Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pris for opplegg av 230 V, 32 ampere, enfase?

Startet av torerikb, mandag 04. november 2013, klokken 13:48

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: janmb på mandag 18. november 2013, klokken 12:53
Om du lar deg irritere over det bør du revurdere hva du bruker energi på. En møtende bil med eller uten tåkelys er utelukkende et kosmetisk tema for DEG. I den grad tåkelys blender noen er det føreren av bilen du møter, ikke deg.

At man ser mindre når man møter en bil med tåkelys i tillegg til nærlys er det liten tvil om; spesielt dersom det er mørkt og vått. Da har man en "vegg" av lys, og ser ingenting bak/forbi det punktet. Det er slett ikke bare "kosmetisk" på bilene man møter, og en god grunn til å irritere seg.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Muffinman

Sitat fra: janmb på mandag 18. november 2013, klokken 12:53
En møtende bil med eller uten tåkelys er utelukkende et kosmetisk tema for DEG. I den grad tåkelys blender noen er det føreren av bilen du møter, ikke deg.
Dette er jo bare tull. Fire lys gir i teorien dobbelt så mye lys som to i fleisen på den man møter, og man får jo i tillegg reflektert lys fra våt veibane når det regner. Det er svært sjenerende, og jeg opplever ofte at jeg må stoppe fordi jeg er blendet. Det er selvfølgelig ikke et problem på opplyste veier.

petersv

Regelverket er der for en grunn...

janmb

Sitat fra: petersv på mandag 18. november 2013, klokken 13:29

Akkurat det er en påstand som dessverre ikke alltid er tilfellet, men i dette tilfellet er grunnen der og den heter egenblending.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Kjell Leaf

Sitat fra: janmb på mandag 18. november 2013, klokken 14:01
Sitat fra: petersv på mandag 18. november 2013, klokken 13:29

Akkurat det er en påstand som dessverre ikke alltid er tilfellet, men i dette tilfellet er grunnen der og den heter egenblending.
Det er en grunn til at det finnes en max LUX.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

janmb

Jepp, men max lumen måles, idiotisk nok, på fjernlys - som man uansett dimmer når man møter bil.

Diskusjonen her - som er dum nok i seg selv noe jeg tar ansvaret for - handlet om nærlys + tåkelys - og der er man ikke i nærheten av å utfordre grense for lumen i det hele tatt.

Ironisk nok finnes heller ingen forbud mot tåkelys kombinert med fjernlys - selv om det også i de aller fleste tilfeller er utelukkende negativt for deg selv.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Kjell Leaf

Sitat fra: janmb på mandag 18. november 2013, klokken 14:13
Jepp, men max lumen måles, idiotisk nok, på fjernlys - som man uansett dimmer når man møter bil.

Diskusjonen her - som er dum nok i seg selv noe jeg tar ansvaret for - handlet om nærlys + tåkelys - og der er man ikke i nærheten av å utfordre grense for lumen i det hele tatt.

Ironisk nok finnes heller ingen forbud mot tåkelys kombinert med fjernlys - selv om det også i de aller fleste tilfeller er utelukkende negativt for deg selv.
Jeg skjønner ikke hva folk vil med grøftelys i tillegg til fjernlys, de lyser så kort avstand at man ikke rekker å nå bremsepedalen uansett før man har passert stedet som lysene rakk til. Det er falsk trygghet som også blender langsynet til føreren.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

janmb

Amper

P85D :o)

Westcoaster

Har kjøpt en 20" LEDbar på 126W (ca 9000 Lumen)som jeg tenkte å montere under skiltet.
Pakket den opp i en fei, og koblet den til batteriet på Alfaen for å sjekke lysstyrken :)
Ble ikke skuffet for å si det sånt! :) :)
Noen av våre dyktige elektrikere som har et forslag til et godt oppsett på TMS??
Burde jeg f.eks tatt strøm direkte fra batteriet, med et rele``og styrestrøm fra fjernlysene?
Multi Color Red P85+ | VIN 18538 | 21" Hjul Grå | Karbonfiber Dekorfremhevning | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Sort Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | Sikkerhetspakke | Vinterpakke |

Thor2014

Sitat fra: Westcoaster på tirsdag 26. november 2013, klokken 23:21
Har kjøpt en 20" LEDbar på 126W (ca 9000 Lumen)som jeg tenkte å montere under skiltet.
Pakket den opp i en fei, og koblet den til batteriet på Alfaen for å sjekke lysstyrken :)
Ble ikke skuffet for å si det sånt! :) :)
Noen av våre dyktige elektrikere som har et forslag til et godt oppsett på TMS??
Burde jeg f.eks tatt strøm direkte fra batteriet, med et rele``og styrestrøm fra fjernlysene?

Vil tro det er lurt. Du kommer til å trekke nesten 10A fra 12v batteriet.
Blir fint å se hvordan dette blir seende ut.
Har du bilde eller link til hvor du kjøpte den?

scoot

Sitat fra: laumb på søndag 17. november 2013, klokken 23:13
Tok et bilde i tåke forrige dagen for å illustrere den smale strålen på fjernlysene. Sprer ikke mye til siden her altså. Kjører en mil på svingete landevei uten skikkelig gatelys og med tett skog på begge sider hver dag. Lysene er gode framover, men med tanke på at jeg ser minst en elg i uken liker jeg virkelig ikke at spredningen er så dårlig at jeg får glipp av noen meter med "elg-sone".

bilder
Spør du meg ser det ut som de er feiljustert til de grader de fjernlysa.
2009 Revai

Westcoaster

Thor2014
Her er link til den typen som jeg kjøpte.
http://www.ebay.com/itm/20-126W-CREE-LED-Off-Road-Boat-Work-Light-Bar-Combo-Spot-Flood-Driving-Lamp-/271310005805?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item3f2b56262d&vxp=mtr
Kjøpte av en annen selger, Slash plus eller noe sånt.

Likte festene og stor grad av justering.
Tenkte å prøve med den festeplaten for montering bak skiltet, som Biltema selger, hvis den passer ;)
Kommer med bilde, når jeg har fått montert den, kan ta noen dager, mest sannsynlig til helgen :)
Multi Color Red P85+ | VIN 18538 | 21" Hjul Grå | Karbonfiber Dekorfremhevning | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Sort Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | Sikkerhetspakke | Vinterpakke |

Thor2014

P85_Norway

Jeg har kjøpt 35W Osram ballaster til hoved lyktene, blir spennende hvordan det funker, noen som har forsøkt?
http://www.ilovexenon.co.uk/en/xenon-ballasts-oem/141-osram-35xt6-a-d112v-aa3261300dg-xenaelectron-10-r-034663.html

Jeg lurte på å bestille denne:
http://www.ekstralys.no/products/20srseries?gclid=CNDwiIKZg7sCFQld3godmhsAPw

Burde være plass i den nederste "grillen", da den bare er 41mm høy.
Tesla M3 Performance

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA