Vurderer Tesla S. Her er regnestykket mitt, og tanker rundt å switche.

Startet av sn0le, mandag 28. oktober 2013, klokken 00:27

« forrige - neste »

sn0le

Oi, her kom det masse svar gitt.
Skal prøve å avklare litt de ting som har dukket opp.

Strømpris på 0,85kr/kWh.
Dette bruker jeg i regnestykke siden jeg har i andre sammenhenger fått inntrykk av at det er gjengs
å bruke denne prisen når man skal regne ut hva det koster i strøm for en vanlig husholdning.
http://hafslund.no/privat/artikler/les_artikkel.asp?artikkelid=652
Strømprisen varierer gjennom hele året, og er avhengig av hvor i landet man bor, og hvilken avtale man har.
I en bolig så regner man med at 50-60% av årsforbruket går til oppvarming.
I tillegg så er dette forbruket på den tiden av året der strømmen er dyrest. På sommeren bruker man veldig lite strøm, fordi man ikke trenger å ha på varmeovnene.
På den tiden av året er også strømmen billigst.
Med en elektrisk bil så vil jeg anta at strømforbruket er jevnt over hele året, selvfølgelig avhengig av når man kjører mest.
Gitt at man kjører like mye hver måned så vil "drivstoffet" koste mere på vinteren enn på sommeren.
Og akkurat dette gjør at jeg tror at snittpris på 0,85kr/kWh er fornuftig å bruke.
Uansett gjør det ikke store forskjellen om man regner med 1kr/kWh kontra 0,85kr/kWh.

Når det gjelder hvor mye strøm som kreves pr 10km så må jeg foreløpig belage meg på å stole på kalkulatoren på Teslas hjemmeside.
10km ladet på vanlig 13A huskontakt vil forbruke 2,2kWh.
Ladet på f.eks Blå 32A kontakt så oppgir de 2,1kWh.
Ladet på f.eks Rød 400V 3-fas kontakt så oppgir de 2,0kWh.
Så det indikerer for meg at det er forskjell i effektiviteten på ladingen, og at de har synliggjort det.

Føring av pendling på selvangivelsen tar jeg bevisst ikke med i regnestykket.
Og grunnen til det er at det er samme fradraget man får enten man kjører dieselbil, elbil, tar tog eller sykler.

Angående kjøring av 75mil så ville jeg nok heller ha stoppet 2 ganger, en i Lillehammer og en på Dombås.
Det er kjappere å lade fra 0-80% enn 80-100% på de fleste batterier.
Og uansett, med en 4-åring i baksetet så kan jeg ikke gjøre som jeg pleier, nemlig å kjøre non-stop Oslo-Verdal for å fylle tanken,
kjøpe Cola&Pølse, ta en tissepause før jeg kjører non-stop videre til Fauske. ;)

Verditap er noe man må ta i betraktning.
Men jeg har en 2011 Ford Galaxy som med hvite skilter ville ha kostet mere enn Tesla S 85kWh med alt tilleggsutstyr.
Verditapet på den bilen jeg har er såpass stort at jeg tror det ikke blir store forskjellen.
Den store forskjellen derimot er at jeg har allerede tatt et stort verditap på eksisterende bil.
Så å bytte bil gir meg et "tap" sånn sett, siden jeg allerede har tatt den verste støyten på verditapet.

Lån over 10 år er maksimalt av hva man kan ha på et rent billån, det vil nok lønne seg å sette kortere tid.
Da kan jeg også få full-finansiert bilen, og heller sette egenkapital på bok eller gjøre investeringer i huset vårt.
Galaxyen tok jeg 100% finansiering på, over 8 år.
Så den har jeg drøye 6 år igjen på lånet.
Er kanskje mere reelt å sette opp regnestykket med hva et Tesla-lån over 6 år vil koste istedenfor 10 år.

Så er vi over på det med batteripakken.
I dataverden så er jeg vant til å snakke om cycles.
Et vanlig laptopbatteri, type Lithium-Ion sies å "tåle" ca 400 ladesykluser.
Dvs at normalt sett skal man ha over 80% av original kapasitet på batteriet når du har ladet det 400 ladesykluser.
Noen Lithium-Polymer batterier tåler 1000 cycles. I alle fall de som Apple bruker i sine Macbooks.

Noen som vet hva man kan forvente av batteriene i Tesla S?

Ser at de garanterer batteriene i 8 år, uansett kjørelengde. Det høres ganske spenstig ut.
Hvis man pr lading kjører 400km (i snitt) så vil et batteri med "kun" 400 cycles være ganske utslitt allerede
etter 160.000km. Kjører man 16.000km i året så snakker vi da faktisk om 10års levetid på batteriene.
Hva som egentlig stemmer har jeg ingen anelse om, men om vi her snakker om å bytte batterier etter så mange år så er ikke "skremselsprisene" så ille.
Dessuten er det utrolig vanskelig å forutse hva batteriene vil koste så langt inn i fremtiden.

Fordelene med El-bil, nemlig lav årsavgift, gratis bomring etc går ut i 2017 eller når det finnes 50.000 elbiler på veiene.
Det kan og hende tidligere, avhengig av hva Staten finner ut.
Det har og vært politikere som har talt for å utvide disse fordelene frem til 2025. Om det vil skje, er usikkert.
Så det kan være lurt å ta høyde for at Staten fjerner disse fordelene om 4 år.
For min del så dreier det seg om ca Kr 8.000,- i året om disse fordelene fjernes helt, og Elbiler må betale lik
årsavgift som biler med fossilt drivstoff, og betale like mye i bomringen.

Det kan fort bli utrolig kompliserte regnestykker av dette.
Men så har men det som ikke kan måles i kroner og ører, nemlig det å ha en utrolig fin doning med fantastiske
kjøreegenskaper. :)
Slippe å følge med på når dieselen er billigst, slippe å stå i kø på St1 sammen med 20 andre bare for å få
fylt tanken en skarve hundrings billigere enn ellers i uka.
:)

Så har man det med utgifter til service.
Jeg hadde 20.000km-service på min Galaxy i fjor på denne tiden.
Det kostet rundt Kr 4.500,-
Har ikke fått pris på 40.000km service, men de på Ford sa den var en del dyrere enn 20k-servicen.
Ser at Tesla har service til Kr 6.000,- pr år, eller evt Kr 19.000,- for 4 år når man forhåndsbetaler.
Andre utgifter har jeg ikke hatt, siden det er 5 års garanti på Ford.
Det er en av grunnene til at jeg for første gang i mitt 34-årige liv kjøpte en helt ny bil når jeg kjøpte den for 2 år siden.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

El-Ing

SitatDet kan fort bli utrolig kompliserte regnestykker av dette.
Men så har men det som ikke kan måles i kroner og ører, nemlig det å ha en utrolig fin doning med fantastiske
Slippe å følge med på når dieselen er billigst, slippe å stå i kø på St1 sammen med 20 andre bare for å få

Etter å ha fulgt med på forumet her noen måneder, blir dette mitt første innlegg. Jeg var i samme situasjon som deg for 6-7 uker siden da jeg bestilte min bil. Har foreløpig ikke angret et sekund, selv med alle barnesykdommene som går igjen i andre tråder her :)

Jeg mener du oppsummerer det bra i forrige post - de fleste av  oss kjøper ikke ny bil bare med hodet (økonomi), det handler kanskje vel så mye om andre verdier. Som at det er en utrolig kul og innovativ bil, i en prisklasse de fleste av oss bare kunne drømme om dersom vi bodde i et annet land enn Norge.

Oppsummert så argumenterte jeg hovedsakelig på følgende måte overfor meg selv (og delvis min bedre halvdel):
- Jeg kommer sikkert til å bytte bil i løpet av de to neste årene, antageligvis til en bil i prisleiet 400-450'
- Mellomlegget opp til en TMS (150-200') dekkes nesten inn av innsparte driftsutgifter over en 5 års periode (2500-3000 i måneden i drivstoff og bompenger).
- Jeg vet hva TMS koster nå, som avgiftsfri gavepakke, jeg vet ikke hva den koster om et år eller to.
Konklusjon: Jeg bestiller nå!

Så kan du regne på det så mye du vil, faktum er at dersom du uanset ikke hadde tenkt å bytte bil nå, så er det billigere for deg å ha den bilen du har fremfor å bytte, med mindre bilen du har er mer verdt enn TMS-en du sikler på ;) - verditapet på en nybil er mange ganger driftsutgiftene på en middels ny bruktbil til rundt 200'... Jeg har allerede innsett at det jeg kommer til å spare i drivstoff de to første årene må jeg bruke på dekk og ladeopplegg i garasjen i løpet av de første månedene med TMS... - så der røyk det regnestykket også.

Så lukk øynene, hopp i det og bestill, forutsatt at du har økonomi til å betjene gjelden eller penger på bok! Jeg har ennå tilgode å snakke med noen som har bilen og som angrer!
Grå S85 mottatt 28.2.

timingbeltkiller

Sitat fra: El-Ing på mandag 28. oktober 2013, klokken 17:11
Så lukk øynene, hopp i det og bestill, forutsatt at du har økonomi til å betjene gjelden eller penger på bok! Jeg har enda tilgode å snakke med noen som har bilen og som angrer!
ENIG med hovedvekt på forutsatt du har råd.
For du skal unne deg i dette livet.
Det neste gjør du klokt i å avskrive 100%.

Derimot bør de som må stille opp (giga) optimistiske kalkyler for å få
økonomien til å gå ihop, passe seg for ikke lure seg sjøl ut i ulykka.
Men det gjelder generelt og ikke bare bilkjøp...

Regelen for om det rent økonomisk lønner seg å kjøpe en ny bil, er klar:
Det lønner seg nesten aldri.
Av den enkle grunn at uansett vilke utgifter du får på nåværende bil
de neste 12 måneder, er de langt lavere enn første års avskriving på den nye bilen.

Regelen om det lønner seg med elbil kontra fossilbil er også klar:
- elbilen utkonkurrerer fossilbil i samme og noe lavere prisklasse.
- elbilen utkonkurrerer ikke fossilbil i vesentlig lavere prisklasse.

ELLERS
er det nyttig å vite de aller fleste bilkjøpere velger den største
og dyreste bilen de (ikke) har råd til
og ikke den minste og billigste som dekker deres daglige behov.

Eller med andre ord: De prioriterer stressmappe-transporten særs høyt.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: petersv på mandag 28. oktober 2013, klokken 16:27
For at dere skal bli enige tror jeg at dere må sette levetid på bilene gitt at man har de til de går på dynga. Da kan man jo bare trekke fra nyprisen i begge regnestykkene. Såfremt du kjører endel, så kommer faktisk Teslaen best ut i de fleste tilfeller med sammenlignbare biler Audi A6, BMW 5-serie etc. som koster ca. 100.000,- mindre enn Model S.

Nedbetalt til null over 8 år har de fleste av mine regneforsøk vist at TMS koster like mye pr. måned som en fossilbil til ca. 150.000,- mindre. Opp mot 200k mindre om man kjører langt pr. år (25-30kkm).
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: OddB på mandag 28. oktober 2013, klokken 16:32
Mulig det er vanlig å bytte bil hvert tredje år, men det har ikke JEG råd til..  Nå selger jeg bilen etter knapt  5 år, men det er pga "uforutsette  hendelser" dvs TMS  :D Ellers har jeg hatt bilene til vrakpanten ble attraktiv, så for meg er det helt naturlig å kjøpe bil i et 15-års perspektiv :D
Selvsagt kommer det ny og bedre teknologi, men det er dyrt å følge med på den karusellen.
(Harf.eks. et speilreflekskamera som er snart 10 år, selvsagt kunne jeg ha kjøpt nytt og bedre for lenge siden, men så lenge det dekker mine behov ser jeg ingen grunn til å bytte. )

Samme her. Har 5-6 år gammelt kamera, >4 år gammel mobil (iPhone 3GS) og to PCer som er hhv. 6 og 8 år gamle. Alle ting der utviklingen har vært rivende, men så lenge de fortsatt gjør nytten til mitt bruk ser jeg ingen grunn til å bytte. Vet det er enkelte som går igjennom så mange som 20-30 mobiltelefoner på samme tiden...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

timingbeltkiller

Sitat fra: sn0le på mandag 28. oktober 2013, klokken 16:54
Ser at de garanterer batteriene i 8 år, uansett kjørelengde. Det høres ganske spenstig ut.
Garanten er begrenset til produksjonsfeil.
Det gis ingen garanti for restkapasitet X% etter A km eller B år.
Dette i motsetning til mange andre elbiler.

Det er sannsynlig meget få vil oppleve å måtte reklamere her.
Men det er til liten trøst for den ene prosenten eller promillen
som likevel får det.
Særlig siden den økonomiske risikoen for TM til å gi denne garantien er tilnærmet null.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

sn0le

Så de har ingen garanti mht restkapasitet?
Kjipt hvis man plutselig har 50% kapasitet etter 30-40.000 km. :(
Grå S85 med mye stæsj.
Levert 23/6-2014.
P39066

El-Ing

I garantidokumentet fra Tesla skriver de følgende:
SitatBatteriet vil, i likhet med alle litiumionbatterier, oppleve et gradvis energi- eller effekttap med tid og
bruk. Tap av batterienergi eller effekt over tid eller på grunn av eller som følge av batteribruk,
dekkes ikke av denne begrensede garantien for batteri.

Det vil si at de ikke garanterer mot effekttap. Så vil nok norske forbrukerlover gi oss en viss mulighet dersom det kan bevises at Tesla sine batterier taper seg raskere enn andre litiumionbatterier (siden de skriver "i likhet med"). Men jeg ville ikke satset for mye på det kortet.

På den andre siden kan vi forhåpentligvis regne med at volum og nyutvikling på batterifronten gjør at et eventuelt batteribytte om f.eks. 8 år koster adskillig mindre enn et nytt batteri i dag. Hvor mye blir bare spekulasjoner. Men skal man sette opp et regneark som beregner levetidskostnaden over 15 år, tror jeg at et batteribytte bør inn i regnestykket.
Grå S85 mottatt 28.2.

OW

Den informasjonen jeg fikk på Alnabru i forhold til dette med batterigaranti var at normal slitasje er å forvente, men 50% rest etter 30 - 40 000 km høres ikke riktig ut. Tror mer på 70% rest etter 8 år. Søk på YouTube. Det har vært noen som viser 1 miles tapt på full kapasitet etter Ca 12 000 miles kjørt. Det er jo ikke ille?
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

bb

Sitat fra: jkirkebo på mandag 28. oktober 2013, klokken 18:44
Sitat fra: OddB på mandag 28. oktober 2013, klokken 16:32
Mulig det er vanlig å bytte bil hvert tredje år, men det har ikke JEG råd til..  Nå selger jeg bilen etter knapt  5 år, men det er pga "uforutsette  hendelser" dvs TMS  :D Ellers har jeg hatt bilene til vrakpanten ble attraktiv, så for meg er det helt naturlig å kjøpe bil i et 15-års perspektiv :D
Selvsagt kommer det ny og bedre teknologi, men det er dyrt å følge med på den karusellen.
(Harf.eks. et speilreflekskamera som er snart 10 år, selvsagt kunne jeg ha kjøpt nytt og bedre for lenge siden, men så lenge det dekker mine behov ser jeg ingen grunn til å bytte. )
Samme her. Har 5-6 år gammelt kamera, >4 år gammel mobil (iPhone 3GS) og to PCer som er hhv. 6 og 8 år gamle. Alle ting der utviklingen har vært rivende, men så lenge de fortsatt gjør nytten til mitt bruk ser jeg ingen grunn til å bytte. Vet det er enkelte som går igjennom så mange som 20-30 mobiltelefoner på samme tiden...
PCen min er 5-6 år gammel. Men hovedkort, CPU, RAM og noen andre vitale deler er bare 2-3 år gammel. I dag sitter jeg med en Intel Q9650 på 3,5 GHz og 8 GB RAM. Mulig jeg neste år oppgraderer til i7 quad/octa core og 16 GB RAM. Men jeg trenger ikke å bytte hele maskinen. Kun hovedkort, RAM og CPU.

Poenget mitt er at så lenge Model S den fungerer bra og jeg får retrofit på ting (elektriske innfelbare og oppvarmede sidespeil, adaptiv cruise, osv), og muligens 100+ kWh batteri om 5-10 år, så ser jeg ingen grunn til å bytte ut bilen.

Elsykkelen min, en Whisper 905se som jeg kjøpte i 2010 hadde på den tiden 36 V 14 Ah batteri. Etter to år ble det noe feil med batteriet (garantisak). Jeg fikk byttet til et nytt batteri som var helt identisk i fysisk størrelse, men den var på 36 V 16 Ah. Foruten økt rekkevidde så merket jeg faktisk at elsykkelen dro bedre med nytt batteri.

Noe slikt kan det muligens bli med Model S om 5-10 år også. Jeg kommer nok uansett ikke til å bruke batteriet helt til det blir utslitt. Jeg vil mest sannsynlig bli fristet av å punge ut for å få batteri som gir meg 600+ km rekkevidde. Og det gamle batteriet har sikkert en brukbar verdi på bruktmarkedet. Det finnes alltid en kjøper der ute.

PS. Dette har sikkert blitt spurt før andre steder, men jeg spør her allikevel; Kan en S60 bytte til S85-batteri med battery swap og få nytte av den økte rekkevidden og muligens litt økt effekt? Det vil si at den i praksis blir en S85 (ikke P85 siden inverteren ikke leverer nok strøm).
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

OddB

Sitat fra: jkirkebo på mandag 28. oktober 2013, klokken 18:41
Sitat fra: petersv på mandag 28. oktober 2013, klokken 16:27
For at dere skal bli enige tror jeg at dere må sette levetid på bilene gitt at man har de til de går på dynga. Da kan man jo bare trekke fra nyprisen i begge regnestykkene. Såfremt du kjører endel, så kommer faktisk Teslaen best ut i de fleste tilfeller med sammenlignbare biler Audi A6, BMW 5-serie etc. som koster ca. 100.000,- mindre enn Model S.

Nedbetalt til null over 8 år har de fleste av mine regneforsøk vist at TMS koster like mye pr. måned som en fossilbil til ca. 150.000,- mindre. Opp mot 200k mindre om man kjører langt pr. år (25-30kkm).
Dette stemmer bra med mine beregninger også, ut fra det regnearket jeg la bilde av over her , med kjørelengde 25000 kommer jeg til at gjennomsnittlige utgifter (drift+renter+verditap) blir like etter 5 år hvis fossilbilen koster 325000, blir like etter 10 år hvis fossilbilen koster 250000 eller blir like etter 15 år hvis fossilbilen koster 200000.
Det betyr at hvis valget står mellom en Tesla og en familiebil til 325000 vil du etter 5 år gå i overskudd ved å eie Telsaen..
At å selge Teslaen etter ett eller to år vil være dårlig butikk skjønner alle, men hvem i all verden ville gjøre noe sånt..og hva skulle du i så fall bytte TIL ?  ;)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Lanber

3000+ cycles har blitt nevnt på MS sine batterier.
De ligger i temperaturkontrollerte omgivelser, blir aldri helt utladet og sjelden toppet helt opp.

Sitat fra: sn0le på mandag 28. oktober 2013, klokken 16:54
Oi, her kom det masse svar gitt.
Skal prøve å avklare litt de ting som har dukket opp.

Strømpris på 0,85kr/kWh.
Dette bruker jeg i regnestykke siden jeg har i andre sammenhenger fått inntrykk av at det er gjengs
å bruke denne prisen når man skal regne ut hva det koster i strøm for en vanlig husholdning.
http://hafslund.no/privat/artikler/les_artikkel.asp?artikkelid=652
Strømprisen varierer gjennom hele året, og er avhengig av hvor i landet man bor, og hvilken avtale man har.
I en bolig så regner man med at 50-60% av årsforbruket går til oppvarming.
I tillegg så er dette forbruket på den tiden av året der strømmen er dyrest. På sommeren bruker man veldig lite strøm, fordi man ikke trenger å ha på varmeovnene.
På den tiden av året er også strømmen billigst.
Med en elektrisk bil så vil jeg anta at strømforbruket er jevnt over hele året, selvfølgelig avhengig av når man kjører mest.
Gitt at man kjører like mye hver måned så vil "drivstoffet" koste mere på vinteren enn på sommeren.
Og akkurat dette gjør at jeg tror at snittpris på 0,85kr/kWh er fornuftig å bruke.
Uansett gjør det ikke store forskjellen om man regner med 1kr/kWh kontra 0,85kr/kWh.

Når det gjelder hvor mye strøm som kreves pr 10km så må jeg foreløpig belage meg på å stole på kalkulatoren på Teslas hjemmeside.
10km ladet på vanlig 13A huskontakt vil forbruke 2,2kWh.
Ladet på f.eks Blå 32A kontakt så oppgir de 2,1kWh.
Ladet på f.eks Rød 400V 3-fas kontakt så oppgir de 2,0kWh.
Så det indikerer for meg at det er forskjell i effektiviteten på ladingen, og at de har synliggjort det.

Føring av pendling på selvangivelsen tar jeg bevisst ikke med i regnestykket.
Og grunnen til det er at det er samme fradraget man får enten man kjører dieselbil, elbil, tar tog eller sykler.

Angående kjøring av 75mil så ville jeg nok heller ha stoppet 2 ganger, en i Lillehammer og en på Dombås.
Det er kjappere å lade fra 0-80% enn 80-100% på de fleste batterier.
Og uansett, med en 4-åring i baksetet så kan jeg ikke gjøre som jeg pleier, nemlig å kjøre non-stop Oslo-Verdal for å fylle tanken,
kjøpe Cola&Pølse, ta en tissepause før jeg kjører non-stop videre til Fauske. ;)

Verditap er noe man må ta i betraktning.
Men jeg har en 2011 Ford Galaxy som med hvite skilter ville ha kostet mere enn Tesla S 85kWh med alt tilleggsutstyr.
Verditapet på den bilen jeg har er såpass stort at jeg tror det ikke blir store forskjellen.
Den store forskjellen derimot er at jeg har allerede tatt et stort verditap på eksisterende bil.
Så å bytte bil gir meg et "tap" sånn sett, siden jeg allerede har tatt den verste støyten på verditapet.

Lån over 10 år er maksimalt av hva man kan ha på et rent billån, det vil nok lønne seg å sette kortere tid.
Da kan jeg også få full-finansiert bilen, og heller sette egenkapital på bok eller gjøre investeringer i huset vårt.
Galaxyen tok jeg 100% finansiering på, over 8 år.
Så den har jeg drøye 6 år igjen på lånet.
Er kanskje mere reelt å sette opp regnestykket med hva et Tesla-lån over 6 år vil koste istedenfor 10 år.

Så er vi over på det med batteripakken.
I dataverden så er jeg vant til å snakke om cycles.
Et vanlig laptopbatteri, type Lithium-Ion sies å "tåle" ca 400 ladesykluser.
Dvs at normalt sett skal man ha over 80% av original kapasitet på batteriet når du har ladet det 400 ladesykluser.
Noen Lithium-Polymer batterier tåler 1000 cycles. I alle fall de som Apple bruker i sine Macbooks.

Noen som vet hva man kan forvente av batteriene i Tesla S?

Hvis man pr lading kjører 400km (i snitt) så vil et batteri med "kun" 400 cycles være ganske utslitt allerede
etter 160.000km. Kjører man 16.000km i året så snakker vi da faktisk om 10års levetid på batteriene.
Hva som egentlig stemmer har jeg ingen anelse om, men om vi her snakker om å bytte batterier etter så mange år så er ikke "skremselsprisene" så ille.
Dessuten er det utrolig vanskelig å forutse hva batteriene vil koste så langt inn i fremtiden.

Fordelene med El-bil, nemlig lav årsavgift, gratis bomring etc går ut i 2017 eller når det finnes 50.000 elbiler på veiene.
Det kan og hende tidligere, avhengig av hva Staten finner ut.
Det har og vært politikere som har talt for å utvide disse fordelene frem til 2025. Om det vil skje, er usikkert.
Så det kan være lurt å ta høyde for at Staten fjerner disse fordelene om 4 år.
For min del så dreier det seg om ca Kr 8.000,- i året om disse fordelene fjernes helt, og Elbiler må betale lik
årsavgift som biler med fossilt drivstoff, og betale like mye i bomringen.

Det kan fort bli utrolig kompliserte regnestykker av dette.
:)

Så har man det med utgifter til service.
Jeg hadde 20.000km-service på min Galaxy i fjor på denne tiden.
Det kostet rundt Kr 4.500,-
Har ikke fått pris på 40.000km service, men de på Ford sa den var en del dyrere enn 20k-servicen.
Ser at Tesla har service til Kr 6.000,- pr år, eller evt Kr 19.000,- for 4 år når man forhåndsbetaler.
Andre utgifter har jeg ikke hatt, siden det er 5 års garanti på Ford.
Det er en av grunnene til at jeg for første gang i mitt 34-årige liv kjøpte en helt ny bil når jeg kjøpte den for 2 år siden.

daggad

Veldig mye fornuftig som skrives her inne nå.
Om en kommer hit for å få satt opp et optimalt regnestykke som kan rettferdigjøre kjøpet av en dyr bil så er det mulig, men langt ifra fornuftig. Elbiler er fortsatt en veldig usikker økonomisk investering. Ikke minst på grunn av at vi ikke vet om vi får beholde fordelene ved bompenger, ferger, parkering, årsavgift.
Og mye annet kan og vil også skje i løpet av 5-6 år. Noen argumenterer med at elbilen vil bli billigere enn fossilbilen etter 5 år. Er det en så fornuftig investering da..?
Bil er følelser. Joda er med på den. Og Tesla S er en spennende og nyskapende bil ingen tvil om det. Men ikke la følelsene sette deg i økonomiske problemer. Ikke selg en 2-3 år gammel bil der man tar det største tapet for å kjøpe "sparebøssen" som elbilen er (ikke bare TMS). Den sparebøssen kan være åpen under..
Og vær ikke i tvil om at det kommer elbiler som vil utkonkurrere TMS på mange måter innen noen få år. Tesla selv vil jo komme både med TMX og TME etterhvert som vil få bruktprisene til å dale, og der bli helt sikkert andre fabrikanter også.

Så det jeg altså prøver å si er at en må være ærlig med seg selv om en virkelig har råd til bilen. Er det verd det i den økonomiske situasjonen DU er i ?
Er dette svaret ja så løp og kjøp en kjempebil. Men ikke lur dere selv med dette pratet om lønnsomhet. Elbiler og spesielt TMS er en spennende innovativ bil, og det er dette ønsket vi elbilister må ha, men de koster ikke 2 kr mila å kjøre..
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

sn0le

@daggad:

Veldig enig i det du sier.
Og det er det som er en av mine faktorer i dette her.
Jeg har en bil som er knapt blitt 2 år gammel, og verditapet er størst når bilen er ny.

Men......

Jeg, og jeg vil understreke at dette gjelder mitt tilfelle, har behov for å gå fra 2 seter til 5 seter.
Det kan gjøres på 2 måter. Enten ved å betale Staten en pen slump penger i avgifter, eller ved å kjøpe ny bil.
Dette har vært diskutert hos oss i rundt et år.
Tidligere har jeg vært ganske bastant på at å bytte til en annen bil er ganske uaktuelt.
Og det av 2 grunner, verditapet jeg allerede har "tatt" og det at bilen har mulighet til å konverteres til 7-seter.

Men når jeg ser på mitt regnestykke, så er det forferdelig fristende å skifte til en Model S.
Som nevnt i åpningsposten min så har jeg en "inntekt" på kjøringen min. Og det er kjøring i jobben.
Jeg skriver inntekt i anførselstegn, fordi kilometergodtgjørelse ikke dekker de faktiske utgiftene på en bil.
Mao så taper jeg penger på å kjøre privatbil i jobb.
Men det er et valg jeg har gjort for å slippe å kjøre rundt i en pizzabil uten så mye som aircondition en gang.
Jeg har specca Galaxyen opp med alle godsaker. Beste lydanlegg, keyless access, største dieselraketten etc etc.
Totalt sett så har jeg spart penger på denne ordningen, siden en privatbil ved siden av en arbeidsbil fremdeles koster penger.
Og totalt i året så koster Galaxyen mere penger enn den stasjonsvogna jeg hadde før, men jeg får dekket rundt 1/3 av disse utgiftene via kjøregodtgjørelse.
Så på bunnlinja bruker jeg mindre penger på bil, men har en sikker og god bil uansett om jeg kjører i jobb eller privat.

Den samme "inntekten" vil jeg få på en Tesla S. Men med vesentlig lavere utgifter.
Hvis jeg går ut ifra at verditapet er nogenlunde likt på disse 2 bilene, så er det veldig store forskjeller i løpende driftsutgifter.

Totalt vil Galaxyen koste med ca 85k i året bare i lån, drivstoff og bomring.
Trekker jeg fra 30k i kjøregodtgjørelse så "koster" bilen ca 55k i året.

Samme regnestykke med Tesla S viser at den vil koste ca 57k i året for lån og drivstoff.
Trekker jeg fra 31k i kjøregodtgjørelse så "koster" bilen meg ca 26 i året.

Det er selvfølgelig ikke regnet med verditap, her må nok en nærmere sammenligning mellom bilene utføres.

Pr i dag koster jobb-pendlingen meg inntil 2k i mnd, som i løpet av et år kan bli totalt 24k. (Denne kosten er heller ikke iberegnet verditap på Galaxyen).

Så for min del så er dette regnestykket vanskelig å motstå, om du skjønner hva jeg mener.

Det som er usikkert er jo hva restverdi av en Tesla S er om 3-5 år.
Hva skjer med fordelene elbiler har? At de faller bort er vel egentlig bankers.
Men spørsmålet er kanskje mere hvor lenge de vil være der.
Grå S85 med mye stæsj.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA