Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: OVMS for Mitsubishi i-Miev, Citroen C-Zero og Peugeot iOn

Startet av sn0le, tirsdag 05. november 2013, klokken 13:23

« forrige - neste »

Newbee

10 års nedbetaling på et billån er fryktlig lang tid og renteutgiftene blir uforholdsmessig store. Kan du ikke betale ned billån på 5 år eller mindre bør du vurdere andre alternativer.

Vh.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Cirion

Sitat fra: christian1986 på mandag 28. oktober 2013, klokken 11:26
Sitat fra: Cirion på mandag 28. oktober 2013, klokken 10:12
Løp å kjøp!

Det er også en 22kw og en Blå 32A nord for superchargeren på Dombås.
http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/model-s-ladekart

Jeg satte opp et regneark for en kompis, med en Tesla Model S slik han ville valgt den om han skulle bestille, så satte vi opp tallene han hadde på sin eksisterende Hundai.

Legg inn din egne tall for ny og gammel bil, lek litt med renta. Den skal opp enormt mye før det ble dyrere med Model S for Hundai eieren:
http://www.speedy.no/ModelS/Tesla%20regnskap.xlsx

Jeg har valgt å ikke ta med nedbetaling, da jeg ser på nedbetaling som sparing og ikke en kostnad. Verditapet er kostnad, men nedbetalingen er sparing. Verditapet er umulig å forutsi. Samt at det ikke realiseres før du faktisk selger.

Er jo direkte håpløst å sette opp et slikt regnestykke uten å ta hensyn til hverken verditap eller avdrag....

Største kostnaden ved å eie en Model S ligger nok nesten helt sikkert i verditapet. Autolease regnet vel med så mye som rundt 50% bare på de tre første årene. Ser du litt mer nøkternt på det, og antar at verdien er halvvert etter 5 år er det fremdeles 5000,- i måneden du har utelatt.

I tillegg blir det ikke riktig å sette 0 på service, for noe vil det være uansett...

Foreslår at du går en runde til med kalkulatoren!
Neida, det er ikke håpløst, men en tankemåte som er annerledes enn normen...

Verditapet realiseres ikke før man faktisk selger. Gitt at man aldri selger, har verditapet aldri blitt realisert.
Bytter man bil hvert år, annhvert år, hver 3. år osv... Må man ta hensyn til Verditap, og kalkulere dette inn.

Bytter man ikke bil, er det ikke et tema. Pengene er borte når bilen høgges.

Avdrag = sparing. Om du har x antall kr på en konto, og flytter de over til lånet, har du fortsatt like mye. Forskjellen er at renten du sparer på lånet er høyere enn renten du får på pengene hvis de står på innskuddskontoen.

Ergo, ikke bruk innskuddkonto, ikke bruk høyrente konto, bruk fleksibelt lån og sett lønna og alle inntekter direkte i lånet. Der får du høyest rente. Alle regninger betales med lån....

Forutsetningen for å ha det slikt er at forbruk < inntekt.

Når du ser på tallene i regnearket, og går ut i fra at differansen går til lånet, så spiller det ingen rolle hva avdraget er. Det er fortsatt billigere å eie en TMS, enn en Hundai, selv om lånet må dobles. Ergo, man kjører en fetere bil for en billigere penge. Lånet som er tatt på boligen, er penger du ikke hadde før eller etter salget av bilen.

Valget står på om du er villig og har mulighet til å ta en verdi ut av din bolig og bytte den i en forbruks vare som sannsynligvis synker vesentlig fortere i verdi enn din bolig. Verdien du tok ut er ikke penger du har, men en prosent av verdien på boligen som en eller annen har satt på den. Du eier nå plutselig mindre av din egen bolig, mot at du nå har en TMS. Regnestykket viser så om forbruket stiger, eller synker ved å bytte bil. I regnearket synker kostnadene månedlig, men det er forbrukt en stor andel verdi av boligen. Ikke lurt å bytte bil hvert år om du gjør dette...

Når du selger boligen og bilen, realiseres verdiene... Men bolig må du ha, og bil må du ha, og valget blir å bruke nye penger på å erstatte det du har solgt... Innen den tid har du forhåpentligvis innbetalt mer enn du har forbrukt, bilen er nedbetalt og boligen har steget i verdi.

Det unike med TMS, er at den kan erstatte hovedbilen, og fordi driftkostnadene er såpass lave, skal det mye til før merkostnaden i lån overgår driftkostnadene på gamlebilen. Ikke rart den kalles tidenes gavepakke fra staten (selv om vi som vet bedre, vet at det er Tesla som velger å ikke kreve norsk avanse slik at den blir så latterlig billig når staten også fritar bilen for alt av avgifter).
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Cirion

Sitat fra: Newbee på mandag 28. oktober 2013, klokken 11:59
10 års nedbetaling på et billån er fryktlig lang tid og renteutgiftene blir uforholdsmessig store. Kan du ikke betale ned billån på 5 år eller mindre bør du vurdere andre alternativer.
Billån er dyrt. Har du mulighet til å betale ned billånet på 5år som et separat lån, ville du sittet igjen med mer verdi ved å bruke de samme pengene på å nedbetale boliglånet om du hadde betalt bilen med boliglån.

Det unike her, er at driftkostnadene på gamlebilen overgår merkostnaden i renteutgifter. Driftskostnadene på gamlebilen er nok til å dekke alle kostnader, og det er til og med litt til overs til nedbetaling.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

OW

Den tankemåten der er rettferdiggjøring av å "lure" seg selv. Selvfølgelig har en bil et verditap. Om det realiseres når du selger bilen, eller når du hugger den opp i småbiter blir det samme. Forskjellen mellom nypris og solgt / hugget pris må fordeles over lengden man har bilen uansett. Om man har en bil til 300 000 i 15 år før den hugges så er det fortsatt 1666 kroner i måneden i verditap. Tilsvarende 3333 kroner for en bil til 600 000.

Om lånet bygges inn i huset, eller om det tas i banken som eget billån spiller ingen rolle i den sammenheng. Det er bare en annen form for finnansiering. Man tryller ikke frem mer penger om man baker dette inn i huslånet annet enn at man kan spare noen rentekroner. Det er selvfølgelig ikke noe å spare på rentene om man tar et billån over 10 år på huslånet. At du sitter igjen med å eie en mindre andel av boligen er selvfølgelig av betydning.

Det er mange som syntes halvvering av bilens verdi over 5 år er mye, men om man i perioden 5 - 10 år opplever mange reparasjoner så skal det ikke så mye til før regnestykket ser bedre ut for den som tok en halvvering av nybilprisen på 5 år. I tillegg har man hatt ulempen med gjentatte verkstedbesøk. Jeg skjønner godt de som bytter bil ofte, og jeg skjønner godt de som ikke føler de kan det. Det dreier seg kanskje også ofte om erfaring og "flaks".

Jeg kommer sannsynligvis til å beholde min Model S (når jeg får den) i lang tid. Det byr seg neppe noen fremtidig mulighet til å få en så flott og heftig bil uten mva eller avgifter noen gang. Da blir valget om å beholde bilen, selv om den kommer til å koste litt i reparasjoner, mye enklere. Forhåpentligvis så viser det seg at Tesla har skrudd sammen en ganske holdbar bil...
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

OddB

Her er mitt regneark....
Her har jeg tatt utgangspunkt i en "standard" familiebil til 400 000 kr. Begge er 75% lånefinansiert med et lån på 10 år.

Jeg har satt verditapet til 18% pr år for begge bilene, det medfører halvering av verdien etter 3,5 år og en tiendedel av verdien etter 11.5 år.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

daggad

Helt enig med OW !
Man må se reelt på det. Når en leser hva enkelte skriver så høres Tesla S ut som en gavepakke og lønnsom bil.
Tull..ingen biler er hverken gavepakker eller lønnsomme. Og Tesla S vil også halveres i verdi i løpet av 3-5 år det garanterer jeg. Og vil den kunne vare i 15 år...tvilsomt.

At den kan være et bedre kjøp enn biler av samme størrelse, tja det tror jeg gjerne. Men jeg er redd mange lurer seg selv til å kjøpe en relativt mye dyrere bil enn de ellers ville kjøpt pga at den er så billig i drift (el vs bensin/diesel) osv. Men kapitalkostnadene er høye og vil spise dette fort opp.

Tenk derfor nøye gjennom det du gjør og se med kritiske øyne på hvordan tallene er eller kan bli. Regn med rentehopp og høyt verditap. Og kanskje tapte innsparinger på bompenger, parkering o.l. etter som reglene endres.
Tesla S er en kjempebil, men jeg er redd den kjøpes av flere enn de som virkelig har råd til den. Og spesielt når jeg leser hvor mange som har hele eller nesten hele bilen på lånte penger.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

daggad

Sitat fra: OddB på mandag 28. oktober 2013, klokken 12:46
Her er mitt regneark....
Her har jeg tatt utgangspunkt i en "standard" familiebil til 400 000 kr. Begge er 75% lånefinansiert med et lån på 10 år.

Jeg har satt verditapet til 18% pr år for begge bilene, det medfører halvering av verdien etter 3,5 år og en tiendedel av verdien etter 11.5 år.

10000 i årlige serviceutgifter på fossilbilen..!?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

OddB

Sitat fra: daggad på mandag 28. oktober 2013, klokken 12:59
Sitat fra: OddB på mandag 28. oktober 2013, klokken 12:46
Her er mitt regneark....
Her har jeg tatt utgangspunkt i en "standard" familiebil til 400 000 kr. Begge er 75% lånefinansiert med et lån på 10 år.

Jeg har satt verditapet til 18% pr år for begge bilene, det medfører halvering av verdien etter 3,5 år og en tiendedel av verdien etter 11.5 år.

10000 i årlige serviceutgifter på fossilbilen..!?
Det har det minst vært på min Toyota ihvertfall, hovedservice på over 8000 og mellomservice (oljeskift) på 3-4000.. (intervall 15000)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Stiania79

   Tesla Model S                  
Kostnad   598 000                  
Netto   598 000   null rabatt               
Verditap      bilverdi   reel kostnad            
år 1   119 600   478 400   119 600   20%   20%      
år 2   47 840   430 560   47 840   10%   10%      
år 3   43 056   387 504   43 056   10%   10%      
år 4   38 750   348 754   38 750   10%   10%      
år 5   34 875   313 878   34 875   10%   10%      
Totalt   284 122      284 122            
snitt         56 824            
snitt 3 år         70 165            
         210 496            
                     
Forsikring   7 570   49%   75% bonus / 8 000 km            
veiavgift   415   3%   ok            
bompenger   0   0%   ok - frem til 2017            
off parkering   0   0%   ok - frem til 2017            
service   4 750   31%   Service avtale inkl slitedeler og all SW oppgradering.            
vask   2 000   13%   Samme            
drivstoff   667   4%   10 000 km, 20 øre per km. 2/3 av all lading på jobb (er gratis)            
Total kostnader   15 402                  
                     
Total kostnader per år      %               
Avskrivning   56 824   61%               
Rente kostnad   21 528   23%               
Drift   15 402   16%               
Årlig total på 5 år   93 754                  
Snitt pr mnd   7 813                  
Total kost 4 år   375 016                  
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Stiania79

...blei litt rotete copy/paste fra mitt excel ark, men til sammenligning kommer en BMW 320d ut med kr 8 505 per mnd vs Tesla kr 7 813 per mnd. Og da har jeg 12% rabatt på BMW'n lagt inn.

Mye skriveri rundt verditap og dette vet jo ingen, men jeg tror ikke (som siviløkonom) at en Tesla vil falle mer enn en konvensjonell bil - ei heller mindre:

a. Batteriteknologien blir bedre og bedre - samt billigere og billigere
b. Vesentlig mindre bevegelige deler i en el.bil vs konvensjonell bil mtp reperasjonskostnader
c. Bilens chassi er aluminium - mindre rust.

Mitt regnestykke er konservativt med 20% fall år 1, 10% de neste 2-5 årene. Betyr at salgspris etter 5 år er kun kr 300 000 - noe jeg ikke tror på :-)
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Cirion

Sitat fra: daggad på mandag 28. oktober 2013, klokken 12:51
Man må se reelt på det. Når en leser hva enkelte skriver så høres Tesla S ut som en gavepakke og lønnsom bil.
Tull..ingen biler er hverken gavepakker eller lønnsomme. Og Tesla S vil også halveres i verdi i løpet av 3-5 år det garanterer jeg. Og vil den kunne vare i 15 år...tvilsomt.
Tull, TMS er både lønnsom og gavepakke. Selv med 100% verditap på 10år, koster den vesentlig mindre på 10år enn hvilken som helst fossilbil med samme pris, verditap og levetid.

Jeg vil si det er mer sannsynlig at én TMS blir mer enn 50år og fortsatt fungerer, enn at samtlige TMS'er er på huggern før de fyller 15. Tør til og med å si at enkelte TMS'er vil passere 100år med godt vedlikehold. Riktignok vil ikke alle komponenter overleve, men at enkelte er villig til å vedlikeholde en TMS langt over forventet levetid. Sannsynligvis vil mange TMS'er bli oppgradert til det ugjenkjennelige. Kansje den ikke engang trenger lading lenger...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

christian1986

Sitat fra: Cirion på mandag 28. oktober 2013, klokken 12:05
Sitat fra: christian1986 på mandag 28. oktober 2013, klokken 11:26
Sitat fra: Cirion på mandag 28. oktober 2013, klokken 10:12
Løp å kjøp!

Det er også en 22kw og en Blå 32A nord for superchargeren på Dombås.
http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/model-s-ladekart

Jeg satte opp et regneark for en kompis, med en Tesla Model S slik han ville valgt den om han skulle bestille, så satte vi opp tallene han hadde på sin eksisterende Hundai.

Legg inn din egne tall for ny og gammel bil, lek litt med renta. Den skal opp enormt mye før det ble dyrere med Model S for Hundai eieren:
http://www.speedy.no/ModelS/Tesla%20regnskap.xlsx

Jeg har valgt å ikke ta med nedbetaling, da jeg ser på nedbetaling som sparing og ikke en kostnad. Verditapet er kostnad, men nedbetalingen er sparing. Verditapet er umulig å forutsi. Samt at det ikke realiseres før du faktisk selger.

Er jo direkte håpløst å sette opp et slikt regnestykke uten å ta hensyn til hverken verditap eller avdrag....

Største kostnaden ved å eie en Model S ligger nok nesten helt sikkert i verditapet. Autolease regnet vel med så mye som rundt 50% bare på de tre første årene. Ser du litt mer nøkternt på det, og antar at verdien er halvvert etter 5 år er det fremdeles 5000,- i måneden du har utelatt.

I tillegg blir det ikke riktig å sette 0 på service, for noe vil det være uansett...

Foreslår at du går en runde til med kalkulatoren!
Neida, det er ikke håpløst, men en tankemåte som er annerledes enn normen...

Verditapet realiseres ikke før man faktisk selger. Gitt at man aldri selger, har verditapet aldri blitt realisert.
Bytter man bil hvert år, annhvert år, hver 3. år osv... Må man ta hensyn til Verditap, og kalkulere dette inn.

Bytter man ikke bil, er det ikke et tema. Pengene er borte når bilen høgges.

Avdrag = sparing. Om du har x antall kr på en konto, og flytter de over til lånet, har du fortsatt like mye. Forskjellen er at renten du sparer på lånet er høyere enn renten du får på pengene hvis de står på innskuddskontoen.

Ergo, ikke bruk innskuddkonto, ikke bruk høyrente konto, bruk fleksibelt lån og sett lønna og alle inntekter direkte i lånet. Der får du høyest rente. Alle regninger betales med lån....

Forutsetningen for å ha det slikt er at forbruk < inntekt.

Når du ser på tallene i regnearket, og går ut i fra at differansen går til lånet, så spiller det ingen rolle hva avdraget er. Det er fortsatt billigere å eie en TMS, enn en Hundai, selv om lånet må dobles. Ergo, man kjører en fetere bil for en billigere penge. Lånet som er tatt på boligen, er penger du ikke hadde før eller etter salget av bilen.

Valget står på om du er villig og har mulighet til å ta en verdi ut av din bolig og bytte den i en forbruks vare som sannsynligvis synker vesentlig fortere i verdi enn din bolig. Verdien du tok ut er ikke penger du har, men en prosent av verdien på boligen som en eller annen har satt på den. Du eier nå plutselig mindre av din egen bolig, mot at du nå har en TMS. Regnestykket viser så om forbruket stiger, eller synker ved å bytte bil. I regnearket synker kostnadene månedlig, men det er forbrukt en stor andel verdi av boligen. Ikke lurt å bytte bil hvert år om du gjør dette...

Når du selger boligen og bilen, realiseres verdiene... Men bolig må du ha, og bil må du ha, og valget blir å bruke nye penger på å erstatte det du har solgt... Innen den tid har du forhåpentligvis innbetalt mer enn du har forbrukt, bilen er nedbetalt og boligen har steget i verdi.

Det unike med TMS, er at den kan erstatte hovedbilen, og fordi driftkostnadene er såpass lave, skal det mye til før merkostnaden i lån overgår driftkostnadene på gamlebilen. Ikke rart den kalles tidenes gavepakke fra staten (selv om vi som vet bedre, vet at det er Tesla som velger å ikke kreve norsk avanse slik at den blir så latterlig billig når staten også fritar bilen for alt av avgifter).

Håper på en måte du "troller" her. Verditapet er der hvert år, uansett om du realiserer det eller ikke. Du aner heller ikke noe om forskjellen i levetiden på en Model S og vanlig bil. Hvordan vil behovet for service utvikle seg på de to alternativene? Må du bytte batteri, eller holder det i 15 år?

Er lov å lure seg selv, men får være grenser.

Har selv satt opp en kalkyle der også avskrivning er inne i bildet. Resultatet er at jeg regner med å gå i null, da med avskrivning. Føler ikke behov for å lure meg selv til å tro at jeg sparer penger ettersom jeg snart får en gøy ny bil å kjøre uten at det koster noe ekstra ;)

christian1986

Sitat fra: Cirion på mandag 28. oktober 2013, klokken 13:23
Sitat fra: daggad på mandag 28. oktober 2013, klokken 12:51
Man må se reelt på det. Når en leser hva enkelte skriver så høres Tesla S ut som en gavepakke og lønnsom bil.
Tull..ingen biler er hverken gavepakker eller lønnsomme. Og Tesla S vil også halveres i verdi i løpet av 3-5 år det garanterer jeg. Og vil den kunne vare i 15 år...tvilsomt.
Tull, TMS er både lønnsom og gavepakke. Selv med 100% verditap på 10år, koster den vesentlig mindre på 10år enn hvilken som helst fossilbil med samme pris, verditap og levetid.

Jeg vil si det er mer sannsynlig at én TMS blir mer enn 50år og fortsatt fungerer, enn at samtlige TMS'er er på huggern før de fyller 15. Tør til og med å si at enkelte TMS'er vil passere 100år med godt vedlikehold. Riktignok vil ikke alle komponenter overleve, men at enkelte er villig til å vedlikeholde en TMS langt over forventet levetid. Sannsynligvis vil mange TMS'er bli oppgradert til det ugjenkjennelige. Kansje den ikke engang trenger lading lenger...
Men nå forandrer du kriteriene.. Hvis du dobler innkjøpsprisen på fosilbilen blir det selvsagt et annet resultat...

Problemet med Model S er at ingen vet hvor lenge batteriene varer. Tesla garanterer for 8 år, og da regner jeg med de har lagt inn marginer som fører til at de varer lengre. Problemet er bare at det vet du ikke. De ukjente faktorene på en fosilbil er færre, selv om jeg tror verditapet der vil eskalere framover.

daggad

Om ti år er skjermen i TS like moderne som en papyrusrull i dag..  ;D

Jeg er veldig uenig med deg Cirion. Dog ikke det første du skriver, det stemmer nok.
Men det er også vitsen med et forum, å belyse alle sider :)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

OddB

Ja man må ihvertfall enten ta med avdragene på lånet eller verditapet på bilen, noe annet er å lure seg selv ja...
Tar man med renter og avdrag på lånet (og kapitalkostnadene på egenkapitalen) og forutsetter at du har bilen til vrakpanten skal tas ut blir regnestykket reelt.
Selger du før det, vil usikkerheten bli større jo tidligere du selger pga usikkert verditap..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA