Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pris for opplegg av 230 V, 32 ampere, enfase?

Startet av torerikb, mandag 04. november 2013, klokken 13:48

« forrige - neste »

F_P

Da var det lys i alle 4. Mangler fremdeles å få på 2x brytere slik at hvert par kan slukkes individuelt.

Det ble dessverre for mørkt når vi var ferdige til å få et bra bilde av koblingen mellom lyktene...

X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Goku

Noen på vestlandet (karmøy/stavangerområdet) som har mulighet til å hjelpe meg å montere 35w xenon og ballast mot betaling?
Grå s85d

krl

Servicesenteret mener at garantien på bilen faller bort hvis det tilkobles ekstralys, uansett type. Kan dette virkelig stemme?

De originale fjernlysene er virkelig elendige, så det kunne vært greit med en oppgradering.

DaTwister

Har hatt en tråd gående rundt noe av det samme, men ang felger. Les litt i den. Kortversjonen er nok nei.

F_P

Må le litt av sånt garantipjatt som det Tesla kommer med. Har nå drevet med ettermontering av mye rart i 7 år, og til og med ettermontering av original handsfree har jeg hørt at enkelte Møller påstår går utover garantien, mens andre Møller igjen selv tilbyr slik ettermontering. Det er med andre ord stort sett avhengig av hvem du spør.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

cra

På generelt grunnlag så må det vel være en sammenheng mellom det du evt. har montert og det som "skades" og dermed bortfaller fra garanti. Ekstralys kan kanskje påvirke 12V-batteriets garanti, og muligens i verste fall converter som lader dette, selv om det er en longshot. Uansett er ettermontering av ekstralys så vanlig at det burde være behørig dokumentert hvorfor man ikke skal ettermontere slikt utstyr om de skal ha noen som helst sjans å slippe unna med det. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lynet

En kunde hos Nissan monterte Xenon-kit i hovedlysene, Xenonpærene laget så mye støy at det virket inn på motorstyringen! Resultatet var at turboen havarerte to ganger før de skjønte hva som var årsaken. Kunden måtte betale en vesentlig del av reparasjonene!
Så montering av (uoriginalt) utstyr av tvilsom kvalitet kan helt klart gå ut over garantien. Også feilmontering kan forårsake det samme.
Men kvalitetsutstyr montert av kvalifisert person (autorisert verksted) innvirker ikke på garanti. Men kan bli diskusjon om hvilket verksted som må ta ansvaret.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

F_P

Xenonkit i de originale reflektorene er en litt annen skål spør du meg. Spesielt om reflektorene ikke er laget for xenon. Når man i tillegg monterer noe jall greier som ikke er skjermet skikkelig blir det naturligvis trøbbel.

Må da legge til at å bytte til 35W OEM kit på Tesla skal gå helt fint. Det er tross alt det bilen er levert med i USA.

Ekstralys som LED-barer etc. bør også være problemfritt så lenge man vet hva man driver med. Fjernlysene i Tesla aktiveres enkelt via en enkelt kabel som åpner spjeldet i bi-xenonlyktene. Man kobler seg til denne ledningen. Alternativt kan man muligens også på Tesla bruke et canbus adapter som henter fjernlyssignalet fra cabus-kretsen og gir styrestrøm videre til ekstralysene. Det siste har jeg ikke forsøkt, men bør være mulig om man bare finner riktig canbuskrets å koble seg til. Strøm rett fra batteriet, eller fra punktet rett bak nosecone. Strømtrekket med LED-barer er lavere enn en kjøleboks ;)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

o.b.lix

Sitat fra: F_P på torsdag 08. oktober 2015, klokken 08:56
Ekstralys som LED-barer etc. bør også være problemfritt så lenge man vet hva man driver med.

Vær obs på at også LED-lys har mye elektronikk som kan sende ut mye støy om det er "jalla", så også her gjelder  regelen "Det er ikke sikkert det dyreste er det beste, men det er helt sikkert at det billigste er det dårligeste".

Rigid sin gir i alle fall noe inni hampen med lys. Litt annerledes tilkobling på D-bil enn guidene jeg har lest, men gikk likevel enkelt og greit.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

F_P

Forskjellen i tilkobling på D og RWD begrenser seg til plasseringen av batteriet i bilen ;)

Holder meg utelukkende til salg av E-merket Rigid forøvrig.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Muffinman

Sitat fra: F_P på torsdag 08. oktober 2015, klokken 12:04
Holder meg utelukkende til salg av E-merket Rigid forøvrig.
Hva er egentlig forskjellen på produkter med og uten E-merking? Ser at den baren jeg har kjøpt ikke har merking, og er oppgitt til ca. 4500 lumen. Mer lys i de uten merking?

cirys1

E-merket "sorry my french" betyr ikke en dri..
Det har vært gjennom en eller annen minimumskontroll i eget firma, det er produsenten selv som e-merker produktene sine, det sier ingenting om det er lovlig, om kvalitet osv. (bare at det oppfyller produsentens krav til sikkerhet)

Mye som selges f.eks. på Biltema er e-merket, men du finner ingen seriøs elektriker eller rørlegger som tar sine innkjøp der, det er dermed ikke sagt at de selger bare dårlige produkter, de har masse bra også.. 

o.b.lix

Sitat fra: cirys1 på torsdag 08. oktober 2015, klokken 19:58
E-merket "sorry my french" betyr ikke en dri..
Det har vært gjennom en eller annen minimumskontroll i eget firma, det er produsenten selv som e-merker produktene sine, det sier ingenting om det er lovlig, om kvalitet osv. (bare at det oppfyller produsentens krav til sikkerhet)

Mye som selges f.eks. på Biltema er e-merket, men du finner ingen seriøs elektriker eller rørlegger som tar sine innkjøp der, det er dermed ikke sagt at de selger bare dårlige produkter, de har masse bra også..

Blander du ikke sammen med CE-merking nå?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

cirys1

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 08. oktober 2015, klokken 20:37
Sitat fra: cirys1 på torsdag 08. oktober 2015, klokken 19:58
E-merket "sorry my french" betyr ikke en dri..
Det har vært gjennom en eller annen minimumskontroll i eget firma, det er produsenten selv som e-merker produktene sine, det sier ingenting om det er lovlig, om kvalitet osv. (bare at det oppfyller produsentens krav til sikkerhet)

Mye som selges f.eks. på Biltema er e-merket, men du finner ingen seriøs elektriker eller rørlegger som tar sine innkjøp der, det er dermed ikke sagt at de selger bare dårlige produkter, de har masse bra også..

Blander du ikke sammen med CE-merking nå?
NEI

RaBalder

Jeg håper en eller annen tredjepart kunne laget et kit for model-s lyktene.


  • Løsne og frakoble til lyktene som sitter på bilen (fjernlys/nærlys/parklys/kjørelys)
  • Koble til nye lykter som passer 100% i forhold til de gamle.

    • Sterkere/bedre fjernlys
    • Med nivellering i lykta
    • Innebygget dyser for lyktespyling
    • Pumpe til spyleveske som monteres egnet sted og man strekker bare slanger frem til lyktene.
    • La gjerne utseende være som før (liker led-kjørelysa  ::) )

Hadde vært villig til å betale en god del for bedre fjernlys.
Og tror det vil være et marked for  noe slikt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA