Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pris for opplegg av 230 V, 32 ampere, enfase?

Startet av torerikb, mandag 04. november 2013, klokken 13:48

« forrige - neste »

Trustno1

Sitat fra: mr.rs4 på mandag 17. august 2015, klokken 23:28
Jeg er VELDIG intressert i dette, men skulle vært noen som hadde gjordt dette før, og at en kunne se i LIVE hvordan bra dette er/blir. Spesielt på mørke kvelder.

Holder du til på østlandet kan du godt få en demo av min bil.

Jeg har riktig nok fjernet gitteret. Har montert på to biler og begge konkluderte jeg med at det ikke var mulig å smette ledbarn bak gitteret. Er nok mulig tesla har endret litt design som ikke gjør det mulig på nyere biler.


mr.rs4

Jeg er på vestlandet, rett utenfor Stavanger
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Trustno1

Sitat fra: mr.rs4 på tirsdag 18. august 2015, klokken 04:02
Jeg er på vestlandet, rett utenfor Stavanger
Ok, blir ett godt stykke unna da, men du må gjerne komme en tur å se om du har lyst til å ta en kjøretur på 6-7 timer :p

Voll1

At Elektrolytt klarte dette er en tryllekunst. :-) Vi har "samme årsmodell" og jeg hadde ikke sjanse. Kanskje det er mulig hvis man varmet opp grill-gitteret slik at det kan bøyes MYE. Jeg fjernet grillen foran LED-baren, og er fornøyd med det. Lyset ble også veldig bra.

Det ligger en video på facebookgruppa for TOCN-medlemmer som viser lyset fra LED-bar sammenlignet med vanlig lys. https://www.facebook.com/groups/TOCNMedlemmer/permalink/1516691531953495/?comment_tracking=%7B%22tn%22%3A%22O%22%7D
Model S  2013-2018
Model X  2017-

Kjelli

Sitat fra: mr.rs4 på mandag 17. august 2015, klokken 23:28
Jeg er VELDIG intressert i dette, men skulle vært noen som hadde gjordt dette før, og at en kunne se i LIVE hvordan bra dette er/blir. Spesielt på mørke kvelder.

Du kan komme og se hos meg. Bor på sola. Har montert en slik ledbar.

Kjell

M.SKEIDE

#440
Sitat fra: Voll1 på tirsdag 18. august 2015, klokken 15:21
At Elektrolytt klarte dette er en tryllekunst. :-) Vi har "samme årsmodell" og jeg hadde ikke sjanse. Kanskje det er mulig hvis man varmet opp grill-gitteret slik at det kan bøyes MYE. Jeg fjernet grillen foran LED-baren, og er fornøyd med det. Lyset ble også veldig bra.


Ikke noe problem skru løs fronten øverst i midten, skjær ut for festene i plastikken bak grillen og en god dose vold så er den der ;)

Har kjørt forbi X antall teknisk utekontroller og smiler hver gang :)
Tesla Model S 85kWh (P23809)  tech, park, pano, lyd, lys, luft og barneseter (blå og svart) :D LEVERT 19.DES 2013

Kone bil 2013 Leaf SV

petersv

Sitat fra: Voll1 på tirsdag 18. august 2015, klokken 15:21
At Elektrolytt klarte dette er en tryllekunst. :-) Vi har "samme årsmodell" og jeg hadde ikke sjanse. Kanskje det er mulig hvis man varmet opp grill-gitteret slik at det kan bøyes MYE. Jeg fjernet grillen foran LED-baren, og er fornøyd med det. Lyset ble også veldig bra.

Det ligger en video på facebookgruppa for TOCN-medlemmer som viser lyset fra LED-bar sammenlignet med vanlig lys. https://www.facebook.com/groups/TOCNMedlemmer/permalink/1516691531953495/?comment_tracking=%7B%22tn%22%3A%22O%22%7D

Takk for video, men for meg ser det ut som om det er betydelig egenblendingsfare her, siden det lyser saa mye ned og paa sidene naert foran bilen?

Voll1

Egenblending er ikke et problem i det hele tatt (for meg). I forhold til vanlige "1000m-bøtter" er det mindre egenblending, da LED er montert langt inne i grillen, samtidig som linsene kaster lyset langt fram. I oppoverbakker på snøføre kan man få egenblending, men det er ikke noe problem. Fordelene oppveier ulempene. Enenste "problem" er at man av og til må blende ned for store trafikkskilt som virker som speil. :-)
Model S  2013-2018
Model X  2017-

frosken

Sitat fra: petersv på tirsdag 18. august 2015, klokken 19:07
Sitat fra: Voll1 på tirsdag 18. august 2015, klokken 15:21
At Elektrolytt klarte dette er en tryllekunst. :-) Vi har "samme årsmodell" og jeg hadde ikke sjanse. Kanskje det er mulig hvis man varmet opp grill-gitteret slik at det kan bøyes MYE. Jeg fjernet grillen foran LED-baren, og er fornøyd med det. Lyset ble også veldig bra.

Det ligger en video på facebookgruppa for TOCN-medlemmer som viser lyset fra LED-bar sammenlignet med vanlig lys. https://www.facebook.com/groups/TOCNMedlemmer/permalink/1516691531953495/?comment_tracking=%7B%22tn%22%3A%22O%22%7D

Takk for video, men for meg ser det ut som om det er betydelig egenblendingsfare her, siden det lyser saa mye ned og paa sidene naert foran bilen?

Enig, ser ut til at eksempelet i videoen er justert litt lavt. Min LED-bar gir mye bedre spredning til siden og lengre frem, ikke spesielt mye i veibanen de første titalls meterne.

Men man blir lett lurt av slike videoer, det er veldig vanskelig å fange den reelle effekten på film. Man bør se hvordan det fungerer i praksis i mørket før man forhåndsdømmer. Jeg viser gjerne frem for interersserte i Oslo-området når høstmørket nærmer seg.

Ellers må jeg bifalle siste taler; større trafikkskilt hender det reflekterer sjenerende mye lys.

cra

Sitat fra: frosken på onsdag 19. august 2015, klokken 13:41
Ellers må jeg bifalle siste taler; større trafikkskilt hender det reflekterer sjenerende mye lys.

Dette opplever jeg også; mon tro om ikke en lett buet flate vile ha redusert dette problemet?

Ellers; det er slik at sånne LED-barer ikke er lovlige?  :(  Kunne tenke meg noe ekstralys selv; hadde 1000-metere på Caravella, og de var gode å ha i høstmørket, men jeg gidder ikke å montere noe som ikke er lovlig. Vil helst ha tingene på stell i fall det blir kontroller e.l.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

frosken

Sitat fra: cra på onsdag 19. august 2015, klokken 14:07
Sitat fra: frosken på onsdag 19. august 2015, klokken 13:41
Ellers må jeg bifalle siste taler; større trafikkskilt hender det reflekterer sjenerende mye lys.

Dette opplever jeg også; mon tro om ikke en lett buet flate vile ha redusert dette problemet?

Ellers; det er slik at sånne LED-barer ikke er lovlige?  :(  Kunne tenke meg noe ekstralys selv; hadde 1000-metere på Caravella, og de var gode å ha i høstmørket, men jeg gidder ikke å montere noe som ikke er lovlig. Vil helst ha tingene på stell i fall det blir kontroller e.l.

Ikke lov som fjernlys. Lyset må monteres i par, og det er uansett for mye lys. Mange LED-barer er heller ikke E-merket. For å sitere meg selv fra et par sider tilbake:

Sitat fra: frosken på lørdag 18. juli 2015, klokken 14:07
Man kan kanskje klare å snike seg gjennom kontroll ved å definere lyset som arbeidslys. Det er isåfall essensielt med en bryter, så man kan bruke bilens fjernlys uten å aktivere «arbeidslyset». Da slipper man også å forholde seg til kravet om E-merking, ettersom lyset ikke skal brukes på veien.

Fra Kjøretøyforskriften, § 28-5. Lysutstyr som bil kan ha:
Sitat fra: Lovdata
ARBEIDSLYS
8.   Bil kan ha en eller flere lykter som gir hvitt eller gult arbeidslys.
8.1   Lyktene skal gi stor spredning og må kunne reguleres i forskjellige stillinger.
8.2   Lykten(e) skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.
8.3   Arbeidslyset skal være koplet over egen bryter og være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når arbeidslyset er tent.

Lyset må altså:

  • Gi stor spredning.

    • Det bør dekkes av de fleste LED-barer.
  • Kunne reguleres i forskjellige stillinger.

    • Det kan være problematisk.
  • Ikke lyse uten at parklys etc. er tent samtidig.

    • Standard funksjonalitet om man kobler til fjernlysets relé.
  • Koblet over egen bryter, kontrollampe godt synlig fra førerens plass.

    • Om man monterer på en bryter i frunk eller trekker kabel inn i kupéen med bryter bør dette være dekket opp. Fjernlysindikatoren i instrumentpanelet bør vel dekke opp behovet for kontrollampe? ?

E_S

På biler med autopilot-hardware er jo radaren montert i nedre grill, så da utgår den plasseringen. Noen ideer utover den usannsynlig stygge løsningen å bare ha den på en holder som festes med skiltet?
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Muffinman

Montere den i øvre del av grillen slik som de fleste her har gjort?

E_S

Er det i det hele tatt mer enn en grill? Jeg har alltid sett for meg at det folk snakker om er den gittergreia nede i fangeren, og der sitter jo radaren.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Muffinman


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA