Vurderer Tesla S. Her er regnestykket mitt, og tanker rundt å switche.

Startet av sn0le, mandag 28. oktober 2013, klokken 00:27

« forrige - neste »

sn0le

Steike. Så det blir 50k eks MVA for sommerdekk og vinterdekk hvis man vil ha originale 21" Teslafelger og begge sett med målere?
Ganske spenstig, men så er vel felgene relativt kostbare da.

Hvordan blir det med felger fra andre leverandører, vil man kunne få felger med målere?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Kagex

Man kan kjøpe disse målene fra tesla

Sent from my GT-I9505 using Xparent BlueTapatalk 2

P29687

Kagex

P29687

sn0le

OK. Good to know. :)
Får ta meg en prat med bilselgeren når jeg skal prøvekjøre om 2,5 uker.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

janmb

Sitat fra: d386yv på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 16:08
mulig det er inkludert i servicen's fastpris, men det er jo uansett 20k over 4 år er det ikke? dvs 5000 pr år i vedlikehold de første 4 år.

Jepp, og det er jo ekstremt lite.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

OddB

Hvis noen vil legge inn prisen på batteriet i regnestykket kan kanskje denne artikkelen være av interesse.

By most estimates, the battery for the Model S that I drove should cost between $42,500 and $55,250, or half the cost of the car. But (Tesla Tech Officer) Straubel indicated that it is already much lower. "They're way less than half, actually," he says. "Less than a quarter in most cases."

Det vil si at et batteri mest sannsynlig koster ca 150 000 kr...

http://insideevs.com/tesla-battery-in-the-model-s-costs-less-than-a-quarter-of-the-car-in-most-cases/
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

janmb

Jeg stilte dette spørsmålet direkte til Tesla på Alnabru og fikk følgende svar, muntlig:

Prisen på nytt batteri inkludert montering i USA er ganske akkurat 10.000 USD. Noe mer må forventes i Norge, antakelig 80.000-100.000 NOK.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Kallagtunet

Fra tesla sitt eget forum så var prisen for en som ødela batteriet ved å kjøre over ett tillhengerfeste på motorveien 40000 dollar...

Bjoris

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 02. november 2013, klokken 18:28
Fra tesla sitt eget forum så var prisen for en som ødela batteriet ved å kjøre over ett tillhengerfeste på motorveien 40000 dollar...

Halv pris av ny bil, mja det kan jo være, men det høres jo ikke særlig smart ut å prise det slik, da tar de en vannvittig margin.

Iflg denne trendforskeren betaler Tesla 200 dollar pr kW i dag og 120 ved midten av neste år. Med 200 dollar pr kw blir det 165.000 for ett 85 kW batteri inkl. mva og 30% margin. Ved 120 dollar pr kw blir samme pris med samme forutsetnigner 99.450 så kanskje 100.000 ikke er helt på jordet!? Iallefall om litt. Det er forøvrig ikke så interessant, en skal jammen oppføre seg rart om verken garanti eller forsikring dekker batteriskade det første 8 årene... JA, det er tenkelig at Tesla ikke vil dekke batteriet ditt om det svekkes mye, men jeg tror ikke det er særlig aktuelt, mange Leafer har nok ladet flere sykler allerede enn en Tesla vil ende opp med for de fleste av oss innen 5-8 år...

http://energiogklima.no/nyhetsblogg/olav-anders-oevreboe/trendforsker-elbilen-overtar-allerede-fra-2016/#.UmazirKeGD4.facebook

erot

Sitat fra: sn0le på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 21:27
Jeg har noen spørsmål rundt dekkene som Tesla leverer.
Ser i konfiguratoren at man får 2 valg.
Det ene er 19" helårsdekk (Goodyear Eagle RSA2?) og det andre er 21" høyytelsesdekk.
Ifølge denne siden så skal 21" vistnok være Michelin Pilot Sport 2, 245/35R21.
http://www.teslamotors.com/no_NO/models/specs

Så ser jeg på denne siden av Performance Plus pakken inneholder Michelin Pilot Sport PS2, 265/35R21.
http://www.teslamotors.com/no_NO/models/options

Er det bare jeg som synes at det er en ganske drøy pris på 27k å gå fra 19" dekk med felg til 21" dekk med felg?
Når dekkene følger med bilen, er de også MVA-fritatt? Eller gjelder MVA-fritagelsen bare for selve bilen?

Hos Dekkmann, som i utgangspunktet ikke er en veldig rimelig plass å kjøpe dekk, så koster 4 stk Michelin Pilot Sport PS2, 265/35R21 ca 17,5k ink MVA. Dvs 14k eks MVA. (Selvfølgelig uten felg).
Samme dekket, som 245/35R21 koster ca 16,7k ink MVA. Dvs ca 13,4k eks MVA. (Også uten felg).

Er ikke noe vel bevandret i dekkverden, men slik jeg tolker det er Pilot Sport PS2 et bedre dekk enn Pilot Sport 2?
Forøvrig virker det som Michelin har laget en etterfølger, for på nettsiden dems har dem ikke Pilot Sport 2 lengre, men Pilot Sport 3.

Er bare 99% sikker, men Pilot Sport 2 og PS2 er det samme. PS3 er ikke etterfølger men en billigere variant. Pilot Super sport er etterfølgeren til PS2, men begge selges tilsynelatende parallellt nå og finnes i litt ulike dimensjoner. Sannsynligvis ganske sammenlignbare dekk, mens PS3 altså er en simplere variant.

Kommer P-hjulene også på PS2 nå? Trodde de kom på Conti og bare P+ på PS2...?

Kallagtunet

Sitat fra: bjoris på lørdag 02. november 2013, klokken 20:20
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 02. november 2013, klokken 18:28

Halv pris av ny bil, mja det kan jo være, men det høres jo ikke særlig smart ut å prise det slik, da tar de en vannvittig margin.

Iflg denne trendforskeren betaler Tesla 200 dollar pr kW i dag og 120 ved midten av neste år. Med 200 dollar pr kw blir det 165.000 for ett 85 kW batteri inkl. mva og 30% margin. Ved 120 dollar pr kw blir samme pris med samme forutsetnigner 99.450 så kanskje 100.000 ikke er helt på jordet!? Iallefall om litt. Det er forøvrig ikke så interessant, en skal jammen oppføre seg rart om verken garanti eller forsikring dekker batteriskade det første 8 årene... JA, det er tenkelig at Tesla ikke vil dekke batteriet ditt om det svekkes mye, men jeg tror ikke det er særlig aktuelt, mange Leafer har nok ladet flere sykler allerede enn en Tesla vil ende opp med for de fleste av oss innen 5-8 år...

http://energiogklima.no/nyhetsblogg/olav-anders-oevreboe/trendforsker-elbilen-overtar-allerede-fra-2016/#.UmazirKeGD4.facebook

Jeg regner med at dette er celle pris du refererer til her. Det som ble byttet ut var en komplett batteripakke med kasse og all leamikk.  Og jeg refererte feil pris, ny pakke var $50,000 ferdig montert, $40.000 var for en refurbished pakke hva nå enn det er.

Og debatten går med samme undring som du har på det lukkede delen av tesla sitt forum:

For de som har tilgang så kan en lese her:
http://www-origin.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/damaged-my-85-kw-battery-object-road?page=2

Bjoris

Interessant, dette må være spesialpris for forsikringsselskapene siden de vet at det bare er forsikringene som skal dekke noe slikt i mange år fremover.

Vel, men det er jo litt bekymringsverdig at en kan måtte bytte pakken bare en får en skikkelig smell under, det er jo ikke utenkelig at en klarer å smelle nedpå en issvul eller liknende... Ser jo ikke helt for meg at fruen kommer på å huske på at bilen må heves her og der slik jeg selv vil ha i ryggraden...

timingbeltkiller

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 02. november 2013, klokken 21:54
ny pakke var $50,000 ferdig montert, $40.000 var for en refurbished pakke hva nå enn det er.
Refurbish = renovate = renew
Forskjellen mellom refurbished og new er antakelig den samme
som mellom fabrikkoverhalt byttemotor og fabrikkny motor for en fossilbil.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

janmb

Satte opp et tilsvarende regnestykke selv og det er mildt sagt hyggelig lesning. Nå kommer jeg fra en ekstremt dyr fossilbil, men likevel, det ser pent ut:

Basert på 16K kjørelengde,

Drivstoff:
Bensin: 14 kr/l x 1.3/mil = 18.2 kr/mil = 29120 kr/år
El: 1 kr/kWh x 2.2 kWh/mil = 2.2 kr/mil = 2520 kr/år (legger til grunn 100% lading hjemme)

Forsikring: Går ned ca 2000 kr/år

Årsavgift: Sparer et eller annet sted mellom 2500 og 3000

Bom: Kjører lite i bomanlegg, men legger igjen ca 1000 kr/år

Totalt ca 32000 spart. Dvs 2675,- per mnd.

Låner meg opp med ca 1500 kr mer avdrag per mnd, dvs jeg sitter igjen med ca 1000 kr spart etter dette er regnet inn.

Servicer på en TMS kan være så dyre de bare vil uten at de konkurrerer med bilen jeg har nå så her vinner jeg uansett :D

Avskrivning er håpløst å regne på. Selv om dette selvsagt er den største utgiftsposten av alle ser jeg på dette som kostnaden man aksepterer for å ha en ny, stor og luksuriøs bil. Når det kommer til avskrivning er diskusjonen om fossilt vs. elbil langt mindre betydningsfull enn diskusjonen om gammelt vrak vs. ny bil. Skal man minimere avskrivning er det en 20-30 år gammel bil med ekstremt lav verdi som gjelder - noe som åpenbart ikke er prioriteringene for de som velger Tesla.

timingbeltkiller

Sitat fra: janmb på søndag 03. november 2013, klokken 13:16
Skal man minimere avskrivning er det en 20-30 år gammel bil med ekstremt lav verdi som gjelder - noe som åpenbart ikke er prioriteringene for de som velger Tesla.
Skal man minimere totalutgiftene, er det liten, billig bil som gjelder.
Men det er åpenbart prioriteringen bare for noen få prosent av bileierne.

De aller fleste kjøper den største og dyreste bilen de (ikke) har råd til.
Ikke den minste og billigste som dekker deres daglige behov.

Samme gjelder forøvrig bolig.
Ikke rart de fleste knapt rekker å bli gjeldsfri før pensjonsalderen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA