Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Eier plutselig en Reva - Ladeproblem!?

Startet av Dr.Ling, mandag 04. november 2013, klokken 18:51

« forrige - neste »

Dr.Ling

Henter min bil i Trondheim 15.11.13 og på turen nordover må jeg lade i Mosjøen. Schuko vs rød industriplugg betyr 36 timer vs 9 timer lading. Da det er svært usikkert om jeg får noe adapter med bilen den dagen, tenkte jeg å spørre om noen vil låne bort / leie ut sitt adapter. Ta i så fall kontakt! :)
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

fredag

Sitat fra: Dr.Ling på lørdag 26. oktober 2013, klokken 22:59
Henter min bil i Trondheim 15.11.13 og på turen nordover må jeg lade i Mosjøen. Schuko vs rød industriplugg betyr 36 timer vs 9 timer lading. Da det er svært usikkert om jeg får noe adapter med bilen den dagen, tenkte jeg å spørre om noen vil låne bort / leie ut sitt adapter. Ta i så fall kontakt! :)

Andre alternativer:

Hvis du skaffer deg en crohmbox fra crohm.ch vil du kunne full-lade på 4 timer, hvis du får tak i en 400V 32A CEE-kontakt underveis. Og du kan lade på alt mulig rart av andre røde og blå kontakter.

Alternativt kan du finne en passende vert i Mosjøen som har 400V 32A tilgjengelig, og få montert opp en type2 ladekontakt der. Kanskje noen andre her på forumet blir med på en kronerulling for ladekontakten. Jeg er med på noen hundrelapper, hvis andre også blir med. Du kan jo ta kontakt med kommunen, og høre om de er villig til å legge til rette for elbil-kjøring i nord-Norge.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: Dr.Ling på lørdag 26. oktober 2013, klokken 22:59

Tesla skal visstnok ha 17 stk. som de bruker til utlån. Legg fram saken for de og spør om å få låne en av de et par dager så går det sikkert bra?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Dr.Ling

Takk for råd!
Jeg har lagt fram problemet for min DS, men han har ikke kommet med noen gode råd enda. Får spørre han igjen om låneadapter.

Bestillingstiden for den boksen regner jeg med er minst 4 uker, og jeg tenkte egentlig ikke å svi av bortimot 20.000kr (den mobile toppmodellen til Crohm) for en boks jeg egentlig kun trenger én gang.

Blir heller ikke tid å overtale noen å få installert noen permanente løsninger nede i Mosjøen, selv om jeg har vært i kontakt med campingen og vet de jobber med saken. Kan høre med dem igjen selvfølgelig, kanskje en Type2 kontakt mirakuløst kunne dukke opp :)  til glede for de som kommer etter meg.
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

OleJA

Sitat fra: Dr.Ling på søndag 27. oktober 2013, klokken 00:17
Takk for råd!
Jeg har lagt fram problemet for min DS, men han har ikke kommet med noen gode råd enda. Får spørre han igjen om låneadapter.

Bestillingstiden for den boksen regner jeg med er minst 4 uker, og jeg tenkte egentlig ikke å svi av bortimot 20.000kr (den mobile toppmodellen til Crohm) for en boks jeg egentlig kun trenger én gang.

Blir heller ikke tid å overtale noen å få installert noen permanente løsninger nede i Mosjøen, selv om jeg har vært i kontakt med campingen og vet de jobber med saken. Kan høre med dem igjen selvfølgelig, kanskje en Type2 kontakt mirakuløst kunne dukke opp :)  til glede for de som kommer etter meg.

Har med selvsyn sett at det finnes flere modifiserte UMC'er der de har kappet pluggen og satt på rød CEE kontakt på Trd. SC - Det henger også et par i parkeringskjelleren de bruker til lagring av biler. Dersom du har bestilt et rødt adapter sammen med bilen, og de ikke kan levere, så er det ikke for mye forlangt at de låner deg et av disse noen dager.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

OddB

DET burde de klare å ordne.. Dårlig PR  og trist for deg å måtte sette bilen på Hurtigruta :(
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Dr.Ling

Har fått tilbakemelding fra Mathias, min DS i Trondheim, og han sier de ikke har låneadaptere, men han skulle sjekke om det finnes andre løsninger.

I mellomtiden har jeg ringt til han som fikk første Model S her i byen, han hadde heller ikke fått adapter, og brukte 3 dager på å komme seg fra Trondheim til Bodø (han har da 60 kWh).

Så om noen har rødt adapter å leie bort, ta kontakt! :)

Charlie

Dr. Ling: På vei nordover kan du gjerne stoppe hos meg i Levanger og lade på min nyinnstallerte 400V 32A Saltoboks og Type 2 kabel. Det er nå bare 80 km nord for Trondheim, så det hjelper deg sikkert ikke helt hjem (hvor nå det måtte være), men da kan du i allefall kjøre nybilen litt hardt de første 8 milene  ;D

elektrolux

Sitat fra: Dr.Ling på søndag 27. oktober 2013, klokken 00:17

Får spørre han igjen om låneadapter.

Feiler alt dette kan www.elbilhjelpen.no låne deg en 31325 ladestasjon gratis mot at du betaler frakten. Denne leverer inntil 22 kW lading av Tesla S fra 400V rød 32A CEE stikk

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lanber

De oppgir den koster 8000,- inkl moms å kjøpe.
Når alternativet er en rød plugg som ikke eksisterer så er kanskje dette noe å ta med seg?

Dr.Ling

Fantastix! Tror nesten jeg må ta imot alle disse tilbudene! Altså både fra Charlie og Elektrolux :)
Ser dermed ut som jeg kan få bruk for dobbeltladeren allerede første dag med bilen.

Charlie, med 400v 32a vil det si at å lade tilsvarende 80km hos deg tar ca 45 minutter?
Og med den boksen fra elbilhjelpen får en vel samme ladehastighet, dvs 4,5 time fra null til full tank?
Valget er ikke så vanskelig når alternativet er 35 timer med schuko.....

elektrolux

Den er grei.

Kan du sende meg en mail om hvor jeg skal sende ladestasjonen, og når du trenger den.

Mail: Robortk(at)hotmail.com
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Voll1

Dr.Ling:  Hvordan blir din plan for lading?  Vi er mange som skal gjennom samme løypa (senere = kaldere), og lurer veldig på om vi må bruke hurtigruta. Er det bare Levanger (Charlie) og Mosjøen (hvor??) du skal lade? Har du noen "reserve"? Fauske?
Model S  2013-2018
Model X  2017-

Dr.Ling

Jeg satser på å klare meg med bare lading hos Charlie i Levanger og over natten i Mosjøen ja. Er 313km Levanger - Mosjøen, og 320km Mosjøen - Bodø. Det burde jeg klare med pen kjøring og oppvarmet batteri. Tesla Trondheim klarte i siste liten å skaffe meg rød adapter, så det jeg tar med meg er kun overgang 400V 32A til 400V 16A (fra Kirkebø's adapterpakke).
Så strekningen Trondheim - Mosjøen ser nå ut til å være ok - en kunne sikkert ladet på Steinkjær istedet for Levanger, spurt leder for Amfi Steinkjer, eller sjefen hos Expert der om å få koble seg på.

I Mosjøen lader jeg der Bellona-sjefen stjal strøm for 3kr i sommer.  Kontakten (400V 32A) eies idag av en bobilforretning som heter Cabo. Overnatter på campingen rett over veien fra dem.

Jeg har ikke noen reserveladeplass på Rognan eller Fauske, men burde kanskje ha det? Jeg regner med føret er tørt hele veien (iflg værmeldingen), og tempen minimum -7 grader over Saltfjellet (700m.o.h. på det høyeste). Men er ganske kjent på Rognan og Fauske og skal sikkert klare å finne meg en rød plugg der om det kniper.

sindrej

Høres ut som et trygt gjennomførbart opplegg slik du har planlagt det.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA