Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pris for opplegg av 230 V, 32 ampere, enfase?

Startet av torerikb, mandag 04. november 2013, klokken 13:48

« forrige - neste »

P85_Norway

Tesla M3 Performance

Voll1

Ser at SR2 20" koster 8000,- i Norge og 4300,- i USA. Mulig at det er en importør som har god avanse.  :) Hva må man regne med av tilleggskostnader hvis man bestiller fra USA via f.eks. JetCarrier? Er det normalt bare frakt + mva + gebyr? Kanskje det ikke er så mye å spare?  :)
Model S  2013-2018
Model X  2017-

petersv

Kun moms og frakt. JC tar ikke fortollingsgebyrer etc. de er veldig greie pg har alt bakt inn i fraktprisene, som er veldig lave. Lønner seg kanskje å bestille to i slengen hvis de pakkes sammen, ofte er det volum som styrer prisen.

Elektrolytt

Sitat fra: Thor2014 på onsdag 13. august 2014, klokken 16:44
Er det mulig å ta bort bare den ene delen av grillen?
Den synes ikke så godt under skiltet og at den ble erstattet av en Led bar kan jo se bra ut :D
Den lille grillen under nosecone er en separat del fra den store grillen lengre ned.
Ser ut til å være klipset fast fra innsiden. Prøvde å løsne den uten å lykkes. Tror støtfanger må av for å demontere grillen.

E_S

Jetcarrier er billig, så.sparer nok en hel del. Foreslår å gjøre det for å demonstrere mot norske forhandlere som beregner seg 100% fortjeneste..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

P85_Norway

Sitat fra: Voll1 på torsdag 14. august 2014, klokken 08:03
Ser at SR2 20" koster 8000,- i Norge og 4300,- i USA. Mulig at det er en importør som har god avanse.  :) Hva må man regne med av tilleggskostnader hvis man bestiller fra USA via f.eks. JetCarrier? Er det normalt bare frakt + mva + gebyr? Kanskje det ikke er så mye å spare?  :)
Si fra om du bestemmer deg for å bestille fra USA, så kan vi dele på fraktkostnader.
Terje
Tesla M3 Performance

Elektrolytt

Sitat fra: D.O på onsdag 13. august 2014, klokken 11:50
Ta ett bilde sett innenfra med/uten ekstralys(med langlys på) :)
Har fått tatt noen bilder mot en vegg i et parkeringshus (lyst ute).

Bildene er tatt med mobilkamera på auto-innstilling, og LED-bar er justert for høyt.
Grillen foran LED-bar begrenser bredden i lyset noe, men er ikke fullt så galt som det ser ut på bildene.
Det kraftige lyset i senter lurer kamera noe. Spredningen er litt bedre enn originale fjernlys, med noe bedre lys-intensitet i ytterkantene.


Skal få tatt noen bedre bilder når det er mørkt ute, etter justering av høyde og uten auto-innstilling på kamera.

Voll1

Ser greit ut det der.   :)  Hadde helst ønsket meg litt mer spredning. Har fått brodern til å kjøpe med seg en SR2 20 fra USA. Skal vi ha mekketreff?  :)  Skulle gjerne hatt litt flere tips om hva som skal kuttes og klippes. Hvilke skruer benyttes? Borer man hull? Rustbehandling? Har noen funnet styrestrøm? Kanskje man bare skal klippe vekk mye i grillen slik at lyset passerer uhindret? Er det noen ulemper med det?
Model S  2013-2018
Model X  2017-

Sofie S

Mer monterings beskrivning önskas, detta verkar jättebra!

Elektrolytt

Sitat fra: Voll1 på lørdag 16. august 2014, klokken 20:31
Ser greit ut det der.   :)  Hadde helst ønsket meg litt mer spredning. Har fått brodern til å kjøpe med seg en SR2 20 fra USA. Skal vi ha mekketreff?  :)  Skulle gjerne hatt litt flere tips om hva som skal kuttes og klippes. Hvilke skruer benyttes? Borer man hull? Rustbehandling? Har noen funnet styrestrøm? Kanskje man bare skal klippe vekk mye i grillen slik at lyset passerer uhindret? Er det noen ulemper med det?
Har ikke hatt tid til å lete etter styrestrøm, men regner med det blir nødvendig å koble seg på inni en hovedlykt.
Eneste som må borres er hull i stålbjelken for å skru fast festebrakettene (karrosseriskruer, 2 hull pr festebrakett). Dette vises godt på bildene jeg har lagt ut. Anbefaler rustbeskyttelse dær det borres.
Fra grillen og inn til radiator går det en kanal i gummi/myk-plast som det må kuttes litt i for festebrakettene.

Om du skal kutte i grillen må du være oppmerksom på at nedre klips som holder fast noescone festes i denne grillen, så den kan ikke fjernes helt. Men burde gå å fjerne noen riller for å bedre spredning av lyset.

Mekketreff kan kanskje være mulig. Kommer an på bosted for aktuelle deltagere. Holder selv til i Harstad  ;)

Trustno1

#235
Siden Elektrolytt har tatt bryet med å lag en beskrivelse av hvordan man monterer lysene, så tenkte jeg at jeg fikk ta den andre delen å finne styrestrøm :)

Fikk min SR2-20" for noen dager siden, så må få montert denne snart da det begynner å bli mørkt ute.

Jeg startet med å løsne venstre fremdekk.

Deretter var det å klipse løs fremre del av innerskjermen. Denne er festet med en haug plastklips som man vipper ut med en flat skrutrekker. Vær obs på at 4 av klipsene er endel lengre enn de andre, så legg merke til hvor de sitter for å unngå problemer når de skal på plass igjen. Man må også løsne en mutter. Det sitter også to skruer og ett plastklips som må løsnes fra undersiden av bilen.
Når man har fått løsnet plastdekslet så kan innerskjermen i filt bare brettes tilbake.

Vær veldig forsiktig når du løsner plastdekslet, det sitter en temperatursensor stripset fast på dette på baksiden. Sensoren har veldig kort ledning, så det ble til at jeg måtte klippe stripset med en avbiter, så stripse den fast på nytt når jeg satt dekslet tilbake (litt kronglete). Det kan være at denne sensoren ikke finnes om du kobler deg inn på høyre siden isteden.




Etter dette løsnet jeg kontakten med kabler som gikk inn i hovedlykta for å måle meg frem til hvilke kabler som var hva. Kontakten var litt tuklete å løsne, men det sitter en tapp på toppen av kontakten som man kan bende litt med en flattrekker, deretter trekke ut kontakten. Det er ikke sikkert det er nødvendig å løsne kontakten så lenge man vet hvilken kabel man skal koble seg på.

Fargene er som følger:
Svart - Jord
Orange/svart - Led kjørelys. Denne ga merkelig nok 7v når den ikke er i bruk og 13,5v når lysene er på.
Blå/grønn - Nærlys
Lysegrønn/mørkegrønn - Fjærnlys (BINGO)
grønn/rød - Blinklys



Så var det å koble seg på. Dette kan gjøres på flere måter, men jeg loddet fast en kabel og trakk krympestrømpe over.



Etter dette var det å sette ny tape på kabelbunten og trekke størestrømmen frem til nosecone. Jeg dyttet den igjennom med en tynn gjengestang





Selve monteringen av lykta har jeg ikke gjort enda, men dette har Elektrolytt beskrevet ganske bra :)

Håper dette er til hjelp for noen.

Elektrolytt

Sitat fra: Trustno1 på søndag 31. august 2014, klokken 22:05
Siden Elektrolytt har tatt bryet med å lag en beskrivelse av hvordan man monterer lysene, så tenkte jeg at jeg fikk ta den andre delen å finne styrestrøm :)



Takk for hjelpa med å finne styrestrøm  :)

Min SR20 ble plutselig mørk i halvparten av LED'ene, så den er demontert og pakket for retur.

Om noen vil ha flere detaljer rundt montering kan jeg ta bedre bilder når jeg får LED-bar'en tilbake og monterer den igjen :)

hma

Da har bilen blitt utstyrt med 35W Philips XenEcoStart og Oram D3S ballaster.
En testtur i høstmørket gave gode resultat - dog litt vanskelig å si eksakt hvor mye bedre det ble. :)

Noen tips/erfaringer fra prosjektet (en del er nok nevnt tidligere i tråden, men det får stå sin prøve):

- Les denne guiden for å forstå forskjellen på D1S, D3S og D8S:
  http://www.hidplanet.com/forums/archive/index.php/t-49771.html

- Det vanskeligste med innkjøpet var å skaffe riktige kabler mellom ballasten og pære. Jeg kjøpte et brukt sett hvor det tilsynelatende skulle være rett. Det er tidligere forklart at kontakten for Model S må ha en vinkel på 90 grader. Det hadde alle mine kabler, bortsett fra at pærekontakten på den ene kabelen var 180 grader feil vei. Dvs. når kontakten var plugget i pæra gikk ledningen i motsatt retning av pæra. Riktig retning er at kabelen skal føre samme vei som pæra peker.
Det var ikke verre enn at jeg klarte å modifisere kabelen ved snu plastkontakten inne i aluminiumskappen/huset.

- Ved demontering av innerskjermer er det verdt å merke seg at det finnes to typer klips. Det kan være en god idé å markere der hvor det sitter lange klips, så slipper du å bruke tid på dette når delene skal settes på plass.

- Vær veldig forsiktig når plastskjermen løsnes slik at man ikke røsker av tempsensorene. Jeg brukte en tynt langt flattskrujern som "jekk" til å benne av klipsene som fester sensorene (2 per innerskjerm).

- Skru ut ballasten med 7mm fastnøkkel. Bruk hodelykt og pass på at du ikke mister skruene. En av dem sitter litt vanskelig til, men med litt hjelp av fingrene går det greit.

- Pærene holdes på plass inne i lyktehuset med en plastring. For å få ut pæra skal man ikke vri på selve pæra, men på denne ringen. Stikk fingrene inn forbi basen på pæra og dytt på plastringens ører. Om det er vanskelig å komme til kan man også stikke fingrene inn fra der ballasten stod. Plastringen skal vris 1/8 omdreining mot klokka.
Når ringen skal settes på den nye pæra skal den "henges over" som en opp-ned U. Ringen er også merket med "top".

- For å tilpasse D3S-pæra til bilens D8S-sokkel, brukte jeg en 3mm bor (som fres). Her må man være svært forsiktig slik at man ikke skader selve pæra. Har man en Dremel eller annet egnet håndverktøy.

- Funksjonstest før man skrur sammen og sjekk at kablene til pæra sitter godt nok i.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

torerikb

Jeg skal montere en ledbar. Er det ingen mulighet for å komme til lyktekabelen uten å gå via hjulbuen?
Nissan Leaf 2013 - SOLGT
Tesla Model S85 2014 - SOLGT
Tesla Model S85D 2015

Muffinman

Jeg avsluttet gårsdagens kjøring med ca. 15 mil i mørket, og selv ved tørre fine veier ser jeg at lysstyrken kunne vært bedre. Blir sittende å myse langt fram i 80-sonene og føler at jeg ikke ser langt nok. Tror helt sikkert at oppgradering til 35W vil bedre det veldig mye. Blir nok til at jeg tar tak i dette i nær framtid, det blir mye mørkekjøring framover (forventer minst 20.000km før våren er et faktum igjen).

Kommer til å foretrekke 4300K pærer om det finnes noe i skikkelig kvalitet som gir høyt lysutbytte. Er ikke så glad i kjøligere lys, og synes det fungerer dårligere på våt vei i regn.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA