Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: OVMS for Mitsubishi i-Miev, Citroen C-Zero og Peugeot iOn

Startet av sn0le, tirsdag 05. november 2013, klokken 13:23

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Sitat fra: El-Ing på mandag 28. oktober 2013, klokken 22:29

Veldig viktig å merke seg at det er 60 kWern. Reel drop på 2 miles\3 km, ikke så mye å være redd for akkurat :) Den er nok ikke 100% nøyaktig, men gir en god indikasjon!
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Sten

Ser det diskuteres verdifall på tesla. Jeg for min del legger inn et like høyt verditap på em tesla kontra en fossilbil. Men det er bare for å ikke lure meg selv. Men hva jeg faktisk tror er noe annet. El bil blir mer og mer populært å faktisk vil jeg strekke det så langt at jeg hadde blitt mere bekymret for verditapet på en fossilbil enn elbil ved nytt kjøp i dag. Jeg er forberedt økonomisk på at tesla taper seg like mye el mere enn fossil bil, men jeg tror det ikke. Det handler om at tesla er en bil hvor du får mye for pengene, den ser flott ut, den er oppbygd av få deler, oppgraderinger av programvare, billig i drift osv. For oss som kjøper nå så slipper vi MVA og eventuelt andre avgifter, noe som garantert kommer, å tro noe annet vil være naivt i et avgiftsland som norge. Les denne artikkelen på dagbladet: http://m.db.no/2013/10/29/tema/bil/bil_og_trafikk/aaretsbil/29957639/

Men som sakt, jeg tar høyde for at tesla faller like mye el mere enn fossil bil når jeg nå bestiller, men jeg tror det ikke.

tstens

Hei her er mitt "regnestykke"
Jeg kjører en 2001 alfa diesel til daglig.Har 20 mil tur retur jobb m bommer.
Jeg fyller diesel for 4400 kr mnd og har bom utgifter på ca 2000 kr. tot 6400 kr.Bilen er vel tilnærmet null verdt,men begynner å koste penger i form av deler og rust osv osv og ikke minst pålitelighet.
Disse kronene i utgift bruker jeg til å fiansiere Teslaen.Jeg har tilgang på støm på jobben og kan lade "tur returen" der,mao ingen "drivstoff" ugifter(dvs 300kr i året for stolpen)og heller ingen bomutgifter(foreløpig)
den økte kostnaden ligger i forsikring (+5000 kr) og service(tar den selv på alfaen)og noe dyrere dekk.Så la oss si en økt kostnad i måneden på husoldningen m 1000-1200 kr i forhold til den gamle bilen.Ikke tvil i min skjel.Min eneste bekymring er vel evt holdbarhet på batteri og andre slitedeler,men burde ha en tilnærmet vedlikeholdsfri bil de neste 4-5 år.Verditap ser jeg mange er bekymret for,min plan er vel å bruke den opp .
og dermen er vel ikke det så relevant føler jeg.Bil koster uansett det "hvite ut av øynene".Jeg vil kose meg m bilen så lenge jeg har den.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler  ;)
Mvh
Terje
P85,White

cairnz

Sitat fra: Sten på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 12:02Les denne artikkelen på dagbladet: http://m.db.no/2013/10/29/tema/bil/bil_og_trafikk/aaretsbil/29957639/

Men som sakt, jeg tar høyde for at tesla faller like mye el mere enn fossil bil når jeg nå bestiller, men jeg tror det ikke.

Morsomt å lese, spesielt å se at hr Eker er like positiv til elbilen "offentlig" som han er privat. Jeg møter Eker titt og ofte og vi snakker gjerne om bil, og han har en veldig positiv holdning til Tesla. Jeg leser i kommentarfeltene at noen mener han ikke vet hva han prater om.. dem om det :)
Elbilist

daggad

Tstens: Du må vel ta med kapitalkostnader også, men uansett måtte du vel ha kjøpt deg nyere bil snart. Høres ikke ut som den der ville vart så mye lenger.
Og da du ikke har noe verditap du må realisere på den bilen du bytter ut så virker Tesla S som et særledes fornuftig kjøp med din pendling ! :)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

d386yv

Hei,

Sitter på gjerdet foreløpig da Tesla er dyr i innkjøp for meg, men prøver å overbevise meg selv haha. Har to bilder per i dag og bytter ut småbilen med en e-UP nå. Vurderer å bytte den andre til en model S før avgiftsfritaket slutter, men er litt usikker.

Har dere gjort noen tanker rundt det faktum at Model S er en premium sportsbil og at slitedeler som bremseskiver, støtdempere, dekk etc. vil være vesentlig dyrere enn for en "vanlig" bil ala Hyundai/Ford/VW som er brukt som eksempel tidligere i tråden? Det er betydlig forskjell på å bytte bremseskiver og støtdempere på en Huyndai og en Porsche for eksempel.

daggad

Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

janmb

Sitat fra: d386yv på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 13:45
Har dere gjort noen tanker rundt det faktum at Model S er en premium sportsbil og at slitedeler som bremseskiver, støtdempere, dekk etc. vil være vesentlig dyrere enn for en "vanlig" bil ala Hyundai/Ford/VW som er brukt som eksempel tidligere i tråden? Det er betydlig forskjell på å bytte bremseskiver og støtdempere på en Huyndai og en Porsche for eksempel.

Meget viktig poeng å ta med i regnestykket ja.

Bremsene er nok ikke noen stor utgift på Tesla all den tid de brukes så lite, men dekk og dempere er alt annet enn billig å vedlikeholde/skifte
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Leaf_2014

Leaf 2014

AreLib

mener ha lest her på forumet at slitedeler unntatt dekk er en del av servicen``s fastpris?
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

d386yv

mulig det er inkludert i servicen's fastpris, men det er jo uansett 20k over 4 år er det ikke? dvs 5000 pr år i vedlikehold de første 4 år.

edit: trykkleif

sn0le

http://www.teslamotors.com/no_NO/service

Service koster Kr 6.000,- pr år eller 20.000km, avhengig av hva som kommer først.
Man kan forhåndsbetale for en 4-års plan. Det koster Kr 19.000,- for 4 år eller 80.000km, avhengig av hva som kommer først.

Ikke så ille.
20k service på min bil koster fort Kr 4.000,- eller mere.

Hadde en 2001 modell Galant stasjonsvogn med automat. 90k service på den kosta ca 15k.  :o
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

valvolainen

Dette styrer markedet.
Får tesla mange nok biler på veiene får vi også ettermarkedsdeler i fleng. Er ikke bekymret for dette i det hele tatt. Kuler og foringer tar det sikkert ikke lange tiden før er på plass av OEM leverandører.
Det skjer riktignok ikke enda, siden bilene er splitter nye og foreløpig er det ikke marked for det.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

sn0le

Jeg har noen spørsmål rundt dekkene som Tesla leverer.
Ser i konfiguratoren at man får 2 valg.
Det ene er 19" helårsdekk (Goodyear Eagle RSA2?) og det andre er 21" høyytelsesdekk.
Ifølge denne siden så skal 21" vistnok være Michelin Pilot Sport 2, 245/35R21.
http://www.teslamotors.com/no_NO/models/specs

Så ser jeg på denne siden av Performance Plus pakken inneholder Michelin Pilot Sport PS2, 265/35R21.
http://www.teslamotors.com/no_NO/models/options

Er det bare jeg som synes at det er en ganske drøy pris på 27k å gå fra 19" dekk med felg til 21" dekk med felg?
Når dekkene følger med bilen, er de også MVA-fritatt? Eller gjelder MVA-fritagelsen bare for selve bilen?

Hos Dekkmann, som i utgangspunktet ikke er en veldig rimelig plass å kjøpe dekk, så koster 4 stk Michelin Pilot Sport PS2, 265/35R21 ca 17,5k ink MVA. Dvs 14k eks MVA. (Selvfølgelig uten felg).
Samme dekket, som 245/35R21 koster ca 16,7k ink MVA. Dvs ca 13,4k eks MVA. (Også uten felg).

Er ikke noe vel bevandret i dekkverden, men slik jeg tolker det er Pilot Sport PS2 et bedre dekk enn Pilot Sport 2?
Forøvrig virker det som Michelin har laget en etterfølger, for på nettsiden dems har dem ikke Pilot Sport 2 lengre, men Pilot Sport 3.

Det jeg sitter å lurer på er en av 2 ting:
1. Kjøpe Teslaen med 21" Michelin Pilot Sport 2 som sommerdekk, og kjøpe vinterdekk utenom (dekk+felg).
    Noen som vet hva Tesla tar for en vinterdekkpakke? 10k? 15k?

2. Kjøpe Teslaen med 19" Goodyear Eagle RSA2, kjøpe vinterdekk lokalt og putte de på 19"-felgene og så kjøpe
    20" eller 21" felg og sommerdekk lokalt.

Ser at Johs Bjerke tar rett over 10k ink MVA for 4 stk Nokian R2, 245/45x19 XL 102RR.

Hvis Tesla tar 27k for sommerdekkene på felg, og så 10k for vinterdekk, så bør det vel være mulig å finne
gode sommerdekk+felg og gode vinterdekk til 19" felgene for den nette sum av 37k?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Kagex

Tesla tar 15k for Pirelli og 23 for Nokian.  Begge pakkene med felger og målere.  Eks mva når du bestiller med bilen

Sent from my GT-I9505 using Xparent BlueTapatalk 2

P29687

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA