Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering vs Årsmodell

Startet av Kallagtunet, tirsdag 05. november 2013, klokken 22:40

« forrige - neste »

Tuxedo

Pleier å lese denne tråden daglig, siden den får meg til å føle meg som fetter Anton, dvs at jeg ikke har noen av disse feilene (bortsett fra dugg i baklyktene, da).  Har jeg bare hatt griseflaks, eller er det flere i min situasjon?
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

nie

Sitat fra: Tuxedo på fredag 12. juni 2015, klokken 22:30
Pleier å lese denne tråden daglig, siden den får meg til å føle meg som fetter Anton, dvs at jeg ikke har noen av disse feilene (bortsett fra dugg i baklyktene, da).  Har jeg bare hatt griseflaks, eller er det flere i min situasjon?
Ikke vet jeg men en ting vet jeg;
Denne tråden paret med tråden om kapasitetsproblemer på verkstedene skremmer livskiten ut av meg som går rundt og vurderer om jeg skal bekrefte bestilling eller drite i hele Teslà.

cirys1

Sitat fra: Tuxedo på fredag 12. juni 2015, klokken 22:30
Pleier å lese denne tråden daglig, siden den får meg til å føle meg som fetter Anton, dvs at jeg ikke har noen av disse feilene (bortsett fra dugg i baklyktene, da).  Har jeg bare hatt griseflaks, eller er det flere i min situasjon?

Jepp du er fetter Anton...  :P

Selv følger jeg meg heldig selv (det burde strengt tatt ikke være sånn) dugg i baklykter, ganske kraftig vindsus ifra pano (begynner i 60-70km/h ingen vannlekkasje gudskjelov) stripe på førervindu, en gang gikk bilen fullstendig bananas med feilmeldinger (men tror bare den ble litt bilsyk av langturen) for det ble med den ene gangen...

Ut av alle biler jeg har hatt har alle vært favoritter til "fuckups" begynte og melde sin ankomst..

Jeg håper bb lager en tråd om hvordan det er og eie en TMS etter 100k km, for det "tør" jeg garantert ikke, men fult mulig at den blir byttet til en nyere TM/S/X i fremtiden..  8)

Muffinman

#1503
Tja, antar at kjørelengde er en faktor og da kommer feilene som uansett "skal" komme raskere med mye kjøring. Min bil nærmer seg 75k.  Har vel hatt det aller meste av de vanlige. Litt dumt at noen utbedringer er mislykkede og må gjøres på nytt. Har som tidligere nevnt rundet 40 feil om jeg teller alt. Og de flittige folkene på Lade er nok overarbeidet, men får inn mer folk i disse dager. Har ikke noe håp om å få utbedret noe på denne siden av sommeren egentlig, men jeg får vel melde inn feilene. Det som står på lista nå er:

1. Mislykket hjulinnstilling 9 april. Sliter innside bak. Knekt to greie vinterdekk og to 21" PS2 som skulle fått rulle noen hundre mil til. Nye sommedekk på nå, så får bilen bare tygge i vei.

2. Dioder i øvre bremselys dør en etter en.

3. Vindsus på høyre side etter "endelig utbedring" av trekk fra trekantvindu. Hadde ikke vindsus før fiksen.

4. Har hatt slakk og ulyder i DU i lange tider. Skiftet to ganger, og jeg merket ingen forskjell etter bytte nr.2. Det må være et problem med noe annet, f.eks. drivaksler. For sikkerhets skyld har jeg fått tilbake sirkelsaglyden på DU nr. 3.

5. Klapring i klimaanlegget (periodisk)

6. Klikking i vindussviskere. Håper de ikke slutter å virke, det vil virkelig være krise.

7. Siden det later til å ha kommet en fiks til mobilstøy på anlegget skal de få ordne det. Irriterende at fruen ikke kan sette veska på dørken om det ligger en telefon i den uten at det slår inn.

8. Knirking i bakluka ved kjøring over ujevnheter.

9. Riper de to nederste cm av vinduene, spesielt bak. Oppstod ganske umiddelbart etter at bilen ble levert, men nå er bilen gått så langt at det kanskje kan regnes som "normalt". Uansett ville de se på det.

10. Dugg, skitt og noe som ligner på mugg i de små baklysene.

11. Ene delen av hengslet på ladeluka har løsnet flere ganger. Splinten kan trykkes på plass igjen men det skal neppe være så skjørt?

12. Smell i forstillingen.

Pluss diverse småtteri som jeg skjønner at det ikke går an å fikse, så det får jeg leve med. Tålmodig? Tja. Passe lei nå ja. Denne bilen har ikke vært 100% i orden et sekund enda. Men jeg er ikke blitt stående fast med den og det er ingen andre biler jeg har lyst på. Men jeg begynner også å bli alvorlig bekymret over køen på verkstedene og alle feilene som har blitt kontinuerlig masseprodusert siden 2012. Det er ikke bare-bare å smelle opp flere servicesentre når folket som skal jobbe der får oppleve et massivt arbeidspress under amerikansk lederstil - nordmenn blir ikke værende lenge i slike jobber. Jeg tror at dette er i ferd med å bli så alvorlig at det kan skade selskapet. Det minste tegn til at det holder på å velte og jeg selger begge bilene og good bye Tesla.

BMW850

Muffinman: Jeg tror deg på at du har fått en mandagsbil, du må vel ha 50% av innlegga i denne tråden.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

cirys1

Sitat fra: BMW850 på fredag 12. juni 2015, klokken 23:25
Muffinman: Jeg tror deg på at du har fått en mandagsbil, du må vel ha 50% av innlegga i denne tråden.
Dette er det mest idiotiske innlegget jeg leser rundt om...

Det er tråder om DU, om dørhåntak, pano, baklys, dårlige tilpasninger osv osv.. Også selvsagt denne generelle og hver gang er det de samme anklagene "noen klager veldig, mandagsbil" osv..

Visst du leser de forskjellige trådene så klarer du og legge sammen at veldig mange er plaget av enkeltfeil, fordi det er veldig mange som rapporterer om de samme feilene..

Og det absolutt verste av det hele er at nå har det blitt så "gale" at man må "spare" opp" feil til service, alvorlig hvem har opplevd det med noe annet bilmerke før??
Nei jeg er ikke vant med leiebil/loaner eller at bilen blir vasket etter service men jeg er vant med og få time innen 2 uker og som regel fiks mens jeg venter uten spørsmål...

Jeg sier det igjen alle biler er suverene til "disaster strikes"...  :P

dosmont

Sitat fra: jkirkebo på fredag 12. juni 2015, klokken 10:58
Sitat fra: dosmont på fredag 12. juni 2015, klokken 02:38
Sånn jeg har forstått det, så er det ingen fare med slitasje på batteriet så lenge cellespenningen er under 4v dvs ca 95% lading.

4V er ikke lik ca. 95%. På Leaf tilsvarer 80% lading ca. 4.04V i cellespenning. 4V er dermed antageligvis i området 70-75%. 95% tipper jeg er ca. 4.15V.
ok
da har jeg 2 spørsmål til deg :)
Hvor mange celler er det i serie i batteriet?
Hva er spenningen på 100% lading når du superlader?
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Lynet

Det er 74 celler i parallell pr gruppe, 96 grupper i serie, 400V ved 80% SC hos meg, da blir det 4,167V pr celle.
I og med at alle Li-batterier har balansering på cellenivå er nok cellespenningen meget lik på alle.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jkirkebo

Sitat fra: Lynet på lørdag 13. juni 2015, klokken 10:48
Det er 74 celler i parallell pr gruppe, 96 grupper i serie, 400V ved 80% SC hos meg, da blir det 4,167V pr celle.
I og med at alle Li-batterier har balansering på cellenivå er nok cellespenningen meget lik på alle.

Ah. Man kan ikke se på spenningen under lading, den er alltid høyere enn cellespenningen (hvis ikke ville det ikke skjedd noen lading). Dessverre er det vel foreløpig ingen annen måte å lese ut batterispenning på Model S, men det kommer sikkert (antageligvis tilgjengelig via diagnosepluggen).

Forøvrig er spenningen på ca. 403V fulladet, altså 4.20V ved 100%. Siden spenningen er rundt 3.75V ved 50% (nominell spenning) sier det seg selv at den ikke er i nærheten av 4.16V ved 80%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

GOS

Sitat fra: Lynet på lørdag 13. juni 2015, klokken 10:48
Det er 74 celler i parallell pr gruppe, 96 grupper i serie, 400V ved 80% SC hos meg, da blir det 4,167V pr celle.
I og med at alle Li-batterier har balansering på cellenivå er nok cellespenningen meget lik på alle.

Dette har jeg ikke peiling på, så kanskje dumme spørsmål. Hvordan er resonnementet her? Sier du at ved lading på SC ved 80% viser 400V og dermed er spenningen på hver celle 400/96=4,167 ved 80%? Og om så er tilfelle så ligger du vel på en ganske høy spenning på 100%?
Men der er vel spenningstap også?

Min viser 394V ved 80%SOC ved lading på SC, og 403V eller 404V når jeg har ladet til 100% som da er 4,208V per celle om jeg regner på samme måte, og dette er vel i så fall ett spennings område som er i øvre sjikt av hva det bør være og indikerer da ingen / liten buffer i toppen? Dermed så tror at dette ikke kan være måten å regne ut celle-spenning på?
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Lynet

Det er helt klart en meget unøyaktig måte å måle på. Temperaturen i batteriet har mye å si for hvor stor strøm som slippes på. Jeg vet heller ikke hvor spenningen måles, så litt spenningsfall er det nok.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Brede

Nå har vi hatt en 3-4 tråder med diskusjon om batterikjemi, cellespenning, trivselstemperaturer osv den siste uken. Felles for de alle er at ikke har noe med trådtittel eller topic å gjøre.

100 sider er vel mer enn nok på denne tråden om vi ikke skal fylle den opp med stoff som hører hjemme andre steder.
Just saying..  ;)

Lynet

Enig.
Hos meg forsvant lyset under dørhåndtaket på føredøren i går!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ru Hovland

Sitat fra: staleand på fredag 12. juni 2015, klokken 22:14
@muffinman Du må serriøst ha fått tidenes mandagsbil? ;-p Må være utrolig frustrerende. Tollmodig er du, det skal være sagt!

Selv har jeg følgende feil jeg håper Tesla utbedrer:

- Knirk i belte på førersiden (kun i enkelte sete-posisjoner)
- Dugg i begge glassene på chromelista bak.
- Knapp på UMC virker ikke lenger
- Mugg på filten til takluka
Takluka vil ikke lenger åpne seg. Kan virke som om motorene møter motstand
- Sirkelsaglyd/klunk fra DU (oppdaget idag, svak lyd)
- Vindu bak på pasasjerside vil ikke lukkes igjen
- Lader maks til 18kWh selv med dobbeltlader
- Ser og at det er kommet vann inn i venstre baklykt og mistenker at det kan være vann inni selve luka? Løsnet en knott på bakluka og da rant det vertfall ut vann.


Her har jeg sikkert glemt en ting eller to også.

Bilen skal forøvrig selges nå og det spørs om det er lurt å annonsere bil for 540.000,- med så mange feil og mangler. Skal man tro det man leser her inne og på facebook så kan det vel fort ta noen måneder til med verditap før man får fikset alt.

Må da ærlig innrømme at det høres ut som en skikkelig mandagsbil dette også ;) man bør kunne forlange mye bedre kvalitet ut fra hva de har priset bilen til !

Ru Hovland

Sitat fra: nie på fredag 12. juni 2015, klokken 22:39
Sitat fra: Tuxedo på fredag 12. juni 2015, klokken 22:30
Pleier å lese denne tråden daglig, siden den får meg til å føle meg som fetter Anton, dvs at jeg ikke har noen av disse feilene (bortsett fra dugg i baklyktene, da).  Har jeg bare hatt griseflaks, eller er det flere i min situasjon?
Ikke vet jeg men en ting vet jeg;
Denne tråden paret med tråden om kapasitetsproblemer på verkstedene skremmer livskiten ut av meg som går rundt og vurderer om jeg skal bekrefte bestilling eller drite i hele Teslà.

Fikk den samme følelsen jeg også så jeg droppet tesla , audi skal komme med en q5 som har lengre kjørelengde så jeg avventer ett par år til premiummerkene kommer for full fart ! Er også spent på bilen toyota kommer med neste år

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA