Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: OVMS for Mitsubishi i-Miev, Citroen C-Zero og Peugeot iOn

Startet av sn0le, tirsdag 05. november 2013, klokken 13:23

« forrige - neste »

sn0le

Jeg bruker uttrykket switche, for det er noe jeg kjenner fra "min verden", nemlig datamaskiner.

Siden jeg første gang leste om Tesla S (3-4 år siden) har den vært i tankene mine.
Det var spennende å se at noen skulle sprenge grensene mtp rekkevidde, og ikke minst lage en bil som
er over middels luksus.

I den siste tiden har jeg tenkt om det er liv laga å bytte ut min diesel-doning med en elektrisk doning.

Her er litt informasjon om det praktiske.
Jeg bor på Kløfta, og jobber i Oslo. Hver dag pendler jeg ca 60-70 km. Litt småkjøring i Oslo.
Pr i dag har jeg en Ford Galaxy 2,2TDI (200Hk) med grønne skilt.
Den kjøpte jeg for snart 2 år siden.
Jeg jobber som tekniker i et firma som har mange fagfelt, men mitt fagfelt er litt spesielt.
Noe montasje kan det bli, men de siste 2 årene har jeg fått en arbeidshverdag som er mere administrativ.
Prosjektering, salg, programmering etc etc.
Galaxyen ble kjøpt inn da jeg valgte å ikke ha firmabil lengre. Firmabilen min var en Ford Transit Connect.
Men bilen jeg skulle ha måtte kunne brukes i jobben min.
Mao så måtte jeg kunne transportere varer til jobber der jeg skulle drive med montasje.
Store flatskjermer, lerreter, projektorer, høyttalere etc.
Siden den gang har jeg fått samboer, og hun har et barn i barnehagealder.
Med andre ord så er det litt kronglete med en bil som bare har 2 seter.
Samboer har en liten konebil, som brukes til og fra jobb.
Pga salg av leilighet i Oslo sitter jeg igjen med en grei sum penger.
Når jeg kjøpte Galaxyen så var det med vilje at jeg valgte en varebil som ga meg muligheten til å få bakseter, kontra en ren varebil ala Transit Connect eller Caddy. Og det var fordi det er vanskelig å planlegge fremtiden.
Jeg tok i alle fall høyde for at fremtiden kunne bringe et behov for flere enn 2 seter, og jaggu gikk det slik.  ;D
Når Galaxyen runder 2 år så vil jeg ha oppnådd 30% bruksfradrag på avgiften for baksetene.
Så vi snakker her om rundt kr 165.000 som Staten skal ha for at jeg putter baksetene i bilen jeg har.

Siden arbeidsoppgavene mine har endret seg såpass at jeg ikke har stort behov for en pizzabil, og siden familiesituasjonen har endret seg til at jeg trenger flere enn 2 seter, så må noe skje.

Som sagt kan jeg putte seter i den bilen jeg har i dag. Det vil koste en god slump penger.
Og hver dag jeg jobber i Oslo så koster det meg rundt 100kr ut av egen lomme.
I løpet av et år kan det fort dreie seg om 20-25.000kr i rene pendlerutgifter.
Noe av dette kan man selvfølgelig skrive av på skatten, men det kan man jo og med en elbil.
Videre har jeg mulighet til å lade bilen på kontoret, eller i diverse parkeringshus når jeg er ute og jobber.
Og i garasjen er det strømuttak som jeg kan benytte til lading.
Pr i dag går det på felleskostnadene i borettslaget, men dette kan vel endre seg når borettslaget får
nyss i at jeg lader elbilen i garasjen. Mulig jeg må ta over strømmåleren som er i min garasje, og betale selv.
Noe som er helt fair.

Så har vi regnestykket.
Jeg har brukt en snittpris på Kr 13,00 pr liter diesel. Jeg passer som regel på å fylle på mandags morgen, når prisen er litt lavere, ca Kr 12,00 pr liter. Men det er umulig å forutsi hva fremtiden bringer, bortsett fra at prisen vil gå opp. Snittforbruk på Galaxyen ligger rundt 0,8 liter/mil. For å lage et rundt tall så kan man si at drivstoffutgiften er ca Kr 10 pr mil.
Ifølge kalkulatoren på Tesla sine sider så koster 10km lading Kr 1,84 hvis man lader på Standard 13A strømkontakt når strømprisen er Kr 0,85 pr/kWh (Har sett at 0,85 er et akseptert snitt på strømpriser ink nettleie).
Så her snakker vi om rundt 80% besparelse på drivstoffutgifter.

Så kommer veiavgift/årsavgift, som er Kr 2.940,- for Galaxyen og Kr 415,- for Teslaen.
Det betyr ca Kr 2.500,- spart pr år frem til politikerne endrer sitt syn på denne saken.

Så kommer bomring. Pr år arbeider jeg ca 220 dager, men ikke alle inne i Oslo.
Så her har jeg kalkulert med 200 passeringer pr år, à Kr 27,-. Totalt Kr 5.400,- pr år spart, igjen inntil politikerne ombestemmer seg.

Mitt regnestykke baserer seg på en kjørelengde på 16.000 km/år.
Jeg har et lån på Galaxyen, som ligger rett i overkant av Kr 5.100,- pr mnd.
Låner jeg 65% av kjøpssummen på en Tesla S 85 med masse stæsj så må jeg putte Kr 200-220.000 i egenkapital inn på den.
Lånekostnader blir da ca Kr 4.500,- i mnd. Dette er med 10 års nedbetaling på lånet.
Mao så skiller det rundt Kr 50.000,- på bakseter i Galaxy vs Tesla S når det kommer til investering av egenkapitalen min.

Drivstoffutgifter på 16.000km blir Kr 16.000,- vs Kr 3.000,- pr år, sånn ca.
Betaling av lån pr år vil bli Kr 62.000,- vs Kr 54.000,-
Veiavgift vil bli ca Kr 2.500,- mindre.
Utgifter til bomring vil bli ca Kr 5.400,- mindre.
Totalt en besparelse på ca Kr 29.000 pr år.
Dette er selvfølgelig kun på løpende utgifter. Man bør egentlig og beregne verditap på bilen osv.

Jeg kjører bilen i jobb, ca 6.000 km pr år. Det gir en "inntekt" på bilen på ca Kr 30.000,- pr år.
Det er marginal forskjell på hva man får utbetalt når man tenker elbil vs bil som bruker fossilt brennstoff.
Kun 15 øre pr km. På 6.000 km er det kun Kr 900,- i forskjell.

Men det jeg ser er at pendleutgiftene mine som er ca Kr 100,- pr dag vil krympe betraktelig.
Betaler jeg all strøm selv, så snakker vi strøm for rundt Kr 13,-!

Slik jeg ser det så er det masse penger å spare på de løpende utgiftene.
Men så kommer det praktiske.
Fruen er skeptisk. Først og fremst på plassen. Vil vi kunne bruke bilen. "Er det plass til barnevogn" har hun spurt.
Heldigvis er Tesla S en stor sedan, så den biten burde være grei.
Fruen er også skeptisk til langturer. Hun er fra Nord i Trøndelag. Selv er jeg fra enda lengre nordover.
Her kommer Supercharger-stasjonene inn i bildet.
Fra Oslo og til hjemplassen hennes er det ca 75 mil. For langt til å ta det på en lading.
Null stress sier jeg. Mulig å ta en 30-40 minutters stopp i Lillehammer og/eller Dombås og fylle på gratis strøm.
Fyller man full tank på Dombås med Superchargeren, så vil vi nå hjemplassen hennes med god margin.
Min egen hjemplass er det litt verre med, foreløpig. Ser at Tesla skal ha Supercharger-stasjoner lengre nord også etterhvert.
Så jeg ser at plass og rekkevidde er overkommelige ting.

Det neste jeg tenker på er barnesykdommer. Leste litt kjapt på forumet tidligere i dag, og man får litt
innblikk i at det kan være risky å være blant de første som switcher til Tesla S.
Så har man det med batteriene. Ja, bilkostnadene vil være mindre ifølge regnestykket mitt.
Men i mitt regnestykke er det ikke tatt høyde for at batteriene må byttes en gang.
Det spiller jo også inn på totalregnestykket.
Også har man jo verditapet. Hva vil en Tesla S være verdt om la oss si 5 år?
Eneste pekepinnen jeg har er å se på hva Tesla R går for på Finn.no etter noen år og kilometer.
Foreløpig virker ikke verditapet å være noe avskrekkende.

Uansett. Regner med at det kun er et fåtall som har giddet å lese hele den "stilen" det til slutt ble.
Men om noen har noen bemerkninger, kommentarer, tips etc å komme med så er dere hjertelig
velkommen til å slenge dem ut her. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

OddB

Løp og kjøp ! :D
Du får da verdens sikreste og kuleste bil.
Er i omtrent samme situasjon som deg og har regnet mye på dette.  Har kommet til at jeg vil få samme, kanskje lavere daglige utgifter ved å bytte, selv med et lån på 450 000. Sparer vel bortimot 45-50 000 i driftsutgifter  (kjører 25000/år)
Har bestilt og får bilen i mars og skal hjem til Nord-Norge på ferie  til sommeren, om det finnes ladere eller ikke ;)
Det blir bare neste sommer som blir vanskelig nordover, sommeren -15 er nok E6 til Tromsø dekket av superladere.
Tror ikke du skal bekymre deg for batteriet, tror nok det er fullt brukbart om 10-15 år hvis du steller pent med det...
Når det gjelder verditap er jeg heller ikke så bekymret, har planlagt å ha bilen lenge, og hvem vet hvordan det går med bruktprisen på fossilbiler om 5-10 år ? ;)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

AreLib

verdifallet er vanskelig å vurdere...pr dags dato er visst bilen verd mer brukt enn ny merkelig nok :) selv gikk jeg for tesla da jeg fant ut jeg pr dags dato bruker godt over 5000kr i bensin pr mnd, og kommer til å betale ca 7000kr i lån på teslaen så 2000kr ekstra pr mnd på en bil som er bedre, nyere, nesten gratis å bruke(lommeboka merker det knapt om man kjører 1000km mer pr mnd i en tesla kontra en bensin merce). billigere å forsikre er jo teslaen også for min del.
har 1 unge og en til på vei, hund...kjører Eklasse i dag så plass er jeg godt vant til og etter ha sett model S live så ser jeg plassen er littegrann mindre i teslaen og det kan jeg leve med da barnevogn kun trengs det første året og byttes ut i en tralle etter hvert. men nå skal det og sies at jeg er typen som er i overkant glad i å kjøre bil, og da kan jeg ta galskapen til nye høyder med Tesla uten at lommeboka svir for godt. :) alt i alt vil jeg på lang sikt "spare" penger...og jeg ser at du vil spare plenty med kroner i forhold til meg om du går for tesla....og de pengene kan dere bruke på å fly 1 klasse opp til familien og ta taxi til døra :) er vel ikke hver helg dere reiser opp da? :P   
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Lanber

Regn kr 2,2 pr 10km i strøm med en EL pris på 1 kr /kwh inkl nettleie.  Bilen bruker i praksis over 2 kwh pr 10km.
Snittet mitt sålangt er på 2,1 men det kryper oppover nå med kaldere vær.  Til vinteren 2,5?

Når det gjelder de fordeler vi har idag, så vil ikke de bestå. Når det blir mange nok med EL til at det merkes så blir de unntakene i avgifter/bompasseringer fjernet. Det kan nok være 1-3 år til, men det kommer.

Lokführer

Og hvis du virkelig skal gjøre regnestykket korrekt, så må du ta med utgifter ved tanking. Veldig ofte stikker man inn og kjøper noe annet man absolutt ikke trenger som boller, sjokolade, brus og annet vas. Dette er skrevet med med en snev av ironi, men det kan fort bli en stor post i løpet av et år.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Corny

Og så bør det vel regnes litt mer detaljert i forhold til utgifter på bensinbil. Med 60-70 km t/r jobb blir det vel en del fradrag på skatten. Jeg har for kort vei til jobben til å få noe avdrag for kjøring til og fra jobb, og kjenner ikke detaljene i muligheter for fradrag.

Stemmer det med en snittpris på 85 øre pr Kw? Mener å huske at sist jeg regnet på kostnader med strøm, lå prisen på over 1 kr. Samtidig tipper jeg at i praksis vil prisen faktisk være lavere. I hvert fall for egen del vil bilen stå tilkoblet strøm 7-8 timer pr dag på jobb. Mange dager kjører jeg lite, og vil ikke ha behov for lading hjemme. Men strømprisen er vanskelig å beregne i praksis når slike forhold skal med.

Et siste innspill er å søke på forumet. Det er ganske mange som har lagt ut beregninger og Excel ark som kan brukes til å beregne utgiftene til Model S
Blå S85 utlevert 6.12.13 i Sandnes/Stavanger

oroeltoro

Corny
For min del så regner jeg 75 øre pr Kw.
Hvis du er opptatt av forutsigbarhet så tegner du en fastpriskontrakt hos din strømleverandør, en 3 år fastpris kontrakt hos f.eks Ustekveikja får du til 42,70 øre pr Kw inkl alt.  Legger du til nettleie som bør ligge på rundt 33 øre så havner du på rundt 75 øre pr Kw.
Model S 85 2014 solgt, Model X 100D i transitt. BMW i3 som konebil. Model 3 er reservert.

Øyvind.h

Sitat fra: Lokführer på mandag 28. oktober 2013, klokken 07:44
Og hvis du virkelig skal gjøre regnestykket korrekt, så må du ta med utgifter ved tanking. Veldig ofte stikker man inn og kjøper noe annet man absolutt ikke trenger som boller, sjokolade, brus og annet vas. Dette er skrevet med med en snev av ironi, men det kan fort bli en stor post i løpet av et år.
Og ta med kostnaden til innlagt lunsj/middag ved besøk av superchargers :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cirion

Løp å kjøp!

Det er også en 22kw og en Blå 32A nord for superchargeren på Dombås.
http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/model-s-ladekart

Jeg satte opp et regneark for en kompis, med en Tesla Model S slik han ville valgt den om han skulle bestille, så satte vi opp tallene han hadde på sin eksisterende Hundai.

Legg inn din egne tall for ny og gammel bil, lek litt med renta. Den skal opp enormt mye før det ble dyrere med Model S for Hundai eieren:
http://www.speedy.no/ModelS/Tesla%20regnskap.xlsx

Jeg har valgt å ikke ta med nedbetaling, da jeg ser på nedbetaling som sparing og ikke en kostnad. Verditapet er kostnad, men nedbetalingen er sparing. Verditapet er umulig å forutsi. Samt at det ikke realiseres før du faktisk selger.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Lanber

Dessuten så har laderen i MS ca 15% tap. Da øker kostnaden med strøm til kr 2,4 pr 10km.

OddB

Sitat fra: Lanber på mandag 28. oktober 2013, klokken 06:38
Regn kr 2,2 pr 10km i strøm med en EL pris på 1 kr /kwh inkl nettleie.  Bilen bruker i praksis over 2 kwh pr 10km.
Snittet mitt sålangt er på 2,1 men det kryper oppover nå med kaldere vær.  Til vinteren 2,5?

Når det gjelder de fordeler vi har idag, så vil ikke de bestå. Når det blir mange nok med EL til at det merkes så blir de unntakene i avgifter/bompasseringer fjernet. Det kan nok være 1-3 år til, men det kommer.
Når det gjelder kutt i fordelene tror jeg du er litt pessimistisk... Husk st elbilene  fortsatt utgjør under en prosent av bilparken....
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

christian1986

Sitat fra: Cirion på mandag 28. oktober 2013, klokken 10:12
Løp å kjøp!

Det er også en 22kw og en Blå 32A nord for superchargeren på Dombås.
http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/model-s-ladekart

Jeg satte opp et regneark for en kompis, med en Tesla Model S slik han ville valgt den om han skulle bestille, så satte vi opp tallene han hadde på sin eksisterende Hundai.

Legg inn din egne tall for ny og gammel bil, lek litt med renta. Den skal opp enormt mye før det ble dyrere med Model S for Hundai eieren:
http://www.speedy.no/ModelS/Tesla%20regnskap.xlsx

Jeg har valgt å ikke ta med nedbetaling, da jeg ser på nedbetaling som sparing og ikke en kostnad. Verditapet er kostnad, men nedbetalingen er sparing. Verditapet er umulig å forutsi. Samt at det ikke realiseres før du faktisk selger.

Er jo direkte håpløst å sette opp et slikt regnestykke uten å ta hensyn til hverken verditap eller avdrag....

Største kostnaden ved å eie en Model S ligger nok nesten helt sikkert i verditapet. Autolease regnet vel med så mye som rundt 50% bare på de tre første årene. Ser du litt mer nøkternt på det, og antar at verdien er halvvert etter 5 år er det fremdeles 5000,- i måneden du har utelatt.

I tillegg blir det ikke riktig å sette 0 på service, for noe vil det være uansett...

Foreslår at du går en runde til med kalkulatoren! Droppe verditapet blir heller ikke riktig, for noen av bilene...

OW

Sitat fra: Cirion på mandag 28. oktober 2013, klokken 10:12
Løp å kjøp!

Det er også en 22kw og en Blå 32A nord for superchargeren på Dombås.
http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/model-s-ladekart

Jeg satte opp et regneark for en kompis, med en Tesla Model S slik han ville valgt den om han skulle bestille, så satte vi opp tallene han hadde på sin eksisterende Hundai.

Legg inn din egne tall for ny og gammel bil, lek litt med renta. Den skal opp enormt mye før det ble dyrere med Model S for Hundai eieren:
http://www.speedy.no/ModelS/Tesla%20regnskap.xlsx

Jeg har valgt å ikke ta med nedbetaling, da jeg ser på nedbetaling som sparing og ikke en kostnad. Verditapet er kostnad, men nedbetalingen er sparing. Verditapet er umulig å forutsi. Samt at det ikke realiseres før du faktisk selger.

Og ikke ta med forskjellen i verditap på en bil til 600 000 og en til 300 000 blir jo å lure seg selv. At Tesla Model S skal ha en veldig annerledes verdiutvikling i positiv forstand (være verdt mer enn likt prisa fossilbil) tror jeg også blir å lure seg selv, men det blir spekulasjoner, som jeg opplever at alle her er ganske enig om.

Om det blir litt + eller litt - i forhold til fossilbil spiller kanskje ikke så stor rolle, men å utelukke verditap i det store og hele blir veldig feil. Det er den største utgiftsposten med å eie bil. I så måte er det vanskelig å få en bil til 600 000 kroner til å bli billigere enn en til 300 000. Halv pris etter 5 år tror jeg er lurt å tenke. Det betyr 2500 kroner i måneden på en ny bil til 300 000 kroner og 5000 kroner i måneden på en ny bil til 600 000 kroner. Kan ikke la være å ta med den forskjellen vel?
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

Leaf_2014

Kan ikke se noen grunn til at denne bilen skal ligge under 15000kr/år å forsikre. Lokketilbud fra IF med venner, dette forsvinner iløpet av etpar år, gjetter jeg.
Leaf 2014

sindrej

75 mil med en stopp på superlader tror jeg også er litt omtimistisk.  Du vil nok faktisk spare tid på å stoppe to ganger.  Å lade helt fullt på SC tar vel dobbel så lang tid som til 80%.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA