Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pris for opplegg av 230 V, 32 ampere, enfase?

Startet av torerikb, mandag 04. november 2013, klokken 13:48

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: OleJA på torsdag 16. oktober 2014, klokken 20:58
Dual drive og autopilot er kult, men at noe så basis som å levere bilen med skikkelig lys har Tesla ikke fått til :(
Regner med at de har det på lista. Forhåpentligvis forbedring på neste bil som leveres om ca. et år.

OleJA

Sitat fra: Muffinman på torsdag 16. oktober 2014, klokken 21:03
Er en krans, eller en ring om du vil, med to "ører" rundt pæra. Disse står horisontalt til hver sin side. Denne må dreies et hakk mot klokka, så løsner pæra. Du må bruke litt kraft før den løsner, og det er trangt å komme til. Jeg brukte en finger på den ene og et skrujern på den andre (skrujernet knekker ikke så lett som fingeren  :P)

Du skal altså ikke dra i selve pæra, eller dreie på den, kun på kransen. Så er det bare å ta pæra ut. Det er plass til å  få den ut når kabelen sitter på, men da må den være løsnet fra ballasten i andre enden.
Takk, fungerte fint det uten aa oedelegge noe.  ;D Ble litt for mye plundring, saa rakk bare ene lykta ikveld. Ute aa tester naa: Tydelig bedre lys paa ene siden :)
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Eggemi

Vurderer sterkt å gå til innkjøp av Tesla Model S Dual motor med tech-pakke. Er rimelig sikker på at dette er riktig bil å velge dersom jeg skal kjøpe ny, MEN når jeg leser denne tråden blir jeg jammen litt skeptisk. Nå kjører jeg i dag en VW Passat 2004, OK lys på denne (xenon nærlys). Dette er sammenligningsgrunnlaget jeg har. Kan ikke skjønne annet enn at lysene på Tesla Model S er VESENTLIG bedre enn hva jeg er vant med? Noen som har tatt den "samme" overgangen og kan si noe om dette?  ???

Trustno1

Jeg hadde selv en Audi A4 2000mod med xenon nærlys for noen år siden, den er muligens i samme leia som passaten. Selv syntes jeg den også hadde noe stusselig lys og satt inn xenon fjernlys på den også.

Om det er lysene det står på for om du vil kjøpe bilen så ser jeg ikke helt det argumentet. Er en relativt smal sak å oppgradere dette, og det er vel mange andre ting som bør veie tyngre på valg av denne bilen.

TRM

Sitat fra: Eggemi på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 20:23
Vurderer sterkt å gå til innkjøp av Tesla Model S Dual motor med tech-pakke. Er rimelig sikker på at dette er riktig bil å velge dersom jeg skal kjøpe ny, MEN når jeg leser denne tråden blir jeg jammen litt skeptisk. Nå kjører jeg i dag en VW Passat 2004, OK lys på denne (xenon nærlys). Dette er sammenligningsgrunnlaget jeg har. Kan ikke skjønne annet enn at lysene på Tesla Model S er VESENTLIG bedre enn hva jeg er vant med? Noen som har tatt den "samme" overgangen og kan si noe om dette?  ???
Jeg kjører på jobb en Passat fra 2008/2009 med xenon. Har aldri kjørt en bil med dårligere lys. Model S er nest dårligst. ;)

Ingen forbedring av lysene er en av grunnene til at jeg ikke vurderer å bytte min nåværende Model S til en Model SD. Gode lys er for meg viktigere enn 4x4, autopilot og acc...
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

AndreS

Sitat fra: hma på tirsdag 16. september 2014, klokken 11:23
Da har bilen blitt utstyrt med 35W Philips XenEcoStart og Oram D3S ballaster.
En testtur i høstmørket gave gode resultat - dog litt vanskelig å si eksakt hvor mye bedre det ble. :)

Noen tips/erfaringer fra prosjektet (en del er nok nevnt tidligere i tråden, men det får stå sin prøve):

- Les denne guiden for å forstå forskjellen på D1S, D3S og D8S:
  http://www.hidplanet.com/forums/archive/index.php/t-49771.html

- Det vanskeligste med innkjøpet var å skaffe riktige kabler mellom ballasten og pære. Jeg kjøpte et brukt sett hvor det tilsynelatende skulle være rett. Det er tidligere forklart at kontakten for Model S må ha en vinkel på 90 grader. Det hadde alle mine kabler, bortsett fra at pærekontakten på den ene kabelen var 180 grader feil vei. Dvs. når kontakten var plugget i pæra gikk ledningen i motsatt retning av pæra. Riktig retning er at kabelen skal føre samme vei som pæra peker.
Det var ikke verre enn at jeg klarte å modifisere kabelen ved snu plastkontakten inne i aluminiumskappen/huset.

- Ved demontering av innerskjermer er det verdt å merke seg at det finnes to typer klips. Det kan være en god idé å markere der hvor det sitter lange klips, så slipper du å bruke tid på dette når delene skal settes på plass.

- Vær veldig forsiktig når plastskjermen løsnes slik at man ikke røsker av tempsensorene. Jeg brukte en tynt langt flattskrujern som "jekk" til å benne av klipsene som fester sensorene (2 per innerskjerm).

- Skru ut ballasten med 7mm fastnøkkel. Bruk hodelykt og pass på at du ikke mister skruene. En av dem sitter litt vanskelig til, men med litt hjelp av fingrene går det greit.

- Pærene holdes på plass inne i lyktehuset med en plastring. For å få ut pæra skal man ikke vri på selve pæra, men på denne ringen. Stikk fingrene inn forbi basen på pæra og dytt på plastringens ører. Om det er vanskelig å komme til kan man også stikke fingrene inn fra der ballasten stod. Plastringen skal vris 1/8 omdreining mot klokka.
Når ringen skal settes på den nye pæra skal den "henges over" som en opp-ned U. Ringen er også merket med "top".

- For å tilpasse D3S-pæra til bilens D8S-sokkel, brukte jeg en 3mm bor (som fres). Her må man være svært forsiktig slik at man ikke skader selve pæra. Har man en Dremel eller annet egnet håndverktøy.

- Funksjonstest før man skrur sammen og sjekk at kablene til pæra sitter godt nok i.

Ser du har brukt d3S. Jeg har akkurat bestillt et kit med det og balaster til teslaen jeg har på vei. Ser nå at det er en på fb gruppa som ikke får dette kittet til å virke, og enkelte sier han burde bruke d1s. Noen tanker rundt dette? Ble litt nervøs for om det jeg har bestillt vil virke...
I3 i bestilling

hma

Hei,
D3S skal fungere fint, den eneste tilpassingen nødvendig er å frese nytt styrespor på pærene slik at de passer i bilens D8S-sokkel.

Hva besto problemene nevnt på Facebook-gruppa i?
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

petersv

Gitt at du bytter ballast. Er forskjellig spenning.

Muffinman

Har ihvertfall fungert brillefint i over 10.000km så langt her. Samme kit som hma.

darthy001

@TRM er det nye lys på D-bilene? Det har jeg ikke hørt noe om før.

janmb

Leste på en eller annen interesseside for Xenon konvertering at både D1S og D3S fint skal kunne brukes på Tesla. Spor i festekransen må tilpasses i begge fall, og man må selvsagt ha riktig ballast og kabel til den pæra du velger. Anbefaler derfor å kjøpe komplett kit isteden for å matche dette selv.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

OleJA

Sitat fra: janmb på onsdag 26. november 2014, klokken 11:13
Leste på en eller annen interesseside for Xenon konvertering at både D1S og D3S fint skal kunne brukes på Tesla. Spor i festekransen må tilpasses i begge fall, og man må selvsagt ha riktig ballast og kabel til den pæra du velger. Anbefaler derfor å kjøpe komplett kit isteden for å matche dette selv.
+1
.... og ikke minst få med riktig kabel mellom pære og ballast. Kabelen må være tilpasset både mtp D1S vs D3S, og ha riktige vinkler og lengde for å passe inne i lyktehuset.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y


KristianKBE

Da kan iallefall jeg bekrefte at denne IKKE passer i grillen på en TMS (Den er for "høy"):

http://www.ebay.com/itm/20-120w-curved-LED-driving-light-bar-for-truck-SUV-4WD-boat-UTE-ATV-ford-f150-/171250603419?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item27df54d59b&vxp=mtr


Jeg kan og bekrefte du trenger IKKE ta av hjulet for å finne styrestrøm.
VELDIG enkelt å bare vippe av det sorte plastdekselet "rundt" frunken. ;)

Så hvis noen tilfeldigvis har flere bilder, hvor denne kan passe på, så gi meg en lyd.
Skal få den for det samme som jeg ga for den :)
P85. Ikke + og barneseter, ellers alt.
Mørk grå
21" Grå
Bestillt: 30.08.13
Finalized: 09.09.13
Ønsket levering: Januar 2014
VIN: P23873 Mottatt ca 20.09.13
Production: 04.01.14
Complete: 06.01.14
Delivered: 18.03.14

(Først estimert 19.feb, så 1.mars, så 13.mars, og nå sist 22.mars.... Endelig dato ble 18.mars))

mr.rs4

Er det mulighet for å mer enn 35w på Xenon for Tesla?
Og med TMSP85D så er det og bixenon? Dvs at nær lys og fjern lys i samme pære?

Jeg hadde en Audi med linse lys, veldig dårlige  lys, så der satt jeg inn 50w nærlys og 70w fjern lys. Det hjalp veldig på våres veier uten lys(bor på bondelandet, med sauer og andre dyr i veibanen).
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA