Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pris for opplegg av 230 V, 32 ampere, enfase?

Startet av torerikb, mandag 04. november 2013, klokken 13:48

« forrige - neste »

Muffinman

Jeg opplever stor forskjell, og bredden på lysbildet var det første jeg la merke til på første tur etter montering.  Mulig det er forskjell på pærer. Jeg valgte Phillips 4300K som gir varmere lys enn de originale.

Angående ledbar har jeg det på en av bilene, og det har helt klart sine begrensninger. Baren samler veldig mye skitt eller snø der den er montert, og har også en utstikkende ramme rundt glasset som bidrar til å forsterke problemet ved å "fange" skitten.   Som det ikke er nok skal det svært lite til av tilsmussing eller snø på glasset før lyset forringes  mye. Tre minutter i snøvær, så er ledbaren helt dekket og vil ikke ha noen nytteverdi før man fysisk har fjernet det. Og da må man stoppe. Bilens lykter er bedre i så måte, de tilsmusses ikke like lett, er ikke like følsomme for det og står på hele tiden slik at de ikke blokkeres av snø som ikke smelter. Men når alt er rent og pent gir ledbaren bra lys. Oppsummert gir oppgradering av originale lykter godt lys under både gode og vanskelige forhold, mens ledbar gir best lys under gode forhold - men fungerer ikke særlig godt ved dårlige forhold.

Hvis jeg skulle valgt på nytt ville jeg droppet ledbaren (Rigid) og montert 35W i bil nummer to også.

Cookie Monster

Sitat fra: LASOL på torsdag 02. februar 2017, klokken 07:23
Hvordan er egentlig lysene på facelift kontra biler med nese?Jeg har en sen 2015 og ønsker meg bedre lys..

De nye er dårligere en de gamle 35W Xenon som usa bilene har. De nye lyser opp feil og for sterkt rett foran bilen som ødelegger for hvor langt man ser. Blir som å kjøre med tåkelys på og tro man har bedre lys siden det lyser bedre rett opp foran bilen. Men i realiteten har man ødelagt for hvor langt man klarer å se. Xenon lyktene har en mer riktig lysstråle.
Se her for bilder som viser forskjellen godt på Model X med Led mot eldre Model S med Xenon (Usa 35w)
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/tesla-model-s-led-headlamp-insight.71920/

Xenon lysene i Europa er også en vits siden de bare er 25W mot 35W. Det fordi bilen ikke har lyktespyler og nivåregulering. Det senker Lumens (lystyrke) fra rundt 3200 til 2000.

Så for en pre facelift er det anbefalt å oppgradere til 35W og feks gen 2 Philips Xtreme vision som gir en god del sterkere lys.
2015 P85D

o.b.lix

Sitat fra: Muffinman på torsdag 02. februar 2017, klokken 13:28
Angående ledbar har jeg det på en av bilene, og det har helt klart sine begrensninger. Baren samler veldig mye skitt eller snø der den er montert, og har også en utstikkende ramme rundt glasset som bidrar til å forsterke problemet ved å "fange" skitten.   Som det ikke er nok skal det svært lite til av tilsmussing eller snø på glasset før lyset forringes  mye. Tre minutter i snøvær, så er ledbaren helt dekket og vil ikke ha noen nytteverdi før man fysisk har fjernet det. Og da må man stoppe.

Merkelig - jeg gjør motsatt erfaring. Ledbar blir så varm at den smelter evt snø, lyktene blir ikke det og grises til.

Jeg kjører riktignok mest rundt Bergen og Stavanger, men har nå 90.000 km på telleren.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Thor2014

Er €375 en OK pris for kabler, Osram ballasten og Philips D3S X-Treme Vision GEN2 pærer en OK pris?
Kommer moms på det i tillegg og mulig gebyr fra DHL.

Muffinman

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 02. februar 2017, klokken 13:42
Merkelig - jeg gjør motsatt erfaring. Ledbar blir så varm at den smelter evt snø, lyktene blir ikke det og grises til.
Prøv en runde på fjellet i snøvær og mer enn en håndfull minus. Da går det ikke lenge før jeg i praksis sitter igjen med kun hovedlykter.  Min ledbar blir ikke varm og smelter ingen ting, knappest når bilen står stille.

Cookie Monster

En Finsk test har sammenlignet de nye led lyktene med de dårlige 25W Xenon D8S som Tesla har på pre facelift Europa modeller. Selv mot de gjorde de nye lyktene det dårligere på nærlys og bare litt bedre på fjernlys.

Det bekrefter at det er dårlige greier når de gjør det så dårlig selv mot 25W xenon. Hadde de sammenlignet mot 35W xenon som Usa bilene er utstyrt med og flere her har montert hadde de tapt på alle områder.

2015 P85D

Cookie Monster

Her sammenlignet med Audi, Volvo og Mercedes.

Får håpe Tesla nå bruker litt tid på å faktisk forbedre ting som betyr mye før de kommer med alt mulig annet. Lyktene er en ganske vesentlig del og viktig for sikkerheten.
2015 P85D

Hodetelefoner

Så noen i USA hadde satt inn 55w. Ble veldig bra. Men hvor god politi magnet det er på nærlys så vi ikke.

Hvis man skal oppgradere lysene på pre-facelift. Hvilke type pærer kjøper man?

Muffinman

Ikke sett inn 55w. Selv nærlysene vil blende kraftig.

Øyvind.h

55W nærlys høres helt vanvittig ut. Spørs hvor lenge lykta holder også med den varmen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Thor2014

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. februar 2017, klokken 09:28
55W nærlys høres helt vanvittig ut. Spørs hvor lenge lykta holder også med den varmen.
Nå har det jo blitt brukt 55w halogen i mange år så veldig varmt blir det vel ikke.
Jeg hadde 100w xenon i noen store Hellalykter en gan. Lyste greit etter 5 sekunder når pærene hadde varmet seg litt  ;)

Øyvind.h

Sitat fra: Thor2014 på fredag 03. februar 2017, klokken 11:15
Nå har det jo blitt brukt 55w halogen i mange år så veldig varmt blir det vel ikke.
Jeg hadde 100w xenon i noen store Hellalykter en gan. Lyste greit etter 5 sekunder når pærene hadde varmet seg litt  ;)

Det kommer helt an på lampens og reflektorens utforming. En lampe konstruert for lav effekt har ikke nødvendigvis samme lufting og klaring til reflektorer som en lampe konstruert for høy effekt. Dermed går det galt når man setter høy effekt i lampehus for lav effekt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Sitat fra: Thor2014 på fredag 03. februar 2017, klokken 11:15
Det er i lykter som er beregnet for 55W. Xenonprojektorer er som regel beregnet for 35W som utvikler vesentlig mindre varme. Men i starten leverte vel Tesla halogen på biler uten tech-pakke. Jeg mistenker at de brukte samme projektor på disse, så godt mulig de takler varmen.

cra

Vinterpære.  ;) Er irriterende dårlig tining av lykter når det er tjukt med rim/is på dem.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Muffinman

Sitat fra: cra på fredag 03. februar 2017, klokken 11:36

Vinterpære.  ;) Er irriterende dårlig tining av lykter når det er tjukt med rim/is på dem.
Hvis det er problemet kan man jo bare modde inn ei halogenpære ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA