Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering vs Årsmodell

Startet av Kallagtunet, tirsdag 05. november 2013, klokken 22:40

« forrige - neste »

Øyvind.h

Om en feiltråd på et forum brukes som grunnlag for ikke å kjøpe bil tror jeg man er litt ute å kjøre. Her diskuterer kun de som har problemer. De andre bruker ikke tiden her, selv om jeg ser en og annen nevne at de har feilfrie biler.

Det er ikke uten grunn at Tesla-eiere stiller i en helt annen liga enn andre bilmerker når det gjelder tilfredshet ved bilen. Men for all del, det er bare å holde seg unna om man tror feiltråden er representativ.
Men da bør man nok holde seg unna feiltråder på andre merkeforum  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

RonnyØ

Sitat fra: Ru Hovland på mandag 15. juni 2015, klokken 19:20
Sitat fra: nie på fredag 12. juni 2015, klokken 22:39
Sitat fra: Tuxedo på fredag 12. juni 2015, klokken 22:30
Pleier å lese denne tråden daglig, siden den får meg til å føle meg som fetter Anton, dvs at jeg ikke har noen av disse feilene (bortsett fra dugg i baklyktene, da).  Har jeg bare hatt griseflaks, eller er det flere i min situasjon?
Ikke vet jeg men en ting vet jeg;
Denne tråden paret med tråden om kapasitetsproblemer på verkstedene skremmer livskiten ut av meg som går rundt og vurderer om jeg skal bekrefte bestilling eller drite i hele Teslà.

Er også spent på bilen toyota kommer med neste år
:D Ja den var god!!
Husqvarna Automower 320

Muffinman

Enig med Øyvind. Dog, man kan skaffe seg et visst overblikk hvis man har flere bekjente som kjører Tesla og i tillegg leser litt her inne. Enkelte som hevder at jeg har fått en mandagsbil. Mulig det, eller mulig jeg oppdager feilene lettere enn de fleste. Jeg ville uansett ikke byttet denne bilen i noe annet, uavhengig av prisklasse. Den gir meg masse kjøreglede enten jeg er på jobbreise eller kjører privat.

timingbeltkiller

#1518
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 15. juni 2015, klokken 22:09
Om en feiltråd på et forum brukes som grunnlag for ikke å kjøpe bil tror jeg man er litt ute å kjøre. Her diskuterer kun de som har problemer. De andre bruker ikke tiden her, selv om jeg ser en og annen nevne at de har feilfrie biler.
JA, riktig det!

Men i alle fall i Norge er det vel helt på det rene serviceapparatet er lagt opp til å takle vesentlig lavere
reklamasjonsvolum enn det TM faktisk har møtt.
For med årelange forhåndsbestillinger kan antall solgte biler umulig være en ukjent størrelse for planleggingen.

Ellers kommer Tesla temmelig sikkert med i neste AutoIndex.
Med mindre Tesla eiere lider hyppigere og mer av ønskebetont erindringsforskyvelse enn andre,
burde vi da få mer objektive data å bygge på.

Gruppen bileiere som legger hovedvekten på forutsigbar økonomi og driftsikkerhet,
kan med fordel nytte undersøkelser av typen AutoIndex som grunnlag for valg av bil.

Men selvsagt fins andre grupper som prioriterer helt andre hensyn for sitt valg.
Men da bør de også innrømme de kjøper bil X eller Y til tross for slike mangler
og på grunn av miljøhensyn, kjøreegenskaper, ..., ..... eller hva det måtte være.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

Jeg innrømmer lett at kvalitet ikke var et parameter for mitt kjøp tilbake i 2013. Det kunne det heller ikke være, for produsenten var helt fersk og hadde ingen historikk. Jeg kjøpte bilen utelukkende fordi jeg opplevde at de kom med et produkt helt ulikt alt annet på markedet. Samtidig dekket den alle mine behov mtp. Plass, hadde et design både utvendig og innvendig som falt i smak, og ikke minst: krefter i overflod når det trengs (eller når man vil ha det litt gøy). Etter at bilen ankom ble det umiddelbart åpenbart at jeg aldri noensinne kom til å eie en eksosbil igjen. Det blir som røyking på bar. Eksos er OK når du ikke har noe alternativ. Når eksosen plutselig forsvinner er det ingen vei tilbake. Ville heller ikke hatt røykting tilbake på barer....

Ellers er opplevelsen litt vanskelig å forklare, selv om drivlinjen og fravær av eksos og motorstøy naturligvis er lett å peke på. Men det er noe forfriskende ved det å kjøre 30 mil tur/retur hytta i en bil med 400 hester, til en energikostnad på 50,-. Og tidsbruk på lading? 10 sekunder på å plugge i når jeg kommer hjem. Trenger ikke lade på hytta om jeg ikke vil, og bilen kan kjøres akkurat som en fossilbil mtp. Hastighet. Besøke slekt i Sandefjord, 27 mil tur/retur? Null problem. Tur/retur med 30% igjen på batteriet. Igjen – ingen lading på turen eller på destinasjon.
På Torsdag skal vi kjøre 40 mil til slekt i Borlänge i Sverige. Begge de alternative rutene er dekket, enten vi lader 30 minutter på 22kW i Kongsvinger mens vi handler på Kiwi, eller kjører via Karlstad og stopper 10 minutter på Supercharger der. Tur/retur tipper jeg vi bruker strøm for en drøy hundrelapp. Diesel ville kostet rundt 5-600,-, og tidsbruken ville vært den samme.
Over året hadde jeg brukt mer tid på å fylle diesel enn jeg bruker på å lade bilen :)

Når det gjelder kvalitet har jeg hatt flere service-besøk med Teslaen enn jeg hadde med min forrige splitter nye VW. Takstativ-deksler har jeg knukket en del av. Motoren ble byttet på ordinær 20.000km service. Hovedskjermen er også byttet pga defekt minnekort, og til høsten skal bilen inn på neste service og får da samtidig byttet en bolt i forstillingen. For meg har det kun vært irriterende småfeil. Ingenting alvorlig. Skulle jeg ønske kvaliteten var bedre? Ja. Klarer jeg å kjøpe noe annet enn Tesla i nærmeste fremtid? Absolutt ikke. Det blir som å spørre meg om ikke jeg har lyst på en Nokia Communicator etter ett år med iPhone. Ja Communicator har kanskje MMS, skjerm som ikke knuses så lett og diverse andre utprøvde løsninger. Men det er fortsatt en utdatert og helt uinteressant telefon. For meg.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Runemann

Det kan vel lett bli det psykologiske fenomenet jeg nå ikke husker navnet på dette her (se "Folkeopplysningen" NRK nylig, del 6 https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen), altså det at man skal rettferdiggjøre (også for seg selv) sin egen investering i bilen... Jeg har selv en 10 år gammel Mazda, og det er ikke mange tusenlapper i året som går med på å vedlikeholde den altså. Har aldri vært inne til noensomhelt ex-post utbedring eller feiloppretting. Broderens Tesla er ikke i nærheten av en slik kvalitet, for å si det mildt, og hans problem er jo hele tiden det at den bilen må inn til utbedring (barn skal samtidig kjøres til skolen osv.). Det med at "fossilbiler" liksom ratler og rusker og bråker mye, og er helt antikvarisk i forholdt, er jo bare tullball da, kom igjen. Det slående er vel de store likhetene men nye premium-biler (positivt for Tesla det), snarere enn forskjellene - mener jeg.

Det som skremmer meg mest, som potensiell Tesla-man, er dekkene - man kan da ikke bruke titusenvis av kroner på nye dekk en eller flere ganger i året? Jeg har nettopp kjøpt nye sommerdekk til min mazda - de forrige holdt i 8 år...

Muffinman

Sitatman kan da ikke bruke titusenvis av kroner på nye dekk en eller flere ganger i året?
Nei, det synes jeg ikke at jeg kan. Jeg kjører mye og selger derfor 21" hjulene. Det er et veldig begrenset utvalg i dekk i den dimensjonen, og ingen av dem er spesielt slitesterke. I tillegg blir utslagene av hjulstillingsfeil (som jeg har vært plaget med) større med store felger. I standard dimensjon er utvalget større; her er alt fra supersportdekk via  slitesterke til billigdekk.

Å kjøre på 8 år gamle dekk er for øvrig ikke noe å skryte av synes jeg. Kanskje man burde lagre dekkene så lenge før man tok de i bruk? I så fall vil gummien bli så hard at de varer evig...

cairnz

Sitat fra: Runemann på tirsdag 16. juni 2015, klokken 13:36
Det kan vel lett bli det psykologiske fenomenet jeg nå ikke husker navnet på dette her (se "Folkeopplysningen" NRK nylig, del 6 https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen), altså det at man skal rettferdiggjøre (også for seg selv) sin egen investering i bilen... Jeg har selv en 10 år gammel Mazda, og det er ikke mange tusenlapper i året som går med på å vedlikeholde den altså. Har aldri vært inne til noensomhelt ex-post utbedring eller feiloppretting. Broderens Tesla er ikke i nærheten av en slik kvalitet, for å si det mildt, og hans problem er jo hele tiden det at den bilen må inn til utbedring (barn skal samtidig kjøres til skolen osv.). Det med at "fossilbiler" liksom ratler og rusker og bråker mye, og er helt antikvarisk i forholdt, er jo bare tullball da, kom igjen. Det slående er vel de store likhetene men nye premium-biler (positivt for Tesla det), snarere enn forskjellene - mener jeg.

Det som skremmer meg mest, som potensiell Tesla-man, er dekkene - man kan da ikke bruke titusenvis av kroner på nye dekk en eller flere ganger i året? Jeg har nettopp kjøpt nye sommerdekk til min mazda - de forrige holdt i 8 år...

Min Audi fra 2001 som har kjørt ca 2000km siden jeg fikk Teslaen, har hatt verkstedregninger for ca 25.000 kr i denne perioden. Det gir ca kr. 12,50/km i vedlikehold.
Teslaen fra 2014 hadde ved 80.000km kostet ca 11.000 (av 22.000 på 8-års-planen), eller ca 14 øre/km. Forskjellen i mitt tilfelle er at Audien er ca 90 ganger dyrere pr/km. Så for hver km jeg kjører med Audien så har det kostet det samme i verksted som 90km i Teslaen.

Når det gjelder dekk, så har jeg på 90.000km kjøpt to vinterdekk pga slitasje, og to sommerdekk pga punktering. Greit den er dyrere i dekk, men pris pr km er fortsatt ikke høy.

Elbilist

Øyvind.h

#1523
Sitat fra: Runemann på tirsdag 16. juni 2015, klokken 13:36
Det kan vel lett bli det psykologiske fenomenet jeg nå ikke husker navnet på dette her (se "Folkeopplysningen" NRK nylig, del 6 https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen), altså det at man skal rettferdiggjøre (også for seg selv) sin egen investering i bilen...

Jeg har intet behov for å rettferdiggjøre mitt kjøp. Mitt problem er nå at jeg ikke klarer å rettferdiggjøre et bytte til fossilbil. Pga. endret familiesituasjon har jeg et presserende behov for 7 seter (ikke 7-seter Model S), men jeg klarer rett og slett ikke selge S``en før Model X kommer. Litt usikker på hva jeg skulle ha å hente på å referdiggjøre kjøpet. Jeg har jo kalkulert med et langt høyere verditap enn jeg har hatt (ergo mye å gå på nedover før jeg er bekymret for restverdi). Jeg har jo også råd til å kjøpe meg en flott 5-serie eller tilsvarende, eller en stor Caravelle for den saks skyld. Men det blir som å gå tilbake til Communicator etter overgang til iPhone. Det skjer bare ikke.

Angående dekk: Jeg har passert 30.000km med min Model S. Tipper jeg er rundt halvveis i levetiden til dekkene, da med aktiv kjøring. Får jeg ut ca 60.000km blir dekk-kostnaden drøyt 20 øre per km.

8 år gamle dekk tror jeg ikke jeg hadde turt å bruke på noen bil.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cyber

Sitat fra: cairnz på tirsdag 16. juni 2015, klokken 14:57
Min Audi fra 2001 som har kjørt ca 2000km siden jeg fikk Teslaen, har hatt verkstedregninger for ca 25.000 kr i denne perioden. Det gir ca kr. 12,50/km i vedlikehold.
Teslaen fra 2014 hadde ved 80.000km kostet ca 11.000 (av 22.000 på 8-års-planen), eller ca 14 øre/km. Forskjellen i mitt tilfelle er at Audien er ca 90 ganger dyrere pr/km. Så for hver km jeg kjører med Audien så har det kostet det samme i verksted som 90km i Teslaen.

Hvis du forventer å koste på en 2001-modell Audi kr 25.000,- hver 2000 km ville det kanskje være en god  idé å kvitte seg med den  ;)
Hvis du kjører 40.000 km pr år bør du nok legge inn avskrivningen på Teslaen som etter 2,5 år ikke lenger dekkes av garanti.

TomHenden

Følger opp min tidligere post vedrørende skjevslitasje på bakdekk.

Var inne hos Tesla Trondheim torsdag forrige uke for årlig service. Fikk de til å ta hjulstillingsokntroll og da kom de frem til at høydenivå bak var for lavt som igjen forårsaket at camber var ute av stilling. Ifølge Tesla så var slitasjen ned i 3,0mm på begge bakdekk på innsidene, mens Tempedekk mente den var 2,4 og 2,6.

De prøvde seg med at jeg hadde for mye luft i dekkene, så derfor kunne jeg ikke få noe reklamasjon på det. Argumenterte med at det skal jo isåfall gi mer slitasje i midten istedenfor innsiden, og fikk 2 nye Continental dekk på reklamasjon til syvende og sist.
Levert: Model S 85 - 14.06.14 (Solgt, kjørt 40000km)
Levert: Model S 70D - 22.10.15 (Solgt, kjørt 13500km)
Bestilt: Model S 75D - Ferdig Produsert 11.07.16 - Levert 20.09.16

cirys1

Sitat fra: cairnz på tirsdag 16. juni 2015, klokken 14:57
Min Audi fra 2001 som har kjørt ca 2000km siden jeg fikk Teslaen, har hatt verkstedregninger for ca 25.000 kr i denne perioden. Det gir ca kr. 12,50/km i vedlikehold.

Dette må være tidenes dårligste sammenligning, hvor mye tror du det koster og med nye lykter, panotak, eller dørhåndtak til Teslaen UTENFOR garanti..

Muffinman

Jepp, må i det minste sammenligne biler som begge er innenfor eller utenfor garanti.

timingbeltkiller

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 16. juni 2015, klokken 15:28
Angående dekk: Jeg har passert 30.000km med min Model S. Tipper jeg er rundt halvveis i levetiden til dekkene, da med aktiv kjøring. Får jeg ut ca 60.000km blir dekk-kostnaden drøyt 20 øre per km.
60.000 X 0,2 = NOK 12.000

Går ut fra det er et komplett dekksett på 4 sommer  + 4 vinter du sliter ut på 60K km?
Da må prisen NOK 6K per sett ferdig montert og balansert  være litt av et kupp for 19 tommers feite hjul.

Sitat
8 år gamle dekk tror jeg ikke jeg hadde turt å bruke på noen bil.
JA, bør kasseres 4-5 år etter fabrikasjonsdatoen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

#1529
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 16. juni 2015, klokken 18:35
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 16. juni 2015, klokken 15:28
Angående dekk: Jeg har passert 30.000km med min Model S. Tipper jeg er rundt halvveis i levetiden til dekkene, da med aktiv kjøring. Får jeg ut ca 60.000km blir dekk-kostnaden drøyt 20 øre per km.
60.000 X 0,2 = NOK 12.000

Går ut fra det er et komplett dekksett på 4 sommer  + 4 vinter du sliter ut på 60K km?
Da må prisen NOK 6K per sett ferdig montert og balansert  være litt av et kupp for 19 tommers feite hjul.

Sitat
8 år gamle dekk tror jeg ikke jeg hadde turt å bruke på noen bil.
JA, bør kasseres 4-5 år etter fabrikasjonsdatoen.
4 vinterdekk koster i underkant av 10k.
4 sommerdekk koster rundt 4k.
Derav prisen på drøye 20 øre per km. I praksis 23,33 øre. Men jeg tror de fleste klarer å dra mer enn 60k km ut av dekkene.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA