person som kom med begge utspillene, men likevel. Vi burde vel kanskje slutte å kjøre elbil slik at vi ikke satte arbeidsplasser i oljeindustrien i fare da?

staleand

#1537
Oftopic igjen fra meg:
Det var ikke for å prøve å finne argumenter for at Model S må ha et høyt dekkbudsjett, men heller en tanke jeg burde holdt for meg selv. Generelt synes jeg bare det er en slags "skyte-seg-selv-i-foten" ting norske forbrukere i større og større grad har begynt med. Med det mener jeg det ekstreme prisjaget. Bedrifter skal ikke få lov å ha marginere på varer, for hvis de har det, ja da skal vi importere varene fra land hvor de har lave lønninger og dermed kan levere billigere.

Nå er det populært å privat-importere varer og håndtverkere fra utlandet for å spare noen prosent av kjøpspris, men hvem vet når tiden er inne for å privat-importere akademiske tjenester?
Jeg er rett og slett ikke så gnien at jeg støtter opp om å ødelegge innenlandsøkonomien for å spare noen kroner selv. Så patriot er jeg faktisk.

Folk klager over prisene nesten uansett hvor de handler, men jeg oppfordrer folk til å sjekke opp den lokale dekksjappa eller joker-butikken hos f.eks purehelp.no eller proff.no og sjekk ut regnskapet.
Det hadde nok mange hatt godt av der de innbiller seg å bli flådd for at eier skal bli mangemillionær. Realiteten er at mange små norske bedriftseiere har lønn på nivå med en lærer-lønn, til tross for mye større press og ansvar. Dette til tross for de "skyhøye" norske prisene.

Og vi kan takke oss selv. Hva er poenget med LOs jag etter høyere lønn år etter år?
For min del kunne jeg gjerne levd med halv lønn, da prisnivået i landet hadde vært deretter. Så hadde vi sluppet å importere varer for å spare noen få kroner. Itillegg hadde vi kanskje trukket til oss flere turister. Ja takk til stopp i lønn og prisvekst. Spesielt i det offentlige der ting tar helt av og 1 av 4 stillinger er skal være en form for lederstilling med 700k i årslønn.

Inntil videre kjøper jeg varene litt dyrere i Norge av prinsipp (med forebehold om ekstremtilfeller) til tross for at jeg er en veldig kapabel eBay-bruker.

/rant over.
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

timingbeltkiller

ENIG
I dag høster du kortsiktig fordel av at naboens jobb er outsourcet til Billigstan.
I morgen eksporteres din jobb.
I overmorgen er Norge nedlagt og solgt til Kina som eksotisk turistvillmark.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

cairnz

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 17. juni 2015, klokken 07:43
ENIG
I dag høster du kortsiktig fordel av at naboens jobb er outsourcet til Billigstan.
I morgen eksporteres din jobb.
I overmorgen er Norge nedlagt og solgt til Kina som eksotisk turistvillmark.
Kineserne trenger lokalkjente turguider, så alt håp er ikke ute. :)
Elbilist

cairnz

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 16. juni 2015, klokken 17:38
Sitat fra: cairnz på tirsdag 16. juni 2015, klokken 14:57
Min Audi fra 2001 som har kjørt ca 2000km siden jeg fikk Teslaen, har hatt verkstedregninger for ca 25.000 kr i denne perioden. Det gir ca kr. 12,50/km i vedlikehold.

Dette må være tidenes dårligste sammenligning, hvor mye tror du det koster og med nye lykter, panotak, eller dørhåndtak til Teslaen UTENFOR garanti..

Dette var akkurat poenget mitt, å sette ting på spissen, ved å sammenligne appelsiner og erter :) Når forutsetningene for sammenligning blir feil, så vil resultatet være galt, selv om de "måles" i det samme (kr. per km).
Elbilist

Øyvind.h

Sitat fra: staleand på tirsdag 16. juni 2015, klokken 22:01
Godt ikke alle tenker som deg Øyvind.h. Da hadde nok mange arbeidsplasser røket ganske fort i dette ganske land.

Hehe. Det morsomme er at du egentlig burde ønske at alle tenkte som meg, fordi du har satt meg i feil bås basert på ett enkelt priseksempel :)
Pris er viktig, men ikke nødvendigvis avgjørende når jeg kjøper et produkt. Jeg handler utrolig mye i norske fysiske butikker og nettbutikker sammenlignet med utenlandske butikker. I praksis kan jeg antakelig telle større kjøp fra utlandet siste fem år på en hånd(eks iPads i USA, barnestol i Sverige mm). Kanskje ikke mer enn 20-30.000,-. I samme periode har jeg brukt hundretusener i norske butikker.

Men om varen jeg skal kjøpe er veldig billig i utlandet sammenlignet med Norge (eksempelvis 10.000,- kontra 5000,-) og lokal service har liten verdi så kjøper jeg selvfølgelig fra utlandet. Om prisdiffen er enorm er det ikke bærekraftig på sikt uansett. Nå har dollaren steget kraftig, men første gang jeg sjekket Tirerack kunne man få RS-A2 dekkene ferdig i Norge for drøye 4000,-. Nå er de nok oppe i nærmere 5000,- pga dollarens utvikling. Jeg gjorde et google søk nå og ser at man hos Megahjul får dem for 6800,-. Det er ikke sikkert jeg ville valgt Tirerack for å spare 1800,-, men kanskje. Hadde det vært gammel pris på ca 4000,- derimot hadde Megahjul vært nesten 3000,- dyrere, og valget ganske enkelt.
I praksis ville jeg antakelig uansett kjøpt meg et tilnærmet ubrukt sett her på forumet eller på Finn fra noen som skal legge vinterdekk på originalfelgene. Da bør jeg slippe unna med 3-4000,-. Og vinterdekkene mine kjøpte jeg hos Dekkhallen i Bærum, vaskeutstyr fra Parts&Retards ved Ås, mobilholder fra Proclip i USA, matter fra Tesla Norge og Biltema alna, adaptersett brukt (laget av Jens), ekstra UMC fra Tesla Norge, takstativ fra Autoload i Vestby, takboks fra Autoload, rutetoning fra Glassdrive på Abildsø, hundebur fra Hundesport på Alnabru, frunk/trunklys fra Sigurdi på forumet. Hmmm, tror jeg ar fått frem mitt poeng :)

Istedenfor å klage over at vi lever i et mer og mer globalt samfunn bør en heller søke å tilpasse seg. Skap merverdi der det er mulig, og hold prisene så lave som mulig. Finn nye inntjeningskilder og tenk kreativt! De som klorer seg fast og klager vil tape. De som tilpasser seg vil det gå langt bedre med. Folk vil uansett erfare over tid at noe lønner seg å kjøpe i utlandet, noe lønner seg ikke. Noe vil du ha lokal service på, noe trenger du ikke lokal service på.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

staleand

Flott innlegg Øyvind. h! Enig i det meste av det du skriver, og så ønsker jeg å presisere at det var et generelt surt oppstøt fra meg på generelt grunnlag og ikke et personlig angrep på deg (itilfelle du følte det slik).

Da avslutter jeg min del av offtopic slik at vi kan myse i nye feil ettersom de oppstår på verdens beste bil (oppriktig talt) :-)

Ha en flott dag alle sammen!
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

F_P

Viktig å fylle på her, selv om feile er svært så periodisk pr. nå :P

Fikk ikke åpnet førerdøra her om dagen. Skjedde ingenting når jeg dro håndtaket til meg. Låste bilen, og låste opp så var det heldigvis i orden igjen. Håper ikke dette er et forvarsel på et permanent problem.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Undertegnede

#1544
Fikk min bil om fredag. Men i går sluttet vinudsspyleren å virke. Har full beholder og hører ingen lyd når jeg trykker på knappen... Litt kjipt å vise stolt frem ny bil til venner og familie med skitten frontrute...

Noen tips?

Ringte roadassist i går og Tesla Drammen skulle visst ringe meg i løpet av dagen... Er det vanlig at de sender rangere til å fikse sånt? Bor 3 timer unna nærmeste servicesenter...

EDIT: Alt er i orden... Bare jeg som surrer  ::)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA