Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering vs Årsmodell

Startet av Kallagtunet, tirsdag 05. november 2013, klokken 22:40

« forrige - neste »

tonl

Nå er det gjerne slik at de som har mange problemer skriker høyest her. Spørsmålet er hvor mange av de over 7000 tesla eier som opplever feil som beskrevet her? Har selv 2 model s uten noe feil eks. lekkasje fra pano. Dugg på baklykten kan jeg leve siden graden av den er ikke alvorlig ok syns jeg. Dugg på baklykten var det på min Audi A6 2011 også.

Mens de som er fornøyde og/eller ikke har opplevd noe feil, er nok ute og nyte bilen.

andvib

jeg har opplevd en god del småting og 1 driftsstans, siden aug 2013. Synes Model S er milevis foran alt fossilt. Tror mange her inne kommer fra Toyota,Octavia etc. uten feil (og uten noe særlig fancy ekstrautstyr) og samtidig har helt urealistiske forventninger til feilnivå. Jeg er overrasket over at det ikke er flere feil, dette er tross alt den første modellen av den første bilen de har bygget fra grunn. De tre siste bilene jeg hadde før Model S (bmw5/Audi a6) hadde alle tre masse feil de og, lekkasje i soltak, feil med radarcruise, active steering som ikke virket i minusgrader, dugg i frontlykt!, elektrisk baklukefeil etc.

SabreMan

Dyr bil betyr ikke nødvendigvis pålitelighet og feilfri bil:
http://www.whatcar.com/car-news/honda-named-uks-reliable-used-car-manufacturer-2015/1342848

"Problemet" med dyre biler er at de ofte har flere ting som kan gå galt enn billige biler. Det som er interessant, er hva produsenten gjør for å utbedre feilene og lage bedre biler.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

sven erik

etter det jeg ser og har fått med eg tror jeg ikke de førate bilene er de verste men  en periode i 2014 så mulig det er de som er mest mandags biler  men synn for oss  min er levert  i mai 2014 tror vi skal prøve å få en oversikt over det jeg   for kjenner en av  de førte som  fik bil og han har hatt 3 små feil   men de jeg har hørt som har levert bilen til bake har  og fått levert bil når jeg fikk min   en av de hadde skjevhet i bilen

timingbeltkiller

Sitat fra: Lynet på fredag 05. juni 2015, klokken 23:07
Jeg kjøpte Leaf i 2013 og trodde jeg kjøpte japansk kvalitet, men jeg hadde en liste på over 20 punkter i løpet av første året, noen av punktene fikk jeg utbedret.
Du kan ikke forvente japsekvalitet på Nissan biler.
Det er bevist bl.a. ved at fabrikken scorer meget dårlig på AutoIndex.

Sitat
Hvis noen føler at de må bytte bil fordi forhandleren ikke fikser den er det egentlig ikke bilens feil, men forhandlerens feil!
JA,
men økonomiavtalen mellom fabrikk/importør og forhandler er ofte utslagsgivende for forhandlers evne og vilje
til kundevennlig handsaming av reklamasjonene.

For noen år siden laget Kia-forhandlerne i Tyskland bråk med fabrikken nettopp fordi avtalene deres
tvang de til avvisende reklamasjonspraksis.

OG
Tesla har ikke selvstendige forhandlere, bare lokale salgs- og serviceavdelinger.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: SabreMan på lørdag 06. juni 2015, klokken 11:40
"Problemet" med dyre biler er at de ofte har flere ting som kan gå galt enn billige biler. Det som er interessant, er hva produsenten gjør for å utbedre feilene og lage bedre biler.
INNERTIER!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 06. juni 2015, klokken 11:52
økonomiavtalen mellom fabrikk/importør og forhandler er ofte utslagsgivende for forhandlers evne og vilje
til kundevennlig handsaming av reklamasjonene.
Det beste sett fra forhandlers side er å fakturere fabrikk for alle kostnadene med å utbedre en reklamasjon.
Det verste er (lave) X kroner per solgt bil som skal dekke alle kostnadene.

Toyota/Lexus er her gått så langt at de pålegger forhandler som del av periodeservice i all stillhet rette opp mulige
feilkilder kunden ikke engang aner eksisterer.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

nagela

Hadde min P85+ levert desember 13 inne til 1års/20000km service nå.
(Hadde gått 1,5 år 0g 30000 km, men det skyldes venting på ledig time og var ikke noe problem i følge Tesla)

Hadde følgende jeg ønsket fikset:

1: Svake bremser når vått / klosser henger på etter parkering-> Alt skiftet ut med siste utgave inkl beskyttelsesskjold. Alt OK
2: Mobiltlf slår inn på radio -> Demping montert. Alt OK
3: Dårlig mottak DAB -> Trolig sammenheng med sak ovenfor, men er ihvertfall fikset. Alt OK
4: 26A begrensing på Type 2 -> Oppgradert kabelnett. Alt OK
5: Speil lar seg ikke folde inn grunnet korrosjon -> Skiftet ut med nye, inkl el.folding. Alt OK
6: Vann i baklykter  ;D -> Tørket ut og tettet, men skulle egentlig byttes ut men var tomt på delelager. Skiftes ved neste besøk.

I tilleg ble diverse service bulletins utført: Kontaktor batteri, Sprutskjold styresnekke ?, Titanstang foran batteri og sikkert noe mere.

Har ikke hatt noe problem med DU, så den er ikke rørt.
Heller ikke problem med lekkasje panoramatak eller trekantvindu, så det er også OK. (Panoramatak ble smurt opp som del av service)

Dette tok 2 dager og jeg hadde en nesten ny standard 85 som lånebil.
Fikk bilen nyvasket tilbake.

100% fornøyd.
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

Muffinman

#1463
Har det kommet fiks for mobilstøy inn på anlegget nå? Har du testet om det ble bra? Må innrømme at jeg har gitt opp og innstilt meg på å leve med det.

cairnz

Sitat fra: Muffinman på lørdag 06. juni 2015, klokken 21:13
Har det kommet fiks for mobilstøy inn på anlegget nå? Har du testet om det ble bra? Må innrømme at jeg har gitt  og innstilt meg på å leve med det.
Sist jeg snakket med de om akkurat dette så var det ingen offisiell "fiks" på det, men de hadde hørt at noen hadde hatt hell med å dra ned festet under skjermen, og feste alufolie der, eller annet skjermende materiale.
Elbilist

hgs

Sitat fra: cairnz på lørdag 06. juni 2015, klokken 21:18
Sitat fra: Muffinman på lørdag 06. juni 2015, klokken 21:13
Har det kommet fiks for mobilstøy inn på anlegget nå? Har du testet om det ble bra? Må innrømme at jeg har gitt  og innstilt meg på å leve med det.
Sist jeg snakket med de om akkurat dette så var det ingen offisiell "fiks" på det, men de hadde hørt at noen hadde hatt hell med å dra ned festet under skjermen, og feste alufolie der, eller annet skjermende materiale.

Det fungerte ikke på vår iallfall, den er akkurat like håpløs som før mht støy. Har vel gitt opp dette inntil videre. Ang andre feil og mangler tok UMC'en kvelden her om dagen, men var heldigvis rett ved Skøyen og fikk ny etter 10 min med feilsjekking.

Feillista vår etter ett år er litt lengre enn vi håpet, men så lenge viljen til å rette opp i feil er såpass stor er det ingen annen bil som frister. Håper bare Tesla er sitt ansvar bevisst og at man slipper krangling mht betaling for fix av kjente feil når garantien løper ut.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

nagela

Ang mobilstøy.

Har en Iphone 6+, som frem til nå har slått KRAFTIG inn på stereo.
(Har normalt mobilen i brystlommen, men støyet like mye uansett hvor jeg plasserte den )

Trodde heller ikke det var noe å gjøre med det, men nevnte det jo til service-mottager.

Han sa da at slik skal det ikke være, og at de hadde en demper/støyfilter som skulle fikse problemet.
(Dette var på Skøyen)

Har nå hatt bilen i 2 dager etter fix, og det har vært helt stille  :D

Før gikk det vel max 10 min mellom hver gang den slo inn.
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

Leiha

Mine feil etter 3 dager:

Støy fra mobil.

Det er vanskelig å få åpnet ladeluke med UMC/Superladerkontakt. Blir stående og fekte som en idiot, ender med å åpne med keyfob.

Må vel stoppe ved et servicesenter og få sjekket det.
Hitra, Sør Trøndelag
S85D Levert 3.6.2015
TM3 LR AWD levert 25.6.2019

cirys1

Sitat fra: Leiha på søndag 07. juni 2015, klokken 07:04
Det er vanskelig å få åpnet ladeluke med UMC/Superladerkontakt. Blir stående og fekte som en idiot, ender med å åpne med keyfob.

Jeg lurer på om de har deaktivert denne funksjonen på mange SC, før så fungerte det fint hos meg nå i det siste har det aldri fungert, må bruke keyfob eller touchskjerm. UMC i garasjen fungerer plettfritt så det er ingenting med signalgangen og gjøre.

qvern

God søndag til alle! Bare noen kommentarer til min tidligere klagesang (24 feil og kaster inn håndkleet...)

Først av alt, tusen takk for et strålende forum, det har vært til stor hjelp å se hva andre har hatt av problemer og hva som har blitt gjort for å fikse dem. I tillegg mange nyttige tips og fine beskrivelser av reiser/turer osv. Har hatt min S85 til Leipzig og det gikk greit uten at den fikk havari på veien :)

Min bil ble levert Drammen april 2014.
Tesla skal absolutt ha at de er meget villige til å rette feil, uten diskusjon. Riktignok tar det votter og vinter før man får time, men dog, de fikser det meste. Dessverre hos meg popper det nærmest 2 nye feil opp for hver feil som rettes...
Tror definitivt at jeg har en mandagsbil/hastverksbil: Pano´et er byttet 2 x. Taktrekket innvendig byttet. Gummilister rundt vinduene og ellers var satt på i fylla så det ut som osv.osv.
I gamle dager da vi bygget PC´er for moro skyld husker jeg en veldig diffus feil vi kalte for "ustabilt hovedkort". En eller annen IC som ikke funket helt bra. Har litt inntrykk av at samme greia har min bil. Den kom tilbake fra enda en service sist fredag og dagen etter sluttet vindusheisen bak på høyre side å fungere. GPS høydenivåregulatoren funket heller ikke, selv om dette ble sagt var i orden nå. Egentlig et svært godt eksempel på hvordan siste år har forløpt.

Jeg prøver ikke å være "troll". Det finnes også selvfølgelig eksempler på andre biltyper med mye feil og mangler. Hvis jeg går 3 biler tilbake i min bilhistorie hadde jeg en ny Volvo XC70, brukt 6-7 måneder, der batteriet knakk fullstendig etter 1 ukes parkering. Det var også den eneste feilen. Etter den en BMW 530Xi. Der var det plutselig stor vannlekkasje som ødela hovedkortet (gjett hvor BMW har plassert det, helt nederst under bagasjerommet ::) ) Det viste seg at det var en produksjonsfeil på "lenserøret" i stolpen fra taket i fra fabrikk. Siste bil før Tesla var en ny BMW X6, overhodet ingen feil på 2 år.

Ja, Tesla er en nydelig bil, herlig å kjøre (når alt er i orden). Fikk nesten "motorsykkelfølelse" der man kjører rett og slett for turens skyld. Det har jeg ikke gjort med mange fossilbiler!
Noen feil?, pytt, greit det, men så bare rant det inn med feil, og fortsetter med å renne, den ene avløser det annet  . Etterhvert har jeg resignert fullstendig og nå er jeg i grunnen bare ganske trist.
Dette til orientering til dere som har kommentert, takk for medfølelse forresten, og lurt på et par ting.
Jeg ønsker alle Tesla eiere en riktig god og feilfri bilsommer :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA