Hovedmeny

Fjernlys på TMS

Startet av torerikb, lørdag 26. oktober 2013, klokken 20:29

« forrige - neste »

tonl

1. Det er diskutert NUUK, Rigid og Lazer i trådet.
2. Er pris viktigst så er det best å ta en søk på nettet. Ellers er bilkomponenten.no en grei sted å kjøpe fra. Super service fra dem.
3. Selv har jeg rigdi sr20 kombo. I pakken er det alt du du trenger.

Sitat fra: torav på mandag 19. november 2018, klokken 11:42
Dette var inspirerende! Men for en nykommer i LED-bar verden, kan dere hjelpe meg så jeg ikke bommer her:

1) Er dette produktet "Lazer Linear 18 Elite"?
2) Anbefalt plass å kjøpe dette?
3) Hva trenger man av relé/adaptere/braketter når den skal monteres på en 2014 model S?

Tor A

Klykken

Arbeidslys.no, ekstralys.no og bilkomponenter.no (samt sikkert flere) er de som fører de mest kjente merkene.

Strands Nuuk fant jeg hos mitt lokale verksted hvor jeg tenkte å vise bilen før evt innkjøp og montering. Nuuk var såpass billig at det var verdt å "prøve" og evt selge hvis den var dårlig.
Har Rigid SR20 Kombo på vår i3, og Strands Nuuk (uten deling) på vår Tesla. Ser ikke forskjell på lysmengde og lysbilde på disse to. Forskjellen er det at Strands sin virker mer "pinglete" i kvalitet.

Det fulgte ikke med kabelsett m/relé hos Strands, så det kom i tillegg. Rigid har dette med i pakken, og antageligvis også Lazer. Dette står i produktbeskrivelsen der du velger å handle.

Ellers, nå er det jo Black Friday-uke så da kan man kanskje finne noen kupp. Bruk prisjakt.no og prisguide.no for å se om det er reelle kupp i så fall!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Det følger ikke med ledningsnett, rele eller sikring i standardpakken fra Lazer. I tillegg er det sparsommelig med monteringsdeler sammenlignet med Rigid. Men med et par hundre på baklomma og en tur på Biltema, så har man alt man trenger om man vil lage til litt selv.

torav

Takk for gode tilbakemeldinger! Jeg refererte til meldingen over (Otto) for spørsmål 1, antar det er den Lazern.

Ad bilkomponenter så ser jeg de selger kit med
- BLC - TMS styrestrømadapter
- Superseal reléledningsnett

Men trenger jeg BLC styrestrømadapter når jeg har den gamle modellen (før LED hovedlys)?

Har prøvd å se om det er noen DIY side for montering for oss som ikke er bilelektrikere, men fant ikke det i farten.

Tor Arne
Model S85, rød, beige skinn, tech, pano, luft, lyd, park, levert 26. Juni 2014
Model S85D, grå, grå skinn, tech, pano, dobbeltlader, levert april 2015

tonl

Bil før facelift kan du hente styrestrøm fra hovedlampa på sjåfør siden. Tror det er en grønn-hvit ledning (hussker ikke farten, men er beskrevet i tidligere innlegg). Alternativ kan du droppe styrestrøm. Og heller aktivere lyset fra ledbaren manuelt. Bryter på releledning som du fører inn i kupeen. Eller så kan du komple til en trådløs mottaker/bryter på rele til ledbaren og ha alt i frunken.

Sitat fra: torav på tirsdag 20. november 2018, klokken 09:35
Takk for gode tilbakemeldinger! Jeg refererte til meldingen over (Otto) for spørsmål 1, antar det er den Lazern.

Ad bilkomponenter så ser jeg de selger kit med
- BLC - TMS styrestrømadapter
- Superseal reléledningsnett

Men trenger jeg BLC styrestrømadapter når jeg har den gamle modellen (før LED hovedlys)?

Har prøvd å se om det er noen DIY side for montering for oss som ikke er bilelektrikere, men fant ikke det i farten.

Tor Arne

torav

Igjen - takk til dere som svarer - det er veldig kjekt å få hjelp her på forumet!
Selve strømmen til LED-baren, hvor er det best å hente den?
Model S85, rød, beige skinn, tech, pano, luft, lyd, park, levert 26. Juni 2014
Model S85D, grå, grå skinn, tech, pano, dobbeltlader, levert april 2015

Klykken

Hos meg hentet de strøm fra rød pinne bak nose cone, mener jeg. Ved flatt 12V benyttes disse for en "jump start". Usikker på om det er nødstrømspinner ved frontfangeren på facelift?

EDIT
Facelift: https://teslaownersgroup.co.uk/kb/12v-battery-empty-car-completely-dead-i-stupidly-forgot-plug-low-left-long-i-guide
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

SH aka F_P

Sitat fra: torav på onsdag 21. november 2018, klokken 14:49
Igjen - takk til dere som svarer - det er veldig kjekt å få hjelp her på forumet!
Selve strømmen til LED-baren, hvor er det best å hente den?

Fra 12V batteriet. Det dukker opp når du demonterer frunkbaljen så fremt du ikke har RWD.
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

Muffinman

Har laget ledningsnett til en Duo Nuuk som skal monteres i morgen og testet den nettopp litt. Det skal visst være "kombo" lysbilde på denne men det er helt feil. Denne har renheklet spot, ferdig. Spørs om jeg må justere den litt på midten for at den skal gjøre tiltenkt jobb.

Ellers er den noe hvitere i lyset enn Lazer'en.

Leafy

Fikk montert Rigid SR20 (Drive lysmønster) hos Bilkomponenter og har nå fått testet det både på langtur (ca 1200 km t/r) og på lokale veier. Det første som slår meg er hvor enorm forskjellen er og ikke minst hvor dårlig lysene på Tesla er. Langkjøring på kveld natt vil aldri mer være noe problem og jeg liker ekstremt godt bredden på lyset. Har igjen litt småjustering av vinkelen på LED'en for å få den optimal, men jeg er særdeles fornøyd selv om prisen er relativ stiv.

Sondre, som alltid, leverer ift. montering og anbefales på det varmeste!

Ett tips på denne LED-baren er at det finnes løse deksler i forskjellige farger som settes på i løpet av 10 sekunder. Til vanlig kjører jeg med helt blankt deksel som sparer selve lampa for steinprut og annen dritt som finnes langs veien. Ved sterkt snødrev, der man vil bli blendet av det sterke lyset, skifter jeg til gult deksel og får dermed utnyttet LED-baren maksimalt under alle værforhold.
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

JorEl

Mye jeg har lyst på hos Bilkomponeter.no. Hadde lagt inn en bestilling på blackfredag-uken 20-30k om de hadde vært i nærheten av Rogaland :-[
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

SH aka F_P

Sitat fra: JorEl på mandag 10. desember 2018, klokken 11:41
Mye jeg har lyst på hos Bilkomponeter.no. Hadde lagt inn en bestilling på blackfredag-uken 20-30k om de hadde vært i nærheten av Rogaland :-[

Du får legge inn ønske om manualer så kanskje det kan prioriteres litt nå i den litt stillere delen av desember.
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

JorEl

Sitat fra: SH aka F_P på tirsdag 11. desember 2018, klokken 17:00
Sitat fra: JorEl på mandag 10. desember 2018, klokken 11:41

Du får legge inn ønske om manualer så kanskje det kan prioriteres litt nå i den litt stillere delen av desember.
Manualer? Forstod ikke helt ???
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

cra

Det største problemet med lysene på Tesla er at der rimer så jæklig på glassene at det knapt er forskjell på nærlys og fjernlys. Var ikek noe problem på gamle biler som hadde hundre Watt varme rett bak glasset, men jeg tror flere og flere moderne biler har dette problemet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Klykken

Vask bilen, evt poler og legg på forsegling på lakk, glass og plast. Da blir det et mindre problem.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA