Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pris for opplegg av 230 V, 32 ampere, enfase?

Startet av torerikb, mandag 04. november 2013, klokken 13:48

« forrige - neste »

janmb

Sitat fra: El Toro på onsdag 27. november 2013, klokken 15:18
Problemet med kurvelysene er at de ikke har en slik skarp grense, og derfor gir mer strølys oppover med påfølgende blending av motgående. Mange kurvelys er også feiljustert, slik at de blender enda mer av den grunn. Jeg er helt enig med dem som skriver at dette fenomenet er svært irriterende. Ikke minst fordi så mange kjører med både nærlys og kurvelys på. I de verste tilfellene tar jeg ikke fem øre for å returnere blendingen med fjernlyset mitt...

Her blandes det åpenbart begreper igjen. Du snakker om tåkelys, ikke kurvelys.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

El Toro

Sitat fra: janmb på torsdag 28. november 2013, klokken 10:51
Sitat fra: El Toro på onsdag 27. november 2013, klokken 15:18
Problemet med kurvelysene er at de ikke har en slik skarp grense, og derfor gir mer strølys oppover med påfølgende blending av motgående. Mange kurvelys er også feiljustert, slik at de blender enda mer av den grunn. Jeg er helt enig med dem som skriver at dette fenomenet er svært irriterende. Ikke minst fordi så mange kjører med både nærlys og kurvelys på. I de verste tilfellene tar jeg ikke fem øre for å returnere blendingen med fjernlyset mitt...

Her blandes det åpenbart begreper igjen. Du snakker om tåkelys, ikke kurvelys.

Når jeg bruker begrepet kurvelys er det fordi jeg betrakter kurvefunksjonen som viktigere enn tåkefunksjonen. De fleste som kjører med disse lysene på gjør det jo når det ikke er tåke. Og det man ønsker å oppnå er vel da bredere lyskjegle foran bilen, med bedre lys "rundt svingen" som resultat. Hvis alle hadde brukt lysene bare i tåke hadde det ikke vært noe problem.
Og til info er jeg ikke helt på jordet, for i kjøretøyforskriften står det konsekvent "kurve-/tåkelys", likeså i trafikkreglene.
Hovedsaken er at kurve-/tåkelysene blender motgående trafikk, uansett hva man kaller dem. Og, sitat fra trafikkreglene §15.5: "Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys."
Oslo.
Citroën Saxo Electrique 2002, ~99 000 km, ombygget til LiFePo4 i 2010. Kondemnert okt 2019.
Model S P85+ bestilt okt 09, levert 07.09.13, solgt.
Model S P85 levert 21.03.14, solgt 2015.
Model S 85D levert juni 2015, solgt.
Model X 90D levert mars 2017.
Kia Soul 2018 fra desember 2019.

janmb

#92
Sitat fra: El Toro på torsdag 28. november 2013, klokken 12:08
Når jeg bruker begrepet kurvelys er det fordi jeg betrakter kurvefunksjonen som viktigere enn tåkefunksjonen.

Tåkelys er ikke kurvelys og kurvelys er ikke tåkelys. Det er ingen mening i å trekke noen sammenheng mellom de to i det hele tatt.

Ønsker du å snakke om kurvelys er det fint om du kaller det nettopp det.
Ønsker du å snakke om tåkelys kaller man det.... drumroll... tåkelys.

Det virker som du tror tåkelys og kurvelys fysisk er samme sak som tjener to ulike formål. Slik er det ikke.

En dedikert tåkelykt gjør kun det. Et kurvelys gjør kun det.

Begrepet kurvelys i kjøretøyforskriften er dessverre en dinosaur som har overlevd fra den tiden folk kjørte med "spredere" som ekstralys. Som fortsatt er noe helt annet enn tåkelys, men har mye av de samme problemene og dermed korrekt håndteres likt i lovverket.

Kurvelys i moderne sammenheng, også på TMS, er lys bilen selv slår på ved kraftig sving - disse er i høyeste grad lovlige i Norge, også i kombinasjon med nærlys.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Muffinman


Thor2014


M.SKEIDE

Sitat fra: Thor2014 på torsdag 28. november 2013, klokken 15:04
Sitat fra: Muffinman på torsdag 28. november 2013, klokken 12:47
Gjesp.

+1

Gi oss bilder :)



+ 1 til

Noen som har montert ledbar?  Bilder?  lyser di langt nok?  har planer om å kjøpe og montere er jo perfekt med strøm bak nose cone'n mangler bare styre strøm... Og for dere som er bekymret for 10A hva med sigarett uttaket?  ? (men skal mase på Tesla i forkant pga garanti)
Tesla Model S 85kWh (P23809)  tech, park, pano, lyd, lys, luft og barneseter (blå og svart) :D LEVERT 19.DES 2013

Kone bil 2013 Leaf SV

P85D+

Du trenger ikke styrestrøm. Du får kjøpt ferdig mottaker m. Trådløs bryter. 
P85D og 85D

M.SKEIDE

 :-\ nei blir nok å hente styrestrøm fra en av langlysene og kjøper jeg vision x er det kanskje lovlig  :P
Tesla Model S 85kWh (P23809)  tech, park, pano, lyd, lys, luft og barneseter (blå og svart) :D LEVERT 19.DES 2013

Kone bil 2013 Leaf SV

hoffa

Noen som har testet www.rayzerwidebeams.com i TMS ?

Sofie S på forumet har anskaffet seg desse, men vet ikke om hun har fått testet ennå.
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

Sofie S

Då jag ännu inte har bilen så vet jag ej om den passar. Men det lyser fint om lamporna när jag har provlyst dom. Dom passade inte så väldigt bra i Audi a2 så där blir det 70w Xenon i heljuset istället. Just nu följer jag med stort intresse denna tråden om att sätta i 35w ballast då jag har 6st Hella ligger och skräpar. Är även väldigt nyfiken på hur det kommer att se ut med  ledaren monterad, bilder tack!.
Passar på att fråga: vad är det för sockel på backljuset det finns nu 16w led som skall motsvara 80w glödljus

Sofie S

Inte ledaren utan ledbaren på 180w :-[

cra

Sitat fra: M.SKEIDE på torsdag 28. november 2013, klokken 20:45
Og for dere som er bekymret for 10A hva med sigarett uttaket?

De vil da fortsatt trekke 10A? Det vanlige ved montering av ekstralys er å ta strøm direkte fra batteriet, med egen sikring på pluss-leder og rele for styring. Da belaster man ikke eksisterende ledningsnett med noe det ikke er dimensjonert for. (Mulig DC/DC er et alternativ til å ta strøm fra batteriet i Tesla, så hvis sigarettuttaket er koblet direkte på den er jeg med deg.)  Er usikker på om det vil ha noe å si om man tar 10A ekstra fra betteriet eller DC/DE, det er jo DC/DC som må levere til syvende og sist uansett. mtp. slitasje på batteriet kan det kanskje ha noe for seg.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amper

Sitat fra: hoffa på torsdag 28. november 2013, klokken 22:39
Noen som har testet www.rayzerwidebeams.com i TMS ?

Sofie S på forumet har anskaffet seg desse, men vet ikke om hun har fått testet ennå.

Hve med "varmegang" i ruta.. det blir et rimelig varmt punkt hvis enn blir stående stille med lyset på en stund..
P85D :o)

Trustno1

Sitat fra: Amper på fredag 29. november 2013, klokken 10:46
Sitat fra: hoffa på torsdag 28. november 2013, klokken 22:39
Noen som har testet www.rayzerwidebeams.com i TMS ?

Sofie S på forumet har anskaffet seg desse, men vet ikke om hun har fått testet ennå.

Hve med "varmegang" i ruta.. det blir et rimelig varmt punkt hvis enn blir stående stille med lyset på en stund..

Nå vet jeg ikke hva du har lært på trafikkskolen, men jeg lærte iallefall i min tid at man skal sette ned på park når man står stille :)

Uansett, så er det vel ikke så fryktelig mye varme som blir produsert i fra 70W, samt at ruta vil lede vekk en god del varme. Ser ikke for meg at det vil være noe problem.

cra

Sitat fra: Trustno1 på fredag 29. november 2013, klokken 10:59
Nå vet jeg ikke hva du har lært på trafikkskolen, men jeg lærte iallefall i min tid at man skal sette ned på park når man står stille :)

Akkurat det er det desverre ytterst få som praktiserer.  :-\  Gjør det vanskelig å se om det er noen utenfor bilen som står parkert/havarert.

Sitat fra: Trustno1 på fredag 29. november 2013, klokken 10:59
Uansett, så er det vel ikke så fryktelig mye varme som blir produsert i fra 70W, samt at ruta vil lede vekk en god del varme. Ser ikke for meg at det vil være noe problem.

Det skulle vel bli omtrent 70W, tenker jeg. ;) Har man ei tradisjonell 60W pære så er det jo bare å prøve intil et glass, så ser man omtrent hvor varmt det blir. Vil uansett tro at produktet er testet såpass at man ikke risikerer at glasset sprekker om man f.eks. får en dusj over varm rute pga møtende bil e.l, så jeg tror heller ikke det burde være et problem. Det ser jo også ut til at det er fordelt på 2stk lyskilder, og det hjelper også på til å få fordelt varmen. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA