Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nedtur ved overlevering av TMS

Startet av Stiania79, tirsdag 05. november 2013, klokken 20:52

« forrige - neste »

Stiania79

Hei,

yepp - vet det allerede er en tråd på dette - om ikke flere. slik jeg leser det (men har noen TESTET nå på minus grader)

Nokian R2: Knall på snø, is og minus, men veldig myke og ergo ikke bra i "Oslo" og østlandet

Michelin iX3: Noe bedre på våt vei, "Oslo" føre, men dårligere på skikkelig vinter

Noen andre merker?

Piggdekk - noe som anbefales? Finnes det noe annet enn Nokian 7 til Tesla i 19-'''???

Skal bestille snart og blir bare mer og mer forvirret.

Lånt noen spørsmålstegn og endret tittel.
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

sindrej

Er vel begrenset hvilket inntok kong vinter har gjort i det ganske land.  Så eneste praktiske erfaringer er vel på våt, kald og bar vei.  Jeg har ikke lagt om ennå, men kjøpte Pirelli.  Mest fordi jeg taper nesten ingenting på å kjøpe til Nordiske vinterdekk senere om det blir nødvendig.

EvenSteven

Jeg har kjøpt Nokian Hakka 8 til min bil. Mangler fortsatt bilen, så ikke fått testet enda. Men blir sikkert som limt fast til isen med disse på!  ;D
Tesla S P85+ sølv

Stiania79

Sitat fra: EvenSteven på mandag 28. oktober 2013, klokken 15:42
Jeg har kjøpt Nokian Hakka 8 til min bil. Mangler fortsatt bilen, så ikke fått testet enda. Men blir sikkert som limt fast til isen med disse på!  ;D

Nokia 8? Trodde det var R2 som piggfrie og 7 med pigg?

Ellers hørt at Michelin kun leveres med 40 profil???
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

Amper

P85D :o)

PAS

kommer rett fra mittdekkhottel.no og har byttet ut mine 21 Miechelen sport med 19 tommer piggfri Nokia R2.  Etter 10 min begynte dekktrykk varsel å lyse. Stoppet på Shell på Ås, trykket var 45 bak og 42 foran (nomielt  38/42), men dekkene var jo varme. Fylte på litt foran, men etter 10 min kom warningen opp igjen. Lurer på om dekktrykksensorene skulle ha vært omkalibrert ?.
Forøvrig: merkbart mindre hjulstøy med 19tommer piggfri, men litt mer "flytende" følelse ved raske svinger og filskift. De sitter ikke så klistret på veien som 21 tommere, men det er "no free lunch" Virker også på første tur med 19 tommer somom kw/km går litt ned
Er det noen andre som har hatt trøbbel med dekktrykk sensorer etter dekkskift?
Signaturrød 85P+,  Levert 23/8-13 VIN 14940
EL 22932

kimlillebo

Jeg byttet fra 21" Michelin til 19" Pirelli.

Har også opplevd at bilen blir mer "flytende" ved rattutslag. Spesiellt i 80km/t ++.
Den oppfører seg litt mer som en Mercedes S klasse fra 90-tallet.. Også kallt flyvende teppe.
Først nå etter omleggingen at jeg merket godt hvor tung bilen er.
Den slipper festet med asfalten også mye lettere nå enn tidligere.

Alt i alt så er jeg veldig glad jeg valgte 21" sommer dekk, og gleder meg mer en noen gang til å legge om igjen til våren.

PS: Har hatt ingen problemer med verken dekktrykk, feilmeldinger eller sensorer.

K.
Sitering av kimlillebo sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Model S Performance #1697, VIN 15313
Mottok bilen 16.09.2013, strålende fornøyd. Blå, sort skinn, morbær int., pano, dobbel lader, tech, park sensor, lys, sikkerhet, 21" grå
Ikke P+ og barne seter bak

fonberg

Sitat fra: PAS på mandag 28. oktober 2013, klokken 18:15
kommer rett fra mittdekkhottel.no og har byttet ut mine 21 Miechelen sport med 19 tommer piggfri Nokia R2.  Etter 10 min begynte dekktrykk varsel å lyse. Stoppet på Shell på Ås, trykket var 45 bak og 42 foran (nomielt  38/42), men dekkene var jo varme. Fylte på litt foran, men etter 10 min kom warningen opp igjen. Lurer på om dekktrykksensorene skulle ha vært omkalibrert ?.

Dette tyder vel på at sensorene ikke er kalibrert ja. Bilen skal si fra etter ca. 10 km hvis den ikke registrerer sensorene.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Trøndertesla

Sitat fra: PAS på mandag 28. oktober 2013, klokken 18:15
Forøvrig: merkbart mindre hjulstøy med 19tommer piggfri, men litt mer "flytende" følelse ved raske svinger og filskift. De sitter ikke så klistret på veien som 21 tommere, men det er "no free lunch" Virker også på første tur med 19 tommer somom kw/km går litt ned
Er det noen andre som har hatt trøbbel med dekktrykk sensorer etter dekkskift?

Jeg har også fått en "flytende Tesla" etter omlegging til svært myke Nokian 19 tommer piggfri - minner litt om en god gammeldags Cadillac. Blir lite racing-kjøring om dagen... men regner jeg med at jeg får tilbakebetalt i svært godt veigrep når vinteren setter inn. En av Tesla-gutta på Lade sa at Nokian piggfri dekkene var "de beste" og at jeg kunne glede meg til snøen kommer. Når alle andre biler går rett frem i svingen så skal vistnok Tesla m/Nokian klare svingen på en elegant måte. Så vi får bente og se... :-)

Dekktrykksensor: Ingen problemer - kun varsel om at det var noe feil. Stakk innom Tesla på Lade og etter 26 sekunder så hadde Tesla-mannen ordnet dette. En runde rundt bilen med sitt apparat og fix ferdig. På neste softwareoppdatering så blir det lagt opp til at bilen husker flere sett med dekk, slik at vi slipper denne runden ved hvert dekkskifte
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

tSla

Sitat fra: kimlillebo på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 15:17
Jeg byttet fra 21" Michelin til 19" Pirelli.

Har også opplevd at bilen blir mer "flytende" ved rattutslag. Spesiellt i 80km/t ++.
Den oppfører seg litt mer som en Mercedes S klasse fra 90-tallet.. Også kallt flyvende teppe.
Først nå etter omleggingen at jeg merket godt hvor tung bilen er.
Den slipper festet med asfalten også mye lettere nå enn tidligere.

Alt i alt så er jeg veldig glad jeg valgte 21" sommer dekk, og gleder meg mer en noen gang til å legge om igjen til våren.

PS: Har hatt ingen problemer med verken dekktrykk, feilmeldinger eller sensorer.

K.

Kim,

Hvor fikk du dekkene fra? Jeg venter på et leveringstidspunkt for Pirellipakken, har vært i samtaler med Tesla Bergen men venter fortsatt på tilbakemelding. Vi bor jo i samme distrikt; hvordan kom felgene ? Og hva gjorde du med innstilling/kalibrering/registrering (velg det som er rett :) ) av dekktrykksensor? Og sist men ikke minst, hvilke type felger fikk du?

Mvh
Tesla Model S P85+

kjonix

Polarwheels 20" med Vredestein Wintrac Extreme. Så langt veldig fornøyd, men nå har jeg jo ikke testet på vinterføre enda.  :P

Jeg ler av dere som kjører 19 hele året fordi dere er redd for reduserte kjøreegenskaper! :-) Har aldri ønsket meg 19 - verken når jeg kjører med 21 eller 20! Ja, jeg vet jeg ypper til bråk! :-) For meg betyr forskjellen gubbebil eller den lekreste bilen som går på norske veier!

gbzdoc

Jeg la om til 19" Nokian R2 på originalfelgene, altså samme sensorer som før dekkskift. Ingen problemer da. Merker også den litt flytende Merce følelsen på disse dekkene, og de slipper rimelig lett på våt asfalt. Men ikke noe problem synes jeg så lenge man ikke kjører gris og tar med i beregningen at det er 2,2 tonn med bil man ratter rundt på veien. ;-)

Antispinn og stabilitetssystemet slår fort inn og retter opp evt. potensislt spennende situasjoner på en effektiv måte. Er jo litt morsomt også når halen logrer litt... :D

Forøvrig litt interessant at en som gikk fra 21" til 19" Hakka fikk mindre støy. Jeg som gikk fra 19" sommer til 19" Hakka fikk betydelig mer dekkstøy, spesielt i hastigheter mellom 70 og 100.

Får muligens testet dekkene på litt snø til helgen, om den ligger der enda.

Hvor bør man kjøpe kjetting til slike traktor-hjul?? ;)

jkirkebo

Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 17:16
Jeg la om til 19" Nokian R2 på originalfelgene, altså samme sensorer som før dekkskift.

Jeg har bestilt her:

http://www.schneekette24.de/comfortmontageketten-pkw/rud-matic-disc/rud-matic-disc-4716660-sonderkette-bmw.php

De skal passe til TMS med 19" hjul. Regner med å få de i løpet av noen dager, skal teste montering og komme med rapport her.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Stiania79

Sitat fra: kjonix på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 17:09
Polarwheels 20" med Vredestein Wintrac Extreme. Så langt veldig fornøyd, men nå har jeg jo ikke testet på vinterføre enda.  :P

Jeg ler av dere som kjører 19 hele året fordi dere er redd for reduserte kjøreegenskaper! :-) Har aldri ønsket meg 19 - verken når jeg kjører med 21 eller 20! Ja, jeg vet jeg ypper til bråk! :-) For meg betyr forskjellen gubbebil eller den lekreste bilen som går på norske veier!

Hva betalte du for dette?

Stiania79

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 17:19
Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 17:16
Jeg la om til 19" Nokian R2 på originalfelgene, altså samme sensorer som før dekkskift.

Et annet alternativ er www.autosock.no

:-)

Jeg har bestilt her:

http://www.schneekette24.de/comfortmontageketten-pkw/rud-matic-disc/rud-matic-disc-4716660-sonderkette-bmw.php

De skal passe til TMS med 19" hjul. Regner med å få de i løpet av noen dager, skal teste montering og komme med rapport her.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA