Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering vs Årsmodell

Startet av Kallagtunet, tirsdag 05. november 2013, klokken 22:40

« forrige - neste »

Davidsv

Sitat fra: Djur1 på fredag 20. februar 2015, klokken 08:08
Hva betyr det røde /oransje merket som dukker opp når bilen ikke vil starte? Det er bilde av en bil og en pil ned under bilen.  Kan se ut som den vil skifte hovedbatteriet.

ifølge brukerhåndboken betyr rødt merke at jack modus er på, og gult merke at det er noe feil med smart luftfjæring.
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

Djur1

Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Øggen

Mitt tips er:
Still bilen på en helt jevn og mest mulig plan flate. Still luftfjæring til low og la den senke seg, så stiller du den til very high. Går det?
Om det går, still den tilbake til standard og ta en dyp reset.

trygvelo

Det er helt UTROLIG at de fremdeles leverer ut biler med disse elementære feilene. Det vitner om en ekstremt dårlig kultur/organisasjon hos Tesla hvor informasjonsflyten oppover i systemet enten er så godt som fraværende, eller så har de på toppen kun fokus på nye "kule" funksjoner og ikke å utvikle kvaliteten på de "kjedelige" tingene.

Har de mange av disse skruene og brakettene som ikke tåler salt på lager burde de i det minste sørge for å sette dette på biler som leveres til sydlige strøk. Man kan jo spørre seg om det i det hele tatt er god økonomi i å levere ut biler med slike feil...

Djur1

Denne feilmedlingen dukker kun opp når bilen ikke vil starte pga lav 12volt spenning, mulig at airsupension ikke vil jobbe hvis 12v spenningen er for lav?

Jeg kjører rundt med 12volt jumper bak i så det går bra. bare jævlig lei av å starte bilen på den måten, folk ler på jobben!  :o ;D ;D
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

timingbeltkiller

Sitat fra: trygvelo på mandag 23. februar 2015, klokken 10:32
Det er helt UTROLIG at de fremdeles leverer ut biler med disse elementære feilene. Det vitner om en ekstremt dårlig kultur/organisasjon hos Tesla hvor informasjonsflyten oppover i systemet enten er så godt som fraværende, eller så har de på toppen kun fokus på nye "kule" funksjoner og ikke å utvikle kvaliteten på de "kjedelige" tingene.
Leste et US sted (finner det ikke igjen) en undersøkelse blant medarbeidere som har sluttet i TM.
Noen antydet det lønte seg dårlig å berette om feil og mangler oppover i systemet.
Dersom riktig kan en slik kultur med sjef(er) som foretrekker JA-mennesker under seg,
forklare en god del av de tilsynelatende uforklarlige kvalitetsmanglene i både selve produksjonen
og i etterkontrollen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Muffinman

Les denne og gjør et forsøk på å identifisere hvor Tesla sløser:

http://en.wikipedia.org/wiki/Muda_%28Japanese_term%29

Jeg kan ikke forstå annet enn at Tesla roter vekk enorme ressurser de heller kunne brukt til å drive selskapet videre. Istedet går mye tapt.

NegativeElectrode

Med TMX på trappene burde de rydde opp i kvalitetsfeil som stjeler tid fra servicesentrene, og som potensielt kan skade salget særlig for den kommende modellen som er mer myntet på de nordlige markedene enn TMS.

Tesla er nok vel så opptatt av "product development flow" (les gjerne Donald Reinertsen bok om temaet) enn production flow. Basert i Silicon Valley er førstnevnte flow det som avgjør den konkurranseevne, mens over tid production flow bli vel så viktig. Biler er ment å vare ihvertfall 15 år, og det forventes at ihvertfall de 5 første årene ikke krever massiv feilretting på grunn av produksjons/designfeil.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

RonnyØ

Sitat fra: Djur1 på mandag 23. februar 2015, klokken 11:00
Denne feilmedlingen dukker kun opp når bilen ikke vil starte pga lav 12volt spenning, mulig at airsupension ikke vil jobbe hvis 12v spenningen er for lav?

Jeg kjører rundt med 12volt jumper bak i så det går bra. bare jævlig lei av å starte bilen på den måten, folk ler på jobben!  :o ;D ;D
Seriøst? Kjører du rundt med jumper som du må bruke innimellom??
Husqvarna Automower 320

RaBalder

Sitat fra: Muffinman på mandag 23. februar 2015, klokken 11:15
Les denne og gjør et forsøk på å identifisere hvor Tesla sløser:

http://en.wikipedia.org/wiki/Muda_%28Japanese_term%29

Jeg kan ikke forstå annet enn at Tesla roter vekk enorme ressurser de heller kunne brukt til å drive selskapet videre. Istedet går mye tapt.

Det var en fin lenke  ;)   Mye fornuftig å lese om muda.....

Muffinman

Da tror jeg _nesten_ at jeg ville kjørt rundt med et ekstra 12v batteri i frunken og trådløst 12v rele som kunne kobles til via fjernkontroll når bilen ikke ville starte ;)

Tuxedo

Hvordan ville en nødløsning med ekstra batteri i frunken koblet i parallell til det eksisterende 12V batteriet fungere?
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Muffinman

Usikker, men om du skulle ta sjansen; husk sikringer i begge ender og fest ekstrabatteriet skikkelig. Sikkert ikke umulig at man risikerer utilsiktede virkninger....

HåkonE

#1198
Høres nesten ut som tyskerne er feilfrie. ;D  Selv hadde jeg en av de siste BMW som rullet ut av samlebåndet fra den nå utgåtte og svært populære volummodellen BMW E9x-serie.

Den hadde fukt i lyktene. Når jeg googlet det, så fant jeg tråder fra irriterte kunder som i 2005 lurte på NÅR en "premium-produsent som BMW" skulle fikse det. Og at BMW kom til å slite hvis de ikke fikk orden i sysakene ASAP....  ;)   Jeg hadde 2012-modell. 7 år og det er fortsatt ikke fikset. BMW prøvde å fikse det 2 ganger på service - glem det.

Dekslet til vindusspylerpumpene. Samme der, og mine datt av. Kjent svakhet tilbake fra 2005. Ser ut som de har videreført akkurat det samme designet på nye F30. Tydeligvis bra nok.

Audi/VW har jo hatt forstillings problemer i årevis uten at en finger har blitt løftet for å løse det. Min far fikk som svar på kraftige knirkelyder: "Normalt når du svinger mye".

Jeg kunne fortsatt, men har slått meg til ro med at pris har mer sammenheng med kvalitet i form av materialbruk og funksjoner - ikke nødvendigvis hvor godt ting er designet eller skrudd sammen. Ja, det finnes sikkert flere her som har hatt BMW i 20 år uten en eneste feil, men det er det slettes ikke alle som klager over Tesla heller. Faktisk syntes jeg å se de samme brukernavnene igjen i omtrent samtlige tråder komme med egne anekdoter og bastante konklusjoner over stort problem Tesla har....fordi bilen deres ikke er feilfri og de har lest om minst 5 andre på interwebben som har samme problem(er).

Historien er for øvrig full av eksempler på dyrere biler (spesielt i lavt produksjonsvolum) er de med aller flest feil. Mercedes S-klasse er den bilen i klassen det selges mest av (2014), og er langt i fra feilfri. Consumer Reports sier det står dårligere til der enn de Model S som ruller ut av fabrikken i dag.

Forsvarer jeg Tesla? Nei. Hadde jeg følt meg trygg på fukt i lyktene om jeg kjøpte en ny BMW i dag? Nei. Forventer jeg en feilfri Tesla? Nei, men jeg vet i det minste at gresset er ikke alltid *så* mye grønnere på den andre siden.... YMMV.  ;)

timingbeltkiller

Sitat fra: Haknys på mandag 23. februar 2015, klokken 13:51
Faktisk syntes jeg å se de samme brukernavnene igjen i omtrent samtlige tråder komme med egne anekdoter og bastante konklusjoner over stort problem Tesla har....fordi bilen deres ikke er feilfri og de har lest om minst 5 andre på interwebben som har samme problem(er).
Problemene med verkstedkapasiteten tyder på større antall mandagsbiler enn 6.
De behøver heller ikke containerlaster med DUs til 6 biler.
Du kan i beste fall flytte kommaet 2 plasser til høyre.
I verste fall nærmere 3 enn 2.

Sitat
Historien er for øvrig full av eksempler på dyrere biler (spesielt i lavt produksjonsvolum) er de med aller flest feil.
JA,
derfor skrev jeg tidligere i dag:

"Dagens reklame:

Har du lyst på en upålitelig bil, kjøp en til NOK 900K.
Har du lyst på en pålitelig bil, kjøp en til NOK 300K."
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA