Hovedmeny

Fjernlys på TMS

Startet av torerikb, lørdag 26. oktober 2013, klokken 20:29

« forrige - neste »

Lynet

Det var tidligere et rundskriv fra Statens Vegvesen som sa at på personbillignende kjøretøy skulle ekstra fjernlys være plassert foran frontruten. Dette rundskrivet er trukket tilbake.
Rundskrivet var ikke forenlig med EU-direktiver.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Nuvolari

Sitat fra: Muffinman på onsdag 21. februar 2018, klokken 14:42
Lurer veldig på hva du skal bruke dette til? Blir jo fryktelig upraktisk om det skal fungere som fjernlys med batteri og begrenset varighet, fikling med lading og ikke minst manuell bryter.  Jeg ville virkelig heller sett på en avtagbar løsning i front, for eksempel på skiltbrakett, med styre- og hovedstrøm fra bilens systemer. Det ville vært mer brukevennlig, vært mye bedre estetisk og ikke hatt begrensninger mtp brukstid, uten at du måtte ofre enkle avmonteringsmuligheter. Etter å ha montert ekstralys på et par biler tør jeg nesten påstå at det ikke vil bli mer arbeid heller :)

Du henter jo bare strøm fra jump-post pluss jord bak nosecone og monterer et rele med innebygget sikring nær tilkoblingspunktet. Da er det bare å hente styrestrøm med en strømtjuv fra ene hovedlykta. Trenger ikke demontere annet enn nosecone, dekselet over og dekselet på siden av frunk, så kommer du til alt du trenger. Installeres på en time, elektrisk + selve baren. Homelink-releet du linker til kan man godt koble i serie i styrestrømssløyfen for å kunne velge om ledbaren slås på med fjernlyset eller ikke. Og det kan programmeres inn til å styres fra skjermen.

EDIT: Gelbatterier liker vel ikke dype utladninger særlig godt, så det kan hende det du linker til tar kvelden rimelig fort.

Takk for svar. Skal benyttes når jeg kjører til hytta. Har ikke andre behov for bedre fjernlys enn det. Trenger kun 30min med fjernlys. Dette oppsettet vil ha 70min batteritid i -15C. Jeg vil dermed aldri være under 50% SOC på batteriet. Lys på taket gir bedre lys enn montert lavt foran. Syntes ikke det er pent med ledbar i grillen. Ønsker derfor å ta det av når jeg i 95% av tiden ikke har behov for den.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Muffinman

Testing, testing :)

Da er neste bar ankommet, montert og så vidt testet. Dette er en 22" bar som skal ha 12x10w leds med spot lysbilde. 

Denne er betydelig større og tyngre enn den forrige jeg testet. Men den forrige var oppgitt til 108w og trakk reelt 65w er denne oppgitt til 120w og trekker reelt 128w.

Og i motsetning til den forrige som gav noe mer lys ut mot sidene mellomlangt unna bilen samt noen artefakter i lysbildet nesten vinkelrett ut er denne mye bedre. Spot`en er ikke veldig tydelig avgrenset, men lysbildet graderes fra siden og inn slik at den faktisk gir veldig bra lys til siden samtidig som den lyser godt langt framover. Minner litt om lysbildet min Rigid SR2-10" Hyperspot Combo leverer, bortsett fra at kinabaren gir mye mer lys over hele linja og faktisk fungerer bedre.

Justeringsmulighetene er noe begrenset, så her må man kanskje etterjustere måten man har montert på for å få et av "hakkene" til å passe.

Alt i alt er denne et funn til prisen (totalt 1200kr), så gjenstår det å se om den holder. Hele montasjen skal tas av bilen i april, for det ser jo ikke ut i måneskinn. Men i den mørke tiden av året er det ikke så nøye, ingen som ser hvordan bilene er likevel da :)

Muffinman

Ser ikke ut som forumet tillater redigering akkurat nå, men ved neste montering skal plata fjernes da den strengt tatt ikke er nødvendig. Ble beholdt denne gangen i tilfelle det ikke ble suksess og den gamle måtte settes tilbake.

https://www.ebay.com/itm/122477551787

EDIT: Redigering funker nå...

elekTrond

Hvor mye luft er det bak rakettnesen mtp. en innfelt lysbjelke? Jeg titta på tre videoer uten å få noe godt inntrykk av dimensjoner eller hvor stort volum det er.

Fin jobb for 3D-printermannen å lage "flush mount" skilt- og lysbjelke i nesekon? :+1:
'13 Mjau

Muffinman

Man får ikke flushet dette trollet med skiltet, nei. Men pre ap biler kan felle inn der hvor radaren er på de nyere :)

Det er ikke mye luft bak nosecone. Der er det stort sett bare et lag dempefoam montert rett på stålbjeklen.

petersv

Hvordan styrer du av og på av baren? Jeg kunne tenkt meg en slik på vinterstid hvis man enkelt kan demontere den ved behov.

Muffinman

Henter styrestrøm fra ene hovedlykta med strømtjuv. Rele med innebygget sikring fra Biltema til kr. 39 plassert tett inntil strømkilden. Og det er jump-punktene rett bak nosecone.  Utrolig lettvint :)

SH aka F_P

Kan nevne her at det testes styring av LED-bar på facelift biler i disse dager. Noe tilsvarende som på TMX, men kontaktene og signalene er litt ulike på bilene selv om begge har LED hovedlykter. Skal få lagt ut bilde når det er litt nærmere produksjonsklart.
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

EXCEL

Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

Simen1

Jeg oppdaget nylig at det venstre frontlyset (xenon) er gåent og oppsøkte denne alt for lange tråden for å finne litt info. Siden den er alt for lang for å lese hele spør jeg fort og galt, hva anbefales til en TMS P85 2013?
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Muffinman

Skal du bare bytte pæra, eller oppgradere i samme slengen?

Simen1

Første tanke var å bytte, men når du sier det, hvor mye bedre lys får jeg av en oppgradering? Til hva? og hvor mye ekstra vil det koste? Hva vil et enkelt bytte koste?
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Muffinman

Hvis du bruker 35W pærer av topp kvalitet vil hovedlysene dine gå fra å være for dårlige til godkjent med litt margin. De vil lyse mer ut til sidene, og rekke lengre frem. En god forbedring, men ingen revolusjon.

Bilkomponenter.no tar rundt 6k for en pakke med ballaster, pærer og kabler. Sikkert mulig å få det noe rimeligere om man shopper litt rundt på ebay eller lignende, men da kan det være litt krevende å vite hva man får og om det passer. Prisen blir omtrent den samme som en helt OK ledbar.

Rimeligste alternativ for bytte av pære og samtidig få en liten forbedring er å kjøpe et sett med D8S pærer av høy kvalitet (helst noen med forbedret lysutbytte) og skifte begge to. Om mulig velger du 4300K fargetemperatur (originalt er noe kaldere), noe som i seg selv vil gi litt mer lys.  Så kan du beholde den pæra som fremdeles virker som reserve :)

Thor2014

Jeg bestilte et sett originale  brukte ballaster, kabler og lyspærer på eBay.
1500kr +mva
Håper det blir noe bedre enn standard 25W

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA