Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: OVMS for Mitsubishi i-Miev, Citroen C-Zero og Peugeot iOn

Startet av sn0le, tirsdag 05. november 2013, klokken 13:23

« forrige - neste »

janmb

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 03. november 2013, klokken 13:45De aller fleste kjøper den største og dyreste bilen de (ikke) har råd til.
Ikke den minste og billigste som dekker deres daglige behov.

Samme gjelder forøvrig bolig.
Ikke rart de fleste knapt rekker å bli gjeldsfri før pensjonsalderen.

Helt korrekt, men ingen grunn til å ha en så negativ eller fordømmende vinkling. Så lenge folk er klar over at de prioriterer slik er jo det et helt legitimt valg de tar. Det eneste som fortjener tyn er kreditorer som gir lån langt utover det de vet mottaker kan betjene.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

timingbeltkiller

Sitat fra: janmb på søndag 03. november 2013, klokken 14:09
Helt korrekt, men ingen grunn til å ha en så negativ eller fordømmende vinkling. Så lenge folk er klar over at de prioriterer slik er jo det et helt legitimt valg de tar. Det eneste som fortjener tyn er kreditorer som gir lån langt utover det de vet mottaker kan betjene.
Om folk ser positivt eller negativt på de som tar opp lån langt utover de kan betjene,
er desverre blitt en tilnærmet ren generasjonsforskjell.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

janmb

Jepp.

For min del er det viktigste å huske at hovedfeilen ligger hos de som GIR lån, ikke de som tar opp.

Det er kreditorene som først og fremst sitter på kompetansen til å vurdere hva folk kan tåle av lån - et ansvar de altfor ofte ikke tar. I tillegg er det jo i stor grad snakk om bukken og havresekken.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Øyvind.h

Spennende påstand (som gjentas gang på gang på gang) at folk flest kjøper dyrere bil enn de har råd til. Og folk flest tar visstnok opp større lån enn de kan betjene :)

Artig påstand.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

janmb

P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

d386yv

Selv om man "sparer" 32000 i året tar det over 9 år å dekke inn gapet mellom en bil til 400k og Tesla P85+ med alt etc. til 700k. Hvis veiavgiften går opp etc fra 2017, kan man legge på noen år til. Om man kjøper bilen cash, med lån blir det er par år til.

Selvfølgelig får man en helt annen bil og opplevelse, men personlig tror jeg ikke man skal fokusere så mye på hva man "sparer" ved å kjøpe bil til 700k+.

tsladaytrader

#96
Batteriet kan kjøpes for 12 000$ eller 72000,- om du vil (85kWh og 10k$ for 60kWh), dette står på tesla sine hjemmesider. men det er riktignok for typ 8 år frem i tid. Men fortsatt utrolig gode nyheter i mine øyner.

Til sammenligning koster et leaf batteri som er på under 30kWh (24kWh om jeg ikke husker feil) kr 130 000,- til tross for at det er typ 1/3 av størrelsen. (Har blitt fortalt den leaf prisen, men tviler ikke på at det kan stemme).

Tesla ftw!

OddB

Sitat fra: tsladaytrader på søndag 03. november 2013, klokken 22:24
Batteriet kan kjøpes for 12 000$ eller 72000,- om du vil (85kWh og 10k$ for 60kWh), dette står på tesla sine hjemmesider. men det er riktignok for typ 8 år frem i tid. Men fortsatt utrolig gode nyheter i mine øyner.

Til sammenligning koster et leaf batteri som er på under 30kWh (24kWh om jeg ikke husker feil) kr 130 000,- til tross for at det er typ 1/3 av størrelsen. (Har blitt fortalt den leaf prisen, men tviler ikke på at det kan stemme).

Tesla ftw!
Batteriet koster nok ca 150 000 kr IDAG, (jfr min  kommentar #80 lenger opp i tråden). Det du forhåndsbetaler $12000 for er et batteri som Tesla regner med å kunne produsere om 8 år.... Det kan ikke sammenlignes med prisen på et Leaf-batteri du kan gå å kjøpe " i butikken" i dag. Husk også å legge til tapte renter på de $12000 i åtte år..)
Tror ikke Tesla selger så mange av disse, hvem vet om man har bilen fortsatt eller om den i så fall TRENGER nytt batteri da. Prisen for et byttebatteri kan jo fort være mye lavere  enn dette om åtte år. Det eneste positive i denne dealen er at Tesla faktisk ser ut til å forplikte seg til å lage slike batterier om åtte år..ikke verst bare det :D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Kallagtunet

Sitat fra: OddB på søndag 03. november 2013, klokken 22:39
Batteriet koster nok ca 150 000 kr IDAG, (jfr min  kommentar #80 lenger opp i tråden).

Nei, det koster $50000 i dag og da tar de ditt gamle batteri i innbytte... Hva tesla har som produksjonskost vet bare tesla.

Bent

Sitat fra: d386yv på søndag 03. november 2013, klokken 21:32
Selv om man "sparer" 32000 i året tar det over 9 år å dekke inn gapet mellom en bil til 400k og Tesla P85+ med alt etc. til 700k. Hvis veiavgiften går opp etc fra 2017, kan man legge på noen år til. Om man kjøper bilen cash, med lån blir det er par år til.

Selvfølgelig får man en helt annen bil og opplevelse, men personlig tror jeg ikke man skal fokusere så mye på hva man "sparer" ved å kjøpe bil til 700k+.

Jeg mener det er riktigere å vurdere denslags i forhold til prisen på basis 60kWh Model S. TMS60 er etter alt å dømme en glimrende bil, og nesten alt mellomlegget fra dens 450k opp til 700k+ er ren unødvendig luksus. (Superladertilgang og bakovervendte barneseter unntatt for de som har behov for dem.)

Dette ville nok gi et langt mer fordelaktig regnestykke, og understreke at de siste 250k på en P+ er dyr luksus for de som er villige til å punge ut for luksus.
Tesla Roadster, 25Mm

janmb

Sitat fra: d386yv på søndag 03. november 2013, klokken 21:32
Selvfølgelig får man en helt annen bil og opplevelse, men personlig tror jeg ikke man skal fokusere så mye på hva man "sparer" ved å kjøpe bil til 700k+.

Det er det vel egentlig ingen som gjør. Jo, man sparer jo en hel masse på noen faktorer, dvs de fleste driftsutgifter, men samtidig har man jo selvsagt en stor avskrivning på en dyr bil.

Men om man sammenligner med biler i samme prisområde er det klart TMS kommer bra ut, selv i øvre prisrange.

Men ja, antar dette for de fleste først og fremst handler om at TMS er en gyllen mulighet for oss dødelige til å få oss en millionbil. Det er hvertfall tilfelle for min del.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Kagex

I mitt tilfelle så skulle jeg egentlig kjøpe en Mb cla automat til 450 tusen. men gikk litt over budsjett til 590 tusen for en s85. jeg kjører ca 20 000 km hver år. med bensinutgifter osv så regner jeg med at jeg ikke har tapt veldig mye etter 5 år. en gylden sjangse å kjøre en millionbil som personen ovenfor nevner.
P29687

sn0le

Da har jeg vært og prøvekjørt doningen.
Selv med høye forventninger så ble jeg blown away. :)
Nå gjenstår det å få aksept av arbeidsgiver på bruk av en TMS i jobben.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA